Wie heeft er verstand van spiegelreflexcamera´s?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Wie heeft er verstand van spiegelreflexcamera´s?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-02 16:04

Vanwege het vroegtijdig overlijden van mijn APS-compactcamera Huilen wil ik een spiegelreflexcamera kopen. Maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel! Daarom wat vraagjes:
- wat zijn goede merken voor spiegelreflexcamera´s? Mensen met goede/slechte ervaringen: ik hoor het graag!
- kan je in principe alle losse lenzen op alle camera´s zetten? Bij welke camera´s zijn makkelijk en niet al te duur extra lenzen etc. te krijgen?
- welke extra´s gebruik je veel (ik maak vrij veel foto´s van paarden, natuur, familie en vrienden maar misschien ook wel detailfoto´s van onderdelen van/beestjes in watersystemen)
Ik hoop dat iemand me kan helpen, ik weet het echt niet meer.
Groetjes Marije

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 16:14

ik heb zelf een minolta, maar pentax is ook klasse. een goeie regel is altijd: hoe meer geld voor de body, hoe meer mogelijkheden.

je kan lenzen krijgen met AF (Autofocus) en MF (manualfocus) de laatste is stukken goedkoper, maar minder makkelijk uiteraard. ik adviseer AF.

als ik pepeijn fotografeer op het land gebruik ik mijn 75-300mm AF minolta telelens, meestal met statief. voor foto's van minder veraf mijn 18-80mm lens.

verder heb je een goeie tas nodig en bescherming voor je extra lenzen.

als je meer info wilt moet je iets gerichter vragen.

Amor Vincit Omnia

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 16:17

Mijn opa fotografeert/de erg veel. Hij heeft toestellen van Laika, erg duur maar ook ontzettend goed. Verder weet ik er eigenlijk weinig van, al die lenzen! Haha! Maar wat t merk betreft heeft mijn opa dus ontzettend goede ervaringen met Laika, en Nikon is ook niet slecht

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 16:22

Wow, dat zijn nog al wat vragen Haha!
- Canon en Minolta. Dan zit je zowieso goed. Ik heb een Canon, als je kleinere handen hebt, dan vind ik die lekkerder. De Minolta krijg ik altijd kramp van in mijn handen (overigens bij de Canon EOS 50 ook, want die is ook weer groter...)
- Nope, de meeste camera's hebben een bajonet-sluiting, maar niet iedere bajonet is hetzelfde. Verder is het ook nog afhankelijk van de electronica in de camera wat wel of niet kan. En bijv. Canon heeft een motortje in het objectief zitten en Minolta heeft het motortje in de camera zitten (of andersom Lachen ). Verder zijn er in veel prijsklassen extra objectieven te krijgen van verschillende merken. Prijzen weet ik niet zo goed, misschien iemand anders wel, anders even surfen op I-net. Daar is redelijk wat te vinden, ook 2de hands.
- ik heb 2 objectieven: 28-80 mm en 100-300 mm. Op de 28-80 zit een macrostand die ik veel gebruik. Verder heb ik een externe flitser, echt een aanrader. Die ingebouwde flitsertjes zijn leuk, maar werken bijv. niet met mijn 100-300mm omdat het objectief voor het licht van de flitser zit (gevolg dus een zwartej vlek op je foto).

Bij het kopen van een camera/objectief goed opletten op de lichtgevoeligheden van de objectiefen (welke diafragma's kun je kiezen) en de sneltste sluitertijden van de camera. Dat kan nog wel eens wat verschillen. En ik zou ook op het gewicht letten. Bij een te lichte camera heb je al snel last van bewegingsonscherpte en een te zware camera loop je mee te slepen Haha!
Als ik jou was zou ik trouwens eens naar een fotograaf gaan en daar gaan orienteren. En dan er thuis weer eens rustig over nadenken, dus alles ff opschrijven enzo.

Nou, ik ben benieuwd naar andere reacties Lachen
Succes ermee!

[edit] pff tiepen duurt zolang dat er al reacties staan... [/edit]

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 16:30

CANON!!!

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-02 16:34

Bedankt allemaal, hier wordt ik al een stuk wijzer van. Ik weet gewoon van niets, dus ik vind het wel zo prettig om me al een beetje georienteerd te hebben voordat ik naar de winkel ga.

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 17:15

Laika = Leica! Een heel beroemd merk. Mijn vriendje (semi-professioneel fotograaf) zweert bij Nikon, maar ik zou zo niet weten welk instapmodel hij zou aanraden. Verdere vragen zijn al beantwoord, let iig ook op de lichtsterkte van de lens

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 17:28

Lielle schreef:
Laika = Leica!


hihi je weet iig wel wat ik bedoel Haha! Heb dr verder ook geen verstand van hoor maar weet wel dat mn opie zweert bij dat merk Lachen

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 17:29

Ik heb een Pentax en daar ben ik heel tevreden over.
Ik heb er een gewone lens op zitten van 30-80. En daarnaast heb ik een telelens gekocht van 75-300.

Ik vind het zelf fijn als een camera niet te zwaar is, ik wil met gemak het fototoestel in één hand kunnen houden.

De lenzen die ik erop heb kan ik zowel handmatig als automatisch bedienen. Vooral de automatische staat meestal aan, maar soms wil ik iets anders en dan is het weer heel handig dat ik ook handmatig dingen in kan stellen.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 17:36

Alle camera-merken die ik hierboven lees zijn goed. Zelf heb ik een Minolta. Ik vind mijn camera vrij gebruikersvriendelijk wat altijd wel handig is, zeker als je snel moet zijn. En als je dieren wil fotograferen is dat heel praktisch, die blijven namelijk nooit stilstaan Knipoog

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Re: Wie heeft er verstand van spiegelreflexcamera´s?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 20:12

marije999 schreef:
Vanwege het vroegtijdig overlijden van mijn APS-compactcamera Huilen wil ik een spiegelreflexcamera kopen. Maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel! Daarom wat vraagjes:
- wat zijn goede merken voor spiegelreflexcamera´s? Mensen met goede/slechte ervaringen: ik hoor het graag!

minolta,canon zijn goede merken

- kan je in principe alle losse lenzen op alle camera´s zetten? Bij welke camera´s zijn makkelijk en niet al te duur extra lenzen etc. te krijgen?

de lenzen speciaal voor dat merk gemaakt kun je op die camera zetten,ook zgn. B merken lenzen kun je daarop zetten:zoals:bij minolta minolta lenzen en ook sigma lenzen(is het B merk)
bij canon weer de canon lenzen(Bmerk weet ik zo niet)


- welke extra´s gebruik je veel (ik maak vrij veel foto´s van paarden, natuur, familie en vrienden maar misschien ook wel detailfoto´s van onderdelen van/beestjes in watersystemen)
Ik hoop dat iemand me kan helpen, ik weet het echt niet meer.

ik hou er zelf van de 70-210mm lens te gebruiken,die is namelijk erg veelzijdig,en je kunt er heel heldere close ups mee maken.verder is een uv-vilter altijd wenselijk,als bescherming van je lens(kleine stofdeeltjes,die jij niet kunt zien,kunnen in de lens branden en blijvende schade veroorzaken,met zo'n uv-vilter komt er geen stof op je lens Knipoog )
verder schaf gelijk lensdoekjes aan om je lens mee schoon te houden en reserve batterijen voor als ze een keer op zijn
Groetjes Marije

soms is het beter om te zwijgen

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 20:41

sanderijn"]
de lenzen speciaal voor dat merk gemaakt kun je op die camera zetten,ook zgn. B merken lenzen kun je daarop zetten:zoals:bij minolta minolta lenzen en ook sigma lenzen(is het B merk)
bij canon weer de canon lenzen(Bmerk weet ik zo niet)
[/quote]
B-merk Canon = ook Sigma en Tokina

[quote="sanderijn schreef:
uv-vilter altijd wenselijk,als bescherming van je lens(kleine stofdeeltjes,die jij niet kunt zien,kunnen in de lens branden en blijvende schade veroorzaken,met zo'n uv-vilter komt er geen stof op je lens Knipoog )
Let met een UV-filter op dat die bij het objectief past. Daarmee bedoel ik dat je meerdere soorten UV-filters hebt die het licht op een andere manier filteren. Niet ieder objectief kan dezelfde filterwijze aan. Vraag me niet precies hoe het zit, de fotograaf zal het wel weten Haha!

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 21:48

Ik zweer bij mijn Minolta XD-7, ondanks dat ie meer dan 20 jaar oud is vindt ik het een betere camera de de X-500 die ik erbij heb. Persoonlijk benik geen voorstander van AF-technologie, ik doe het liever met het handje. Alleen is daar tegenwoordig weinig meer van te krijgen, tenzij je naar de profesionele merken gaat.
Ik zou niet voor Canon gaan, over vijf jaar is daar niks meer van te krijgen, dus als je dan eens stukken hebt, kun je de camera weggooien.
Minolta is van oudsher goed, Nikon heeft een naam op te houden (doet dat ook), Pentax was ook niet onaardig en of Olympus nog bestaat weet ik eigenlijk niet (was ook best goed).

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 21:56

Lielle schreef:
Laika = Leica! Een heel beroemd merk. Mijn vriendje (semi-professioneel fotograaf) zweert bij Nikon, maar ik zou zo niet weten welk instapmodel hij zou aanraden. Verdere vragen zijn al beantwoord, let iig ook op de lichtsterkte van de lens


Nikon F is een hele beste.
Kun je zonder morren ook nog steeds 2de hands kopen voor een eurootje of 150-200 (alleen de body) Ik heb er een die nu een jaar of 20 oud is en het nog steeds perfect doet. Voor vakantie-kieken is hij minder geschikt. De body weegt al iets van 1,5 kilo zonder objectief.

Je leert er echt mee fotgraferen, i.p.v. op een knoppie te drukken en er dan achter te komen met een af-camera dat dit het toch ook niet helemaal was... dus...

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 22:23

ikke schreef:
Ik zou niet voor Canon gaan, over vijf jaar is daar niks meer van te krijgen, dus als je dan eens stukken hebt, kun je de camera weggooien.
Ikke, weet jij meer dan ik? Daar ben ik dan erg nieuwschierig naar (heb namelijk 2 Canons en ben zeer tevreden).

Sibold, ik heb het met je eens dat zo'n oude camera vele malen leuker is dan die nieuwere. Ben zelf begonnen met een Practica, heerlijk. Als die niet stuk was gegaan had ik hem nog gehad! Daarom zou ik ook altijd kiezen voor een camera waar je ook alles handmatig in kan! stellen, maar het niet hoeft. Soms is het gewoon makkelijker/sneller om de camera het denkwerk te laten doen.

Ikke, wat AF-technologie betreft, je ontkomt er bij nieuwe camera's niet aan. Ze zijn niet meer gemaakt om handmatig scherp te stellen en die hulpmiddeltjes in je zoeker die zitten er vaak niet meer in. Erg jammer, een van de dingen waar ik nog steeds van baal!

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 22:35

Wmijn"]
[quote="ikke schreef:
Ik zou niet voor Canon gaan, over vijf jaar is daar niks meer van te krijgen, dus als je dan eens stukken hebt, kun je de camera weggooien.
Ikke, weet jij meer dan ik? Daar ben ik dan erg nieuwschierig naar (heb namelijk 2 Canons en ben zeer tevreden).

Ikke, wat AF-technologie betreft, je ontkomt er bij nieuwe camera's niet aan. Ze zijn niet meer gemaakt om handmatig scherp te stellen en die hulpmiddeltjes in je zoeker die zitten er vaak niet meer in. Erg jammer, een van de dingen waar ik nog steeds van baal!
[/quote]

10 jaar ervaring als Canon-medewerker, is dat voldoende wetenschap? Je kan van de eerste EOS-camera's nu al bijna geen onderdelen meer krijgen.

Ik ontkom nog steeds aan AF-technologie, zolang Minolta maar onderdelen blijft maken voor de XD-7 *LOL* *LOL*

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 22:44

Auw, dat doet pijn... Verdrietig En ik ben juist zo blij met mijn EOSjes Verdrietig
Hopelijk vindt mijn portemonaie tegen die tijd dat ik best een nieuwe camera mag Haha!
Ik zei trouwens ook, bij nieuwe camera's ontkom je er niet aan... Lachen

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 23:00

ikke schreef:
en of Olympus nog bestaat weet ik eigenlijk niet (was ook best goed).


yep, Olympus bestaat zeker nog. Heb alleen geen ervaring met hun SLR's, maar [offtopic] mijn volgende digitale wordt zeer zeker geen Olympus...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 23:07

wat ikke zegt over canon klopt wel, dat verhaal heb ik ook gehoord, nu dus de bevestiging.

wat dat AF verhaal betreft, zonder AF is het moeilijker starten denk ik. in 1e instantie wil je toch foto's snel maken, zonder veel poespas. later raak je geinteresseerd in de techniek, belichten, creatief aanpassen diafragma, sluitertijden, etc. daar komt nogal wat ervaring bij kijken en een pen en papier bij de hand is dan nodig om dat op te bouwen.

een AF body en objectieven zijn weliswaar veel duurder maar de AF functie kan ook uitgeschakeld worden. is het niet zo dat er geen MF bodies meer gemaakt worden? het is nu toch allemaal AF bajonet, waar je ook MF objectieven op kan aansluiten?

Amor Vincit Omnia

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 00:06

Meeste objectieven zijn tegenwoordig AF/MF, daarmee kan je dus wel met de hand scherpstellen maar over het algemeen is het erg duidelijk dat ze daar niet echt voor gemaakt zijn... Ligt toch net wat minder fijn in de hand, draait niet niet altijd even fijn en die handige scherpstel hulpjes in je zoeker zijn er meestal niet of maar minimaal..

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 00:56

jullie hebben het natuurlijk over de nieuwe camera's,maar ik zweer toch echt bij de inmiddels zo'n 15 jaar oude camera van minolta,semi-automatic,ik gebruik hem altijd alleen op handinstelling,zelf scherpstellen en zelf mijn sluitertijd kiezen.........daar kan ik altijd van op aan,ik noteer dan ook altijd wat voor tijd/diafragma ik gebruikt heb bij elke foto

soms is het beter om te zwijgen

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 01:25

Mijn Minolta is ook niet meer een van de nieuwste. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe oud hij is want hij is van mijn schoonvader geweest. Die man had wel 15 camera's en fotograferen was zijn grote hobby. Hij heeft zelfs op tentoonstellingen gehangen dus hij deed het ook vrij aardig Haha!

Die van mij heeft ook een hele fijne handmatige instelling maar die gebruik ik niet vaak bij bewegende objecten en al helemaal niet bij paarden. Het is overigens een Dynax 7000i.

Het valt me wel wat tegen dat voor de oudere EOS bijna geen onderdelen meer te krijgen zijn. In 1988 heb ik er bijna een gekocht. Toen was het een super nieuwe camera en ik wilde hem heel graag hebben. Uiteindelijk toch maar niet gedaan omdat ik toen net een huis kreeg en dat moest inrichten. Alleen de body kostte toen al 1000 gulden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 164 bezoekers