chippen, zin of onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

chippen, zin of onzin?

zin
55 (78%)
onzin
15 (21%)

Totaal aantal stemmen: 70


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

chippen, zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-02 15:42

Ik las net in een ander topic iets over het chippen en dat dit verplicht is voor wedstrijdpaarden omdat je anders niet mag starten. Dit is niet helemaal correct. Mensen die tegen het chippen zijn (chips kunnen gaan zwerven, slechte chippers, e.d.) kunnen ook dmv bijvoorbeeld DNA aantonen dat het paard het juiste paard is. Je mag dus weigeren je wedstrijdpaard te chippen!!

Er zijn verschillende meningen over het chippen.
Wie vindt chippen zin hebben en wie onzin?


germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 15:49

EEn chip kost 65 gulden, 1 DNA test kost 140 gulden. En men controleert nooit op een chip, behalve als je geen chip hebt, dan pakke nze je extra. Ik ken iemand die is in 1 week tijd 2 keer gecontroleerd voor DNA onderzoek omdat ze haar paard niet wil laten chippen.

M'n verzorgpaardne zijn gechipt omdat ze de sport in moeten. Je kunt trouwens zonder chip geen startkaart aanvragen, dan moet je heel wat papierwerk invullen als je het per se zonder chip wilt.

Dus geef mij maar een chip, geen gedonder en ik heb nog nooit meegemaakt dat een chip ging zwerven of wat dan ook.

Of het zinnig is? Dat weet ik niet, ik vond brandmerken mooier (m'n verzorgpaarden zijn 2 dagne voor het definitief verbieden gebrandmerkt).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 15:52

Ik weet eigenlijk niet wat ik er nou van vind. Ik wil komend jaar in Nederland gaan starten, en ik vind het eigenlijk raar dat ik dan moet chippen. Worden er zoveel paarden gestolen dan op het wedstrijdterrein?
Dus ik vind het meer onzin dan zin, ik laat mijn paard nooit onbewaakt op de trailer staan. Ik zie ook meer nadelen dan voordelen, dus voor mij hoeft dat gedoe eigenlijk niet. DNA test lijkt mij ook behoorlijk prijzig, dan maar een chip. Uiteindelijk zal toch iedere wedstrijdruiter er aan moeten geloven denk ik.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 15:56

Als ze hun het betalen en als ze de veeartskosten betalen als 't misgaat dan vind ik 't wel handig. Maar om het nou te verplichten? Dat is toch ieders eigen keus??

It never eats, it never sleeps, it never stops...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:00

Het is jammer dat iedereen het geld zwaarder laat wegen dan de eventuele risico's met de bij behorende pijn voor het paard. Een paard is wel een wezen met gevoel waarbij jullie een kans creeeren dat hij pijn kan krijgen. En waarvoor doen we het chippen? Om de fraude op wedstrijden aan te pakken. Als ik al zo begrijp wordt maar weinig gecontroleerd op de wedstrijden, dus hoezo fraude aanpakken.
Ik heb voor DNA gekozen om de simpele reden dat ik mijn paard geen onnodig risico op pijn wil laten aandoen. Zelf zou ik ook geen chip in mijn lijf willen hebben, al is het duizenden guldens goedkoper dan DNA.
Dit zijn zo mijn overwegingen, zo heeft iedereen zijn eigen mening erover.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:03

Ik heb wel laten chippen omdat ik het idee heb dat zo zo makkelijker te traceren zijn mocht er iets mee gebeuren...

Verder weegt ook het geld bij mij mee.

Overigens ben ik in juli op Almelo gewoon gecontroleerd op chip hoor.


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:07

Ik vind het onzin. Van hetzelfde geld stelen ze hem 's nachts uit het land.... Ik ben 2 keer gecontroleerd op dat ding. 1 keer net voor de proef, gelijk het hele paard overstuur van dat controleerding en dus mijn hele proef ontzettend gespannen. Ik ben ook eens na de proef gecontroleerd en toen was ik blij dat ik er niet op zat, dat ging mal.

Nee, als het mijn eigen paard was koos ik voor DNAtest, vind ik paardvriendelijker en het heet ook minder risico's.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:23

Ik ben inmiddels dit jaar twee keer gecontroleerd (nou ja, mijn paard Haha! )
De eerste keer was op een hele kleine springwedstrijd en de tweede keer was op een wat groter springconcours.
Ik heb voor chippen gekozen om financiële redenen en ook voor het gemak. Ik heb geen zin in extra papierwerk om zo'n suffe reden.

En trouwens, beide paarden werden niet druk of vervelend van het controleren. De ene was voor het eerst op concours en vond het allemaal reuzespannend, maar het controleren liet ze gelaten toe.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:38

De enige zin van de chip lijkt mij bij evt. diefstal. Op die manier duikt je paard misschien nog eens ergens op.. Hoewel zo'n chip de kans op opsporing niet echt groter maakt, volgens mij.

* To Belg, or not to Belg *

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:56

Het lijkt me hier een beetje hypocriet om te gaan verkondigen dat het zo rampzalig zou zijn voor het paard om een chip te krijgen. Dat kleine prikje hebben ze nauwelijks last van. Niemand maakt zich druk om de verplichte entingen, waarbij het paard elke keer weer risico loopt op vervelende bijverschijnselen die door het enten kunnen ontstaan. Spuitborst of spuitnek is daarvan nog de minst vervelende complicatie.
Ook ziet niemand er bezwaar in om zijn paard elke keer weer te laten beslaan (ikzelf ook hoor, maar ik piep ook niet over het chippen...), waarbij je elke keer het risico van vernageling loopt. Die kans is groter dan de kans dat er met de chip iets gebeurt. Om maar niet te spreken over de belemmering van het hoefmechanisme door het ijzer.
Verder zitten veel ruiters hun paard te prikken met sporen (ik ook Haha!), dat lijkt me voor het dier ook vervelender dan die chip inbrengen.

Het is alleen jammer dat je bij de wedstrijdsport aan zoveel regeltjes gebonden bent, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Als je daar niet tegen kunt moet je gewoon geen wedstrijden rijden.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:22

Sjuimpje schreef:
Ik heb wel laten chippen omdat ik het idee heb dat zo zo makkelijker te traceren zijn mocht er iets mee gebeuren...


Hierom is Pinky ook gechipt...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:36

Ik heb Tos laten chippen omdat ik wou starten (nouja, alvast een kaart aanvragen), en ook met het idee van stel dat hij bv gestolen word...
Ook omdat Toscar geen papieren heeft, dat hij toch ergens geregistreerd staat, en ook op mijn naam staat (al zou dat geen geldig bewijs zijn, blijk nu) maar toch heb ik er een veiliger idee over.
En de chip is 3 weken na plaatsing gecheckt en zat op precies dezelfde plek als dat ze hem geplaatst hadden!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 20:26

Rivjenn is DNA getest en gechipt...

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:01

Ik heb niet meegestemd.
Duvel is gechipt voor de sport en Tryntje is ook gechipt, omdat er een aantal friezen (en andere daar op stal staande paarden) in de sport liepen en dus gechipt moesten worden, hebben ze gelijk alle paarden gedaan, Tryntje was toen geloof ik nog geen drie en ze wisten dus nog niet of ze wel of niet de sport ingaat.
Verder vind ik dat er nog zo weinig bekend is over de chip, want er zijn nog geen paarden die als veulen gechipt zijn en dan 30 jaar oud geworden zijn, dus wat dat dingetje op de lange termijn gaat doen in zo'n dierenlijf, weet niemand. Ik hoop maar dat alles goed gaat met die chips.
In feite vind ik het wel zinnig, want een paard dat afgekeurd is en afgemaakt zou worden, kan in principe niet meer doorverkocht worden, dankzij die chip. En met diefstal etc. is je paard wel beter op te sporen.
Dus dan zou het zin zijn, maar ja, stel dat die chips na 20/30 jaar in zo'n paardenlijf uit elkaar gaan vallen of noem maar op, dan is het onzin. Daarom heb ik niet gestemd.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:03

tja.... ik ken ook mensen die hun paard hebben laten chippen en dat heel die chip negens meer te vinden is !!

ook gaan er verhalen rond over iid zweren ed.
voor ijslander wedstrijden is het nog niet echt verplicht dus ik doe het niet bij kviek.

ben er niet echt op tegen , maar echt zinvol vind ik het ook niet.

tja....

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:39

germie schreef:
En men controleert nooit op een chip, ).


Dat zou ik niet te hard roepen, ik zie regelmatig een jury die ze checkt op de chip ( na de proef om spanning te voorkomen)

En jammer dan maar als je met een niet-gechipt paard op concours gepakt wordt krijg je een fijne boete aan je broek gehangen.

Ik heb ze dus wel gechipt, met het oog op geen gezeur, ze verplichten t nu eenmaal en ook met t oog op dat als er iets mocht gebeuren ze toch achterhaalbaar zijn.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 22:08

fabienne schreef:
Het lijkt me hier een beetje hypocriet om te gaan verkondigen dat het zo rampzalig zou zijn voor het paard om een chip te krijgen. Dat kleine prikje hebben ze nauwelijks last van. Niemand maakt zich druk om de verplichte entingen, waarbij het paard elke keer weer risico loopt op vervelende bijverschijnselen die door het enten kunnen ontstaan. Spuitborst of spuitnek is daarvan nog de minst vervelende complicatie.
Ook ziet niemand er bezwaar in om zijn paard elke keer weer te laten beslaan (ikzelf ook hoor, maar ik piep ook niet over het chippen...), waarbij je elke keer het risico van vernageling loopt. Die kans is groter dan de kans dat er met de chip iets gebeurt. Om maar niet te spreken over de belemmering van het hoefmechanisme door het ijzer.
Verder zitten veel ruiters hun paard te prikken met sporen (ik ook Haha!), dat lijkt me voor het dier ook vervelender dan die chip inbrengen.

Het is alleen jammer dat je bij de wedstrijdsport aan zoveel regeltjes gebonden bent, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Als je daar niet tegen kunt moet je gewoon geen wedstrijden rijden.


Mijn idee! Er worden meer paarden vernageld of krijgen complicaties van entingen (met soms zelfs dodelijke afloop) dan dat er paarden last krijgen van de chip, maar daar hoor je nooit iemand over en dat wordt allemaal als aanvaardbaar risico gezien... En wat dacht je van al dat gesleep met die paarden in trailers en vrachtwagen, daar gebeuren ook meer ongelukken mee dan met het chippen (om nog maar niet te spreken over ziektes), maar daar hoor je geen wedstrijdruiter moeilijk over doen.

Nulla tenaci invia est via

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 22:09

Pinky_girl"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik heb wel laten chippen omdat ik het idee heb dat zo zo makkelijker te traceren zijn mocht er iets mee gebeuren...


Hierom is Pinky ook gechipt...
[/quote]

En Polly ook

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 22:13

In mijn paard geen chip, nu niet, straks niet, nooit! Ik zie het nut er niet van in, fraude op de wedstrijden is volgens mij gewoon een smoes om het iedereen op te dringen. Wordt er werkelijk zoveel gefraudeerd en zijn er dusdanige bedragen mee gemoeid dat het dit soort van ingrepen rechtvaardigd? Onzin, het is ze gewoon te doen om de registratie van wie welke paarden heeft en dat wordt vroeg of laat tegen je gebruikt, let op mijn woorden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 22:18

zolang ik het uit kan stellen wordt het uitgesteld.
Startkaart ben ik voorlopig nog niet mee bezig, en tja, dan moet ze gechipt worden, dus dan maar niet starten.
Hon hoefde niet gechipt te worden. Hon's veulen wel, anders kan ik hem niet inschrijven.

Chip is makkelijk voor de regering, zo weten ze precies waar er hoeveel paarden staan en kunnen lekker belasting in gaan voeren

tsjeerd
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 22:46

Even over het 'zwerven' mijn paard[fries] is als veulentje gechipt en als 4 jarige gekeurd voor stamboek,de chip zat nog op dezelfde plek.
Verder heb ik niet echt een mening over wel of niet chippen,vindt het in bepaalde situaties wel handig.
Ik heb ook mijn katten laten chippen,die hebben er ook geen last van.

sluit vriendschap met een paard en je zult nooit alleen zijn

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 22:48

Ikke, je hebt helemaal gelijk!
Chippen is alleen voor de belastingdienst nuttig.
Toen de chips net uit waren, hoorde ik al over heel handige machientjes die al in omloop waren, om ze weer te verwijderen.Dit voor afgekeurde-paarden-doorverkopers en paarden die gestolen waren!!!
Of voor paarden waarvan men de voorgeschiedenis niet aan de nieuwe koper wilde doorgeven.
Die worden gewoon opnieuw gechipt,en klaar is kees.......

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 00:07

Ik heb er voor gekozen om Isabeau te laten chippen. Vooral ook omdat ze geen papieren heeft en op die manier toch op mijn naam staat.

Maar nu wordt ze gejat, in een trailer gepropt en ze rijden er mee naar (ik noem maar wat) Friesland.

Wordt dan werkelijk elke zwarte shetlander zonder aftekeningen gecontroleerd????? Kortom, die vind ik dan nooit meer terug.....

Fleur is (nog) niet gechipt, ik twijfel ook heel erg om haar wel of niet te laten chippen.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 00:21

Baileys kwam rechtstreeks uit Ierland dus daar was niks over bekend. Heb haar toen laten chippen (moest ook voor de keuring) dus ik blij omdat ik voor mezelf een soort gevoel had dat er dan toch iets zwart op wit staat.
Kom ik op die keuring; controle.....zit er een heel ander nummer in dan op de stickers staat! Rara, hoe kan dat? Verward Zo heb je bij diefstal aan je chip dus ook niks.
Later DA nog gebeld, die begreep er ook niks van want in de fabriek gaan chip+stickers gelijk in 1 verpakking dus kan eigenlijk niet fout gaan blabla.
Heb trouwens al van zeker 6 soortgelijke gevallen gehoord.
Iemand dit ook meegemaakt?

Wie de kudde volgt
loopt altijd in de stront

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 00:24

Ik kan me wel verschrikkelijk ergeren aan de manier waarop je door de NHS gedwongen wordt om mee te doen aan het chippen. Het risico dat er iets fout gaat bij het chippen is niet zo gek groot, maar er is geen onderzoek van de effecten op langere termijn. Je weet gewoon niet wat er gaat gebeuren in de toekomst.

DNA test als je niet wilt chippen kost idd 140 of 150 gulden per keer. Op mijn papieren is te ze dat mijn paard niet gechipt is, dus wie zullen ze er wel even uitpikken voor een controle??

Het WPN heeft een (vrij grove) fout gemaakt bij het schetsen van Waverly. Om dit recht te zetten hoefde ik van het WPN niet meer te doen dan een paar foto's opsturen. Aangezien ik hem kocht en wel zeker wilde zijn dat het het juiste paard is wilde ik een DNA-test laten doen. Kosten: nog geen 40 euro... Kosten voor de veearts hoefde ik volgens het WPN ook al niet te maken, "want ik mocht zelf ook wel even een paar haren trekken"

Nou vraag ik je.... Lips are sealed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lui_, StonedRomy en 118 bezoekers