invloed van een paardennaam...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-01 21:05

In Bit stond er een tijdje geleden een artikel over. Een paardennaam zou invloed op een paard hebben. " een hond die 'Nero' heet zou gemakkelijk een gemene, dominante hond zijn"

Nu ja, onze hond heet toevallig Nero, maar ik was drie toen we hem hebben gekocht en ik heb nog nooit over De 'Nero' (keizer, van kweeniewat) nagedacht. Hij is absoluut betrouwbaar en eerder een beetje dom (tja dalmatiërs...) We hebben de naam dan ook van de beroemde stripheld 'Nero' (die jullie allemaal niet kennen...).

Nu, ik ken een meisje en haar paard heette 'Willem'. Toen ze het artikel gelezen had heeft ze direct haar naam veranderd in 'Winant', want "Willem de veroveraar", of weet ik veel welke Willem zou de mensen doen terugdenken aan die wrede daden van diene mens. ik heb eigenlijk nooit aan die historische figuur gedacht toen ik de naam voor het eerst hoorde en volgens mij heeft de eigenaresse er zelf ook nooit over nagedacht voor ze het artikel las.

Is het dan niet een beetje onozel om de naam prompt te veranderen???
Wat denken jullie daarover?


Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 21:16

Hihi ik zou dan nog eerder aan Willempie denken Lachen Ik weet niet wat ik er van moet denken. Als ik zo de paarden bij ons op stal es naga....we hebben een Nero, maar die is niet gemeen. We hebben een Ukkie en die is inderdaad klein Knipoog Nouja, ik zal ze maar niet alle 40 opnoemen, maar ik kan er geeneen bedenken waarvan ik kan zeggen dat z'n naam overeenkomt met het karakter. Hoewel, er staat een hele eigenzinnige, soms gewoon drakerige shet die madonna heet.
Ik kan me wel voorstellen dat je bij een "woeste" naam niet direct aan een sullig paardje denkt, maar verder..... Verward

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-01 21:27

Misschien is het artikel toch wat vergaand, niet? En ja, Ukkie is waarschijnlijk zo genoemd omdat ie klein is? (hij zal toch niet gekrompen zijn door zijn naam, hé???? Knipoog )
Misschien is er ergens wel een "Winant de verschrikkelijke" (gauw zeggen, dan verandert ze de naam misschien weer =>ik ga even op encarta zoeken Knipoog )

Denk jij nu aan Keizer Nero als je dat paard ziet???

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 21:34

Ukkie is een shet, vandaar. En toen ik Nero voor het eerst zag dacht ik alleen maar: hij is niet eens zwart (tis een fjord) Lachen
Wie weet betekent Sam ook wel iets engs/raars/gevaarlijks, maar hij blijft lekker zo heten hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 22:41

Tja om de naam van je paard te gaan veranderen vind ik ook wel ver gaan hoor.
Bij ons op stal zijn er wel veel paarden die een eigen stalnaam hebben. Zo hebben we bijvoorbeeld Henkie, Pietje, Kokkie, Ronny en Arie. Maar gelukkig hebben die in het echt heel mooie namen.
er is wel iemand op stal waarvan het paard Verward Chaos Verward heet, en zo heet dat paard ook op wedstrijden Frusty . Vreselijke naam Boos! !! Ik heb al gevraagd waarom dat paard geen Charisma zou mogen heten op de wedstrijden, maar de ruiter vind het geloof ik wel humor hebben die naam.
Ik ben niet bijgelovig [dacht ik toch Clown ]maar ik vind het wel een beetje vragen om problemen met zo'n naam Party!! *LOL* Party!!

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 09:31

Nou ja, je moet gewoon een naam kiezen die JIJ mooi vindt en niet omdat iemand anders hem mooi of niet mooi vind.
Wel vind ik dat een naam wel een beetje bij een paard moet passen, ik kende namelijk een pony die echt OERlelijk was, zoiets lelijks had je echt nog nooit gezien en die heette BEAUTY. Wel lachwekkend. Verder een heel sloom ponytje fury noemen ofzo, tja..
Mijn eerst paard heette Joran (vond ik een stomme naam) maar het paste echt bij hem, daarom heb ik hem nooit veranderd.
Wel kunnen Juryleden soms raar reageren als je met een bepaalde naam de ring in rijd, zoals Jippie al aangaf.

yvonne18
Berichten: 173
Geregistreerd: 18-03-01
Woonplaats: oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 09:46

ik vind CHOAS ook een superleuke naam. ik zou hem ook zo laten. ik heb ook bijna alle namen veranderd. een C pony van mij hete PETTY. dat vond ik wel zo truttig daar het ik DANEA van gemaakt. daarna een naamloze. die heb ik EXCELLENT genoemd en die heeft haar naam wel eer aan gedaan!! (Z2 dres ZZ spr) daarna een PIONIER'S KRISTAL, OMAR dat heb ik mooi zo gelaten. een GARNESE D. dat werd GARRIE. en JASPER heet offieel JULIEN maar dat vond ik ook niet mooi. maat op wedstrijden heet hij wel JULIEN. ik stop nu maar anders ben ik morgen nog niet klaar.

groetjes von

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 09:58

Tja, er zijn natuurlijk altijd mensen die hierin geloven, maar zonder ze te veroordelen, ik denk niet dat een paardennaam invloed heeft op een paard. Mijn paard heet Candelady. Ze eet en snoept wel graag en als je haar ziet lopen of poseren voor een foto heeft ze inderdaad soms wel iets van een "lady". Maar door de vorige eigenaar is haar roepnaam Mieke, wat ik eigenlijk nogal een naam voor een geit vind, maar om nu te zeggen dat mijn paard een geit is, nee! Mijn grootvader heeft een Brabants Trekpaard die Lady heet en die naam is echt toepasselijk. Want als je die door de wei ziet rennen, dat doet ze echt wel elegant voor zo'n zware kolos.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 10:06

Mijn paard heet in het echt Lieke.
Vonden we ook een rotnaam voor een paard, en dus heet ze nu Ling.
Waarom???
Ze heeft van die spleetoogjes net als een chineesje. *LOL*

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 10:13

hahah, wat een gelul...
Zou Nora een seriemoordenaar zijn geweest? Scheve mond\ Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 11:07

Bij ons hebben ze allemaal een roepnaam en een sportnaam. Zep heet Mr. Zep, op z'n papier staat Zeppelin Misselijk hij heette al zo toen we hem kregen. Is dan ook een echte heer.
Nescio heet thuis "de Poker". Hij is van Poker E, toen hij kwam had hij geen naam dus was het "de Poker" of "de Duitser" (hij is geimporteerd) Ik begin hier op de site pas echt over Nescio te praten, ik noem hem dus nooit zo. Nescio betekent "ik weet het niet" in het Latijn. Ik heb nog nooit zo aan een paard getwijfeld als aan deze in het begin, dus vandaar die naam. Daar is het dus andersom met die betekenis eigenlijk.
Dan hebben we nog onze kleine merrie, die heet vanaf dag 1 Puk. Omdat ze zo'n lief klein veulentje was. Heeft als stamboeknaam "Al-Dabaran" (de volgende) en als sportnaam Par Dieu! Kun je het nog volgen?
Afgelopen winter reed ik een paard voor een eigenaar. Het heeft 5 weken geduurd voor die man me een kopietje van het papier stuurde, dus die heette gewoon "Faram" naar z'n afstamming. Op concours was dat Kadans D, beetje suf.
Op veel handelsstallen heten de paarden naar hun afstamming. In de tijd dat ik op een springstal werkte hadden we een paar Burggraaf's staan, dus dan werd de naam van de moedersvader erachteraan geplakt. Een vriendin van mij heeft BruggraafPurioso toen gekocht. Ze is teruggegaan naar Finland en noemt hem daar Whinny (naar Whinny the Pooh, tis een grote ronde vos) maar als ik haar kom opzoeken hebben we het altijd nog over BurggraafPurioso, en snapt niemand op haar stal waar we het over hebben. *LOL*

Viera
Berichten: 837
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 11:08

misschien wel fonnie

maar eh wat betekend viera

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 11:26

hahaha,arme Spot!behalve kol,betekent dat ook puist..... Verward Stond bij onze oude stal wel eens samen met een bonte die pukkel heette in de wei. Ik vond het wel een grappig artikel om te lezen, en het is natuurlijk wel zo da als je je slome paard een aam als(bijv) duivel geeft,verwacht iedreen ook wel iets anders,maar het zal denk ik toch niet het karakter beinvloeden Verward . Ken btw ook een schimmel die blackie heet...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 11:55

Hmmm ik heb het artikel ook gelezen, ik denk niet dat het zo werkt.
Hoewel...noem een paard IJsco en je weet zeker dat het in haar leventje alleen maar om ETEN draait Schijnheilig
Maar ik noem haar ook wel Dikkie of Bulletje maar geloof niet dat ze zich er anders door gaat gedragen. Tong uitsteken


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 11:58

volgens mij heeft een naam geen invloed op je paard, maar misschien wel op sommige (dressuur) jury's.
Als je aankomt met een supermooi paard, en die heet Hans (bijvoorbeeld, ik wil niemand beledigen...), dan staat dat minder chiq als een paard met een lange, mooie naam.
Het zou natuurlijk niet mogen, maar ja, jury's zijn ook maar mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 12:07

Wij hadden vroeger een pony, die heette Akka van Kebnekaise, naar de leidster van de ganzen bij Nils Holgersson. Dat was ook best een chique pony die goed presteerde, maar ze had geen papier en was gefokt bij een boertje bij ons in het dorp. Mensen die niet wisten waar die naam vandaan komt dachten aak dat ze bij een of andere grote stal gefokt was, met zo'n "dure" achternaam... *LOL*

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 12:09

Mijne heet Navy, officieel Navy Seasfire.
Dat betekend Marine, en idd, ze is gek op water..
Maar, ik geloof niet dat het aan de naam ligt, en om de naam te veranderen vin ik toch ook wel raar..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 12:13

tja wij hebben niet zo byzondere namen op stal, denk dan ook niet dat donya echt iets betekent. we hebben wel een rakker, een minishethengstje, en die is wel echt een rakker ja! voor de rest, tja, enjoys her freedom (ook wel freebee genoemd) en marvelous life (marvi). en een haflinger, stranger, nou dat is inderdaad wel een strange beest haha. solfari (soli) hij die met de zon reist, nou dat komt door zijn kleur dat ie zo heet. uuhm wat hebben we nog meer, ja harry, oscar, hemique, santiago, bruno, oswin, partner, dora joery, widia, lias, hazira, pion, kolien, laszczka, radetski, monze, en zo kan ik nog wel ff een tijdje doorgaan!

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 12:15

Volgens mij is het omgekeerd.
Dat het paard de naam krijgt omdat hij zo is, en niet omdat de naam het paard zou kunnen veranderen..
Dus een paard dat dik is krijgt de naam bolletje.
En niet dat een paard de naam bolletje krijgt en opeens heel veel gaat vreten..

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 12:22

Precies Fonnie Knipoog

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 12:34

Op De Nieuwe Ark heet ook een paard Zwartje en die is bijna wit. Haha!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 12:41

dat is dus een schimmel en die was vbroeger zwart, HEBBES!!!! *LOL* Extreme duivel *LOL*

Viera
Berichten: 837
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 12:45

als de namen wel invloeden mochten hebben dan heeft dat paard juist het lekker andersom gedaan
die is wit geworden en plaats van zwart

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 13:15

Ja maar zo stond het ook in het artikel he, dat als jij je paard een hele schattige sullige naam geeft kan je paard heel fel worden om zich 'even te bewijzen'!
Dit is heel erg in eigen woorden maar daar kwam het op neer.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 13:27

Ik denk dat dat van die namen een beetje
gel*l is. Een paard dat Nero heet heeft toch geen enkel idee dat dat ooit één of andere keizer zo heette.

Mijn merrietje heet Amiga, wat vriendin betekent...doet haar naam wel eer aan vind ik.
Onze Jim heet voluit Pannau Lucky Jim, Ik vind "Lucky Jim" ook een mooie klank hebben op één of andere manier, je kunt het ook makkelijk roepen.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IndianSu en 32 bezoekers