Freestyl Longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanja

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Eemdijk

Freestyl Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-02 17:30

}> Ik heb mijn paard Freestyl longeren geleerd.
Je moet er wel even op oefenen, want eerst rent ze alle kanten op, maar als ze je begrijpt gaat het heel goed.

Ik neem mijn paard mee naar de bak, soms met alleen een halster soms met een singel en elastiek.
Zij moet dan zelfstandig in een cirkel om mij heen lopen.
Ik heb wel altijd een zweep bij me, want als ze een bui heeft en ineens omkeert moet ik snel genoeg zijn om haar weer dezelfde kant op te jagen, anders doet ze het niet meer.
Als ze 1 keer wint, blijft ze klieren, dus je moet heel consequent zijn.

Het voordeel van freestyl is dat ze in hun eigen tempo lekker vanuit hun achterhand lopen, hoofd mooi laag en de rug recht.
Als ze klaar is mag ze als beloning even zelfstandig rondcrossen en rollen.

Moet je ook eens proberen, werkt heel ontspannend voor je paard, wel in het begin even geduld hebben hoor.

Groetjes

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 23:42

Ja dat is hartstikke leuk!!!

Doe ik met Japik ook vaak, eigenlijk is het helemaal "per ongeluk" zo gekomen, ik wilde hem namelijk een keer gewoon lekker losgooien en even opjagen in de bak, dus longeerzweep mee en Japik losgegooid....
Paar keer met de zweep in de lucht "geknalt" en toen begon hij net zo mooi om me heen te draven, dat was zo gaaf........
Gewoon mooie voltes om me heen, ook niet als een dolle door de bak racen, was echt supernetjes....
Dus toen dacht ik bij mezelf, eens proberen wat ie doet als ik probeer op deze manier met hem te werken....Dus commando's gegeven als stap en draf enzo, en hij deed alles perfect!!! Lovers Lovers Lovers Zelfs van hand veranderen ging heel gemakkelijk, en sinds die tijd doen we het regelmatig!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 19:42

Doe je dat dan in een gewone rijbak? Ik kan Yorghos wel over de hoefslag laten lopen op commando, maar hoe hou je hem dan op de volte?

Lin81

Berichten: 19
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 22:04

Ik heb het bij een kennis gezien. Wat mij vooral opviel was dat het heel diervriendelijk was. 1 handbeweging en ze ging stappen, draven of galopperen. Lachen

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 23:51

met een zweep in je hand vraag ik me af wat er freestyle aan is? het is nu toch gewoon longeren zonder longeerlijn eraan? freestyle vindt ik meer het paard geheel los en dan op je lichaamstaal t paard tsuren en zorgen dat hij vertrouwen in je krijgt.

maar ik kan wel begrijpen dat het zonder lijn weer eens wat anders is ailin gaat dan rustig in een hoekje stana vreten (vindt ze leuker Haha! )

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 23:55

Een collega van mij doet dat ook wel eens.. als ze dan 'OM' roept gaat haar paardje de andere kant op. Vertelde ze dat ze aan het rijden was, ging helemaal mis, roept ze hardop: WaarOM??!!


Haha!
Keurige wending om de achterhand en paard gaat braaf op de andere hand verder Knipoog

(lag dus helemaal in een deuk toen ik dat hoorde, pas maar op met je commando's Tong uitsteken )

Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 00:16

Dus je gebruikt een longeersingel, en zet je het paard dan ook bij? Met elastiek of...?
Ik doe het meestal helemaal los, zonder halster of we longeren met dubbele lijnen. Maar dit klinkt ook goed, het paard moet dan ook op z'n eigen benen lopen zonder inwerking van de longeerder.
zie ik dat goed zo?

Sanja

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 12:18

Ik zet haar soms in het stiek, soms in de slof en inderdaad moet ze zo zonder longeren inwerken en dat kan ze in haar eigen tempo.
Het werkt heel goed want ze gebruikt al haar spieren en zet haar acdhterhand er goed onder.

Ik hou haar op de volte door te doen alsof ik haar vast hou.
Ik reik mijn ene hand richting haar hoofd, alsof ik de lijn vast heb en de andere hand richting haar kont met de zweep.
Ze blijft dan netjes in een volte lopen, ach ja soms heeft ze een bui en gebruikt ze ineens de hele rijbak, dat vind ik prima, ze mag alleen niet op eigen houtje omkeren.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:09

Um ja... er is nix mis mee hoor, dat je zo je paardje longeert zonder lijn. Maar om het nou freestyle te noemen... nee!! Freestyle is zoals al eerder gezegd je paard sturen met je lichaamstaal.... daar kan wel een zweep bij gebruikt worden, als verlenging van je arm bv. Maar niet op de manier waarop je longeert. En een bijzetteugel en 'free'?? sorry maar ik dacht het niet.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 17:39

Ik longeer Josiane de laatste tijd ook zonder longeerlijn want dan kan het veulen erbij blijven die gaat dan leuk in een hoekje staan kijken.
Ze reageert heel goed op mij, en blijft keurig netjes op de volte lopen.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 17:54

IK longeerde op duindigt ook freestyle...2 paarden tegelijk echt moeilijk relaxed....vooral als het warm was stoeltje erbij en paardjes lopen Lachen
Opstaan uit je stoeltje stukje naar ze toe lopen en paardjes gingen al om

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 20:38

Ik doe het ook,en ik(en ik niet alleen) vind het ook hardstikke leuk!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 11:14

Pinky kan dit ook.
Het is niets meer dan de longeerlijn ertussenuit halen.
Ik doe het meestal 'los' dus alleen met halstertje om. Soms met bijzets of passoatuigje. Dan is het niet alleen ronddollen Lachen
Goeie tip, kan ik mooi vandaag weeer eens gaan oefenen!

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 15:54

Tis misschien heel leuk om zo je paard beweging te geven en te trainen. Alleen dit is absoluut geen freestyle. Freestyle is dat je het paadr los in een halve rijbak (20 bij 20) zet zonder iets om zijn lijf, zelfs geen halster. En dan doormiddel van lichaamstaal hem sturen en tempo wisselen, Hier bij wordt ook geen zweep gebruikt als je iets gebruikt is het een stukje touw!
Groetjes leetje

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 18:36

Ik doe dit ook weleens met Keltic..Maar niet met bijzet enz (doe ik zoiezo nog niet) Maargoed echt free is dus geen halster geen bijzet enz. Gewoon een '' kaal '' paard.
Met lichaamstaal uiteraard, ik gebruik geen zweep, zelfs gen touwtje, hij luisterd al naar lichaamstaal, en anders naar stem Lachen

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 21:30

Ik speel zo ook regelmatig met Rena in de bak , zonder zelfs maar een halster.
Maar wel met longeerzweep want het is een bak ipv cirkel , en er staan paarden vlak naast enzo , dus mocht ze eens in een etterige bui zijn dan heb ik de zweep bij de hand om die even te laten kraken als ze ergens blijft plakken of dreigt om te draaien.

Dat is ook wel het nadeel aan een rechthoek om dit in te doen , je loopt je een ongeluk , als je dat niet doet kom je telkens in een verkeerde positie tov je paardje terecht , en het beestje wil dan graag keren enzo.
Is ook tevaak te ver bij je vandaan .

Meestal luistert ze heel braaf , zelfs vanuit een flink galopje (even gek doen Lachen ) meteen netjes naar draf en halt als ik dat vraag , dat vind ik toch behoorlijk braaf !

Soms is ze helemaal gestoord en wil alleen maar rennen , dan speel ik ook eigenlijk alleen maar wat met haar , vraag niet al teveel dan , zo nu en dan een overgangetje .

Als ze iets heel erg braaf gedaan heeft , dat ik echt trots op haar ben , dan laat ik haar wel eens halthouden en wachten , zodat ik naar haar toe kan lopen om een knuffeltje te geven en even lekker te wriemelen aan haar.

Daarna gaan we nog even verder Lachen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 21:45

Eergister heb ik ook 'gefreestiled' althans, hetgeen wat ik ervan begrijp.
Gewoon los in de bak, zonder lijn, zweep hoofdstel oid. Op mijn stem en knippen met mijn vingers deed hij stappen, draven, halthouden en versnellen. Best leuk Lachen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 11:48

wat is nou weer freestyl longeren?????

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 22:50

Je paard rondjes om je heen laten lopen zonder lijn.Met gebaren vertel je hem of ie sneller of langzamer moet.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:34

dat heet toch gewoon loswerken. dat is mij verteld heeft niets met longeren te maken.