Z-dressuur met een cap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Z-dressuur met een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 18:59

Na al die topics over wanneer je nu met een hoedje mag rijden vroeg ik met af of er ook mensen zijn die in de klasse Z met een cap rijden.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik een hoedje vreselijk chique vind. Maar als ik de prijzen van die hoedjes bekijk wordt ik niet echt vrolijk. Ik ben van mening dat een hoedje weinig tot geen toegevoegde waarde heeft, behalve dan dat het er super strak uit ziet. Maar daar krijg je als het goed is geen punten voor [of toch wel].
Ik ben benieuwd hoe jullie die overweging hebben gemaakt. En wat vinden jullie hoor je in de Z met een hoedje te rijden is een cap net zo goed? En dan wil ik graag jullie persoonlijke visie daarop weten want natuurlijk mag je volgens het reglement met cap rijden in het Z1 en Z2.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 19:02

nee maar het lijkt gewoon veel en veel mooier, net als dat stang en trens.
een z proef met cap heb ik 1 keer gezien maar het lijkt niet, het past niet!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:03

Bij Divoza heb ik een betaalbaar hoedje gekocht, maar ik zie die op hun site niet staan, dressuurhoed Sjabro, was vorig jaar iets van 77 euro nog wat........Hij bevalt mij prima, al is hij volgens mijn instructrice niet zo stevig als de duurdere hoedjes.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:06

Tuurlijk met hoedje is mooier.. Maar ook een mooie prijs. Een vriendin van mij heeft ook wel vaker een Z proef met een cap gereden, Maar dan puur uit veiligheid omdat haar paard af en toe zulke kuren had dat ze uit voorzorg toch maar de cap op deed.
Veiligheid voor alles...
In de Z vind ik dat je zo'n hoedje echt verdiend hebt... dus als je een keer geld over hebt????

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:23

fabienne schreef:
Bij Divoza heb ik een betaalbaar hoedje gekocht, maar ik zie die op hun site niet staan, dressuurhoed Sjabro, was vorig jaar iets van 77 euro nog wat........Hij bevalt mij prima, al is hij volgens mijn instructrice niet zo stevig als de duurdere hoedjes.

Dit hoedje heb ik ook gekocht.
En ik vond het verschil niet echt groot met het opvolgende hoedje van 139 euro.
Dus mijn keuze was snel gemaakt Lachen

Verder vind ik een hoedje dus echt iets voor het Z.
Iets waar je veel voor getraind hebt om daar te komen.
Iets wat je echt verdient hebt.

Vroeger was het ook zo dat je de Z ruiters er zo uit kon pikken door hun hoedje en eerlijk gezegd had dat wel wat.

Ik vind een hoedje in het Z echt thuis horen.
En cap heb je al zo lang op je kop gehad Lachen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:03

ze zeggen inderdaad wel 'ns "een hoedje moet je verdienen" en ja, dat is ook wel leuk. Ik persoonlijk vind het inderdaad erg mooi staan en geloof dat als ik daar ooit zou komen, dat ik dan ook wel voor een hoedje zou kiezen.
Daarentegen lachen het jurylid waar ik altijd bij schrijf en ik ons altijd rot als iemand in de B met een hoedje binnenkomt, en helemaal als ze met 134 de ring weer uitgaan.................... Haha!
tja.............. Frusty

Dus mijn mening: als je Z bent, lekker met zo'n mooi hoedje gaan rijden!!

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:43

nou ik rijdt B met mijn paard en ik rijdt lekker MET hoedje Haha!
en so what als je dan 134 punten haalt Verward
ik zie mensen in het Z rijden die er niet eens thuis horen.
mogen die dan wel een hoedje op?
vind het nogal bullsh*t hoor, om mensen uit te lachen die in de B rijden met hoedje.
ik heb trouwens een hoedje die ongeveer 200 gulden kostte.
ziet er veel netter uit als een cap Knipoog
toedeledoki
gillian

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:00

Toen ik Z reed, reed ik altijd met hoedje.
In de lagere klasses niet, ook al mag het tegenwoordig (toen mocht het overigens nog niet).
'k Ben nog van de oude stempel, en voor mezelf vind ik een hoedje typisch iets voor de Z.
Met alle respect overigens voor degenen die in een lagere klasse met hoedje rijden: ook prima, het is een persoonlijke keuze.

Als ik me dan even verplaats in iemand die voor de eerste keer Z gaat rijden, dan zou ik er toch veel voor over hebben om met dat hoedje te rijden.
Niet uit ijdelheid, maar als je altijd met cap hebt gereden is dat hoedje toch een soort mijlpaal.

Stang- en trens is wat mij betreft een ander verhaal: daar begin je pas mee als je er als combinatie klaar voor bent.
Een hoedje zou ik dus sowieso doen, stang- en trens alleen onder voorwaarde.

blondiedaan

Berichten: 282
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:19

MirageGidran schreef:
ze zeggen inderdaad wel 'ns "een hoedje moet je verdienen" en ja, dat is ook wel leuk. Ik persoonlijk vind het inderdaad erg mooi staan en geloof dat als ik daar ooit zou komen, dat ik dan ook wel voor een hoedje zou kiezen.
Daarentegen lachen het jurylid waar ik altijd bij schrijf en ik ons altijd rot als iemand in de B met een hoedje binnenkomt, en helemaal als ze met 134 de ring weer uitgaan.................... Haha!
tja.............. Frusty

Dus mijn mening: als je Z bent, lekker met zo'n mooi hoedje gaan rijden!!


wat maakt het nou uit als je in de B met een hoedje 135 punten haal of ik het Z met een hoedje lagen punten haal??sta je in het Z toch meer voor l*l hoor, dan heb je toch iets niet goed gedaan??

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:51

Jullie gaan hopeloos offtopic, dit heeft totaal geen betrekking op het topic. Die discussie over wanneer een hoedje is al meerdere malen geweest en is nu ook weer bezig. LB denk ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:55

Het is net een beetje waar je eigen prioriteiten liggen denk ik. Ik heb dus Z gereden, met een hoedje, en zet hem nu dus ook op als ik bijvoorbeeld een zadelrubriek oid moet starten met een jong paard, maar dus echt niet in een gewone dressuurrubriek. In bepaalde regio's van het land zal ik er in het M2 eens over na gaan denken...

Tuurlijk is het allemaal belachelijk en stelt het niks voor als je jezelf gaat vergelijken met de profi's. Maar als je het zo gaat bekijken is alles relatief belachelijk natuurlijk.

Of je het geld er voor over hebt is heel persoonlijk. Of je nou een mooi rijjasje koopt of een mooi hoedje, of een goed paard: als jij het dat bedrag waard vindt en je hebt het geld, moet je het er lekker aan uit geven. En als je het niet uit wilt geven doe je het gewoon niet, zo simpel als wat.

Ik denk dat het voor veel mensen een beetje een overwinning op zichzelf is als ze eindelijk met dat hoedje mogen rijden. En ik ken ook iemand die caps van 1000 gulden verkoopt, dus tis maar net waar je je geld aan uit wilt geven...

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 23:42

Tja, Jippie, als je het eerlijk wilt weten: ik vind het persoonlijk geen fraai gezicht als mensen in de Z nog met een cap starten.
Een gewone cap is dan nog tot daaraan toe (vind ik ook niet mooi) maar een veiligheidscap vind ik helemaal geen pan.

Ik rijd al vanaf de M1 met een hoedje maar dat is in deze regio heel gewoon.
Btw, ik heb mijn hoedje echt verdiend d.m.v. prijzengeld, over een hoedje verdienen gesproken Haha!
Ik heb een zijden hoedje van Wegener.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 23:58

ik heb een droom:) En dat is ooit met hoedje rijden. *LOL*
Wanneer ik dus oooit z ben ga ik niet meer met een cap, gewoon puur om het feit dat ik dan samen met mijn paardje dat gewilde hoedje ehb verdiend.
Ze zijn idd duur, maar het staat daar en tegen ook zo sjiek Lachen

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 00:09

Ik vind het prachtig! En eigenlijk vind ik het vooral prachtig als je 'm pas in de Z gaat dragen. Maar als jij er niet zo veel waarde aan hecht zou ik gewoon lekker met je cap rijden! (zelfde voor mensen die in de B met een hoedje rijden; ik zou het nooit doen, maar ga gerust je gang Lachen )

Misschien een optie er een te lenen van een stal of wedstrijdgenootje als je er toch graag mee wil rijden?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 08:43

Why not... Als je het fijn vindt om met een cap te rijden, vooral doen! Een hoedje straalt meteen zo'n kak uit...
Vooral mensen die voordat ze Z zijn met een hoedje gaan rijden, levensgevaarlijk en ontzettend aro...

Tuurlijk is een hoedje in de Z mooi, maar als jij liever met je cap rijdt is dat zeker zo mooi!
Dan voel je je beter en kun je dus ook beter rijden...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 08:52

Persoonlijk vind ik een hoedje pas mooi in de Z. Lagere klassen zouden gewoon met een cap gereden moeten worden. MAar dat is mijn mening. Als je voor veiligheid liever met een cap in de Z wilt rijden moet je dat zeker doen. Als je nog geen geld voor een nieuw hoedje hebt moet je ook gewoon een cap op doen.
Zelf rij ik met een Casco helm op wedstrijden, gewoon omdat dat veiliger is dat die ouderwetse caps. Maar als ik ooit eens Z mag starten zal ik ook gaan nadenken over een hoedje.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 09:38

Ik vind een cap in de Z echt geen gezicht, net als een hoedje in de B! Haha!
Mijn hoedje was trouwens ook helemaal niet zo duur hoor. De randen zijn helaas een beetje verbogen tijdens de verhuizing dus ik moet er maar even wat zware boeken op leggen. Haha!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 15:50

Ik vind het wel mooi staan en vind ook dat je het moet verdienen, dus niet eerder dan Z. Maar wat ik dan ook wel vind is; Het kost een berg en voor verzorging krijg je geen cijfer. Ik vind het meer uiterlijk vertoon (kijk mij eens) dan dat het echt nuttig is. Het ligt er wat aan wat je bedoeling is, ga je hierna verder? Of stop je zodra je een paar punten hebt? Dus heeft het zin om (voor een paar wedstrijden) een hoedje te kopen?

Mocht ik ooit in het Z komen, dan wil ik eerst een winstpunt rijden voor ik aan hoedjes ed ga denken.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:03

Zodra ik M2+5 ben, ga ik naar de ruitersportzaak en ga ik me oriënteren in de hoedjes. Ik blijf dan nog even lekker in de M2 doorrijden, maar zodra ik Z1 ga starten, zet ik mijn hoedje op!
Eerder niet, dat hoort niet, vind ik. Hier in de buurt zie je ook alleen maar Z-ruiters met hoedjes op. Theoretisch gezien nog 9 winstpunten en dan mag ik ook, in de praktijk nog wel een stuk of wat meer!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:15

Ringmeestermeisje in Almelo: "De Z-ringen zijn aan de andere kant hoor!"
Amazone met hoedje: "Ja maar ik rij M1!"

Toont maar weer aan dat ze er bie oons in 't oosten ook niet aan gewend zijn. Hoedjes horen in de Z, niet eerder. Vanuit mezelf bezien zou ik ook niet eerder met een hoedje starten dan dat ik Z zou rijden, maar aangezien dat toch niet aan de orde is... Haha! Ben het gewoon zo gewend, hier in de omgeving (Twente dus) wordt gewoon niet met hoedje gestart in de lagere klassen.

Maar als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik een hoedje bij een goede L-combinatie beter op z'n plek dan bij een slechte Z-combinatie. En om weer on topic te gaan: een nette cap toont wat mij betreft ook prima in het Z.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:31

Ik rijd altijd met een hoedje, hier zie je niet anders! Ik vind dat je je op wedstrijden zo goed mogelijk moet presenteren, en de kleding hoort daarbij.. Conformeren aan wat men ziet/hoort, dat is eigenlijk weer de kwestie hier. Want bij ons hoef je echt niet aan te komen met een cap.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:52

Ow, dus bij jullie moet je maar lekker verongeluken omdat je geen goede bescherming draagt in de B met je groene paardje dat nog nooit op wedstrijd is geweest...
jaaa... Altijd fijn!

Een hoedje vanaf de Z, maar als je om veiligheidsredenen of andere redenen in de Z ook met cap wil, ga je gang...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:00

Mirte schreef:
Want bij ons hoef je echt niet aan te komen met een cap.

Waarom dan niet? Vanaf de M1 worden er al geen cijfers meer gegeven voor de vorzorging dus dat kan het niet zijn. Volgens de reglementen mag je rijden met Cap of hoedje in alle klassen. In de klasse Z is de S&T optoming optioneel. Leg mij dan eens uit wat die toegevoegde waarde van dat hoedje is volgens jou want daar ben ik wel benieuwd naar.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:48

Het gaat er niet om of de ruiter vindt of het van toegevoegde waarde is ja of nee , maar het is een kledingsvoorschrift. Voorschrift is misschien het verkeerde woord, beschouw het maar als een ongeschreven regel. Je zou niet worden gediskwalificeerd met een cap (neem ik aan) maar het hóórt gewoon niet. Maar nogmaals, je bent vrij om te dragen op je hoofd wat je zelf wilt.
Persoonlijk vind ik dat een hoedje veel netter staat, het geeft een strak beeld, en dat hoort bij een wedstrijd. Je presenteert toch iets, niet alleen je paard, ook jijzelf hoort daarbij. Of je nou een L-proef rijdt of een Z-proef.
Daarbij veschilt Duitsland misschien ook wel van Nederland hoor, mij is dat gewoon ook zo geleerd. En wat je er in je jeugd in krijgt gestampt, gaat er moeilijk weer uit. Lachen

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:51

vanda's schreef:
Ow, dus bij jullie moet je maar lekker verongeluken omdat je geen goede bescherming draagt in de B met je groene paardje dat nog nooit op wedstrijd is geweest...
jaaa... Altijd fijn!


Ja inderdaad, bij de prijsuitreiking is de helft vaak afwezig omdat de rest morsdood is..