Haf met deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elles_Vrijenesse
Berichten: 56
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Leiden

Haf met deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-02 22:36

HaiHai,

ik heb een haf, die heel erg moeilijk door zn haartjes heenkomt en nu is die er eindelijk bijna doorheen (nog steeds in de rui Slapen ) en nu komt de winter! Frusty
Zouden jullie je haf een winter deken op doen? Ik zelf ben er nl best een beetje tegen, want het zijn gewoon keiharde paarden, maar die haren...
Thnx alvast voor de antwoorden!

"De kracht van een vlieg is genoeg om een paard zijn staart te laten bewegen..."


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:44

wat is dat voor onzin om er tegen te zijn? Als ik een deken kan vinden gaat die van mij onder deken ja. Dat heb ik liever dan dat ze zich de schompes zweet tijdens het werk

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:51

Handje zemelen en scheutje lijnzaadolie door het voer doen wonderen bij het verharen.

Wie de kudde volgt
loopt altijd in de stront


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 23:02

gedroogde brandnetel trouwens ook

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 08:20

Hoezo ben je er tegen?
Kijk, als hij nou de hele dag op het land zou staan, idd lekker die vacht laten houden. Maar ik neem aan dat ie gewoon gereden wordt.
Wij gaan dit jaar onze tinker zelfs scheren.
Hij krijgt ook een hele dikke vacht en verhaart eigenlijk ook 3/4 van het jaar. Bovedien zweet hij heel snel 's winters en duurt het dan weer lang voor hij droog is. En begin van de zomer/ lente als er wat warme dagen zijn zweet hij zich kapot op stal omdat hij nog zo'n dikke vacht heeft. Dat vindt ik gewoon zielig. Dus nu maar scheren en de dekens op, ook al is het een tinker, die best tegen de kou kan.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Elles_Vrijenesse
Berichten: 56
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-02 10:44

niet echt geheel ertegen, maar het zijn natuurlijk wel paarden die er heel goed tegen kunnen!
Ik heb al vanalles geprobeerd lijnzaadolie etc., en het helpt wel, maar hij is nog steeds vrij lang harig en nog steeds in de rui. Is soms wel vervelend, want ik kan uren poetsen en dan komt er nog heel veel af! Haha!
Bedankt voor jullie reacties, en ik ga nu toch echt aan die deken denken!

"De kracht van een vlieg is genoeg om een paard zijn staart te laten bewegen..."

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 10:49

Mijn haf krijgt ook een deken op en omdat het hier al best koud wordt heeft ze er 's nachts ook al een op. Als je die van jou een dikke wintervacht laat krijgen en hij gaat zweten heeft ie ook weer meer voer nodig omdat hij het anders koud krijgt door het zweten hij moet zijn lichaam op temperatuut houden. Gewoon een deken opleggen zeker als je er mee aan eht werk gaat

Elles_Vrijenesse
Berichten: 56
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-02 11:10

Okay! Nu ben ik echt overtuigd! Thnx iedereen!

"De kracht van een vlieg is genoeg om een paard zijn staart te laten bewegen..."

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 11:31

Ja, lekker een dekentje opdoen. Mijn Haf krijgt ook een deken op, veel fijner tijdens het werk vind ik.

Het leven is een gebakje!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 12:03

Elk paard kan tegen kou, zelfs een arabier. Als je ze maar de kans geeft een wintervacht te kweken

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 12:09

Waarom zou een haf geen deken op mogen? Lekker doen als je het zelf prettig vind... tenslotte leeft je paardje niet meer in de vrije natuur en zijn de dekens niet voor niets uitgevonden... gewoon gebruiken!

Er gaat niets boven een Tinker met goede achtergrondmuziek....

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:01

stiekum heeft mijn haf 's nachts al een deken op omdat het hier heel koud is 's nachts was verleden nacht maar 3 graden boven het vriespunt voor ik naar cshool ga even het dekentje weer af en ze blijft lekker dun in de vacht.

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 19:03

Als je hem buiten laat staan in de winter, dan kan je hem gewoon zonder deken laten staan, en die haren lekker laten groeien.
Als je hem op stal hebt dan is een deken ook niet echt nodig, behalve als je hem scheert.
Maar aangezien zulke lange haren wel langzamer opdrogen, kan je natuurlijk wel een deken opdoen om zijn vacht lekker kort te houden, maar dan moet je hem ook de hele winter op laten houden.
Ikzelf zou hem niet onder een deken zetten, maar hij droogt wel weer langzamer op.
Als dat een probleem is, doe dan een deken op.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 19:47

Die van mij heeft van z'n levensdagen nog nooit een deken op gehad Knipoog
Ik zelf vindt het een beetje onzin,ze zijn sterk genoeg en hebben in feite helemaal geen deken nodig.
Tenzij je natuurlijk super fanatiek rijd of wedstrijden met ze rijdt het hele jaar door,dan is het inderdaad wel aan te bevelen.
Maar als die van mij eens flink zweet en het is niet bepaalt warm weer dan gaat ie lekker onder een zweet deken,en als ie droog is gaat ie gewoon weer af.
Bevalt mij prima. Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 19:55

Mijn haf van 2 die moet een deken op...en dat vind ik helemaal niet leuk. Hij moet er 1 op, omdat zijn weerstand erg slecht is en hij zo ziek is en kou vat. Dat heeft de dierenarts mij geadviseerd. Het liefst heb ik hem zonder deken, nu hij nog zo jong is

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:28

Nou precies niet alle haflingers zijn even sterk als wij denken. Ik zou hem zeker als je er mee aan het rijden gaat wel een deken opdoen. Als ze nat zijn van het zweet en je zet ze dan op stal hebje geheid de volgende dag een ziek paard op stal, hij zal ook dun worden omdat hi jdan de energie die anders ergens anders voor moet gebruiken opgaat aan et op peil houden van de lichaamstemperatuur. Als je zoals minkieboy even een zweetdeken opdoet kan hte wel maar als je dan niet dichtbij stal woont heb je dat probleem weer. Als je van zweet deken naar normale deken gaat hoeft ie niet perze helemaal perfect droog te zijn en dat moet hij wel als je er alleen een zweetdeken over doet en daar na niks meer. Daar komt nog bij dat hoe koud het ook is je beter je paard even helemaal af kan spuiten dan bezweet onder een dek te zetten want water droogd sneller dan zweet

anja

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 22:35

ja ik krijg een haflinger maar die heeft nog nooit een winterdeken op gehad!!!
alleen een zweetdeken!
maar ik ben van plan wel een winterdeken voor der te kopen want ik ben toch bang dat ze kouvat!!!
want als ik heb gereden dan zweet ze wel(dat zei de eigenaar) en danb doe ik ook een deken op anders ken lang op stal blijven voordat ze is op gedroogd!!

[edit:BartVB]Onderschrift verwijderd[/edit]

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 22:44

SAKKIA schreef:
Nou precies niet alle haflingers zijn even sterk als wij denken.


Nee dat komt door de mensen zelf Frusty Die "verzieken" ze dan!! Maar elke haf zou er tegen moeten kunnen, maar als hij met dek op staat dan niet nee, want dan is ie niets anders meer gewend.
Ik heb er niets op tegen hoor als je een haf een deken opgooit! Dat moet iedereen voor zichzelf weten.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 08:42

Maar die van Shaienne is nog maar 2 jaar een heeft nog nooit een deken opgehad Hoe kun je die dan verzieken!!! Maar elk ander paard zou er ook tegen moeten kunnen dus dat haflingers maar geen deken op moeten omdat het van die sterke paardjes zijn is gewoon onzin

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 08:48

Die van Shaienne is dus al zover "verziekt" dat het nodig is om een deken op te doen. Hij heeft een hele slechte weerstand en van t kleinste regenbuitje wordt ie al ziek. Zou jij dat liever laten gebeuren dan een deken opdoen?? Lijkt mij niet je wilt het beste voor je paardje en als de DA je adviseert een deken op te gaan doen zou ik daar zeker over nadenken. verzieken.... hoe durf je dat te zeggen terwijl je niet weet hoe t zit!!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 09:25

Maaike schreef:
Die van Shaienne is dus al zover "verziekt" dat het nodig is om een deken op te doen. Hij heeft een hele slechte weerstand en van t kleinste regenbuitje wordt ie al ziek. Zou jij dat liever laten gebeuren dan een deken opdoen?? Lijkt mij niet je wilt het beste voor je paardje en als de DA je adviseert een deken op te gaan doen zou ik daar zeker over nadenken. verzieken.... hoe durf je dat te zeggen terwijl je niet weet hoe t zit!!


Hier ben ik het helemaal mee eens en advies van de DA is er volgens mij om opgevolgd te worden anders kun je dat nummer ook wel uit je telefoon schrappen

anja

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 11:57

maare als je halfinger in de wei staat(dag en nacht) moet ze dan wel een deken op?
ze heeft dat nog nooiit gehad!!!!!

[edit:BartVB]Onderschrift verwijderd[/edit]

Elles_Vrijenesse
Berichten: 56
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-02 12:28

Nee, ik vind van niet. Maar het ligt maar net aan je paard!
Mijn haf zweet gewoon enorm en daarom heb ik deze topic geplaatst. Want in de winter is het toch wel lastig als die helemaal nat is.
Ik was ook benieuwd wie zn haf een deken opdoet, omdat je het ook gewoon niet zoveel ziet!

"De kracht van een vlieg is genoeg om een paard zijn staart te laten bewegen..."

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 16:20

Pure onzin dat een Haf sterk genoeg is om zonder deken te kunnen, dat is namelijk elk gezond paard. Ik rij voornamelijk 's avonds, en scheer de mijn straks om te zorgen dat ze niet bezweet op stal komt. Ze krijgt dan gewoon een winterdeken op.

Overigens ruien de meeste paarden nu, de zomervacht laat los. Als dit nog steeds winterharen zijn, zou ik er toch eens een veearts naar laten kijken.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 16:22

SAKKIA"]
[quote="Maaike schreef:
Die van Shaienne is dus al zover "verziekt" dat het nodig is om een deken op te doen. Hij heeft een hele slechte weerstand en van t kleinste regenbuitje wordt ie al ziek. Zou jij dat liever laten gebeuren dan een deken opdoen?? Lijkt mij niet je wilt het beste voor je paardje en als de DA je adviseert een deken op te gaan doen zou ik daar zeker over nadenken. verzieken.... hoe durf je dat te zeggen terwijl je niet weet hoe t zit!!


Hier ben ik het helemaal mee eens en advies van de DA is er volgens mij om opgevolgd te worden anders kun je dat nummer ook wel uit je telefoon schrappen
[/quote]

sorry hoor maar voordat ik dat berichtje plaatste vond je t nog grote onzin en zou Shaienne zo haar haf verpesten omdat ie nog zo jong was... bedenk eerst eens wat je nou wilt voordat je het plaatst, zo kom je op mij erg vreemd over namelijk
*sorry voor t offtopic gaan*

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 bezoekers