Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 15:31

Mijn Paard heeft het tijdens het rijden erg zwaar. Hij slaat/schud heel erg met zijn hoofd en heeft moeite met ademhaling.
Vandaag was het zo erg dat hij zelfs in de stap er last van had. Dus maar gestopt en afgezadeld.

Heb het paard al een week of drie op homeopatische druppels voor hooikoorts van dr Vogel staan.

Weet iemand hier raad mee?

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:03

Ik zou even laten checken ik heb persoonlijk goeie ervaring met Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl
Als je meer info hierover wilt, stuur me pb. Is echt een aanrader en absoluut geen kwakzalfster!!!!!

chantalmelle
Berichten: 56
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:48

pollenallergie heeft inderdaad deze symptomen

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:56

was bij mij vandaag ook een heus drama...
mijn pony ademde zelfs zwaar dit keer terwijl hij gewoon stilstond te grazen...

ben wel gewoon wezen rijden, hij gaf zelf wel aan dit ook te willen.

ik ga dus wel echt een pollen netje aanschaffen, bij de paardendrogist hebben ze deze, maar weet niet goed welke nou eigenlijk t beste is...

volgens velen is zo'n netje wel een uitkomst, bevestig je over de neus van t paard zodat die geen pollen in ademt en dus geen last heeft.


ik vraag me heel erg af wat er gebeurt als ik prevalin haal, die spray voor mensen en dat bij mijn pony in zijn neus spuit...
zou t dan minder worden?
zit nog te twijfelen, maar misschien haal ik wel zo'n verpakking....

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:00

Marlinde schreef:
Mijn Paard heeft het tijdens het rijden erg zwaar. Hij slaat/schud heel erg met zijn hoofd en heeft moeite met ademhaling.
Vandaag was het zo erg dat hij zelfs in de stap er last van had. Dus maar gestopt en afgezadeld.

Heb het paard al een week of drie op homeopatische druppels voor hooikoorts van dr Vogel staan.

Weet iemand hier raad mee?


Mijn pony deed hetzelfde en ik ben naar Laarakker gegaan ,dat heeft hem erg goed gedaan!
Gisteren schuurde hij slechts 1 keer zijn neus ,terwijl hij dat vroeger continu deed!

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 08:41

Bedankt voor jullie reacties, heb ook het idee dat het erger is dan vorig jaar.

@Ellepel: Ik weet niet of ik dat zo snel zou gebruiken, Ik vind het zelf al geen prettig gevoel in mijn neus die spray. laat staan mijn paard.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:52

ik vraag me ook erg af of t wel verstandig is hoor..
thnx voor je antwoord Haha!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:15

Het valt me wel erg op dat steeds meer paarden deze klachten krijgen. Ik denk dat er niks is dat echt 100% helpt dat is bij mensen ook niet en wat voor het ene paard verlichting geeft werkt voor de ander weer helemaal niet. Ik hou wel een dagboek bij met in wat voor mate ze schud en benauwd heeft en het weer.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 15:59

Hebben paarden die pollenallergie hebben last van alleen moeiilijk ademen tijdens het grazen of ook tijdens rijden in de binnenbak? Als ik namelijk een uurtje mijn paard heb laten grazen en ik ga weer terug naar stal (ik graas met hem 15 min stappen van stal vandaan) is hij helemaal buiten adem, erger dan als ik gereden heb! Zou dat pollenallergie zijn? Hij doet niet met zijn hoofd schudden. Zou hij dan van de zomer wel op de wei kunnen? Wat zijn andere simptomen van pollen allergie? Ik dacht dat hij te schrokkerig at en daardoor buiten adem raakte.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:19

Mijn paard MAG niet eens op de wei!

Dat negeer ik hoor!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:26

de mijne is allergisch voor pollen van bomen en struiken en niet voor gras, dus die gaat gewoon naar buiten toe.

die benauwdheid herken ik, dat heeft m'n pony ook, en t viel andere mesnsen ook op dat hij vrij zwaar ademde, net aslof hij net een rondje aan te rennen is geweest.
ik ga gewoon rijden voor zover dat met t schudden nog te doen is, soms is t te gevaarlijk dan kan hij elk moment onderuit gaan, doordat hij zo erg schud dat hij daarbij een ongecobtroleerde pas maakt met zijn benen en daardoor dus zijn evenwicht verliest.

op die dagen doe ik licht werk in de bak met hem in een rustige gang.

nog even de tip herhalen die echt werkt bij hooikoorts paarden:
haal honing van een imker bij je uit de buurt,.daar zitten pollen in van bomen bij jou uit de buurt, als het paard die opeet( door dat het in die honing zit) worden ze er beter resistent tegen.
werkt echt! elke dag een schep door t voer doen.

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:38

Hoe lang moet je dat blijven doen dan? Gewoon de hele pollenperiode? Of een aantal weken?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 07:54

ik weet t eigenlijk niet, ik geef gewoon totdat de klachten van de mijne over zijn...
hij heeft er dus nog wel last van hoor, maar t is wel minder.
de mijne heeft alleen tot ongeveer juni last, dan is t over.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 08:11

Maar hebben jullie ook het idee dat het dit jaar een stuk erger is dan vorig jaar?

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:45

Mag ik ook effe meekletsen.
Ik weet niet of mn paard last van pollen of van vliegjes heeft (ik denk zelf aan vliegjes). Maar ik heb dus zon netje van de paardendrogist gekocht en het lijkt echt te werken. In het begin schudde ze nog....waarschijnlijk als reactie op het netje en daarna heb ik heerlijk gereden. Wel sneu al dat snot en slijm die in het netje achterblijft !! Haha!

Als ik mn paard op de wei heb is ie niet buiten adem ofzo hoor (dus geen pollen allergie?). Maar ik moest het toch even kwijt van dat netje. Ik kon/wilde niet rijden in de zomer als er vliegjes waren want dan schuddelde ze zo met haar hoofd dat ze onbestuurbaar werd. Je moet je voorstellen dat een galopje er niet in zat want dat was gewoon te gevaarlijk. Nu heb ik echt het idee dat ik alles weer kan met haar.

Volgens mij zijn er ook steeds meer mensen die last van pollen krijgen, dus verbaast het mij eigelijk niet zoveel dat er ook steeds meet klachten bij paarden komen. En we praten er meer over (via internet communiceren we toch al veel meer dan voorheen) en en komen ook nogeens ieder jaar zoveel...paarden bij.

Mn advies: probeer zo'n netje (ze zijn enigsinds verstelbaar)...maar helaas ook erg duur!

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:21

Als je weet hoe microscopisch klein pollenkorrels zijn, kun je op de vingers van 1 hand uitrekenen dat een netje ze niet zal tegenhouden. Anders zou een doek voor je neus je als mens ook wel van de hooikoorts afhelpen.

Zo'n netje werkt wél tegen vliegjes.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:53

Ik zit al een paar jaar te tobben met een paard dat enorm hoofdschudt in het voorjaar. Ik heb vorig jaar een vliegenmasker van HH gekocht voor 12,95 en dat hielp al wel. Voornamelijk tegen de vliegjes die hier heel veel zitten. Ook heb ik haar vorig jaar laten testen op pollen en ze is allergisch voor 6 grassen. Daar kreeg ze druppels voor. Maar in de wei waar ze nu weer 24/7 staat (in het bos) merk ik niet veel van allergie. Tijdens het rijden briest ze wel héél veel, en door het geschud raakt ze haar concentratie kwijt en gaat soms struikelen, da's niet echt leuk als je flink aan het draven bent. Ze rukt zowat de teugels uit mijn handen van ellende. Ik dènk dat ze meer last heeft van de vliegjes dan van de pollen maar ga van de week met masker rijden en ondervinden of ze dan net zo lastig is als gisteren.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:09

wat ibbel zegt klinkt eigenlijk best logisch....

anders zouden alle hooikoortsmensen wel met een kapje over hun neus lopen toch?

briandylan

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: almere

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:33

Als ik jou was zou ik eerst de veearts laten controleren of het inderdaad wel een allergie is, ik heb het namelijk ook eens mee gemaakt dat een pony een afwijking had aan zijn lucht pijp.Naarmate dat beestje ouder werd kreeg hij er meer last van.Zijn luchtpijp was namelijk niet rond maar had aan 1 zijde een recht stuk dus zodra die pony zich moest inspannen sloeg zijn luchtpijp iets dicht en kreeg hij ook minder lucht naar binnen.Mischien dat je het dus eerst kan testen of het wel een allergie is.Die mensen van die pony kwamen er past achter toen het beestje al 17 jaar was en ze hadden hem al zeker een jaar of 10.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:44

Ellepel,

Hoeveel honing moet je geven??
Ik heb een imker bij de wei gevonden!!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:05

ik geef een dikke eetlepel vol, met een bult erop dus.
meer doe ik niet anders is de pot wel erg snel leeg...

en ik hoop voor je dat t helpt. de mijne stond gisteren namelijk wel weer als een idioot te schudden..... Verdrietig

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:07

ellepel schreef:
ik geef een dikke eetlepel vol, met een bult erop dus.
meer doe ik niet anders is de pot wel erg snel leeg...

en ik hoop voor je dat t helpt. de mijne stond gisteren namelijk wel weer als een idioot te schudden..... Verdrietig


Dank je!

Ik heb vanmorgen nog met Laarakker gebeld, ze(Eva) vertelde me toch maar met Pollenkuur van hen te beginnen , maar was zeer geinteresseerd in de honing!

De honing probeer ik dus eerst, en als dat onvoldoende helpt, dan snel op de pollenkuur, omdat er snel stees meer pollen komen.

Overigens kan ik wel gewoon rijden, met wat beperkingen zo nu en dan.

Ellepel, geef jij zelf ook die honing?
Sterkte ermee!!!!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:58

Hoi ellepel,

Gaf jij niet Luffanil aan je paard ? dat hielp toch goed ??
Ik ben trouwens ook van plan honing te gaan kopen, imker heeft zijn kasten 100 m van de wei staan .....

Weet niet of het bij jullie ook zo is, maar mijn paard heeft alleen last op zonnige dagen met niet zoveel wind. Zo'n neusnetje gaat , denk ik, niet zo lang mee, mijn paard kennende. Maar als ik nu eens een zonneklep voor hem maak ......!? Enne das serieus bedoeld hoor.

Groetjes,

Maris

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:18

nou......
ik dacht dat de luffanil goed hielp, mijn pony schudde voor 50% minder...

toen de verpakking leeg was begon hij na twee dagen heel heftig te schudden, dus ik snel nieuwe gehaald, schudden weer voor 50% minder..

toevallig..totdat hij gisteren weer mega stond te schudden en tijdens het lopen op zijn smoel ging.....

dus twijfel nu toch wel of t echt helpt.

vraag me af of prevalin of een ander middel waarvan een mens maar 1 tablet op een dag moet hebben niet wat beter zou werken( raar dat dat er niet is voor paarden...)

de honing die ik heb krijg ik via kennissen van me, geen flauw idee waar die t eigenlijk weghalen hoor, t is een hele grote pot, en volgens hun kan die heel goed..
nou ja daar geloof ik dan maar in. Haha!

maar t is gewoon zo balen...ik wil gewoon lekker rijden en soms is dat gewoonweg onmogelijk door dat geschud.
en word ik soms ook nog boos als de teugels voor de 1000e keer uit mijn handen geplukt worden...
niet eerlijk, maar ja.....

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Paard tijdens rijden hoodschudden en ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:41

Phoeff, 20 imkers verder....

Wel één gesproken die vlakbij Andor staat! Ik ga morgen en potje kopen.

MAAR: hij zei:

De pollen waar mensen en dieren last van hebben, zijn windbestuivers.
De pollen die bijen zoeken, zijn bloemetjes!!

als voorbeeld gaf hij aan dat er veel bijen op fruit vliegen en dat de allergie bij mens en dier vaak berk/beuk etc is. Ik vertelde dat hij last had van gras.
Daar vliegt geen bij op af Verdrietig
En aangezien Andor voor gras allergisch is, zal het dus niet helpen.
Misschien dat er een spoortje pol inzit wat de allergische reactie bij het paard veroorzaakt, maar die kans is klein.

Nou ja, honing is niet duur, dus ik ga het WEL proberen!

zie ik geen resultaat, dan begin ik met de pollenkuur van Laarakker.