centered riding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-01 09:18

Hoi,
heeft er iemand ervaring met deze methode?
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 10:50

Ik heb het boek gelezen...is echt geweldig en ik wil dolgraag een cursus doen!!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 10:50

misschien ben ik wel heel dom ofzo hoor, maar wat houdt dat precies iN/

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 12:49

Kimmy, Sally Swift heeft een boek geschreven getiteld: Centered Riding.

Zij probeert wat meer qua inbeelden van bepaalde gevoelens de juiste rijkunst bij te brengen.
Voorbeeld:
1. hou de teugels vast alsof je twee heel jonge vogeltjes in je handen hebt.
2. Probeer met je voetzolen de grond te bereiken zodat je diep in het zadel komt te zitten zonder dat je ergens spanning krijgt.
3. Doe alsof je handen het bit zelf vasthouden en er geen teugel tussenzit.

Sommige mensen kunnen door het inbeelden van dit soort dingen veel beter begrijpen hoe dingen aan moeten voelen. Andere mensen worden alleen maar kriebelig van dit toch wel een klein beetje zweverige gedoe.

Ik vond sommige dingen best handig en denk er ook af en toe aan, maar sommige dingen doen me helemaal niets en daar kan ik ook niets mee. Is dus heel persoonlijk!

Het boek "Rijden met Gevoel" schijnt ook goed te zijn, heb het nog niet gelezen trouwens... Iemand anders wel?

Groetjes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 12:56

Ja, die heb ik ook gelezen. Vond ik ook een heel goed boek. Centered Riding lijkt er eigenlijk qua stijl wel wat op. Ik pak gewoon dingen die ik handig vind op uit de boeken en wat ik niet handig vind laat ik. Zoals dat met die vogeltjes, daar kon ik dus echt niet mee rijden omdat ik dat echt helemaal voor me zag (ik heb nogal veel jonge vogeltjes verzorgd vroeger) . Wel hielp bijvoorbeeld de oefening om me voor te stellen waar mijn zwaartepunt zit in mijn lichaam om mijn bekken beter te houden en meer te kunnen ontspanne vanuit mijn lendenen enzo.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-06-01 13:57 ]</font>

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 13:10

Katrien, heb je dat boek zelf of heb je het van iemand geleend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 13:12

Ik heb het zelf niet. De ruitersportzaak waar ik werkte had veel boeken en die las ik dan in de stille uurtjes. Mijn moeder heeft ze ook maar die woont een beetje ver om even te lenen.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 18:33

heb het boek ook (rijden met gevoel) maar ik kom niet echt ver eerste hoofdstuk ofzo. terwijl ik t wel graag wil lezen maar op een of andere manier lukt het me bij dit boek niet om lekker door te lezen. maar misschien als ik veel tijd heb doe ik dat nog wel want ik wil t wel gelezen hebben (net als ruiters en rechters wat schrijft die vent afentoe krom, zal wel aan mij liggen maar schrijfstijl bevalt me niet)

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 19:15

Rijden met Gevoel is geen centered rinding(sally swift) maar van Mary Wanless.
Over Mary Wanless ben ik helemaal lyrisch, dat boek is zó goed. Ik heb het nog steeds niet helemaal gelezen door drukte ivm school maar binnenkort ga ik beginnen.
Sally Swift....ik vind het allemaal een beetje raar. Ben daar iets te nuchter voor. Als er staat doe alsof er water van je hoofd naar je benen stroomt (binnendoor Lachen ) kan ik daar echt niks mee. daar kan ík me weinig bij voorstellen.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 04:52

Nou we het er over hebben, ik heb het boek van Sally Swift jaaaren geleden eens uitgeleend aan mijn instructeur, nou ja weinig tijd he, erg leuk maar zware kost, niet te veel achter elkaar lezen, klopt allemaal maar nu bedenk ik me weer dat hij het nog heeft (hoop ik) en dat hij in die 4 jaar of zo toch wel een eind gekomen moet zijn! Als ik hem weer zie toch maar eens naar vragen. Verward

Navragen is beter dan afvragen.

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 10:42

Ik heb het boek nog nooit gelezen, toch komen sommige uitspraken mij bekend voor. Ik heb dat veel gehoord van mijn instructeur, maar hij heeft het boek zelf niet gelezen! Dit zijn dingen die je zelf ook kunt bedenken, als je iets verder denkt dan normaal als je op het paard zit. Als ik mijn vriendin met haar Fjord help, dan gebruik ik ook dat soort uitspraken, het helpt echt!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 10:45

sorry, maar zou helemaal gek worden van dat slappe gedoe...(bijv met die vogeltjes..)
Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 11:29

het kan heel handig zijn om je een voorstelling ergens van te maken. maar afentoe ook erg zweverig. als je aan t uitleggen bent is t in t begin wel handig. leg jij kleine kinderen maar eens uit dat ze niet in de teugels moeten gaan knijen en trekken maar dat je ze ook niet los moet laten. dan zijn die vogeltjes wel een uitkomst (ook stil houden anders worden ze misselijk)
maar sommige van die zweverige dingen zijn ook niets voor mij. TTeam weleens van gehoordt. nou t zal allemaal wel heel leuk en goed wezen. maar als ikd an al die benamingen liggendepanter wolkjes (in die vorm moet je je handen houden) of de postduifpositie dan denk ik echt oh my god waar zijn we weer mee bezig. die namen alleen al. geef dan gewoon net als ballet eerste positie 2e 3e enzo das net zo begrijpbaar.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 08:08

ik heb toevallig pas een cursus ttouch gehad en het was NIET zweverig. heel gezellig en heel leerzaam. de namen, ja, die zijn wat vreemd, maar de instructrice zei dat die verzonnen zijn als grapje en later ingeburgerd zijn geraakt. er waren nl wel 35 posities die dus ook heetten: positie 1, 2 etc. De mensen die ermee bezig waren konden ze later niet meer uit elkaar halen en zijn toen namen gaan verzinnen. ze zijn voor de gein met dierennamen begonnen, maar het zou ook anders kunnen zijn. waar het om gaat is dat je het paard weer gevoel voor z'n eigen lichaam geeft (bijv. paarden die altijd lopen te sloffen weer wat gevoel in hun benen geven waardoor ze ze weer eens gewoon optillen - mijn eigen paard dus).
Dit was weer even vet off-topic, maar diegene waarvan ik de ttouch en tteam cursussen heb gehad geeft ook centered riding cursussen vandaar dat ik even wakker werd Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers