bit 'vastpakken' op links

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

bit 'vastpakken' op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-02 15:29

Mijn pony heeft sinds kort de neiging het bit vast te pakken op de linkerkant. Wat kan de oorzaak hiervan zijn?? (behalve gebitsproblemen)
Nog even extra info; ze word sinds een maand of 2/3 regelmatig bereden door een verzorger, ze is wel beginner maar kan eigelijk niet veel gekke dingen hebben uitgehaald en ik vertrouw haar ook wel met mn pony maar het is wel zo dat ze sinds een maand wat vreemd gedrag krijgt,
voorbeedje is dus bit vastpakken ander voorbeeld is bit niet meer zo gretig in willen nemen als 'vroeger' en qua stal gedrag een beetje zuurder naar mensen toe, terwijl ze eerst een schat van een beest was. En ook met rijden is ze veranderd. Niet veel maar wel merkbaar, ik kan het ook zo weer allemaal oplossen daar gaat het niet echt om, het gaat mij om de oorzaak.... want die kan ik niet echt achterhalen, want ik weet ook niet echt waar ik moet zoeken, veel is er niet veranderd de laatste tijd eigelijk.
Jah behalve dan dat ik haar minder aandacht kan geven en daarom een verzorger heb.
Ik ben iig van plan de verzorger in kwestie iets vaker even in het oog te houden op stal ed, maar het wil er bij mij niet echt in dat het daar van kan komen.
Hebben jullie nog suggesties??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:15

Een paard dat er gevoelig voor is rij je heel snel vast. Grote kans dat dat gebeurt wanneer je verzorger je paard rijdt. Misschien kun je afspreken dat je verzorger verplicht gaat lessen zodat er iig controle is op het rijden

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:45

Vaak is het zo dat als een paard vast zit op een kant, het de fout is van de ruiter (in dit geval je verzorger of misschien jij). De ruiter houdt dan zelf teveel vast. Misschien kan het daaraan liggen. En de dierenarts laten langskomen voor gebitscontrole kan natuurlijk nooit kwaad! Succes ermee!

Sanja

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Eemdijk

Re: bit 'vastpakken' op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:12

*volcano* schreef:
Nog even extra info; ze word sinds een maand of 2/3 regelmatig bereden door een verzorger, ze is wel beginner maar kan eigelijk niet veel gekke dingen hebben uitgehaald en ik vertrouw haar ook wel met mn pony maar het is wel zo dat ze sinds een maand wat vreemd gedrag krijgt,
voorbeedje is dus bit vastpakken ander voorbeeld is bit niet meer zo gretig in willen nemen als 'vroeger' en qua stal gedrag een beetje zuurder naar mensen toe, terwijl ze eerst een schat van een beest was. Hebben jullie nog suggesties??


Knipoog Hai Volcano,

Het probleem zelf lijkt waarschijnlijk groter dan het is !
Vaak is het zo dat als je zelf altijd op je paard hebt gereden, dan weet het paard precies waar het aan toe is, jullie kennen en begrijpen elkaar.

Nu komt er een nieuw persoon in zijn stal, die rijd hem en doet er van alles mee.
Jou pony begrijpt dit niet, waar ben jij, hij mist jou aandacht en jou regelmaat. ( daar went hij wel aan hoor )

Het probleem met een beginnende ruiter is vaak : Ze voelen nog niet goed aan als een paard een signaal doorgeeft, als jou pony vind dat ze de teugel te strak vasthoud en hij geeft dit aan door een ruk aan haar handen te geven gaat zij waarschijnlijk terug trekken, jij zou dat waarschijnlijk nooit doen, jij zou hem iets meer ruimte geven.
Ik ken jou verzorgster niet, je zegt zelf dat je haar vertrouwd, maar hoe goed kan ze rijden, want als ze jou pony niet begrijpt, krijg je steeds meer problemen en word je pony steeds humeuriger.

Zoals als Jippie al zei : Verplicht lessen is zeker goed voor jou pony.

Als jou verzorgster verkeerd rijd, bijv niet goed zit of teveel zaagt of trekt, raakt je pony gespannen, krijgt rugpijn en dat uit zich in stress, bit vastpakken en sjagerijnig gedrag en dat verklaart waarom je het bit niet meer goed in krijgt.
Een gespannen paard wil niet meer werken voor je.

Als je er nu wat aan doet is het probleem zo opgelost.
Laat haar les nemen, of geef zelf eens wat tips.
Als het echt niet klikt tussen haar en jou pony, moet je een andere bijrijder zoeken. Hoe vervelend dat ook is.

Ik wens je veel succes

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-02 13:52

bedankt voor de reacties!
Ik denk dat ik haar eerst zelf maar eens een paar keer les ga geven en even ga kijken wat ze nou allemaal precies doet. Mijn zusje is er wel vaak bij en kent Goldy ook wel, maar zij heeft vaak genoeg ruzie met m als er op rijd, dus dan heb ik een sjago pony en sjago zusje! Dus als die haar vaak begeleid heb ik er ook niet zoveel aan.
Maar misschien hoef ik geen bijrijder meer te zoeken straks want als ik alles weer wat op orde en regelmaat heb, heb ik misschien zelf ook nog wel tijd om 2 paarden te rijden en verzorgen. En gebits controle heeft ze al gehad, dus vandaar dat ik wist dat het daar niet aan lag.