paardenopleiding..of universiteit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

gertruud

Berichten: 131
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: oosterblokker

paardenopleiding..of universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-02 22:04

Hoi!
Ik zit nu in 6 Vwo en binnenkort,nou ja ik heb nog een tijdje,moet ik gaan kiezen voor een vervolgopleiding. Vroeger wou ik altijd dierenarts worden,maar aangezien ik gekozen heb voor profiel CM (vooral talen en wiskunde A1,met alleen biologie1 in het vrije deel) zit dat er niet helemaal meer in.

Vorig jaar ben naar de opendag van de CAH in Dronten geweest,voor de HBO-opleiding Paardenhouderij en Management,een bedrijfskunde-opleiding,maar dan vooral gericht op paarden,dit leek me echt heel erg leuk. Maarja,werk in de paarden vind je niet zo snel!

Ik kan natuurlijk ook een universitaire opleiding gaan doen,maar dan kan ik dus bijna alleen de taal en cultuurrichting op,en dat interesseert me eigenlijk weinig tot niet,ook al ben ik er wel goed in.Met een opleiding op dat niveau verdien je waarschijnlijk wel meer,het boeit me alleen niet zo.

Wat ik dus wou weten is of iemand van jullie misschien ervaring heeft met de HBO-opleiding.Ik weet ook niet zo goed hoe ik het moet neerzetten,maar ik twijfel gewoon zoveel! Of weet er misschien iemand anders nog een opleiding waar ik wat mee zou kunnen?

(Ik hoop dat jullie wat uit dit vage verhaal kunnen opmaken Tong uitsteken )

Dit is echt een leuk onderschrift!


Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 22:21

Ik doe nu HBO Diermanagement, met bijkomende studierichting Paard & Management, de banen in de paarden liggen waarschijnlijk niet voor het oprapen, wij zijn de 1ste lichting.. en je moet er gewoon hard voor knokken! Wat ik ook zeker ga doen.. voor mij telt het plezier in werk zwaarder als een evt. hoger salaris..

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 22:43

In de paarden is geen droog brood te verdienen, laten we er niet omheen draaien.
Persoonlijk zou ik voor een HBO of universitaire opleiding gaan. Desnoods je pakket eerst uitbreiden met de noodzakelijke vakken en dan verder.
Paarden zijn een leuke bezigheid, maar er zijn maar zeer weinig mensen die er goed van kunnen leven, en zelfs die alleen met geldschieters.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 22:51

Ik heb gewoon eerst de universiteit gedaan en ben daarna pas in de paarden gegaan...Ik heb het dus niet echt handig gedaan, die studie heeft me best wat gekost en nu heb ik niet die topbaan met dat topsalaris...Maar wel een boel geleerd, een papiertje achter de hand en een ontzetten geweldige baan, dus toch nog gelukkig!
Ik heb geen ervaring met die HBO opleiding dus daar kan ik verder niet veel over zeggen, misschien anderen hier op bokt?Ik heb het idee dat je er bij een paarden baan '"in moet rollen'', dat ervaring meer zegt dan een hbo diploma maar misschien vergis ik me daarin.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 08:41

Ik ga met ikke mee, je verdient echt geen droog brood met de paarden! Dus zou ik zeggen hou het als hobby! Ik wou ook verder in de paarden, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb!
Je wil waarschijnlijk ook nog lekker leven, dat gaat beter en makkelijker met een hogere opleiding! Waarom ga je geen fysio doen? En daarna verder met de paarden, dan kan je nog wel aardig wat verdienen volgens mij!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 08:53

Je lacht het laatst en het langst, als je nu een gedegen studie gaat volgen en straks, na je studie bakken vol met geld kan verdienen met je 30 urige werkweek...moet jij eens zien hoeveel tijd en geld je over hebt voor een heel mooi eigen paard aan eigen huis!

Begin echter neit aan een studie die je nu al niet leuk lijkt...dat wordt dan niets, en kost je wel een leerjaar.
tip: weet je niets, ga dan rechten studeren, is nooit weg. Of probeer voro Notaris te studeren...aan het einde van het liedje verdien je dan een meer dan dik belegde boterham door het zetten van je paraaf....Met zo'n vooruitzicht wordt de studie toch een stuk leuker!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 08:59

ik zit met hetzelfde probleem. heb ook C&M (maar dan Havo) en kan er eigenlijk geen kant mee op die ik leuk vind. Paarden houd ik als hobby want daar valt gewoon nix mee te verdienen. ik denk er nou over om iets met fotografie te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 09:25

Ook als je wel "paardenmanagement" wilt gaan doen (want daar zijn best dingen in te vinden, denk ook aan organisaties als de NHS) denk ik dat je beter eerst een "gewone" opleiding kunt gaan doen. Daarmee kun je altijd de paarden in, andersom wordt dat veel lastiger.

Als je een universitaire studie niet ziet zitten, kun je ook altijd nog kijken naar HBO-opleidingen op management gebied.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 10:10

Ik ben nu tweedejaars Stoas Paardenhouderij ( een leraren opleiding op HBO niveau) dat is de school achter de cah, we zijn de eerste lichting ph en ik kan je zeggen ik heb er nog geen moment spijt van. Met mijn diploma kan ik straks echt wel een leuke baan vinden!!! Waar een wil is is een weg!!!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 10:56

Jep ik doe paard & management, en wij zijn ook de eerste lichting! Ik doe echter niet alleen paard en management, maar ook nog voeding en verzorging, en beleid en voorlichting. dit zijn allemaal richtingen binnen de opleiding diermanagement! Ik heb er bewust voor gekozen om een aangepast studieprogramma te volgen waardoor ik alle drie richtingen kan volgen. (normaal volg je er 1 of hooguit 2) Daarmee hoop ik dan ook mijn kans op werk te vergroten. Aangezien er in totaal maar 13 paard en management studenten zijn, waarvan er maar 4 (waaronder ikzelf) alle richtingen volgen, denk ik dat mijn kans op een baan redelijk is. Al die mensen die mbo paardenhouderij doen, vinden later vaak een baan in een hele andere sector, dit is geen aanval op de mensen die dit doen, maar dit zeggen alle leraren bij ons op school! Ik hoop dat ik later de paarden in kan, maar lukt het niet, niet getreurd... er zijn nog andere mogelijkheden met mijn opleiding!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 11:04

Ik zou gaan studeren aan iets wat niets met paarden heeft te maken. Je verdient het minimum in paarden, met een goed papier in je broekzak kan je altijd een andere betere baan krijgen. Wie weet kan je beiden later combineren?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 11:35

Ik doe dier en veehouderij aan de Has in Den Bosch. Persoonlijk vind ik het nogal naief van die mensen die hard beginnen te roepen dat er geen werk in de paarden is. Tuurlijk liggen de banen niet voor het oprapen. Maar in de voedings, voorlichtings, onderzoeks en onderwijs sector onder andere zijn en komen veel banen. Nu zeg ik niet dat je dus maar gewoon daarvoor moet kiezen. Ik doe bijvoorbeeld deze opleiding omdat je dan niet alleen paarden krijgt maar alle dieren (van huisdieren tot vee tot wildlife) En hierna kan je zo doorstromen naar de uni, biologie, diergeneeskunde, of zootechniek (heeft nu een andere naam maar kan er ff niet opkomen) En je kunt wel tegen iemand zeggen dat je niet de paarden in moet gaan, maar als dat nou is wat je leuk vind??? Ik zou bijvoorbeeld weinig anders weten.. en met deze opleiding kan heeel veel kanten op, dat is zeker. Je kunt trouwens gewoon wel de afstudeerrichting paardenhouderij kiezen, maar ook gezonhediszorg ofzow..

Succezzz!!

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 15:34

Ik ben dus CAH studente en ik doe m&p..
het bevalt mij eigenlijk wel!!
Het is vooral een brede opleiding en ong. 30 % van je studie
is paarden dus dat is relatief weinig.
Als ik pver 3 (hopelijk) jaar klaar ben ben ik ingenieur in de agraische bedrijfskunde. En met die titel kun je dus ook op andere vakgebieden soliciteren.
Ook zit ik er over na te denken om een paar modules agararische makelaardij te volgen omdat ik dat ook heel boeiund vind.
Ik vind dus niet dat mijn opleiding erg beperkt is.

Waar de meeste mensen ook fouten mee maken is dat er veel meer werk in de sector zit als dat ze denken.
Er is nog meer dan een primaire sector..
denk maar eens aan paardenvoeders, sponsors, import/exportagenten.
Je maakt je wereld zelf zo beperkt.

Kijk je kan stage lopen op een dressuurstal maar je kan ook iets anders zoeken bv (wat k heb gedaan afgelopen zomer) het KLM dierenhotel (import en export van paarden voornamelijk)

..... leeg .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 16:30

Je moet gewoon doen wat je leuk lijkt. Veel geld verdienen met een baan die je helemaal niets vind maakt ook niet gelukkig. Probeer wel iets te kiezen waar je veel kanten mee uit kunt zodat je later nog eens makkelijk kan switchen van carriere.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers