hoe kan je een 3-jarig paard het beste rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaar

Berichten: 129
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Voorburg

hoe kan je een 3-jarig paard het beste rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 08:09

Chirocco is ruim 3 jaar en nu 2 maanden onder het zadel. Het gaat heel goed en hij leert snel, maar ik ben bang dat het te snel gaat...

Voor het rijden longeerde ik hem eerst altijd ongeveer 10 min. daarna reed ik hem dan nog 20-30min. Maar hij is zo braaf dat ik hem nu voor het rijden niet meer longeer.

Verder rij ik hem dan nu weer om de dag, de ene dag longeren+losgooien en de andere dag rijden. Soms rij ik hem ook wel 2 of 3 dagen achter elkaar, en dan weer een dag losgooien of longeren.

Heeft iemand ervaring met een 3-jarig paard rijden en hoe deden jullie dat? Als ik hem rij is het niet erg intensief, veel figuren een paar overgangen en even links- en rechtsom galoperen...en dat doet hij echt heel goed.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 08:27

Ik rij er meestal 3 keer in de week op, en dan 20-30 minuten. Wel aan de teugel, ook wat verruimen en ander schakelwerk. 1 keer linksom galop, 1 keer recthsom. Als het aanspringen niet goed gaat, dan herhaal ik het een keer. Verder doe ik er niet veel mee, ik ben net begonnen met wijken in stap. Op de dagen dat er niet gereden wordt, staat ze in de bak.
Af en toe maak ik een buitenritje, verkeersmak zijn is iets wat ik heel belangrijk vind. Ook tijdens zo'n buitenritje loopt het paard aan de teugel. Het mag best even opkijken, maar gehoorzaamheid staat voorop. Meestal maak ik een rondje van 5 km. De eerste keer volledig in stap, nu pak ik de draf erbij. IN galop op buitenrit ben ik dit jaar nog niet geweest met de 3-jarige, maar ik heb deze al wel op de keuring op vreemd terrein gereden. Ze moeten gewoon al jong aan vreemde dingen wennnen, het echte rijden komt later wel.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 09:12

niet meer dan 3 keer per week rijden (niet achter elkaar). voor rest kan je longeren (met gogue of bijzet), op de wei zetten of losgooien inderdaad.
zelf ben ik niet weg van veel longeren zeker niet met een jong paard, het is altijd maar diezelfde beweging. misschien wordt hij wel wat frisser met de winter, dus moet je wel weer losgooien of longeren voor het rijden.

veel geduld hebben. zoals ik het lees heb je geen problemen met hem, maar dat kan nog wel eens anders zijn (of worden). een slimmerik (zoals pepeijn) probeert onder het werk vandaan te komen en alle truukjes gaan dan uit de kast. dan heb je je handen vol en moet je toch behoorlijk sterk in je schoenen staan.

voorwaarts/neerwaarts rijden en als hij 20 min. braaf is onder het zadel, ga dan je gevoel tegen en stop dan, het belangrijkste voor een jong paard is dat hij zich prettig en ontspannen voelt als er op hem gereden wordt. altijd goed afsluiten. laat m de rest van de tijd lekker stappen, of gooi m op de wei.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 15:13

waarom zou je niet meer dan 3 keer per week rijden, Ik heb mijn paardje ook gekocht als 3 jarige en was toen pas een maand onder het zadel. Hij gign iedere dag de wei in, maar ik reed hem ook bijna iedere dag maar niet heel erg lang vaak een 30 min, en bouwde de training op, eerst moet je ozrgen dat ie gewoon goed aan je been is en dan maakt het niet veel uit waar zijn koppie is, want goed aan je been is tenslote de 1e stap van je basis africhting, maak wat voltens, maar maak vooral recht lijnen, hij is nog neit altijd even goed in balans, maak wat over gangetjes, wordt niet boos als het fout gaat maar herhaal de oefening heeft meer effect dan boos worden.als ie naar verloop van tijd goed aan je been is probeer hem dan nagefelijk te krijgen, door hem van achter naar voren te rijden. Maar zorg er vooral voor dat ie voorwaarts blijft en goed aan je been dus dat goed blijven controleren.

nou veel succes ermee en ik hoor graag de vorderingne die jullie maken.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:02

Ik rijd sommige jonge paarden gewoon elke dag, maar er zijn dan genoeg dagen dat ik er 10/15 minuutjes opzit.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:45

Je kunt jonge paarden best frequenter rijden dan 3x in de week, maar gewoon niet te lang achter elkaar. gemiddeld een half uurtje is voldoende. Ik vind het al heel goed dat je niet van te voren longeert nu het niet nodig is.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:56

Ik houd met een 3 jarige ongeveer het schema van om de dag aan ongeveer 4 keer in de week daarvan probeer ik 1 keer naar buiten te gaan en 1 keer te longeren.
Ik wil het mijn paarden altijd spelenderwijs leren het moet leuk zijn als ik aankom met een zadel het paard moet fijn 15/20 min willen spelen met mij.
Buiten ben ik soms al rustig een uurtje weg hoor aan een lang teugeltje met een braaf paard mee.

Mijn dressuurwerk is altijd heel simpel: kilometers maken.
Paard mag nageven maar hoeft dat niet gewoon rondjes rijden en zo het paard langzaam rechtkrijgen enin evenwicht laten lopen met mij.
kleine overgangen maken en pas als dat evenwicht eris ga ik schakelen met overgangen.
Is hij al netjes aan de hulpen dan pak eral snel een paar pasjes wijken mee 2 of 3 en dan weer rechtuit braaf en klaar.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 17:24

Ik heb juist geleerd dat je geen kilometers moet maken, omdat je daar niets aan hebt (het voegt niets toe aan een leerproces) en op den duur leidt het ook tot slijtage. Je kan beter kort rijden (dus ook wat Nimber zegt maar 15/20 minuutjes) maar gerichte dingen doen waar het paard iets van leert. Ik heb zelf Razinda extreem weinig gereden het eerste half jaar, soms maar 1 of 2 keer per week. Ondanks dat ging het toch wel snel hoor, al is het niet de ideale manier. Ik was gewoon bang om haar teveel te laten doen! *LOL*

Nu rij ik haar ook nog maar 3 of 4 keer per week en soms doe ik een halve week of hele week niets onder het zadel. Gewoon omdat zij het niet nodig heeft en ik haar blij wil houden, maar een ander paard heeft het misschien wel weer nodig om wat meer te worden bereden.

Van longeren hou ik al helemaal niet, alleen als het echt nodig is omdat ze anders te fris zijn of voor de afwisseling. Veel longeren is vast ook niet goed voor de benen (slijtage).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 17:44

Ik rij 3 jarige ongeveer 5 x per week.
En dan ongeveer tussen de 15/25 min.
Ik stap eerlijk gezegd met die slimmerds niet te lang achter elkaar, maar wel veel stukjes tussen in.
Dit om verveling en tijd voor trucjes te verzinnen te vermijden.

Voor de rest vind ik bij jonge paarden longeren alleen nodig met zadelmak maken en dat is binnen een week gepiept.
Dan zijn ze braaf genoeg om gewoon zo op te stappen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 19:24

Als een driejarige het goed oppakt laat ik hem geurst af en toe een par weken staan,
gaan ze alleen de wei op.

Ook rijd ik ze echt nooit langer als 20 minuten, waarom zou je langer doorwerken als ze na 10 minuten braaf zijn?

Dat is tenslotte het enige waar je met een jong dier aan hoeft te werken, zijn gehoorzaamheid, de echte training kan je toch pas mee beginnen als ze weer een jaartje verder zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 13:34

De wei op doen ik ook vaak.
2 maandjes rijden en dan terug de wei op en dan een half tot een jaar verder weer beginnen.

Warners
Berichten: 87
Geregistreerd: 29-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:09

germie schreef:
Ik rij er meestal 3 keer in de week op, en dan 20-30 minuten. Wel aan de teugel, ook wat verruimen en ander schakelwerk. 1 keer linksom galop, 1 keer recthsom. Als het aanspringen niet goed gaat, dan herhaal ik het een keer. Verder doe ik er niet veel mee, ik ben net begonnen met wijken in stap. Op de dagen dat er niet gereden wordt, staat ze in de bak.
Af en toe maak ik een buitenritje, verkeersmak zijn is iets wat ik heel belangrijk vind. Ook tijdens zo'n buitenritje loopt het paard aan de teugel. Het mag best even opkijken, maar gehoorzaamheid staat voorop. Meestal maak ik een rondje van 5 km. De eerste keer volledig in stap, nu pak ik de draf erbij. IN galop op buitenrit ben ik dit jaar nog niet geweest met de 3-jarige, maar ik heb deze al wel op de keuring op vreemd terrein gereden. Ze moeten gewoon al jong aan vreemde dingen wennnen, het echte rijden komt later wel.


hoe heb jij je paard verkeersmak gemaakt als ik vragen mag?

groetjesx

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: hoe kan je een 3-jarig paard het beste rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:14

Zeer oud topic, ik heb geTeMd :)

Warners
Berichten: 87
Geregistreerd: 29-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:31

Lente schreef:
Zeer oud topic, ik heb geTeMd :)


dat maakt toch niet uit

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: hoe kan je een 3-jarig paard het beste rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:35

Jawel.

Zoals je had kunnen zien aan de grote rode letters toen je reageerde is het niet de bedoeling om te reageren op topics van meer dan twee weken oud tenzij je echt iets toe te voegen hebt aan het onderwerp en er geen recentere topics zijn. :)

De reden voor deze regel is dat bokt op deze manier opgeruimd en actueel blijft.

Daarnaast is er een vrij grote kans dat de persoon op wie je reageert inmiddels niet meer geabonneerd is op dit onderwerp.

Om nog even op de datum te wijzen, dit topic is inmiddels ruim 10 jaar oud.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: hoe kan je een 3-jarig paard het beste rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:20

Ik zet inderdaad hier een slotje :-)

Als je wilt weten hoe je een paard verkeersmak maakt kun je een nieuw topic openen :-)