'Winterkoliek'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

'Winterkoliek'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 16:26

Mijn paardje heeft elke winter weer last van zijn darmen. Heel vervelend voor hem. Wij en de dierenarts weten niet wat we eraan moeten doen...
Wie heeft hier ervaring mee?

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 16:43

weet niet wat voor soort koliek je precies bedoelt maar als het om milde krampkoliekjes gaat als je paard te harde mestballen maakt doordat die meer stilstaat in de box winters ipv op de wei,zou ik zeggen een flinke wandeling elke dag aan de hand en een scheutje olie (maiskiemolie bv beginnen met een flinke eetlepel over voer en dan opbouwen naar bv een kopje per dag)
bij mijn oude merrie was de olie erg succesvol ,zij heeft weinig last meer van kolieken
voor de rest is slobber ook een uitstekend wintervoer en licht verteerbaar net zoals de muesli van subli is ook geschikt voor koliekgevoelige paarden
Hier staan hier alle paarden standaard op de distelolie
mijn ervaring is dat niet helpt tegen verstoppingen maar ook hun vacht er beter uit ziet en ze ook nog wat extra's binnen krijgen

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 20:02

En voornamelijk hooi voeren (zit vrij veel energie in en is een perfect tijdverdrijf als ze de hele dag op stal staan) Klein beetje brok erbij en het dier veel gelijkmatig laten bewegen!