Is deze nog te verkopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Is deze nog te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-02 09:35

Voor foto's zie dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=72786&highlight=
(de vos dus Knipoog )

Het tweede jachtpaard van Iwaldo's eigenaar heeft artrose en hoefkatrol voor. ik geloof dat ie 3tjes op beide voorbenen heeft. Hij loopt nog aardig met speciaal beslag (eggbars) en hij is ingespoten bij beide voorbenen. Door de ijzers is baas met paard en al alleen over de kop gevlogen (paard landde met zijn achterhoeven op zijn voorijzers en sloeg daarom over de kop) en nu durft hij het niet meer aan om met dit beestje te jagen zolang hij deze ijzers heeft (en zonder loopt ie stokkreupel)

Hij is dus van plan om een andere te kopen, maar ik vraag me af: Zal Maykel nog te verkopen zijn? Het is een 7 jarige ruin zonder papieren, hij zit erg lekker, heeft L1 gelopen, en is zo mak als een lammetje. Zijn er handelaars waarbij je zo'n paard in kan ruilen, of al ie dan slecht terecht komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:38

Als het een heel braaf paard is, zou íe een beginnende ruiter of een angstruiter misschen nog heel goed op weg kunnen helpen. Of een recreatieruiter die alleen maar rustige buitenritjes rijdt.
Via een handelaar gaat denk ik minder makkelijk dan particulier. Als ze er geen hoofdprijs voor vragen tenminste.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:45

Maar dan nog: je gaat je toch geen ellende op de hals halen, zelfs niet als recreatieruiter??
Ik zou hem iig laten staan, paarden genoeg in Nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:47

Recreatieruiters genoeg die dat wel doen, al is het maar omdat ze zo'n dier willen 'redden'.
Tja, ik zou het zelf ook niet doen, maar ik ben persoonlijk niet zo'n wereldverbeteraar.... Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:48

Ik denk ook dat je hem niet naar een handelaar zou moeten doen. particulier als recreatiepaard verkopen zal betere optie zijn, maar denk dat ook dat moeilijk is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:50

ik denk dat iemand zo'n paard gratis best zal willen hebben. maar hij kan er alleen slachtgeld voor krijgen. Die man zal moeten kiezen; wil ik mijn paard goed onderbrengen, of wil ik geld? DAt is de vraag die hij zichzelf zal moeten stellen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:50

Als het dier voor een slachtprijs (liever symbolische 1 euro) de recreatiemarkt op kan, dan zal het een klein kansje maken.

Kwa handel heeft zo'n dier echt geen waarde meer....
Maar dan nog, niet veel particulieren willen een paard nemen/krijgen dat binnenkort toch alsnog niet meer mee kan doen.

Je kan je serieus afvragen of een dier dat eigenlijk elke pas stokkreupel is, nog wel een kans zou willen maken...

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 10:49

Tsja hij kan het beste het paard weggeven aan iemand die er alleen mee buiten rijdt. Dan zou het een kans hebben. Maar zoals leontine al zegt er zijn zoveel paarden in Nl ik zou hem ook laten staan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 11:57

Merilyn schreef:
Tsja hij kan het beste het paard weggeven aan iemand die er alleen mee buiten rijdt. Dan zou het een kans hebben. Maar zoals leontine al zegt er zijn zoveel paarden in Nl ik zou hem ook laten staan.


Daarom is het paard alleen nog interessant voor iemand als deze hem gratis kan krijgen. Betalen kunnen ze ook gezonde paarden.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 12:51

Desiree"]
[quote="Merilyn schreef:
Tsja hij kan het beste het paard weggeven aan iemand die er alleen mee buiten rijdt. Dan zou het een kans hebben. Maar zoals leontine al zegt er zijn zoveel paarden in Nl ik zou hem ook laten staan.


Daarom is het paard alleen nog interessant voor iemand als deze hem gratis kan krijgen. Betalen kunnen ze ook gezonde paarden.
[/quote]


Wellicht is dat een optie alleen ik zou mezelf afvragen wat een ellende je je op je hals haalt. Want aan ieder dier ga je je hechten en wat als je ondanks dat je het paard voor niets hebt gekregen niet het geld hebt om hem fatsoenlijk door een dierenarts te laten helpen? Ik zou er niet aan beginnen, maar ik zal ook niet mijn paard verkopen als het dergelijke mankementen zou hebben, dan zou ik het nog liever na de slacht brengen, dan het risico lopen dat het beest verkeerd terecht zou komen en pijn zou moeten lijden.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 13:07

Ik zou zo'n paard niet eens gratis willen hebben. Je bent dan zo veel geld aan duur beslag e.d. kwijt, en je weet dat het dier een aflopende zaak is. Persoonlijk betaal ik dan liever een paar duizend euro voor een gezond paard dat geen dure ijzers of medicijnen moet.

Maar ja... misschien zijn er wel van die goede wereldverbeteraars die dat wel aandurven??

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-02 13:11

nou het meisje dat hem nu bijrijdt (zo'm twee maanden) riep al, toen ik het haar vertelde; 'anders wil ik hem wel hebben hoor!' Dat snap ik best, maar dat meisje heeft al moeite met de lessen betalen, laat staan een stalling van 600 gulden id maand... plus bijkomende veearts en smid kosten...

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:01

Nou ik vraag mij af of zo'n paard te verkopen is. Ik zou hem alleen nooit naar een handelaar sturen want ik wil niet weten waar hij dan terecht kan kopen. Ik denk dat je hem dan nog beter voor een prikje kunt verkopen voor iemand die lekker wat rustige buitenritjes wil maken een geen ambities heeft om hoog te scoren in de dressuur, springe oid

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 16:39

ik zou het niet eens over mijn hart verkrijgen om mijn paard zo te verkopen.
Felix is in principe ook slachtrijp verklaard door de DA.
Maar nee dan breng ik hem nog liever weg.


Waarom zou een recreatie ruiter wel zo'n paard kopen? Dat vind ik wel een beetje domme opmerking.
Een recreatie ruiter wil een paard waarmee hij lekker lange ritten mee kan maken, bij de ponyclub rijden en misschien bij de club eens een dagje naar het strand of een onderling wedstrijdje.
Daar hebje toch zeker een gezond sterk paard voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 16:52

Als het mijn eigen paard zou zijn zou ik er ook niet over piekeren hem te verkopen.
Zo'n paard komt altijd in de rotte handel tereht. Hij ziet er goed uit dus hij wordt doorverkocht als fijn recreatie paard in de lagere prijsklasse. En daar wordt niet bij verteld dat het paard super slecht op de benen is. Een particulier doet er een giga miskoop aan en paard wordt vervolgens van handelaar naar paardenmarkt gesleept en eindigd in de vrachtwagen naar Italie en komt later weer terug op je pizza.
Wat zou het beste zijn voor het paard in dit geval? Probeer daar eens een passende situatie voor te bedenken. Is ie zo braaf dat ie voor een manege met geestelijk of lichamelijk gehandicapten kan worden ingezet? Dat is vaak een mooie bestemming voor een super braaf en betrouwbaar paard, bovendien worden ze daar overladen met knuffels, en poetsbeurten.

Sanja

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 17:14

Het is heel vervelend, maar particulier verkoop je hem niet meer.
Daarvoor is de kartrol te ernstig.

Doe je hem naar een handelaar, dan gaat hij voor de dood.
Ik heb met pijn in mijn hart mijn 5 jaar oude ruin laten inslapen, dat is nu 10 mnd geleden, hij had hoefkartrol met een 3 en een het andere been een 4.
Het is voor mijn paard de beste keuze geweest.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 17:50

Een handelaar zal hem voor de dood wegdoen, of hij gaat voor de rotte handel.
Het is iig zeker dat zo'n paard het niet echt best gaat krijgen.
Ik zou hem houden voor gezeldschap en er bv een bijrijdertje voor zoeken.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 23:33

Erbij houden voor gezelschap met duur beslag en een stalling van 600,- per maand??? Pfff, dan mag je wel een dikke portemonnaie hebben.

En idd zoals hierboven al gezegd is: zelfs als je hem gratis zou krijgen of tegen de slachtprijs, dan weet je toch vantevoren dat het een aflopende zaak is en dat je veel kosten aan dit dier zult krijgen.
Dan zou ik al een dealtje met de ex-eigenaar willen maken dat hij het beslag blijft betalen en ook meedeelt in de DA-kosten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 09:28

Ik sluit me aan bij Fitzroy, ik zou hem lekker houden en zorgen dat hij het goed had. Dan was hij tenminste veilig.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Re: Is deze nog te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 11:49

Laura schreef:
Hij loopt nog aardig met speciaal beslag (eggbars) en hij is ingespoten bij beide voorbenen. Door de ijzers is baas met paard en al alleen over de kop gevlogen (paard landde met zijn achterhoeven op zijn voorijzers en sloeg daarom over de kop) en nu durft hij het niet meer aan om met dit beestje te jagen zolang hij deze ijzers heeft (en zonder loopt ie stokkreupel)


Kan hij niet ipv eggbars gewone ijzers met een naar achter toe dikker wordend rubbertje eronder doen?
Dus geen zooltjes, het rubber zit alleen onder de ijzers.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 19:29

Ik zou hem zeker houden!! net wat de anderen al zeggen, zo'n paard beland idd in de handel en lijd alleen maar.
Gewoon lekker houden, mijn pony kan ik ook nauwelijks op rijden (stappen af en toe draven) en tog hebben we haar gehouden, wie kan het over zijn hart verkrijgen zo'n paardje weg te doen... Scheve mond
Zo'n beestje gun je tog wel na alles wat hij voor je heeft gedaan een welverdiend 'pensioen' ????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 19:34

Mischien ben ik heel hard, maar een paard wat stokkreupel loopt zonder die ijzers heeft pijn, zon dier gaat zeker de handel in, en is heel moeilijk te verkopen, waarom breng je hem dan zelf niet weg. Dan hoeft ie niet van stal naar stal, en weet je waar die terecht is gekomen. Hij heeft niet voor niets pijn.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 20:05

zelf houden, aan een recreatief ruiter verkopen of als dat niet haalbaar is de optie van pipo. het is in vergelijking met verkopen aan de handel zelfs niet eens hard, het tegendeel juist.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 21:37

Sanja schreef:
Het is heel vervelend, maar particulier verkoop je hem niet meer.
Daarvoor is de kartrol te ernstig.

Doe je hem naar een handelaar, dan gaat hij voor de dood.
Ik heb met pijn in mijn hart mijn 5 jaar oude ruin laten inslapen, dat is nu 10 mnd geleden, hij had hoefkartrol met een 3 en een het andere been een 4.
Het is voor mijn paard de beste keuze geweest.





Hoefkatrol is niet ernstig dat word er van gemaakt.
Kijk op www.hoefkatrol.com