Bloem, bakpoeder, zelfrijzend bakmeel???

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Bloem, bakpoeder, zelfrijzend bakmeel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-05 10:10

Volgend weekend ga ik een engelse teaparty organiseren en wil daarbij natuurlijk scones maken. Nou is het erg lang geleden dat ik dat voor het laatst gedaan heb en het enige wat ik nog weet van "vroeger" is, dat het zo'n doodsimpel receptje was.

Nou ben ik druk aan het zoeken geweest en heb een vrachtwagen vol receptjes gevonden, vaak met best een lange lijst ingrediënten, wat ik op zich al vreemd vond.

Maar het meest vreemd: in de meeste recepten staat het gebruik van een combinatie van zelfrijzend bakmeel én bakpoeder...?? Dat is toch dubbelop??
Gisteren heb ik een proefbakseltje gemaakt en daar het zelfrijzend bakmeel vervangen door bloem, helaas werden deze scones wat droog en kruimelig. Maar dat kan ook aan mij liggen: heb wat hoeveelheden gehalveerd omdat ik er niet zo heel veel wilde maken en ik denk dat ik het deeg net een tikkie te droog gehouden heb. Maar ze smaakten verder prima...

Dus de vraag is: zou ik tóch zelfrijzend bakmeel én bakpoeder moeten gebruiken of kan ik het bakmeel vervangen door gewone bloem...??

Verder zijn tips voor de lekkerste scones nog steeds welkom Vork Haha! en als iemand weet hoe ik zelf clotted cream kan maken hou ik me helemaal aanbevolen (ik weet dat ik slagroom moet opwarmen, maar hoe warm en hoe lang, geen idee... laten koken is i.i.g. niet slim heb ik gisteren gemerkt: het resultaat zag er leuk uit, maar was niet te vr... Nagelbijten / Gniffelen )

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**


Anoniem

Re: Bloem, bakpoeder, zelfrijzend bakmeel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:48

Pfoe... ik heb het zelf een aantal malen geprobeerd, mijn ma ook. Maar ik krijg de scones nog niet echt lekker van smaak. Dus ben eigenlijk ook wel benieuwd naar of er bokkers zijn die het wel goed krijgen Haha!

Verder ben ik vaak wel een muts die zich exact aan het recept houdt qua ingrediënten en hoeveelheden... Clown Dus probeer het anders gewoon eens volgens het recept?

Clotted cream... Mmh... balen dat ik nu op kot zit, geloof dat in het boek van Nigella Lawson daar wel iets over in stond.

Feitelijk heb je dus lekker veel aan mijn post, *not*, maar het was iig een schopje omhoog *LOL*


Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Bloem, bakpoeder, zelfrijzend bakmeel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:13

Wij hebben een boek met allemaal scones en muffin recepten. Bij de scones staat dat je zelfrijzend bakmeel moet gebruiken. Geen bakpoeder.
In dat boek staan heel veel soorten, gewone, rozijnenscones, vruchtennotenscones,honingscones, aardbeienscones, dadelscones, frambozenscones, pompoenscones, parmazaanse uienscones, kruidenscones, en bierscones. Als je een recept wil moet je het even zeggen, dan type ik net over.

Ik weet niet wat clotted cream is, maar er staan ook heel veel vullingen in dat boek: likeurjam, lemon curd, notenjam, bessenroom, zoete yoghurtroom, choco-notenroom, vanille-passievruchtroom, gember peer compote, gekruide mascarpone, gekruide appelboter, rum-dadelpasta, karamel-notenroom, brandyroom en hazelnootroom. Als je hier een recept van wil moet je ook even zeggen welke, dan typ ik het over.

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Re: Bloem, bakpoeder, zelfrijzend bakmeel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-05 14:42

Hoi Anouar15!

Met het recept voor "naturel" scones zou ik heel blij zijn! Heb je het wel eens uitgetest?

Clotted cream is een soort dikke room. Alleen in Engeland te krijgen of in 5 delicatessenwinkels hier in Nederland....
Je kan een "surrogaat" maken door een mengsel te maken van slagroom en mascarpone. De "echte" maak je door ongeslagen slagroom of liever nog ongepasturiseerde melk van een dag oud (!! heel ongezond volgens mij en niet normaal in de winkel te krijgen) heel voorzichtig te verwarmen. Maar hoe warm en hoe lang, geen idee. Er komt dan een soort laag op de room en dat is de "clotted cream". Ik denk dat ik het maar op het mascarpone-mengsel hou zondag Haha!

Lemon curd is trouwens ook wel erg smakelijk... daar heb ik geen recept van. Dus als je na het typen van een scones-recept nog puf over hebt, dan zou ik met die lemon curd ook heel blij zijn!

Alvast bedankt!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Bloem, bakpoeder, zelfrijzend bakmeel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:01

Ik heb de scones al heel vaak gemaakt en vind ze heerlijk.

Klassieke scones
Voor 12 stuks

250 g zelfrijzend bakmeel
snufje zout
30g boter, in stukjes
1,25 dl melk
80 ml water
extra melk om te bestrijken

1. Verwarm de oven voor op 190 *C. vet een bakplaat in met gesmolten boter of olie. Zeef het bakmeel en het zout in een kom. Voeg boter toe ne wrijf he met de vingertoppen door het bakmeel tot een kruimig deeg.
2. Maak een kuiltje in het midden. Meng water en melk en voeg bijna alles toe. Meng met een mes tot en zacht deeg; voeg zonodig meer vloeistof toe.
3. Leg het deeg op een met bakmeel bestoven werkblad. Kneed het deeg snel en luchtig glad. Druk of rol het deeg vervolgens op het werkblad uit tot een lap van 1-2 cm dk.
4. Steek rondjes ui het deek met een vormpje van 5 cm doorsnee. Leg de rondjes op de bakplaat en bestrijk ze met melk. Bak ze in 10-12 minuten goudbruin. Serveer ze met jam en slagroom.

Lemon curd
Doe 3 eierdooires, 125 gram basterdsuiker, 50 gram gesmolten boter, 2 eetlepels citroensap en 2 theelepels geraspte citroenschilin een vuurvaste schaal. Klop tot de suiker is opgelost. Verwarm het mengsel al roerend 10 minuten au bain marie tot het dik wordt. Laat de lemon curd afkoelen in een kom.

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Re: Bloem, bakpoeder, zelfrijzend bakmeel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-05 08:20

Kijk, dát is nou de simpele versie van het recept! Super, dank je wel! Ik heb gisteren ook een Zuid-Afrikaanse versie van een "Skons"recept gekregen, die is ook simpel, daar gaat alleen nog een ei in. Ik ga ze gewoon allebei proberen, maandag laat ik wel weten welke het meest geslaagd is.

Heel erg bedankt!!

Zit ik alleen nog met de "prangende vraag" over het gebruik van zelfrijzend bakmeel én bloem Knipoog Iemand?

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bloem, bakpoeder, zelfrijzend bakmeel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:48

Mijn gedachte is hetzelfde als die van jou: zelfrijzend bakmeel en bakpoeder is dubbelop. In zelfrijzend bakmeel zit ongeveer 3 % bakpoeder, dus het enige dat ik me voor kan stellen is dat er de hoeveelheid bakpoeder in het zelfrijzende bakmeel niet voldoende is. Maar ik dacht eigenlijk dat daar vaste verhoudingen voor stonden.

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Bloem, bakpoeder, zelfrijzend bakmeel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:16

Hoi,

Voor de Lemon curd ( mocht eigen gemaakt niet lukken) bij de winkels van Kaatje Jans ( als er 1 in de buurt bij je zit) kan je kant en klaar kopen, ben ik pas geleden achter gekomen Knipoog .

Voor scones maken heb ik pas geleden speciaal meel bij de molen gekocht, omdat bij mij het met de basis recepten vaak niet lukt( te droog/ te nat, niet rijzen etc., werd er behoorlijk frusti van Haha! ).
Dus hopelijk lukt het me hierwel mee.

Helaas kan je niet helpen met je vraag over het gebruik van zelfrijzend bakmeel en bloem.

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Re: Bloem, bakpoeder, zelfrijzend bakmeel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-05 09:40

Pfoe, ik had al zoveel te bakken, de Lemon curd heb ik inderdaad maar uit een potje gehaald... Gelukkig had onze deli-zaak het ook in potjes, toch handig!

De scones van het recept hierboven smaakten prima. Ik heb wel wat ruzie met het deeg gehad (sjonge, dat plakt!! en dan probeer je een rondje uit te steken, moet je nog goed hard blijven duwen, anders "groeide" het deeg zo weer buiten m'n vormpje om...), maar het was het waard. Een volgende keer moet ik alleen een iets groter vormpje gebruiken en de plak deeg iets dikker houden, want nu werden het eigenlijk halve scones. In totaal heb ik er van dit deeg zo'n 35 - 40 gemaakt (met 3 keer de hoeveelheid ingrediënten die hierboven staat).

Het deeg heb ik op zaterdag gemaakt, opgerold in huishoudfolie en zo in de koelkast gelegd. Zondag was het een kwestie van uitrollen en rondjes uitsteken. Zelfs dat zou je misschien al van tevoren kunnen doen, dan wordt het helemaal simpel.

De Zuid-Afrikaanse waren anders, maar ook prima. Het deeg was wat minder eigengereid, maar wel een tikkie droog. Ik vond het een wonder dat het toch nog zulke mooie "skons" werden.

Hier het resep (ik tik het in het Zuid-Afrikaans over, leest grappig en is voldoende leesbaar; wel vreemd is dat ze met inhoudsmaten in plaats van gewichten werken: met name met de boter wat lastig. Minimaal 50 GRAM gebruiken is mijn aanrader. Verder: k = koppie, t = theelepel en e zal wel eetlepel zijn)

Nodig:
500 ml (2 k) koekmeelblom
20 ml (4 t) bakpoeier
2,5 ml (0,5 t) zout
30 ml (2 e) suiker
30 tot 60 ml (2 tot 4 e) yskouwe botter of margarien (60 ml sal 'n brosser tekstuur gee)
190 tot 200 ml (3/4 tot 4/5 k) melk of 'n mengsel van melk en 1 eier [ik heb dat ei er inderdaad ingegooid]
ekstra melk of 'n mengsel van melk en eiergeel om oor te verf

1. Voorverhit die oond tot 250 C (475 - 500 F). [Is wel érg warm! Vermoedelijk is 200 tot 225 graden ook voldoende; mijn bodems werden nu misschien voor sommigen iets te krokant] Smeer 'n bakplaat en bestuif liggies met koekmeelblom.
2. Sif die droë bestanddele saam.
3. Rasper die botter grof en vryf met die vingerpunte in die meelmengsel tot dit krummelrig is.
4. Voeg die vloeistof by en sny dit met een slaplemmes in die meel tot net gemeng. Moenie deeg onnodig hanteer of knie nie, aangezien dit die vlokkigheid van die gebak sal beïnvloed.
5. Plaas deeg op 'n meelbestrooide oppervlak en druk dit liggies plat met die hande of rol baie lig uit tot 'n dikte van 2 cm.
6. Maak sirkels van 5 cm in deursnee met 'n koekiedrukker of sny met 'n mes in vierkante of driehoeke en plaas op voorbereide bakplaat.
7. Verf melk bo-oor elke sirkel en bak 10 tot 12 minute tot ligbruin bo-op.
Die resep lewer 12 skons.

Al ga je niet bakken, dan nog is het heerlijk om dit alleen al te lezen!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Bloem, bakpoeder, zelfrijzend bakmeel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:03

Haha! koekiedrukker.
Ik ben een weekje terug uit Zuid-Afrika en de scones waren daar allemaal een tikkie droog. Zal wel zo horen.

Waar heb je het recept vandaan? Ik ben nog op zoek naar Zuid-Afrikaanse pannekoeken want die waren echt heel erg lekker.

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Re: Bloem, bakpoeder, zelfrijzend bakmeel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-05 07:57

Ik heb het recept van een vriendin, zij is Zuid-Afrikaanse en heeft een vracht kookboeken meegenomen bij haar komst naar Nederland. Ik kan eens kijken of ik een pannekoekenrecept van haar kan krijgen natuurlijk....

En ik weet zeker dat als ik weer in Zuid-Afrika kom, dat ik een kookboek mee terug ga nemen, al is het alleen maar om als "leuk leesvoer" in de kast te hebben staan!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Bloem, bakpoeder, zelfrijzend bakmeel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:27

Mijn tante heeft mijn moeder vorig jaar een zak sconesmeel gegeven.Helaas weet ik echt niet wat daar allemaal in zat.

(wel dat het heel lekker was)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chantalla, nile, Seventeen en 23 bezoekers