wat mag een oldtimer (zadel) kosten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

wat mag een oldtimer (zadel) kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-02 13:02

Ik heb een bruin zadel, 18 inch.
merk: Daaleman
kleur: bruin
leren singel merk: kieffer (1 jaar oud en bruin, met van die losgesneden uiteinden)
Bruine beugelriemen en a-symetrische beugels.

leeftijd zadel: rond de 35 jaar of ouder (konden ze mij niet telefonisch vertellen, moesten ze eerst het zadel zien)
De merkplaatjes zijn van leer, en het telefoonnummer wat er opstaat is 3 cijfferig!!!!!!!!!!!!!!!!

In december laten nakijken bij zadelmaker bij ons in de buurt, het zadel is technisch 100 % (boom is in perfect, singelstoten goed, totaal plaatje zeer goed onderhouden)

Het zadel zit perfect en ligt ook perfect.

Wat is nu de waarde van dit zadel?
(zit er aan te denken om het te verkopen, vandaar)
Laatst bijgewerkt door Alane op 03-09-02 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 13:11

Goede vraag, ik heb namelijk zelf ook zo'n oud zadel. Ik denk dat ie ongeveer 20 jaar oud is, merk = Kieffer, mooie kleur bruin, echt van dat diepbruin. Het is een dressuurzadel, met een originele leren Kieffer singel erbij (ook bruin). Zadel ligt en zit ook perfect, zijn alleen wat naadjes los aan de bovenkant. Ben ook benieuwd wat ik daarvoor kan vragen. Oja, die van mij is denk ik 16,5 of 17 inch.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 19:33

"Waardetechnisch" is het zadel natuurlijk compleet afgeschreven, maar als ik het zo lees kan iemand er toch nog een leuke koop aan hebben !
Zeker als het compleet is, zou het bijv. een leuk zadel voor een beginner zijn, of voor "erbij".
En het blijft natuurlijk een (goed)merkzadel, dat scheelt !
Dan de hamvraag, wat er voor te vragen ?
Zit te denken aan ca. 100 euro, als het tenminste compleet is.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-02 20:18

Heb het even aangepast van wat er bij het zadel zit.
De singel alleen is was al 90 euro nieuw (199 gulden voor betaald) en is maar een paar keer gebruikt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 20:19

Mijn zus heeft laatst van haar instructrice zo'n zadel gekocht:

17,5 inch
bruin daaleman zadel
minstens 20 jaar oud
is verkleurd maar ligt perfect op haar paard
inclusief leren singel met elastiek (weet merk niet)
heeft ze er 125 euro voor betaald.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:01

Alane schreef:
Heb het even aangepast van wat er bij het zadel zit.
De singel alleen is was al 90 euro nieuw (199 gulden voor betaald) en is maar een paar keer gebruikt.


Dat verandert de zaak inderdaad !
Met deze toebehoren kun je best wat extra vragen, 'k zou dan eerder in de richting van 150 euro gaan, of zelfs nog een klein beetje meer.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:09

nou zo'n oud zadel is toch net zoveel waard ofwel?? ik denk iets van 75-90 euro ofzo, meer zou ik voor zo'n zadel niet over hebben eerlijk gezegd, en ook omdat het bruin is vindt ik niet echt mooi iig. maar idd is het mischien iets voor iemand die er niet zoveel geld voor wil uitgeven.
maar ik vindt het een knappe prestatie, een 35 jaar oud zadel,w at nog tip top in orde is, de booim, de singelstoten enz. heb je een foto?? wil je het dan hier eens plaatsen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:32

Ik heb een jaar terug een erg oud zadel verkocht. Een Stubben Tristan, ongeveer 25 jaar oud, bruin, onverslijtbaar en kei kei hard met een scheurtje in het leer. Verder was alles nog in perfecte staat. Ik heb er 175 Euro voor gekregen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-02 23:22

Heb helaas geen foto's en kan er ook geen maken.
Het enige wat mij aan het zadel stoort zijn de kleine zweetbladen (die over de beugelriem gespen liggen) Ik haal na het rijden altijd de beugels eraf, incl. riemen en leg die kruislings over het zadel heen. Dit zadel heeft dus van die "voorgevormde" zweetbladjes, zo'n kronkel erin zegmaar wat precies aan sluit over de beugelriemgespen.
En ja je kunt zien dat hij gebruikt is, wat wil je na zo'n lang dienstverband Haha! Heb trouwens jongere zadels gezien die er meer afgereden uitzagen dan mijn oldie. En heb hem zelf 2 e hands gekocht toen ik 14 was en er zelf sindsdien mee gereden tot ongeveer een jaar terug. En bij de apk (controle bij zadelmakerij) zat er 1 stikseltje los en dat is weer gerepareerd, met de hand.
Mijn zadel heeft een lichtbruine zitting en donkerbruine zweetbladen.

Qua kleur verschillen de smaken, ik vindt bruin nog altijd mooier dan zwart. Dochterlief denkt daar anders over. Veiligheidsbeugels met van die elastieken (witte zool en witte eleastieken: daar gaat ikke niet mee rijden, zwarte rubbers erin en al helemaal geen elastiek aan de kanten, een beugel die half af is, dochter is 8 en absoluut niet verwent, nee hoor, vraag opa en oma maar, mam en pap zijn te streng)

Het voordeel van zwart is dat er maar 1 kleur van is, nadeel van bruin, weet je hoeveel kleuren bruin er zijn? Heb je de goede kleur bruin is het slechte kwaliteit, heb je goede kwaliteit dan weer de verkeerde kleur bruin....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 09:49

Heb het zadel te koop gezet op een maal andermaal