Iemand al begonnen met dekens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Iemand al begonnen met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 12:30

Ik ga 13 september 3 weken op vakantie en ik denk dat ik in de periode wil beginnen met een deken. Maddox schijnt echt heel dik in zijn vacht te komen dus ik zal goed mijn best moeten doen. Is er iemand die nu al is begonnen? Van de week was het hier 's nachts 8 graden.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Iemand al begonnen met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:33

Manon 2 schreef:
Van de week was het hier 's nachts 8 graden.


Ik heb de ervaring dat een paard vaak al rond de 7 graden of lager een deken opkrijgt, maar dan moet hij die overdag weer af.. Zeker met dit rare weer.. Tong uitsteken

Maar misschien is het handig om hem eerst een zomerdeken op te doen? Anders zweet hij zijn stal uit.. En je kunt dan eventueel later de zomerdeken omruilen naar de winterdeken..

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:34

Ik zit er ook over te denken om mijn paard met deken op het land te zetten. Het woordt nu toch al koud eigenlijk. Deze week is nog best te doen, maar ik denk zo half september dat het minder zonnig en warm is.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:36

Ja, Adventure heeft vanaf 2 dagen geleden s'nachts al weer een dunne deken op. Maar hij staat dan ook in een buitenstal met paddockje eraan snachts, dus dat is sowieso kouder als de meeste andere stallen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:45

Nee ik doe nog geen deken. Raak heeft een superdun velletje maar ik doe het pas echt als het echt koud gaat worden. Ik hou altijd aan: onder de 6 graden een deken 's nachts. Onder de 10 graden overdags deken dag en nacht.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:46

Die van mij staat dag en nacht buiten maar verhaard nog niet ik wacht tot ie verhaard dan laat ik 'm 1 dag haren en dan gaat er een deken op.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 13:10

Ik heb er eentje die 's nachts al een deken op heeft maar dat is een echte koukleum. De rest wacht ik nog even mee. Verlichting in de stal tot laat aanhouden helpt ook goed tegen een dikke vacht, vaak nog beter dan veel dekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 13:12

Yep, wij zijn gisteravond begonnen met een ongevoerde waterdichte deken. Ze staan nog dag en nacht in het land, maar Leo zet zich helemaal vast als hij het te koud krijgt, echt heel naar. Als hij dan weer in beweging komt, staat íe helemaal te shaken.
Vanaf gisteren dus gewoon dag en nacht een deken op. Vanmiddag is het dan best warm, maar ach, twee weken geleden was het 35 graden bij ons op het land, da's ook warm... Haha!
Mileen staat nog zonder, die scheer ik meteen als ze opgestald worden, en dan gaat er meteen een 200 grams deken op.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 13:12

nu al???
nee zou niet weten wat er dan allemaal van de winter op zou moeten echt niet dus.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 13:28

Muzefee heeft de hele zomer een dunne zomerdeken op gehad (af en toe afgewisseld met een vliegendeken).
Zij krijgt binnenkort een iets dikker tussendekentje op en zodra het echt kouder gaat worden, gaan we over op winterdekens 250 gram en later dikkere.

Maar ja, wij zijn dus al wel begonnen met dekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 13:31

phoenix4ever schreef:
nu al???
nee zou niet weten wat er dan allemaal van de winter op zou moeten echt niet dus.


Voor in de winter hebben ze winterdekens uitgevonden Haha!
Nu hebben ze nog ongevoerd. Als ze op stal gaan, krijgt íe een katoenen (ongevoerde). Als het kouder wordt een 200 grams, en als het echt gaat winteren een 300 grams.
Mileen heeft nu nog niks op, die scheer ik als ze op stal gaat, en dan krijgt ze een 200 grams op. Als het kouder wordt een 300 grams en als het echt stevig gaat vriezen enzo een 400 grams.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 13:44

Imker staat sinds 3 dagen met een dekentje 's nachts. Ik heb als stelregel dat als het onder de 15 graden komt, er een deken op komt (Im heeft nu nogal last van snotteren) omdat hij nogal een koukleum is. Dus nu al 's nachts onder een deken en als het dadelijk overdag ook kouder gaat worden, overdag op de wei ook!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 14:07

Het probleem is dat ik dan 's ochtends naar stal moet om de deken er af te halen. Dat lukt me gewoon niet elke ochtend want de manege gaat pas om 8 uur open. Ik denk niet dat mijnm stalhouder de deken eraf gaat halen voor me. Dilemma, dilemma! Ik ga sowieso natuurlijk beginnen met een dunne ongevoerde deken en misschien kan ik met iemand een wisseldienst draaien om de dekens af te halen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 14:17

Ik ga nu echt nog niet beginnen met een deken, ze zit nog hartstikke mooi in d'r velletje en de zon is heel erg goed voor de vacht!! Is ook veel gezonder. Ze is al zo'n watje, dat ga ik nu niet nog eens extra verpesten door er een deken op te gooien.. Laat d'r eerst maar wat harder worden!!
Ik begin pas in oktober met een ongevoerde regendeken!! Daarna wordt het mee, naarmate het kouder en natter wordt!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 17:59

Het liefst zou ik nu al snachts met dekens beginnen, tot een uur of 11 sochtends.

Maar dan werk ik en om nou elke dag al voor 6 uur sochtends 5 paarden van hun deken te ontdoen Dromen
Na deze week zou het overdag wat minder warm worden en dan krijgen ze allemaal een ongevoerde waterdichte op.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 18:14

Ik kan niet wachten tot ik weer van die lieve pluizebolletjes en beertjes in het land heb lopen Haha!
Oke, het zijn fokmerries en jong spul dus er wordt niet op gereden...

Opa Sepp krijgt zodra het echt veel regent een canvas dek op. Wel wat warm maar hij loopt met de hengst samen en die is dol op Rambo regendekens...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 22:36

Als de R in de maand is begin ik met een katoenen deken s'nachts ,ze staan in een buitenbox.Overdag in de wei.Hoe kouder hoe dikker de deken!?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:44

Die van mij staan snachts op stal met een theedoek.
Ik merk wel dat ze het ondanks dat wel al wat koud hebben, vooral [naam verwijderd], sensibel type.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 10:40

Ja een zomerdeken. Meer om hem aan een deken en op en afdoen te laten wennen dan de rest. Afdoen vindt hij afschuweliujk. Opdoen nu ook. Jammer dan, daar mag hij doorheen.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 10:57

Ik ben ook al begonnen, 's nachts heeft mijn pony alvast een dunne deken op. Ze is ookal begonnen met verharen en ze staat buiten en het word al echt fris snachts!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 11:12

Hier staan ze nog dag en nacht in het land zonder deken, maar zodra het land te nat wordt (en dat is in september en oktober vaak al na 1 regenbui) gaan ze naar binnen, en af en toe naar buiten.
Ik rij nog steeds zonder jas in mijn t-shirt (tot een uur of 10
's avonds). Omar krijgt op 't land geen deken (wordt gesloopt). ZOdra hij binnenstaat krijgt hij een dun dekentje op.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 11:26

ja ik heb nog geen deken op maar dat is meer omdat Rodin hem anders kapot kouwd (hoe schrijf je dat) ik had Jamy 5 minuten met haar zweetdeken op stal staan en er zat al een gat in Boos! dus ik begin er denk ik mee in oktober. Maar ik merk wel dat ze al begint te verharen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 12:35

de mijne staan heerlijk in de wei geen deken op dus. laat ze maar lekker beertje worden met al die dekens krijg je toch maar wattjes van paarden. tja sym loopt er ook nog bij dus geen keus en al had ik hem krijgt ze nog geen deken op. pas als het snachts onder de 5 graden word krijgt ze een deken op.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 13:50

Ook ik ben sinds gisteren begonnen met een gewone, katoenen zomerdeken. Roxy zit dun in haar haar en dat wil ik heel graag zo houden!! De R is weer in de maand dus het kan sowieso,.... Haha!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:36

Anoukie schreef:
Ook ik ben sinds gisteren begonnen met een gewone, katoenen zomerdeken. Roxy zit dun in haar haar en dat wil ik heel graag zo houden!! De R is weer in de maand dus het kan sowieso,.... Haha!


Zowiezo?? Het is boven de 20 graden, ook al zit er een R in de maand!!
Ik ga wel in oktober kijken hoe koud het dan is!! Anders wordt ze helemaal niet hard, krijg je echt een watje, misschien is het bij een paard anders hoor! Die houden toch meer hun zomervacht, of ligt dat nou aan mij?? Verward Is natuurlijk niet bij alle paarden zo, maar de bloedpaardjes wel!
Dat merk ik namelijk al bij mijn pony (welsh K) Die krijgt bijna geen haar!! Knipoog