zaagsel/stro

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-01 00:12

We zijn weer druk bezig, met weeeeeer een ander huis. Ik hoop dat deze niet voor onze neus verkocht wordt!
Maar deze mensen gebruiken momenteel zaagsel in hun stal en dat heb ik bij meerdere huizen gezien.
Is zaagsel goedkoper dan stro ofzo????

Groetjes Suzanne


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 00:15

Volgens mij is het juist iets duurder dan stro, maar het geeft veel minder stof. Ga van te voren eventjes na hoe het zit met de afvoer van de mest.
Pas op voor hoefzweren wanneer je je paard op zaagsel zet.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-01 00:17

Mestafvoer is daar geen probleem: het ligt in een agrarisch gebied en de mest wordt gewoon door de buurman opgehaald en, ik geloof, uitgereden.....
Het lijkt mij ook kouder in de winter, tenzij je een potstal maakt?
Ik weet niet, denk dat ik toch voor stro zou kiezen, tenzij ik een paard zou hebben met gevoelige luchtwegen.
Zowiezo staan deze boxen in een goed te ventileren schuur...

Groetjes Suzanne


Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 05:31

Meestal is zaagsel duurder dan stro, maar voor paarden met luchtwegproblemen is het vaak een oplossing (he Fitz), het nadeel van zaagsel is dat ze zich als ze veel op stal gaan snel gaan vervelen, met stro hebben ze altijd wat te knabbelen en uit te zoeken. Als je gewoon kan kiezen zou ik dus voor goed stro gaan.

Navragen is beter dan afvragen.

Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 08:08

bij vrienden van mij staan de paarden ook op zaagsel en wordt dat zaagsel door de buurman gebruikt voor over ze land heen.
de paarden krijgen daar per dag 2 plakken sto om mee te spelen. en ewoon voer en hooi er bij.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 09:09

Hoi Suuz, het bevalt mij tot nu toe wel goed, maar ik vind het wel veeeeel meer werk dan stro!! Alleen al die mestballen eruit zeven, pffff ... t kost me zo een kwartier extra!

Ik zou dus ook gaan voor goed stro, omdat je paard dan inderdaad wat te doen heeft.
Fitz krijgt nu 's morgens wel een extra plak nat hooi, want dat was waarschijnlijk ook een reden dat hij 15 kg afgevallen was in 4 dagen: hij stond natuurlijk altijd op stro en ineens moest hij in de kliniek op zaagsel. Dus de stalhouder vond wel dat hij extra ruwvoer moest krijgen om hem 'op peil' te houden.

Hoe waren de bezichtigingen van vrijdag? Nog wat leuks gezien?
Ik verlang nu des te meer naar een eigen stalletje met uitloop/weiland zodat ik Fitz op een mooi plekje kan zetten.
Vandaag ga ik dus maar even op stallenjacht hier in de omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 10:33

hoi
Kawa staat ook op zaagsel en dit vind ik nu juist veel makkelijker schoon te houden dan stro.Hij blijft zelf ook zuiverder dus voor mij is dat wel fijn met men schimmeltje.
Voor de verveling heeft Kawa altijd hooi in een ruif met best wel dicht op elkaar staande spijltjes dus moet ie lekker wat moeite doen.En dat werkt vind ik heel fijn.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-01 11:01

Hoi!
Oke, denk dat ik dus inderdaad toch voor stro zou kiezen, maar omdat ik het nu zovaak gezien heb, begon ik te vermoeden dat het veel goedkoper zou zijn ofzo.

Fitz, de bezichtiging in Weert was echt 3x niks...spulletje was net zo oud als het dametje wat daar woonde. Vrpr 750.000, dus we begonnen al te vermoeden dat er iets niet klopte...nou, niks klopte er dus, hahahah *LOL* *LOL* Jammer genoeg wel 4 uur in de file gestaan, in totaal!!!
Maar die andere, die hadden we dus al eens gezien en vonden we toen al interessant. Nu dus een bezichtiging gehad, en we vinden het echt wat. Bob wilde eigenlijk meteen een bod doen, aangezien er vorige keer iets voor onze neus verkocht was. Maar is nu toch Pinksterweekend, dus dinsdag brengen we een bod uit, OF hij gaat vandaag nog met de eigenaar praten, rondkomen en dan het bod dinsdag bij de makelaar neerleggen!!!!
Het huis aan de buitenkant trok ons he-le-maal niet op de foto en ook in het echt is de buitenkant niet zo geweldig. Maar binnen echt heel leuk, met een kleine, maar wel heel moderne keuken.
Een eetkamer van 24m2 en een woonkamer van 5x8 met een erkertje. Daarachter een slaapkamer die ook aan de maat is. Boven 3 kamers, waarvan de middelste de doorloop is naar de andere twee: dus ieder een eigen kamer, met in het midden een speelkamer Party!! Party!!
Enige nadeel is de badkamer, die is echt heel klein, het is eigenlijk een douchecabine, dus daar moeten we wel wat aan doen, verder kunnen we er zo in.
De bak moet wel een goede bodem krijgen ivm Imatador en zo'n kunststof, witte dressuurring eromheen. En dan een losse paddock. Er zitten 5 boxen bij, waarvan we eerst dachten helemaal plat te gooien en nieuwe neer te zetten, maar het viel eigenlijk heel erg mee. In de loop der tijd kunnen we altijd nog nieuwe neerzetten. Een kleiner boxje voor Phoebe, dan twee van 4x3 en twee van 3x3. Wasplaats met warm water, mogelijkheid om solarium op te hangen. En in de deel van het huis, een zadelkamer van 80m2!! Bos is om de hoek, huis ligt aan zo'n boerenweg, maar verscholen tussen allemaal eiken. Megagrote tuin (wil zwembad!!!!) met zo'n ding erin waar hooi onder ligt, wat omhoog en naar beneden kan? Verward Daar hebben ze de barbequeplaats onder. Er zit een dierenpension bij, in een nieuwe, stenen schuur....daar kan Bob zijn kantoor in maken...hihihi...Bob in het hondenhok dus!
Maarre...ben nu wel weer heel enthousiast, maar heb gemerkt dat er nog heel rare dingen kunnen gebeuren, dus wie weet moeten we weer verder zoeken.
Gelukkig is de prijs geen probleem, we kunnen het zelfs nog boven de vraagprijs kopen als het zou moeten: gisteren nl meteen onze adviseur gebeld.
Tja, alleen ons eigen huis nog verkopen!! Snik! Dus als er nog iemand een leuk huisje wil kopen in Almere???

Groetjes Suzanne

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-01 11:07

O,ja...en de binnenbak ligt bij de buren!!! Dat is nl een kleinschalige manege, voor een klein bedrag kun je daar in de wintermaanden trainen!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 14:16

Ik vind eigenlijk zowel stro als krullen waardeloos.
Stro (tenminste het meetste stro) neemt niet echt veel op en als ze er doorheen gaan sjouwen wordt het een grote vieze bende.
Met zaagsel heb je dat gedoe met die hoefzweren, het is meer werk en relatief duur.
Dus, ik heb vlasstro (ecolit) en dat wertk fantastisch. het absorbeert heel goed, ik ben snel klaar met uitmesten, het stinkt niet (de stal van Jim waar wel stro in logt stinkt echt veel erger), het is best duur alleen maar dat wordt weer gecompenseerd doordat je er ook weinig bij in hoeft te gooien elke week.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 17:00

Ik heb mijn paarden op zaagsel staan en omdat ik waterdoorlatende rubber matten in de stal heb gebruik ik dus heel weinig zaagsel. 1 baal in 2 weken voor 2 boxen. Elke dag de ballen eruit halen en het zaagsel weer op een hoop gooien voor 's avonds. Ze staan er nu al 4 jaar op en ik heb nog nooit last gehad van hoefzweren (AFKLOPPEN). Ik denk dat dit komt omdat het zaagsel niet echt zeik Clown nat wordt, maar er doorheen wegloopt. Eens in de 14 dagen de stal schoonmaken. Het natte zaagsel gaat in de kliko (opgehaald door de gemeente) en de mest gaat in een opslag voor over de tuin. Op deze manier is zaagsel dus goedkoper (en een stuk schoner) dan stro. Ook hoef ik niet bang te zijn voor koliek daar stro-eten. En je hebt geen last van een slechte kwaliteit stro (stof/schimmel) waardoor je paard een longkonditie kan krijgen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 bezoekers