Bit manege test (Bit juli/augustus)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Bit manege test (Bit juli/augustus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 19:28

Allemachtig, vond het artikel over een manege in Zeeland wel heel erg in de laatste Bit. Ik vind het ronduit onbeschoft om een manege zo af te kraken, ook al is het niet zo best. Vaak is het toch een momentopname, maar vond dit wel heel erg overtrokken. Het viel me mee dat ze nog de moeite namen om er commentaar van de betreffende instructrice in te zetten.

Vorig jaar zijn ze ook op mijn vorige stal geweest, die kreeg 4 sterren, wat ik IMO nogal overdreven vond. Ik weet gewoon echt niet wat ik van die test moet denken. Wat vinden jullie?

Kent iemand die manege in Zeeland trouwens?

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 23:10

Klopt het dat dit artikel over die manege in Kapelle ging?
Ik heb daar een aantal jaren gereden en kom er nog steeds graag. Omdat ik nu in Wageningen woon kan ik er nu helaas niet meer rijden. Ik heb het artikel niet gelezen (zou iemand het misschien voor mij willen scannen, zou het erg graag willen lezen), maar ik weet dat het heel makkelijk is om van deze manege een compleet verkeerde indruk te krijgen. De eerste les liep ik ook niet weg met deze manege.
Mijn mening:
De enige manege die ik bij mij in de omgeving ken die niet alleen fatsoenlijke paarden heeft lopen (meeste paarden toch wel in de sport gelopen), maar waar de eigenaresse je ook nog eens leert om eerlijk met je paard om te gaan. Ina gaat door het vuur voor haar paarden. Ik kwam van een andere manege af, en had ook al een bijrijdpaard gehad, maar Ina heeft mij vreselijk veel geleerd (en vooral afgeleerd). Ik wil er liever verder niets over zeggen voor ik het artikel gelezen heb, ik weet niet precies wat er gezegd is. Ik weet alleen dat het voor mij onmogelijk zou zijn om na 1 les op deze manege (of wat voor manege dan ook) een oordeel te vellen. Deze manege is absoluut niet slecht.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 23:22

Klopt idd, ging om die manege. Vind sowieso dat Bit in een hoop artikelen een beetje vreemde manier van mening geven, net als in deze manege test.

Ik heb het hier niet liggen, kan dus niet scannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 23:28

HEb al vaker rare berichten gelezen in de Bit, heb niet het idee, dat er mensen naar toe gaan die werkelijk verstand ervan hebben, als je het commentaar leest, echt idioot.

Tijd geleden hebben ze manege Marcroix afgezeken, terwijl dat een van de betere maneges zijn, in de omgeving, Echt belachelijk.

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 23:37

Ik vind dit echt heel erg (ook al heb ik het artikel niet gelezen). "Mijn" manege is dan wel geen conventionele manege, het gaat er net wat anders aan toe dan ergens anders, maar dat zegt nog niet dat een manege slecht is. Bij hoeveel maneges lijkt alles wel niet prima in orde te zijn, maar hobbel je wel een uur met 10 paarden in de les achter elkaar aan. Als je op deze manege met 6 mensen in de les rijd, is het veel.
Ik heb trouwens ook wel eerder getwijfeld aan de waarde van de manegetest. Zo kreeg een keer een manege 4 sterren op grond van hun goede kantine, terwijl er behoorlijk wat werd aangemerkt op de stalling van de paarden en de kwaliteit/het onderhoud van het tuig. Als ik naar een manege ga, kan de kantine me eigenlijk niets schelen, het gaat mij om de kwaliteit van de paarden/lessen/verzorging. En een stal die niet ieder jaar vers in het wit wordt gezet kan nog steeds een hele goede manege zijn.
Ik word steeds nieuwsgieriger naar het bewuste artikel...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 00:17

bit moet je niet lezen maar gewoon kijken, mooie foto's en lay out, staat prima naast het open haardvuur.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 08:10

ik heb hem ook gelezen maar vond de manier van mening geven inderdaad niet echt kunnen, geen enkel positief woord volgens mij.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 08:25

Ik ben het dan zeker weer vergeten, ik heb het vast wel gelezen, maar kan me dus totaal niets meer herinneren.
Bij mij gaat het om de paarden en de kwaliteit van de lessen.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 13:13

sarabande schreef:
bit moet je niet lezen maar gewoon kijken, mooie foto's en lay out, staat prima naast het open haardvuur.


Juist! Verder commentaar overbodig.

Voor hen die de Bit wel lezen, zet er eerst een kilo zout naast, zeker bij aangehaalde artikelserie, maar ook de rest bevat met grote regelmaat fouten, onjuistheden en bewijzen van onkunde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 13:16

Ach Ikke, aan de andere kant: wat is Kunde in Paardenland???? Als ik Bokt moet geloven weten twaalfjarige Pennymeisjes nog het meeste van allemaal. Moeten die dan maar een maandblad voor ons gaan maken? Haha!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 13:22

Sonja schreef:
Ach Ikke, aan de andere kant: wat is Kunde in Paardenland???? Als ik Bokt moet geloven weten twaalfjarige Pennymeisjes nog het meeste van allemaal. Moeten die dan maar een maandblad voor ons gaan maken? Haha!


*LOL* *LOL* *LOL* Ben ik helemaal met je eens.
Als techneut zie echter ook verwoede pogingen om kromme zaken recht te kletsen, zoals in de trailer- en trekautoartikelen. Men is eigenlijk heel goed in het vergelijken van appels met peren.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 13:28

Sonja schreef:
Ach Ikke, aan de andere kant: wat is Kunde in Paardenland???? Als ik Bokt moet geloven weten twaalfjarige Pennymeisjes nog het meeste van allemaal. Moeten die dan maar een maandblad voor ons gaan maken? Haha!


Inderdaad.... wat is kunde in paardenland!?

Iedereen heeft zijn eigen mening en denkt het beter te weten. Heb ik zelf ook al vaak aan de lijve ondervonden. Ik denk dat je alles gewoon met een korreltje zout moet nemen en alle info in je opnemen en dan kijken wat je zelf het beste vindt.

Overigens vind ik het Bit wel een fijn maandblad but again... ieder zijn eigen mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 13:35

Ik koop 'm ook elke maand, maar ik moet toegeven dat ik ook elke maand loop te mopperen dat het helemaal geen inhoud heeft... Haha! Toch lees ik over het algemeen alles, al ben ik het er regelmatig niet mee eens.

Er zijn gewoon te weinig leuke paardentijdschriften voor de niet-wedstrijdruiter....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 13:36

Tja, is dat niet op ieder gebied? Iedereen bekijkt de dingen toch vanuit zijn of haar eigen perspectief. Zo ook ieder blad. Zelfs je instructeur heeft het niet altijd bij het rechte eind, of liever: bekijkt het vanuit een andere invalshoek dan jij. En wat twaalfjarige Pennymeisjes betreft: iemand van 16 die op een bepaald paardengebied al wat jaartjes ervaring heeft zal ik eerder serieus nemen dan iemand van 40 die op dat gebied nog maar net komt kijken.

Artikelen in kranten en tijdschriften lees ik ook met een korrel zout. Bij zo'n manegetest is het voor mij wel 'waar rook is, zou ook vuur kunnen zijn' maar ik neem niet alles klakkeloos aan. Ben wel benieuwd naar die bewuste test, straks maar eens even een kijkje nemen bij de Bruna.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:10

Je moet gewoon altijd kritisch blijven, bij alles wat je leest...toch vind ik de Bit wél een leuk blad, juist omdat ze het allemaal net wat anders benaderen dan andere paardenbladen. Je hoeft het toch niet overal mee eens te zijn?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:43

misschien denken ze dat het publiek het leuker vindt om extremen te lezen dan een doorsnee verhaaltje. commercie he Lachen

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:49

Wat mij het meeste stoort aan het Bit is dat zij niet controleren of hun verhalen wel of niet kloppen. Vaak publiceren ze geruchten zonder na te gaan of het wel zo is.
Die testen van maneges zijn inderdaad wel moment opname, misschien had de eigenaresse gewoon een slechte dag (hebben we allemaal wel eens). Wel vervelend dat het dus zo in het Bit terecht komt.
Trailer en auto testen zijn inderdaad niet echt denderend. Een paard weegt echt niet gemiddeld 500 kg, die van mij van 1.68 weeg al 600 kg en is verre van dik. Met zo'n artikele zorg je ervoor dat mensen op verkeerde been wordt gezet en foutief gaan rijden na het lezen van zo'n artikel. Er staan trouwens vaak fouten in over het E rijbewijs, telkens weer. Zo moeilijk is het toch niet om het goed in te zetten..... voor het Bit wel.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:58

De Bit lijkt me best een leuk blad om als redacteur voor te werken. Lachen

En ook redacteurs moeten kritisch blijven natuurlijk.

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:06

Ach, ik geef ook wel toe dat de manege waar het in deze test over gaat niet een manege is waar iedereen het zal kunnen vinden. Ik heb zelfs wel eens gedacht: ik hoop dat Bit nooit langs komt, want die zou gegarandeerd een verkeerd beeld krijgen. En nu is het nog uitgekomen ook... In de omgeving van Goes zijn de meningen over deze manege zeer verdeeld. Sommige mensen lopen met de manege weg (waaronder ik) en anderen hebben er geen goed woord voor over. In de meeste gevallen komt het erop neer dat ze niet met de eigenaresse overweg kunnen.
Het is maar net wat je wilt: een standaard manege met achter elkaar hobbelende ponietjes of een manege waar je in een klein groepje op zeer redelijke paarden de kans krijgt om een betere ruiter te worden. Maar je moet er wel een beetje passen.
Toen ik op deze manege kwam, had ik anderhalf jaar elke dag gereden. Ik vond echt dat ik het wel aardig kon. Ik vond ook eigenlijk wel van mezelf dat ik een beetje te goed was voor een manege. Na een paar lessen werd ik op een paard gezet wat ik nog niet eens van de hoefslag kreeg. Tja, als ik iets van een paard vraag wat ´ie niet begrijpt... ik heb voor het eerst geleerd hoe ik eigenlijk een paard correct moet af laten wenden en stelling moest vragen (i.p.v. uit balans de hoek om rukken.) Harde les was dat, maar zachte heelmeesters....
De eigenaresse is heel direct en kan het slecht hebben als je haar paarden zit te "pesten" tijdens het rijden. Maar ze leert je vervolgens wel hoe het goed moet, en daar gaat het uiteindelijk om. En als je zelf vragen hebt over het rijden, komt er altijd een goed en duidelijk antwoord. Ik zou graag met Saba bij haar gaan lessen. Beetje moeilijk helaas. Als je niet het geld/de tijd hebt om meer te rijden dan 1 keer per week, maar niet zomaar zinloos rond wilt hobbelen, is deze manege een goed alternatief.

Ik snap dus best hoe Bit tot een (in mijn ogen) fout antwoord komt, maar dan mankeert er dus iets aan hun testmethode. Elke manege is anders, en iedereen zal wat anders zoeken. Ik heb het artikel nog steeds niet gelezen, kon het ook niet meer in de winkel krijgen, maar als ik me de oude manegetesten herinner, was er niet echt sprake van een objectief testresultaat.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:09

Karin schreef:
De Bit lijkt me best een leuk blad om als redacteur voor te werken. Lachen

En ook redacteurs moeten kritisch blijven natuurlijk.

probeer het eens

Noek

Berichten: 156
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:21

Het blijft een momentopname, maar ja: klant is klant. Als ik een 'off-day' heb op m'n werk, dan blijft de klant toch koning hoor. En als een instructeur/trice of managehouder daar anders over denkt: tja... mijns inziens weinig professioneel. Verward
Ik vind BIT een heerlijk blad Haha! (ben geen techneut by the way Knipoog )

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:25

Ik lees bit ook graag, maar vind vooral die stukken van die Fabian ondoordacht. De testen stellen niets voor, en dat stuk over die auto's vond ik al helemaal niets.
gewoon lezen en verder niet bij nadenken, ieder z'n mening.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:48

Bij het haardvuur, in het haardvuur ...nee hoor die is flauw en dat meen ik ook niet. Maar zo'n artikel is natuurlijk wel héél vervelend voor de betrokkenen! Het is beroerde reclame!

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 19:12

eh sorry maar welk bit is het nou? die van juli of augustus/september??

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 15:40

Heeft iemand de bit en wie die hem graag scannen? ik heb hem namelijk niet gelezen en zou niet weten waar ik hem vandaan kan halen.
Verder ben ik geen bit lezer, heb het een jaar gehad maar was nix voor mij. Geef mij de paard en sport maar!