Teugels glijden door mijn handen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Teugels glijden door mijn handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-02 17:27

Heeft er iemand tips hoe ik mijn teugels op de juiste lengte kan houden. Ik zag in de ruitersportzaak teugels met lusjes erin, maar mijn instructeur heeft me die verboden omdat ik dan niet meer kan ontspannen.
Ik houd mijn teugels nog geen minuut op maat, vooral mijn binnenteugel wordt snel langer.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 17:32

Je zou gewone gladde leren teugels kunnen gebruiken met van die dwarsstukjes, net als op springteugels. Ik vind dat zelf erg prettige teugels. Heb ook altijd moeite met de juiste lengte, en met deze teugels lukt dat wel. Je kunt je handen gewoon ontspannen houden, er zitten geen lussen aan.

Ik bedoel teugel F:

Afbeelding

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 17:35

Teugels met rubber aan de binnenkant zijn ook erg fijn.....en handschoenen scheelt ook de helft.
En ik ben het niet eens met je instructeur. Juist als je geen grip kan houden op je teugels ga je ze extra krampachtig vasthouden!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-02 17:49

ik houd ze niet krampachtig vast hoor.....misschien zou dat werken maar voor ik t weet zijn ze er al doorheen gegleden. Ik heb het idee dat ik mijn duim er niet op houd en dat ze puur achter mijn ringvinger blijven hangen.

Ik heb al rubberen teugels en ook met springstukjes heb ik al geprobeerd. Ik rijd ook met handschoenen.

Maddox is niet lekker nageeflijk dus dat scheelt ook, ik ben regelmatig bezig met 'weerstandbiedende hand' maar dat werkt niet als je teugels niet op maat zijn.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 22:13

Een markering aanbrengen op je teugels. Stukje tape er om. Of gekleurd draadje keertje door springteugel heen steken (niet proberen met leer Haha! ) Dan kun je makkelijk visueel controleren of je ze op dezelfde lengte houdt en eventueel corrigeren.
Verder inderdaad goed je duim er op. Je duim is om de teugels op z'n plek te houden, je ringvinger voor het 'gevoel' en de subtiele variaties.

Het is ook goed om je handen goed om de teugels te sluiten. Een gesloten hand kan zich openen als het paard nageeft. Een hand die al open is, kan dat niet, al geeft het misschien wel een vriendelijker beeld, 'losjes de teugels vast' maar dat klopt dus lang niet altijd.

Nulla tenaci invia est via

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 22:19

Leren teugels met rubber aan de binnenkant (niet volledig rubber!!!) waren bij mij (met het zelfde probleem) dé oplossing. En idd als het dan niet gaat heb je van die (nep) leren handschoentjes en als je dat met (ruw) rubber hebt weet ik het ook niet meer als het dan nog glijdt!.
Succes ermee!

:evaw:

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 22:41

Zoals Margreet al zegt, markering maken,
ipv tape kun je ook een gekleurd elastiekje om de teugel heen draaien.
Ik rij met geheel leren teugel, meestal met handschoentjes.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 22:44

Toen ik klein was en een paard had dat altijd de teugels uit mijn handen trok, maakte ik in de teugels een knoop op de juiste maat, dan kun je ze wel vasthouden.....(dus in iedere teugel een knoop)..dit is natuurlijk geen permanente oplossing!


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 23:09

Zelf heb ik teugel B, zitten nopjes op. Als ze oud zijn worden ze glad indien vochtig. (bv als je door de waterbak gaat in de cross)
Ik heb nu voor het viertal zo'n teugel F ding, nou, die zijn tussen die stukjes erg glad en mijn teugelmaat voor de dressuur zit er net tussenin.
Dus check wel goed of de teugels tussen de stukkies in ook stroef is.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 00:37

Ik heb er ook last van Manon. Ik heb voor wedstrijden een leren teugel met rubber aan de binnenkant en daarop heb ik zelfs nog een stukje leer laten naaien zodat ik weet waar ik mijn teugel vast moet houden.
En ik rijd nu zelf met teugel F, bevalt ook goed.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 08:00

orri schreef:
Zoals Margreet al zegt, markering maken,
ipv tape kun je ook een gekleurd elastiekje om de teugel heen draaien.
Ik rij met geheel leren teugel, meestal met handschoentjes.


Hiermee voorkom je niet dat ze door je handen glijden (is ook al probeersel van mij geweest). Je weet alleen waar je weer naar terug moet.

:evaw:

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 08:13

ik rij altijd met oude springteugels. die zijn lekker soepel en glijden niet door mijn handen. door de tussenstukjes weet ik ook de plek voor mijn handen te vinden.

Amor Vincit Omnia

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 08:35

Ik rij ook met springteugels ideaal!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 11:04

ik wist eerder niet eens dat ik dat probleem had dat mijn teugels steeds langer werden, daar wees mijn instructrice mij op. (ik liet het paard als het ware steeds een beetje meer nemen, onbewust)
Sindsdien rijd ik met springteugels, en kan ik inderdaad mijzelf controleren dat ik altijd BEIDE (want dat werd namelijk bij mij een bijkomend probleem) handen op het derde stukje houd!
Maar wat Margreet zegt, zou dan ook gewoon kunnen helpen!
EN kun je toch lekker met je eigen (vertrouwde) teugels blijven rijden. (ideetje voor mijzelf, grijnz!)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 13:02

de meesten hebben het er hier over om d'r handen op de juiste plek te houden, maar het probleem is volgens mij dat ze dat wel heeft , maar ze de teugels stiekem laat doorglippen naar langer.
Goh, wat een herkenning Haha!
heb ik namelijk ook!!! Ik rijd met van die teugels met van die stukjes ertussen (springteugels?) dus de juiste maat is het probleem niet, maar m'n handen daar houden dus WEL!!!!!!!!
Ook ik ben net als manon bezig met de aanleuning en inderdaad die weerstandbiedende hand.. en tja....steeds zijn m'n teugels langer
LASTIG HE!!!! Ook ik heb er nog neits voor gevonden.
onze handen vastplakken dan maar??? Haha!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 18:41

ik heb er ook last van. Rij liever zonder handschoentjes van ik heb gladde lederen teugels en dan gaat het voor mijn gevoel helemaal glijden ( had van die kantoenen met nopjes handschoentjes). IK reed eerst altijd met springteugels maar ik wilde langere teugels, voornamelijk voor het neerwaarts etc rijden dus deze lagen nog in de kast. Als het droog is, rijd het prima. Soms moet ik ze wel weer even ophengelen omdat ze weer een meter te lang zijn geworden ( mijn paard sniekt er stiekem een cm bij cm bij, door zijn nek lang te maken, en als je dan niet oplet!) maar het rijdt wel lekkerder. Die teugels met rubber aan de onderkant (of bovenkant Tong uitsteken ) zijn ook ideaal, wilde ze eerst ook aanschaffen maar kom nooit meer in een ruitersport winkel *LOL*

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Nicolien_oud

Berichten: 8
Geregistreerd: 02-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 22:57

Haha, dat probleem ken ik ook! Lachen
Het probleem ligt bij mij dat zodra het paard zich gaat ontspannen en netjes achter het bit aan gaat zakken, dat ik ook ga ontspannen. Dat moet natuurlijk ook wel, maar ik laat de teugels dan ook glijden... Verward
Resultaat: paard valt weer uit elkaar en ik kan weer naar de teugels gaan zoeken. Scheve mond

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 23:14

Mijn (ex) instructeur lenen, na een uur les doe je het nooit meer! Extreme duivel
Je kunt allerlei ondersteunde middeltjes wel gebruiken, maar let goed op hoe je handen de teugels vasthouden, en blijf geconcentreerd! Ik neem aan dat Maddox ze niet uit je handen rukt, maar dat jij (onbewust) zelf steeds meer teugel geeft. Jezelf blijven corrigeren. Ik heb toen ik net begon met rijden ook iets lastigs gehad, dat ik linksom met wenden altijd mijn elleboog wat naar buiten draaide. Ik heb toen een week lang alleen op die elleboog zitten oefenen, en een paar uur streng les gehad, maar ik heb het nooit meer gedaan.
Succes!

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 03:26

k denk dat die springteugels met die stukjes het beste zijn. ik rij er ook mee! ze zijn echt fijn en ik pak me teugels altijd goed op. hanschoenen helpen ook veel maar het lijkt mij niet bepaald fijn bij 30graden!

dat verhaal over die duim vindt ik een beetje vaag. zelf heb ik me handen altijd vrij open en me duim amper erop. en toch glijden mijn teugels niet uit me handen!

Just say yes, just say there is nothing holding you back..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers