Voeding drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Voeding drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-02 23:43

Mickey wordt normaal in de winter niet bijgevoerd, alleen hooi.
Moet ik haar, nu ze drachtig is, wel gaan bijvoeren in de winter?
En zoja, wat moet ik dan geven? Speciale merriebrokken, of gewone bix of granenmix?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 00:15

Tot de 8e maand hoef je niets extra's te geven. Daarna wordt het bij een merrie pas zichtbaar dat ze drachtig is en kan je het voer gaan opschroeven.
Ik heb Fleur wel speciale merriebrok gegeven, maar gewone brok met merriesupplement kan ook. Weet niet precies meer wat er nou in zat wat het goed voor drachtige merries maakte, maar Pavo Merribrok is amper duurder dan gewone, dus ik heb het maar gewoon gegeven Lachen
Op de zak staat ook hoe veel ze nodig heeft..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 02:02

Het is een shetlander toch? Die kan je eventueel ook winterpenen bijvoeren. En een klein beetje onderhoudsbrok.
Verder "op het oog" voeren. Met goed hooi komen ze een heel eind.

Zelf voer ik de cobs vanaf 5 maanden (meestal komen ze dan net op stal) Pavo 2. Pas de laatste maand voer ik merriebrok.
Het verschilt heel erg per merrie. Ik heb er eentje staan die tot op het eind 2x per dag een klein half schepje kreeg maar ook een die met 6 maanden al op 4 kilo per dag stond. Verder kregen ze onbeperkt hooi maar zelfs daar moet je bij een shetlander wel mee oppassen...
Waarschijnlijk staat er tegen de tijd dat ze uitgerekend is mooi gras op het land. Dan hoef je echt niet speciale merriebrok te kopen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 12:52

Ik geef mijn shetties altijd "gewone" biks, in de laatste maanden iets meer, ik geef ze alleen eens in de maand zo´n vitaminespuit. Een halfje dan voor de kleintje paardjes!