slechte smid/gemende gevoelens/veel vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

slechte smid/gemende gevoelens/veel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-02 08:15

Hier een heel lang verhaal, ik ben zelf verbaasd ddat het mij is overkomen, heb veel vragen.

Gisteren is dus de smid geweest om de ijzers er weer onder te zetten. Alle ijzers waren na 12 dagen verloren.
Goed, om 6 uur belde de smid, ik vertrek nu vanuit m'n huis, ik ben er over een half uur. Prima, dan vertrek ik ook, ik ben er ook over een half uur. Ik was net 2 minuten eerder bij de paarden dan hij. Netjes dat hij even gebeld heeft.

Omdat het erf opnieuw verhard wordt moest het paard bij de buren beslagen worden, deze hebben een hengstenhouderij voor haflingers.
Ik met het kreupele paard 300 meter langs de weg naar de buren toe.
De smid had z'n 'leermeester' ook mee. Die was voor de gezelligheid mee volgens hem. Ik geef hem het enige teruggevonden ijzer. Oh zegt die leermeester, het paard heeft met de achterhoef zus en zo het ijzer eraf gekregen.
Hij inspecteerde de hoeven en vond het raar dat alle hoeven volledig onbeschadigd waren, terwijl toch de ijzers na 10 en 12 dagen verloren waren. Die 'leermeester' was dus een oude man, die gezien ze manier van lopen niet veel meer kon met z'n rug. Dus de echte smid nam het nu over, degene die dus de ijzers er zo slecht onder gezet had. Deze man inspecteerde de hoeven ook nog eens en vond het ook raar. Hij kon de kreupelheid niet ontdekken (gelukkig wist ik het al). Maar goed, hij pakt het oude ijzer, slaat dat er zo koud weer onder Verward
Daarna kwam de rest: een standaard fabrieksijzer, ze waren het er alletwee mee eens dat dit perfect paste. Dus niets geen warm beslag, gewoon eronder slaan en klaar.
Ik stond verbaasd toe te kijken ,wist niet wat ik moest zeggen, dus zei maar niets. De buurman zag dat en vroeg nog of het echt wel zo moest: ja, 2 weken eerder was de hoef al warm gebrand, dus nu past een niuew ijzer perfect. Ik weet nog net te zeggen: als ze er weer onderweg liggen, dan bel ik je weer uit bed (dat had ik namelijk gedaan, zaterdagmorgen erg vroeg)
Goed, hij gebruikte nu dan 7 nagels per ijzer, de vorige keer 6. De nagels zijn door dezelfde gaten als de vorige keer geslagen.
Ik heb het paard weer naar de wei gebracht, ze leek iets beter te lopen, maar was nog kruepel.
Toen ik terugkwam had m'n vriend de smid al uitgezwaaid, ik hoefde uiteraard niets te betalen. Ze waren in 20 minuten klaar,

Ik heb het er met de buren nog overgehad, wat een prutser. Eigenlijk hebben we er vreselijk om gelachen, maar dit is toch niet normaal?
WE hebben later nog even gekeken in het land: fabrieksijzer sluit niet mooi aan, je kunt er soms tussendoorkijken. Verder staat de lip een stukje van de hoef af (gelukkig wist de buurman met ene hamer het alsnog tegen de hoef te slaan)

Nu mijn enorme hoeveelheid vragen (die schoten mij vannacht te binnen, ik heb eigenlijk nooit over ijzers nagedacht omdat ik er simpelweg nog nooit problemen meegehad heb).

-Een fabrieksijzer er direct onderslaan, ik vind het gewoon belachelijk, zou het ook nog kwaad kunnen bij het paard? Ik bedoel het is een plat stuk, niet gevormd naar de hoef terwijl dat met warm beslag wel zo is?

-kun je ergens klagen over een smid? Hoe kom ik erachter of hij wel of niet gediplomeerd is (hij zegt zelf van wel)

-Wat moet ik doen als met 2 dagen deze ijzers er ook weer af liggen, weer bellen? Eigenlijk ben ik bang dat het meer kwaad dan goed doet zo'n smid

- met hoeveel nagels zitten jullie ijzers vast? 6 nagels lijkt mij enigzins weinig, zeker omdat er 8 inkunnen (paard heeft maat 3)

-alle overige tips zijn welkom

Gelukkig heb ik waarschijnlijk ook een nieuwe smid: de smid van de buren, als die komt krijg ik het te horen, dan kan ik zo even mee Knipoog

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:47

Bij ons worden de ijzers er ook koud onder geslagen, maar nog wel gevormd naar de hoeven. Gewoon met een aambeeld en een grote hamer. Fabrieksijzers passen volgens mij helemaal nooit meteen op een hoef. Maar koud beslaan kan op zich best. Als je niet tevreden bent over je smit dan kun je toch gewoon op zoek naar een andere? Wel of geen diploma maakt geen goede smid. Als de ijzers er weer af liggen zou ik een andere smid vragen die goed bekend staat. Er moeten volgens mij zoveel nagels in als er gaatjes in de ijzers zitten, dat zal per maat verschillen. Die van mij heeft ook maat 3 en zittten dus idd met 8 nagels vast.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:55

Kawa heeft pony voetjes, maat 0
En die heeft altijd maar met 6 nagels vast gestaan.
In de tijd dat hij wel vaker ijzers verloor door de slechte kwaietie van de hoeven, wat nu gelukkig voorbij is, werd het ijzer meestal koud terug gezet. (Maar dan wel hetzelfde ijzer, niet een recht uit de fabriek.)
Maar ik heb een smid die komt dan dezelfde dag, dus de hoef is dan niet verder afgesleten.

Ik heb voorheen ook een klojo van een smid gehad en ik ben nu zeer blij met die ik nu heb.
Zijn hoeven zijn door vakkundig werk ontzettend veel verbeterd.
En de ijzers blijven nu voortaan ook zitten tot de volgende beslag beurt.
Ik heb op aanraden van hem wel keratex hoofhardner gaan gebruiken.
En dus vakkundig werk en die keratex hebben mij uit de hoeven ergenis gehaald. Haha!

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 10:03

Wie was de hoefsmid????

IM BACK!!!!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 10:28

Dat is bijna het zelfde als die smid die ik had op concours. Hij zou wel 'even' een hoefzweer eruit snijden, zonder eerst te voelen met de tang!! ik wist niet wat ik zag, hebben die mensen nou echt geen verstand?? Hier wordt ik zo boos over, omdat je zelf er alles aan doet om het beste voor je paard te kiezen, en dan gaat zo'n flapdrol de hele hoeven verpesten!!! GRRRRRRRR...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 11:13

volgens de smid van het nederlands olympische team is een ijzer al goed vast met 4 nagels. nou zijn dat natuurlijk paarden die om de 4 wkn nieuwe krijgen. pepeijn heeft maat 1 en is beslagen met 6 nagels.
als de ijzers er af zijn vind ik het een stukje service van de smid als hij deze die er zsm (dus zeker binnen een paar dagen) kosteloos opnieuw onder slaat, mits je het ijzer nog hebt.

zelf ben ik (na ervaring) niet gecharmeerd van een beginnende smid. ga maar lekker oefenen, maar niet op mijn paard. ik neem een ervaren smid, kost misschien iets meer en hij zit misschien krapper in zijn tijd, maar dat is de prijs die ik ervoor moet betalen.

Amor Vincit Omnia

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 11:27

Germie,

Als de ijzers er rechtstandig afgetrokken zijn, blijven de hoeven inderdaad onbeschadigd. Je kunt het ook zien aan het ijzer: dat is ook niet of nauwelijks verbogen op de takken. Een paard kan op die manier zijn ijzers verliezen als het in een zuigende bodem staat: blubberweilanden bijvoorbeeld. Feitelijk heeft dat niets te maken met de kundigheid van de smid, dus dat kun je hem niet aanrekenen: tegen de kracht van een trekkend paard en een zuigende bodem is geen nagel bestand. Wat je hem wel kunt aanrekenen is het feit dat hij het erop nieuw onderzetten iets onnauwkeurig heeft gedaan.
Mijn smid adviseert pas beslagen paarden een tot twee dagen niet naar buiten te doen en die twee dagen veel op het harde te stappen zodat de ijzers zich goed kunnen zetten.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 12:20

Mijn paard heeft maat 2, en meestal zet mijn smid deze ijzers vast met 5 nagels (3 aan de buitenkant, twee aan de binnenkant).
De ijzers zitten goed vast, blijven zowieso 10 weken zitten en als alles dan nog goed zit, laat ik ze er zelfs 12 weken onder zitten (de hoeven van mijn paard groeien niet hard, dus dan kan dat).
Na 12 weken komt de smid dan weer en die moet moeite doen om de ijzers er weer af te krijgen!!

Ondanks dat mijn paard mooie hoeven heeft (al zeg ik het zelf), past een fabrieksijzer er nooit gelijk onder, deze moet toch altijd iets worden bijgewerkt!!

Als de ijzers er nu weer snel afliggen, dan zou ik een andere smid laten komen en eventueel zelfs een schade vergoeding dan aan je oude smid vragen.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 12:39

Wat abby zegt ik heb een paard gehad dat binnen 2 weken 5 keer een ijzer kwijt was en de smit maar heen en weer crossen.
Niets met de smid te maken maar met het weiland en een onbenullig paard.

Mijn smid beslaat warm daar ben ik zelf voorstander van maar een andere smid op onze stal beslaat koud en dat ziet er altijd keurig uit.
Begin dit jaar heeft een heel stuk in de bit over smeden etc gestaan. de voors en tegens van warm/ koud beslaan.
Misschien kun je via de website van bit www.bit-paarden.nl nog aan zo'n uitgave komen?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 12:40

Mijn smid beslaat warm, maatje drie, meestal met 7 nagels. Erg tevreden hierover.
Ze is weleens een ijzer kwijtgeraakt en toen heeft hij gewoon even tussendoor een fabrieksijzer teruggezet (koud). Hier had ze verder geen last van (een week daarna moest ze toch sowieso weer helemaal rondom beslagen worden dus daar heeft ze maar 1 week mee gelopen).
Hij adviseert wel om strak om de 8 weken te beslaan. na 8 weken komt er vaak minieme speling tussen de ijzers waardoor de kans groter is dat ze eraf getrapt worden (is al een paar keer gebeurd, waarbij dan ook de hoef beschadigd).


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:03

Er zijn smeden die liever de hoef aanpassen aan het ijzer, dan andersom. Dat is dus niet de bedoeling en komt neer op slecht werk.
Verder ben ik het met SP eens dat een beginnende best mag oefenen, maar niet op mijn paard. Daarnaast is het niet normaal dat een paard kreupel of zelfs gevoelig loopt na het bekappen of beslaan. Als ie bij de smid geweest is, moet ie gewoon kunnen lopen en niet hoeven wennen. Een smid die een paard kreupel beslaat, doet zijn werk niet goed.

Sanja

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:19

Mijn paard staat met 8 nagels en heeft haar ijzers meestal 8 tot 10 weken zitten, word warm beslagen.
Koud kan geen kwaad, niet vormen wel.
Als een paard ze er standaard onderuit trapt moet je hem met springschoenen in de wei zetten.
Kan geen kwaad en je ijzers blijven langer zitten en je knip gevuld.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 19:18

Mijn paard gaat ook met springschoenen naar buiten, en dat bevalt prima. Hij heeft er 6 nagels in zitten.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 19:32

Ik heb al 5 jaar dezelfde smid. Toen hij de eerste keren kwam, was hij ook nog vrij onervaren. Had wel een lange stage achter de rug van een goede smid. Hij heeft het altijd prima gedaan. In het begin alleen bekappen, maar nu ook beslaan. Taran wordt meestal met 7 nagels beslagen, weleens met 8, maar nooit met 6. Volgens mij heeft hij maat 2.
Hij vraagt niet teveel, en beslaat goed. Hij beslaat wel koud, maar dat gaat nooit verkeerd. Hij maakt het ijzers wel op maat op een aambeeld.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 21:26

Mijn paard wordt altijd warm beslagen en er gaan 8 nagels in. Hij heeft, schrik niet, maat 9 !! En waarschijnlijk komt er volgende keer maat 10 onder te liggen. Ik sta dus echt helemaal versteld van de maten van jullie Haha! . De ijzers worden er na 10 weken afgehaald en als ze goed zijn er weer warm onder geslagen en anders pakt hij nieuwe.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 09:11

gister even gekeken. en loulou heeft 6 nagel en aan 1 hoef 7. ik heb ook een beginnende smid, maar hij heeft ze er best netjes onder geslagen en hij was veel goedkoper als mijn vorige smid, waar je altijd een maand vantevoren een afspraak moest maken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elitedeux en 125 bezoekers