Terugnemen / stoppen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48138
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-02 19:14

Ehm , ja dat ook , maar meer bedoel ik op het juiste moment heel zachtjes links en rechts met been + handen de pasjes begeleiden zeg maar , meer Engelse manier.

Als Rena wat onrustig en slingerig is dan helpt het heel goed als ik zelf precies aangeef wat ik van haar verwacht , heel lichtjes maar.

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:29

Nee, dat is niet echt western. Wij doen met onze handen tegelijk het paard achterwaards brengen. Maar dan niet constant: dus vast, los, vast, los. Als het paard dan achterwaards loopt maar niet goed voorwaards, dan gebruiken we de sporen. Als het paard dan met z'n heup naar rechts afwijkt, coorigeren we dat door het hoofd ook iets naar rechts te buigen.

pmarena

Berichten: 48138
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-02 21:45

Dat klinkt toch zoals ik het bedoel....? Lachen

In principe hoef ik maar back te zeggen , wat gewicht naar achteren brengen , teugel ietsjes meer spanning , evt. wat been , venveel aan beide kanten , en ze gaat braaf achterwaarts , totdat ik ho zeg.

Reageert ze niet lekker soepeltjes of gaat ze wat zoekerig , scheef lopen krabbelen , dan vraag ik heel precies met been en hand (en zitbeenknobbels eigenlijk) links-rechts achterwaarts , waarbij ik dan aan 1 kant wat meer druk kan geven om die kant extra te begrenzen omdat ze daar weg dreigt te piepen.

Als ik dit 1 keertje even heel zacht , maar duidelijk heb gedaan gaat ze meestal daarna wel weer gewoon netjes op een heel simpel "back" .

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:58

Als ik zo hoor welke stemcommando's je gebruikt lijken die volgens mij nogal op elkaar qua klank. Het kan best zijn dat jouw paard het verschil niet hoort of HO en WHOA allebei als commando ziet om een versnelling lager te gaan. Dus vanuit de draf in stap en vanuit stap dan halthouden omdat ze dan niet langzamer kan.
Helemaal omdat je veel met stem werkt bij jouw paard moeten de klanken van de commando's genoeg van elkaar verschillen.

Je kan inderdaad door intonatie aangeven wat je wilt, maar dan nog moet een commando altijd hetzelfde effect hebben. Laag en diep draf zeggen als je vanuit de galop in draf wilt bv en vlot en actief draf zeggen als je vanuit de stap wilt aandraven. Het commando heeft echter beide keren hetzelfde effect nl draven.

Als ik dit zo lees is het evengoed mogelijk dat marena jouw 2 commando's door elkaar haalt omdat ze hetzelfde klinken als dat ze op momenten dat het haar uitkomt oostindisch doof is. Maar ik denk dat het werken met duidelijk verschillende commando's daarover sneller duidelijkheid schept. Zo heb je in elk geval 1 mogelijke oorzaak minder.

Succes!

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 19:30

Ik ben het met Tamary eens, daar let ik bij Jenson ook heel erg op. Elke commando heeft een ander geluidje.

Pmarena, als wij achteruit gaan, geven beide handen (dus aan beide mondhoeken) evenveel druk. Dan laten we het los, en daarna weer druk. Dus niet heen-en weer (soort van licht zagen), en ook niet met je benen corrigeren. Ook niet als het paard scheef loopt.

En als het paard moet stoppen met achterwaard lopen zeggen we geen ho, maar laten de teugels los, en gaan weer rechtop-zitten. Dan stopt het paard vanzelf.

pmarena

Berichten: 48138
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 21:35

Ik ben het ook absoluut met jullie eens over het duidelijk onderscheid tussen geluidjes / stemhulpen , zodat er geen misverstanden bestaan.

Nu heb ik echter al van begin af aan hoooooooooo en WHOO! gebruikt , ze weet precies wat ik bedoel , ook aan de longe of zelfs helemaal los in de bak reageert ze super.

Een kort en krachtig WHOO!! is puur voor de stop , op dat woord moet gewoon direct een halt volgen. Dat gebruik ik dan ook nergens anders
voor natuurlijk .

Hoooooooo-rustig , hooooooooo-stap en dergelijke zijn toch echt iets heel anders en ze weet dondersgoed wat ik bedoel.
Tja had idd een beter verschil gekund , maar dit zijn we nu eenmaal gewend en begrijpen we van elkaar....

Hoooooo is gewoon zachter / rustig , net zoals klakken met je tong het tegenovergestelde betekent : een beetje meer pit erin.
Ook hiermee kun je verschillende dingen aangeven door verschillende klanken , bv. een taai , ritmisch klikken voor een uitgestrekte draf , of een diepe klak voor galop.
Als ze helemaal los om me heen loopt kan ik op deze manier heel simpel alles van haar vragen , ze begrijpt het perfect Lachen

Onder het zadel krijgt ze er nog een wat extra hulpjes bij , dus dat is nog simpeler te begrijpen.

Ik kan met zekerheid zeggen dat er wat dat betreft geen miscommunicatie is , alhoewel ik in de toekomst idd het woordje easy ofzo ipv hooooooo wel beter vind.......

Bedankt voor jullie antwoorden Lachen

Wat mij betreft is dit topic gesloten nu Lachen