Klopt dit??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Klopt dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 14:31

Hallo iedereen ik heb een vraag waar ik al heel lang mee zit.

Mijn pony is 7 juni jongsleden zo hard geslagen dat we haar hebben moeten laten inslapen. haar achterbeen was helemaal verbrijzeld.. Verdrietig .
Nu was op 12 februari ook al de pony van mijn zusje zo hard geslapen dat die hele voorknie verbreizeld was en die hebben we de volgende dag laten inslapen... Nu is dit allemaal opzich al heel erg.. het is ook een heel groot gemis voor ons. Alleen ik heb een vraag:
Nu was ik er bij dat de pony van mijn zusje geslagen werd door een Quater Horse (een western paard dus) met ijzers. Maar bij de pony van mij weten niemand het zekers omdat ze haar gevonden hadden in de wei. Maar wij denken weer aan dezelfde (helaas kan je dit nooit hardmaken
Verdrietig ) Wij denken dit omdat mijn pony altijd heel snel wegrende als er gedreigd werd en die pony die mijn zusje doodsloeg die sloeg in een keer heel hard met een been naar achteren Verdrietig .
Nu had ik van iemand gehoord die zelf ook een Western paard heeft dat ijzers van Western paarden harder zijn dan ijzers van gewone paarden. Nu vroeg ik me af: weet iemand of die waar is??

Graag zou ik wel bericht krijgen..misschien helpt dat weer een beetje bij de verwerking van het verlies Verdrietig

Neeltje

ps: ik heb nix tegen Quaters alleen die rotknol die dit allemaal heeft aangericht mag van mij vandaag nog opgeruimd worden....

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 14:46

Het is heel triest dat dit gebeurd is. Ik wens je veel sterkte met de verwerking. Huilen

Persoonlijk zou ik nooit mijn paard bij andere paarden willen hebben die ijzers dragen, maar dit terzijde.

Ik denk niet dat de ijzers die voor westernpaarden gebruikt worden harder c.q. sterker zijn dan ' normale' ijzers. Wat wel zo is is dat de takken van de ijzers (als het een slidingijzer is) langer zijn en dus verder uitsteken.
Hierdoor zou je dus wel een ander soort verwonding kunnen krijgen.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 16:00

Ik had mijn pony ook niet bij die andere in de wei staan.... Ik wou dit al niet omdat de pony van mijn zusje " dood was getrapt" zeg maar. Ze stonden naast elkaar en waarschijnlijk heeft hij onder het draad door geslagen want mijn pony had een lage breuk Verdrietig +/- 20 cm boven de grond. Ik had ook nooit gehoord dat je eigenlijk 2 lijntjes moest spannen tussen paarden, dat hoorde ik pas achteraf maar daar krijg ik Demi niet meer mee terug...

Neeltje

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 16:17

Nee, ijzers bij westernpaarden (slidingijzers dus) zijn niet harder dan elk ander ijzer.
In ieder geval veel sterkte bij het verwerken van je verdriet *thumbs up*

rocky01
Berichten: 25
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: geldermalsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 20:56

wat sneu voor je paard, wij zelf hebben 2 paarden waarvan een een quarter is en zij heeft voor ijzers gekregen en dat zijn een soort polo ijzers want die zijn lichter zodat ze niet zo gaan tillen dit doen ze bij ons bij bijna alle quarters achter hebben alleen de reiners sliding ijzers, maar of deze polo ijzers harder zijn weet ik niet,wel weet ik dat er een soort ronde rand onder zit kijk anders eens naar de ijzers van dit paard

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 08:34

Wat erg dat je dit is overkomen. Heel veel sterke.

Het is erg genoeg dat het gebeurt is maar ik ben bang dat dat het gewoon domme pech is. Het heeft niet echt iets te maken met ijzers. Het heeft meer iets te maken met het paard waar ze bij op de wei stonden. Je hebt er van die draken tussen zitten. Mijn Quarter is ooit afgetuigt door een WPN-er. Gelukkig had ze niets gebroken maar de dierenarts rekeningen logen er niet om. Hechtingen hier operatie daar. Het enige wat helpt is ze niet bij zo'n draak op de wei zetten en een heel goede afschijding er tussen.

Als je weer een pony vindt zet hem dan onder geen voorwaarde weer bij die draak op de wei. Paarden die dit aso gedrag vertonen moet je eigenlijk gewoon alleen op een landje zetten zodat ze geen schade kunnen aanrichten.

Adrienne

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-02 15:43

We zijn al weg bij die stal waar alles gebeurd is...Dit komt mede omdat de eigenaren van die stal en van dat paard zeggen dat dat lieve paard het niet heeft gedaan....Dat lieve paard doet volgens hun nooit wat en de kans is volgens hun dan ook groot dat er iemand met een bijl het land in is gegaan en het achterbeen van mijn pony aan grot heeft geslagen... Verward Dat rare beest loopt ook nog gewoon in de groep tussen alle andere pony's en paarden daarzo, want die mensen zijn er van heilig van overtuigd dat die pony niet nog een pony aan grot heeft gemept. Ik hoor via via wel dat de eigenaar van die pony gewoon doet alsof er niks gebeurd is en er ook nog heilig van overtuigd is dat haar lieverd niks heeft gedaan...ze rijd er zelfs nog Western wedstrijden mee Verward .
Ondertussen ben ik aan het proberen om het verlies te verwerken, maar dit is heel erg moeilijk omdat die mensen niet eens naar mij luisteren en het gewoon ontkennen dat die ene het wel eens weer gedaan kan hebben. En ik ben aan het wachten op een nieuw slachtoffer want na mijn idee komt die ooit ook nog wel eens met zo'n moordmachine op stal...

Neeltje

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:51

Neel schreef:
ze rijd er zelfs nog Western wedstrijden mee Verward .


Nogmaals, ik vind het heel erg wat er gebeurd is, maar moet ze volgens jou dan western wedstrijden rijden omdat ze een Quarter heeft? Verward Overigens snap ik niet wat _dit_ te maken heeft met hetgeen wat er gebeurd is.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 18:33

Neeltje, allemaal heel erg wat er is gebeurd, maar zoals de anderen zeggen, waarschijnlijk ongelooflijke domme pech. Je weet niet welk paard het heeft gedaan, dus je kunt niet direct de 'moordmachine' gaan lopen verdenken. Een paard zal niet gaan schoppen met de bedoeling om een ander paard dood te maken, dan zouden er eerst hele gevechten moeten plaatsvinden voordat het eens zover zou komen, meestal rivaliserende hengsten met een stel merries erbij. Ook ik heb hier 2 paarden erbij lopen die geregeld een lel uitdelen in de kudde, maar echt geen moordmachines zijn. Gewoon behoorlijk dominant en als die lel nou precies op een kwetsbaar deel van een been terecht komt, tja, da's het risico van het weiden van meerdere paarden bij elkaar. We zorgen er altijd voor dat die merries niet samen in de weide lopen, maar alletwee hun 'eigen' groepje hebben in hun eigen stukje land. Het gaat prima nu..... succes er verder mee

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 11:23

Nou FlyingHigh, dat weet ik nog niet zo zeker.
Het paard waar ik het over had haalde dit soort stunts wel vaker uit. Dus ons paard was niet zijn enige slachtoffer. Het was gewoon een gefrustreerde knol. Wij hebben hem met eigen ogen een B pony zien bewerken. (zelf is die knol rond de 1,75) We hebben met een aantal mensen die pony moeten redden en die knol letterlijk bij die pony weg moeten slaan. Het arme keine ding kon haast niet meer staan en zat onder de beten en slagen. Dus zeg niet dat het niet gebeurd, het gebeurd wel degelijk. Als we niet hadden ingegrepen dan weet ik niet of die pony nu nog had geleeft.

De reactie van de eigenaar?? Er is geen liever paard dan dat paard.

Als er meer paarden op de wei staan kun je niet 1 paard de schuld geven. Je moet het wel gezien hebben voordat je met een beschuldigende vinger gaat wijzen. Ik dacht dat de ponies waar Neel het over had alleen bij dat paard stonden, dan is het een duidelijke zaak. En met een bijl bewerken?!?!? Ik denk wel dat je het verschil zult zien tussen een klap met een bijl en een klap van een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 12:23

Neel schreef:
...ze rijd er zelfs nog Western wedstrijden mee Verward .


Ik vind het heel erg voor je wat er met je paardje is gebeurd, maar ik vraag me ook een beetje af wat je met deze opmerking bedoelt. Zou je willen zien dat ze haar paard naar de slager brengt ofzo?
Of mag 'ie nu geen wedstrijden meer rijden omdat hij een ander paard in het land geslagen zou hebben Verward

Nogmaals, ik vind het hartstikke rot voor je, maar dat risico loop je als je je paard in een groep zet. Maakt in feite niet zo veel uit welk paard het heeft gedaan en waarom.
En dat dat paard voor z'n eigenaar nog steeds het liefste paard ter wereld is, ja, waarom niet???

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 14:04

Citaat:
En dat dat paard voor z'n eigenaar nog steeds het liefste paard ter wereld is, ja, waarom niet???

Ik begrijp dat het de eerste keer heel duidelijk was dat dit paard een ander dusdanig heeft geslagen dat hij afgemaakt moest worden. Persoonlijk zou ik dan wel anders over mijn paard denken. Als hij dit bij andere paarden flikt, doet hij het ook bij mensen/kinderen.
Ik snap ik niet dat je dan als eigenaar niet meer verantwoordelijkheid neemt en zelf zorgt dat hij apart komt te staan. Als mijn hond iemand bijt, ben ik ook verantwoordelijk. Ik moet dan voor de kosten opdraaien en het beest moet een muilkorf om.
En dat van die wedstrijden begrijp ik ook, moet een dergelijk paard niet een rood lintje in zijn staart. PAS OP... IK SLA!
Je kunt alles wel goedpraten van je paard en hem heilig verklaren maar dat houdt een keer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 14:29

Maar, hoe hard dit ook klinkt:
niemand heeft gezien dat DAT paard ook de pony van neel dus "doodgeslagen" heeft.....
In het land vallen soms rake klappen, en als die op een verkeerde plek aankomen, dan kan het dus heel vervelend aflopen, dat blijkt maar weer.
Maar het is helemaal niet duidelijk of het paard dat het paard van het zusje van Neel geslagen heeft, ook de pony van Neel geslagen heeft.

Je kunt dus wel zeggen "je kunt alles wel goedpraten van je paard en hem heilig verklaren maar dat houdt een keer op" maar hoe je het ook wendt of keert, er is 1 x gezien dat dat paard een ander paard mepte. Heeft jouw paard nog nooit een ander paard geslagen in het land Verward Ook de klappen die jouw paard uitgedeeld heeft, hadden verkeerd aan kunnen komen.
Is het dus bij deze iedereen verboden om zijn eigen paard het liefste paard ter wereld te vinden Verward

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 15:13

Je hebt dus niet gelezen wat ik geschreven heb Sonja. Er staat nml dat het de eerste keer duidelijk was.
Er is ook een duidelijk verschil tussen dreigen en echt hard slaan. De meeste paarden dreigen en als ze slaan, valt de schade wel mee. Die van mij doen dat net als ieder paard.
Het gaat mij er om dat je als eigenaar niet je kop in het zand steek, "Mijn paard doet dat niet". Kijk maar eens hoeveel verdriet een ander er van heeft.
Mijn paarden zijn ook geen doetjes en als ze iets verkeerd doen zal ik daar zelf verantwoordelijk voor moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 15:19

Tuurlijk is het kl*te als de eigenaar z'n kop in het zand steekt en zegt dat zijn of haar paard dat nooit zou doen. Dat kan niet een eigenaar zeggen, het zijn en blijven dieren. Zeker als je net zo'n verlies te verwerken hebt gekregen (of zelfs twee keer, zoals Neel) is dat verduveld bitter om te horen.
Toch kan ik me voorstellen dat een eigenaar gewoon van z'n paard blijft houden, en ook dat 'ie dat paard gewoon uit blijft brengen op wedstrijden. Zie nog steeds niet in waarom iemand dat niet zou doen... Verward

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 17:55

Ik ben het met Sonja eens, op de manege staat ook een paard die naar andere paarden slaat. Het is gewoon een vreselijk dominante merrie, maar naar mensen is ze heel lief en doet ze niks. Maar die word dan ook niet bij andere paarden op het land gezet, dat lijkt me niet meer dan logisch Verward