Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-13 22:00

Binnenkort verhuis ik naar een appartement waar geen gas aansluiting zit. Dat betekent dat ik elektrisch moet gaan koken en een nieuw fornuis moet kopen.

Wat zijn de verschillen tussen elektrisch, inductie en keramisch?
En wat werkt het beste?

                                     'Wees vrolijk, doe het goede, en laat de mussen fluiten' Don Bosco


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41636
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:43

Elektrisch = van die zwarte platen. Duurt erg lang voor deze reageren op het aanpassen van de stand, drama om mee te koken, wel erg goedkoop. Vooral te krijgen via Marktplaats gok ik, lijkt me niet dat dit nog veel nieuw wordt verkocht.

Keramisch = glazen plaat met daaronder verwarmingsspiralen. Een stuk sneller dan elektrisch, vaak ook beter te zien dat een plaat nog warm is. Nog steeds vrij langzaam, vergt wat oefening/wennen met koken als je gas gewend bent.

Inductie = glazen plaat, pannen nodig die geschikt zijn voor inductiekoken. Pannen warmen erg snel op (sneller dan bij gas), kookplaat zelf wordt vrijwel niet warm. Hoor hier best enthousiaste verhalen over.

Bovenstaande is ook meteen de volgorde wat kosten betreft. Elektrisch veruit het goedkoopst, inductie het duurst.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 07:24

Inductie :j keramisch en elektrisch duren beiden lang voor ze warm zijn, lang voordat ze na het opwarmen afkoelen.
Ook irritant als je op hoog iets aan de kook brengt en het daarna op laag door moet pruttelen. Ik kook wel eens voor het opportuun, 1 keer daar gedaan op elektrisch maar sindsdien kook ik thuis en warm ik het daar alleen op. Pikken apparaat

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

_Nelleke_

Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 07:34

Bart, de aanschafprijs van elektrische platen is misschien wel het goedkoopst maar het stroomverbruik op langere termijn is wellicht ook interessant om naar te kijken.

Ik heb alleen ervaring met keramisch. Makkelijk schoon te maken (heb nu weer gas). :D Vond het niet zo problematisch met koken, je moet je een beetje aanpassen want hoger en lager zetten gaat iets minder snel dan bij koken op gas. De hitte word wel veel beter verdeeld ipv alleen onder de vlam. Ideaal met dingen die moeten pruttelen. Heb mijn plaat destijds van marktplaats gehaald, was een vrij nieuwe plaat, heb er toen heel weinig voor betaald, nog geen 50 euro (is alweer 8jr geleden dus weet niet meer precies).

fjordjes

Berichten: 11966
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 07:51

Bart, ben ik niet met je eens. Ik kook ook electrisch en vind dat het juist snel warm is. En juist makkelijk te regelen qua warmte.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 07:58

Ik heb ervaring met alle drie en deel de mening met Bart. Als ik een keus mocht maken zou ik voor inductie gaan (heb ik zelf nu ook). Het enige nadeel is dat niet alle pannen op inductieplaten kunnen, maar dat kan je zo proberen. Ik heb zelfs een extra inductieplaatje bij de Aldi gekocht om in de bijkeuken bijv. vis te bakken.

Heb jij wel eens met inductie gekookt fjordjes?
Dat gaat echt snel hoor, veel sneller dan elektrisch en keramisch.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:18

het gaat sneller, maar voor mij is het grote voordeel van inductie ook de bijna net zo snelle reactie van de hitte als bij gas. als je inductie van hoog naar midden zet , is het ook vrijwel direct van hoog naar midden, of van hoog naar laag .
bij elektrisch en keramisch is de tijd die de plaat heet blijft veel langer , ik vind het opwarmen en afwerken of elektrisch wat ik doe met het poppodium al bagger, koken is echt küt
als ik dan kijk naar de inductieplaat van een vriend van me waar ik wel eens kook, dat werkt vele malen fijner :j
zelf heb ik gas, mocht ik ooit iets anders moeten (mijn voorkeur is echt gas) dan zal dit inductie zijn .
heb je niet familie/vrienden met de genoemde voorbeelden TS?
kun je een keer gaan test-koken :D

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

inge81

Berichten: 3170
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: in d'n bergh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:25

Ik heb 4 jaar op elektrisch gekocht, maar kon er niet aan wennen. Was gewend op gas te koken, maar ook hier een huis zonder gas.

We hebben dus gekozen voor inductie ondertussen en ik kan zeggen het is een verademing. Niet helemaal gelijk als aan gas, maar het benaderd het wel redelijk. Als ik nu een plaat uitzet, is het ook uit. Kookt iets en zet je het lager is het effect ook gelijk daar.

Dat was voor mij 1 van de nadelen van elektrisch koken, dan moet je 5 minuten voor het dreigt over te koken, bedenken dat het zometeen wel erg hard gaat en alles lager zetten. Wat bij mij vaak het gevolg had dat ik of niet gare dingen in mijn handen had, of aangebranden dingen, omdat ik het moment van terugzetten altijd net te vroeg / te laat was.

zo gek als een deur
kunnen die gek zijn dan?

labyrinth

Berichten: 1752
Geregistreerd: 05-05-08

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:34

Inductie! Werkt ontzettend snel, makkelijk schoon en je kan veel nauwkeuriger wisselen van stand. Na een tijdje weet je echt precies hoe hoog je m moet zetten voor wat. Het enige nadeel is alleen dat je pannen geschikt moeten zijn. Staat er bij het label op, en je huidige pannen kun je alvast testen met een magneetje, als die blijft zitten is de pan geschikt.


Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:53

Houdt er wel rekening mee dat de meterkast hoogstwaarschijnlijk niet voor geschikt is zonder aanpassingen om met inductie te koken.
Ik heb ook ervaring met alledrie en zweer bij gas. Ik zou ook nooit verhuizen naar een huis / wijk zonder een gasaansluiting :o

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:55

Ik heb altijd keramisch gehad fijn koken echte voordelen haal ik er niet uit
Nu heb ik elektrische nu ruim een half jaar misschien omdat ik niet anders gewend ben hoor hier zat al een nieuwe keuken in toen we hier kwamen wonen dus hem erin laten zitten
Als ik moet kiezen kies ik voor keramische omdat ik het er mooier uit vind zien

Met kinderen in huis zou ik inductie kiezen

Wij hebben ook geen gas in huis nergens

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:59

Vind gas ook het meest ideaal!
Qua prijs is elektrisch koken niet meer zoveel duurder dan gas!
Alleen inderdaad moet je wel opletten of er aanpassingen nodig zijn voor inductie!
Keramisch zou ik absoluut niet voor gaan. Als je dat van hoog naar laag zet, kookt iets alsnog over :+
Inductie vind ik ideaal dat het alleen warmte geeft als er een pan op staat, als je hem uitzet hij ook meteen koud is. Nadeel vind ik (maar dat ligt ook aan de plaat) dat deze 'geluid' maakt op een hogere stand.
Qua schoonmaken is een elektrische plaat veel makkelijker dan een gastoestel.

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:59

bij inductie wel oppassen dat je geen goedkope zooi neemt hoor!
door het magneet veld wat erin zit heb je ook nog kans dat als je een slecht merk hebt de pannen gaan trillen en alles veel kabaal maakt
ik zou voor keramisch gaan

Ik heb een keramische en kan hier prima op koken voordeel hieraan is de extra grote kookring die hierop meestal gemaakt is

dus mocht je een inductie nemen en kijkt op mp dan altijd even vragen of je hem daar werkend mag zien/horen ;)

wij hebben ook geen gas in huis trouwens

:+:B'jay :+:
B'jay B+8 L1+1
Lexie.❤️

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:23

Ik heb nu sinds zo'n twee jaar inductie, van Whirlpool met op alle vier een booster functie.. Nou, ik zou nooit meer anders willen! De pannen worden binnen no-time warm, en weer direct koud.. de timer-functie is echt ideaal.. en schoonmaken doe je simpelweg met een nat doekje en wat afwasmiddel en 10 seconden later glimt de plaat weer als nieuw. Eten brandt namelijk niet snel aan als een pan overloopt omdat die plaat zelf niet heet wordt. En geluid maakt de mijne totaal niet, alleen op die booster-functie. Maar kan me voorstellen dat je een goedkoper merk wel hoort.
Ik zie hier dat mensen het vergelijkbaar vinden met gas, qua snelheid.. :n Mijn vriend kookt op gas, en het duurt zeker 5 minuten voordat een pannetje met water kookt. Bij mij, met die booster-functie kookt een pannetje binnen 1 minuut, ik moet er echt bij blijven. Gewoon water koken doe ik ook niet meer in een waterkoker, dat gaat veel sneller in een fluitketel :)

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:27

Absoluut inductie. Toen mijn moeder en ik gingen verhuizen zat er een keramische plaat in, vreselijk ding was het, vorige eigenaren hadden het ook niet netjes achtergelaten waardoor er allemaal aangekoekte smeer op zat. Dus keramische plaat eruit, inductie erin en wat een genot. Het wordt snel warm, als je de temperatuur lager zet, dan gaat ie ook echt lager wat ik bij keramisch koken niet vond. Ik woon nu samen met mijn vriend, op gas en als we ooit een huis gaan kopen en er moet een nieuwe keuken in, dan wordt dat ook inductie .

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

labyrinth

Berichten: 1752
Geregistreerd: 05-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:49

8nnemiek schreef:
Ik heb nu sinds zo'n twee jaar inductie, van Whirlpool met op alle vier een booster functie.. Nou, ik zou nooit meer anders willen! De pannen worden binnen no-time warm, en weer direct koud.. de timer-functie is echt ideaal.. en schoonmaken doe je simpelweg met een nat doekje en wat afwasmiddel en 10 seconden later glimt de plaat weer als nieuw. Eten brandt namelijk niet snel aan als een pan overloopt omdat die plaat zelf niet heet wordt. En geluid maakt de mijne totaal niet, alleen op die booster-functie. Maar kan me voorstellen dat je een goedkoper merk wel hoort.
Ik zie hier dat mensen het vergelijkbaar vinden met gas, qua snelheid.. :n Mijn vriend kookt op gas, en het duurt zeker 5 minuten voordat een pannetje met water kookt. Bij mij, met die booster-functie kookt een pannetje binnen 1 minuut, ik moet er echt bij blijven. Gewoon water koken doe ik ook niet meer in een waterkoker, dat gaat veel sneller in een fluitketel :)


Inderdaad! Ik kook zelf op gas op mijn studentenkamer, gaat prima hoor, is ook inderdaad beter dan keramisch (wat mijn ouders vroeger hadden), maar als ik nu bij mijn ouders ben vind ik het heerlijk om te koken op inductie. Ik verbaas me nog weleens als ik een kommetje soep opwarm in een pannetje. Op inductie is het echt binnen 20 seconden goed aan het koken als ik m op boostfunctie zet (mijn ouders hebben ook whirlpool).
En zeker voor bepaalde sausjes e.d. is het echt ideaal, het koelt net zo snel af als gas, maar het is veel nauwkeuriger.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:48

Er is nog een andere optie en die hebben wij gekozen. Ga koken op flessengas als je brandverzekering het goed vindt. Wij hebben ook geen gas in de keuken en onze keramische/halogeen plaat begaf het al na 4 jaar. Reparatiekosten waren vaag, voorrijdkosten torenhoog en kans opmreparatie ook niet gegeven.

We hebben toen zitten nadenken en zijn toen er achter gekomen dat koken op butagas of propaan gas is toegestaan door onze verzekeraar mits de fles niet groter was dan een bepaalde afmeting. Tegenwoordig zijn er dankzij de luxe stacaravans mooie kooktoestellen te koop die geschikt zijn voor flessegas die ook in het normale formaat keuken passen. De fles past bij ons netjes in het hoekkastje van onze kleine keuken.

Wij hebben nu een 5 pits rvs gasplaat die in een 56 bij 56 gat past. Kosten van de plaat rond de 200 euro. We doen ongeveer 3 a 4 maanden met een flesvulling van 18 euro. Veel goedkoper dan electrisch koken en alles kookt ook sneller ook dan electrisch of keramische of het standaard gas.

Anders heb je halogeen nog als optie om te koken, koelt sneller af dan keramisch maar iets langer dan inductie. Een mooie tussenvorm.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

AngelofLove
Berichten: 3801
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: vlakbij de paardjes :-)

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:54

ik heb altijd op gas gekookt maar in dit huis hebben we keramisch. Merk eigenlijk weinig verschil met voorheen, hij is vrij snel warm en goed aan te passen aan temperatuur en lekker onderhoudsvriendelijk :D

Dorus

Berichten: 13181
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:05

Ik weet zeker dat hier een inductieplaat in huis komt als de keuken vervangen gaat worden. Ook al heb ik hier de keus voor gas.
Mijn ouders koken al jaren op inductie en dat bevalt mij erg goed. Nauwelijks verschil in werkwijze tov gas. Weinig gewenning dus ;)

Ik begreep dat er tegenwoordig ook inductieplaten zijn die geen drie fasen stroom nodig hebben, maar mijn ouders hebben dat indertijd wel aan moeten vragen om de inductieplaat te kunnen installeren. Hier zit al krachtstroom in de garage dus ik gok dat wij meteen aan de slag kunnen.

Wat Karuna zegt kan trouwens ook.
Wij hebben in onze caravan een gewone keuken zitten met een gewone gasplaat op propaangas. Je kan dus bij de gewone verkooppunten aan zo'n gasplaat komen.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:09

Inderdaad absoluut inductie. Groot voordeel: Zo goed als alle pannen van bijvoorbeeld Ikea zijn inductie geschikt. Mijn vriendin kan i.v.m. haar handicap niet koken op gas (ze moet met de pannen kunnen schuiven) en bij haar ouders thuis hadden ze een keramische kookplaat. Wij hebben nu een inductie kookplaat en het is echt zo ontzettend veel fijner koken! Hebben alleen al 1 pan gehad die niet inductie geschikt was jammer genoeg maar goed dat kan gebeuren. Maar gisteren bijvoorbeeld een mooie braadpan gekocht bij de C1000 voor 5 euro en die doet het gewoon prima, dus die pannen hoeven helemaal niet duur te zijn :)

En Dorus, bij mijn weten gebruikte inductie altijd 2 stroomgroepen (dus 2x 16Ah), geen krachtstroom. Maar kan het uiteraard mis hebben hoor! :) Wat wel een nadeel is (vind ik), wij hebben een plaat die dus op één enkele groep hangt, en die gaat dus als je alle 4 de pitten aan hebt z'n stroom verdelen. Kan je heel goed zien bij het smelten van boter, dan wordt ie heel even niet warmer. Heb je overigens amper last van, maar als ik nu zou moeten kiezen zou ik toch voor een kookplaat gaan met een dubbele aansluiting.

Wat ook nog zo is, inductie is wel het meest efficiënt qua energieverbruik omdat de hitte pas in de pan gecreëerd wordt. Bij een keramische plaat zit er altijd wat lucht tussen de plaat en de pan waardoor er een hoop energie verloren gaat. Geloof dat inductie tot wel 50% zuiniger is dan keramisch :)

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:29

Klopt bijna Choiix, alleen het gaat bij de meeste inductieplaten om zowel een perilex 2x 230V (geen 3x 400V) aansluiting als 2 beschikbare 16 ampèregroepen!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:40

Trouwens, als je wil controleren of een pan geschikt is voor inductie moet je een magneetje tegen de onderkant van de pan leggen. Als ie blijft plakken dan is die geschikt.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:42

Klopt als een bus Mootje, maar waar 2 groepen beschikbaar zijn is een Perilex zo gemonteerd ;) Been there, done that, als 't fout gaat is 't even au (volgende keer juiste 2 groepen uitschakelen en niet 1 foute) ;)

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:20

Inductie sowieso!
Heel erg fijn, vooral dat het niet heet blijft!
Met inductie kun je ook wokken, moet je wel een speciale plaat hebben. Maar ook dat gaat heel fijn.
T is dus haast t zelfde als gas :)

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Anoniem

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:19

Wij hebben al 17 jaar inductie.Toen wel lang getwijfeld omdat zo'n plaat heel duur was en er nog weinig bekend was over de duurzaamheid.Maar we zijn nog steeds tevreden het is idd supersnel.Ik heb ook geen waterkoker meer omdat de waterketel sneller is.Toen was het moeilijk zoeken naar pannen,maar nu vind je die bijna overal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Dieselpaard, IASCrawler, Ies_, Lisette1987, Waratje, Wistaire en 28 bezoekers