Is dit Normaal ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Is dit Normaal ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 12:21

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij daar antwoord op kan geven.
Zaterdag hebben wij onze veulens bij de andere merrie's in gedaan. Omdat wij niet echt zoveel land hebben moest dat wel, dat doen we ook ieder jaar en dat gaat altijd goed.
Alleen dit jaar is er iets geks aan de hand Verward , namelijk onze oudste merrie heeft dit jaar geen veulen en heeft vroeger altijd vos veulens gehad. Nu heeft onze andere merrie een vos veulen. Alleen sinds dat ze bijelkaar in het land lopen heeft Voske (het vos veulen..duhh Verward ) een pleegmoeder erbij.
De oudste merrie beschermd haar alsof het haar eigen veulen is Verward . Voske drinkt nog wel bij haar eigen moeder maar verder is ze niet zoveel meer bij haar moeder te vinden want haar "pleegmoeder" heeft haar goed onder controle..
Nu wou ik vragen komt dit vaker voor?? En is dit normaal ?? En kan dit ook kwaad ??

Groetjes Neeltje

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:24

bij olifanten heb je dat toch ook? dat alle vrouwtjes in de kudde moeder zijn van 1 kleintje.
Ik denk niet dat het kwaad kan, volgens mij komt dat ook wel vaker voor.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:26

Wij hadden eens een shetlander met een veulen en een manegepaard dat voor haar gezondheid een poos de wei in moest had dat veulen ook geadopteerd. Geen enkel ander paard kon in de buurt van Indi komen, Katrien, de merrie zelf werd nog net toegelaten, maar de anderen konden het echt schudden.

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 13:06

Dat komt wel vaker voor, dat een merrie die zelf geen veulen heeft een veulen "afpakt" van een andere merrie. De "pleegmoeder" staat waarschijnlijk hoger in rang. Dit is vrij normaal hoor in een kudde. Als er geen ongelukken van komen kan het over het algemeen geen kwaad.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 13:10

ja hoor is normaal.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 13:22

mijn vzpaard heeft ook een ander veulen ''ingepikt''. Het veulen gaat naar haar eigen moeder om te drinken maar het staat meestal bij mijn paard. Ik geloof niet dat dit kwaad kan. Misschien wel als de echte moeder en pleegmoeder ruzie gaan maken maar dat is bij ons niet het geval.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 18:25

Bij ons was het zo erg dat mijn ruin ging pleegvaderen over het veulen, moeders liep dan aan de andere kant van de wei en hij was de hele tijd met het veulen bezig.