Telgang aanleren (Ijslander)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 11:42

Hoi,
Ik ben momenteel bezig om mijn Ijslander de rentlgang aan te leren.
Op zich gaat het al aardig (zijn tolt wordt ook niet minder)
Wel wordt zijn galop een stuk vlakker en vind ik het erg moeilijk om hem wat langer in die telgang te houden.
Hebben jullie tips??

Groetjes TelgangSTER!! Knipoog

Liefs IJslanderfan.

Als je niet weet waar je naar toe gaat, bereik je altijd je doel.

http://caviastaldeelsakker.come2me.nl


CeesRinko

Berichten: 1540
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:23

zo ik zal niet weten wat een telgang is?

Baila ;; Vaingueur x Matterhorn x Ahorn
Op zoek naar een leuk jong springpaard! :D

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:27

Waarom zou je je IJslander willen leren telgangen? Tenzij je 5gangen proeven wil rijden lijkt het me vrij overbodig en zeker niet iets om zelf mee aan de slag te gaan als je niet goed weet waar je mee bezig bent. Je noemt zelf al de nadelen van het trainen van de telgang; de galop wordt vlakker en de tölt kan slechter worden. Voor zover ik weet trainen de echte 5 gangen wedstrijdruiters de telgang ook nauwelijks omdat het ten koste gaat van de andere gangen. Als ik jouw was zou ik lekker blijven tölten en draven/galopperen en die telgang laten voor wat ie is.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:49

Ik ben het met Wind eens. Ik kan me voorstellen dat als je een 5-ganger hebt ook graag alle 5 gangen er uit wilt kunnen rijden, maar ik hoor van andere ijslanderruiters ook vaak dat de telgang erg nadelig kan zijn voor de andere gangen. Als je het toch echt graag wilt, zou ik er echt iemand bijnemen die je daarmee kan helpen als je er daadwerkelijk mee bezig bent. Die kan je dan adequaat advies geven en problemen tijdens het rijden met je oplossen. Mensen die je hier tips geven kunnen namelijk niet zien hoe bijvoorbeeld jou houding en hulpen zijn, iemand die je lesgeeft ziet dit wel en kan daarop inspelen.
Veel succes!

Faber quisque fortunae suae

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:57

Het wordt een beetje eentonig, maar ik zou je ook echt adviseren om je paard alleen te leren rentelgangen als je er echt wat mee wilt gaan doen. De meeste paarden worden erg heet van het telgangen en daarnaast kun je als je paard een keer onbedoeld gaat rennen maar beter een paard hebben dat dat in galop doet dan een die gaat telgangen!!!
Verder zou ik, als je het dan toch wilt gaan leren, het zeker onder zeer goede begeleiding doen van een ervaren IJslander ruiter.
Niet zelf mee aan het klooien gaan, want de kans dat je dan wat verpest is dan nogal groot.
Succes ermee!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:47

volgens mij vinden de meeste gangen paarden het niet eens fijn om te rentelgangen. Teminste de ijslanders die ik kende vonden er weinig aan, Het enige wat er mee gebeurde was, dat ze niet meer te hanteren waren, raakte flinkt overhit om het maar zo te noemen. Persoonlijk zou ik zeggen, hou het bij 4 gangen

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 14:39

Ha,
Echt een uitdaging dus Haha!
En ja ik ga een 5 gangenproef rijden!!
Maar goed commentaar genoeg maar helaas geen goede tips Huilen
Toch fijn dat al die goed bedoelde hulp waar ik niks mee kan.
Nee ik ben geen beginner ik wilde alleen weten of jullie je ijslander ook trainde op deze gang.
Groetjes Angelica

Als je niet weet waar je naar toe gaat, bereik je altijd je doel.

http://caviastaldeelsakker.come2me.nl

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:46

angelica2 schreef:
Ha,
Echt een uitdaging dus Haha!
En ja ik ga een 5 gangenproef rijden!!
Maar goed commentaar genoeg maar helaas geen goede tips Huilen
Toch fijn dat al die goed bedoelde hulp waar ik niks mee kan.
Nee ik ben geen beginner ik wilde alleen weten of jullie je ijslander ook trainde op deze gang.
Groetjes Angelica


Dan wens ik je heel veel succes en een goede lesgeefster Haha!
en uiteraad willen we wel horen hoe het is gegaan, ondanks de tips waar je niks aan heb hahahaha Bloos
Denk overigens dat het best moeilijk is uit te leggen wat nu juist de goede hulp is voor telgangen, zal toch wel bij ieder paard net even anders zijn.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 14:50

Zijn we weer.
We zijn in training geweest en de basis is er.
Maar die goeie tips dat zou leuk zijn!!
hahaha Maar goed ik snap dat er een hoop mensen zijn die er de lol niet van in zien maar goed stoppen kan altijd nog en mijn paardje wordt niet zo snel gek eerder zijn baasje Haha!
Zeg de groetjes.

Als je niet weet waar je naar toe gaat, bereik je altijd je doel.

http://caviastaldeelsakker.come2me.nl

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:49

Gaat er niet om dat de andere meiden ( die overgins zelf ook behoorlijk bekend zijn met de ijslander, en dus weten waar ze hetover hebben ), er de lol er niet van in kunnen zien......Maar jij niet de "ernst".....De telgang is een ontzettend zware gang om te rijden...Tuurlijk altijd stoppen kan........maar gevolgen van iets zijn vaak wat langer aanwezig.

Zelf rijd ik af en toe een rentelgang met mijn vijfganger ruin, hij vind het geweldig! Maar ook hij wordt er super heet van ( en dat is het normaal gesproken al lichtelijk ). Aangezien hij al jaren in de vijf gangen gereden wordt, en ik het "goed"onderhoudt....worden de andere gangen niet direct benadeeld....Maar ik ben dus ook begonnen onder deskundige begeleiding, vanaf het begin aan !

Wat versta je overgins onder de basis ?

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Klukka

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Bourtange

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:38

Misschien een idee om les te nemen van een wedstrijdruiter zodat je op een correcte manier leert telgangen.

Iris

Iris van Velzen Fotografie Dierenfotografie - Honden, IJslandse paarden
Meer informatie http://www.irisvanvelzen.nl
Volg me op social media: Instagram Facebook

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:34

Als de basis er is, wil je deze toch ook verder uitbouwen en onderhouden. Je geeft aan dat de basis al getraind is bij jouw ijslander. Ik zou, net zoals de reacties en adviezen van de meiden hierboven, ook les of in elk geval begeleiding zoeken bij een wedstrijdruiter. Een paard verkeerd leren telgangen kan funest zijn. Niet alleen voor het onderhouden van zijn overige gangen! Succes.

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:35

angelica2 schreef:
Zijn we weer.
We zijn in training geweest en de basis is er.
Maar die goeie tips dat zou leuk zijn!!
hahaha Maar goed ik snap dat er een hoop mensen zijn die er de lol niet van in zien maar goed stoppen kan altijd nog en mijn paardje wordt niet zo snel gek eerder zijn baasje Haha!
Zeg de groetjes.


Ik zie zeker de lol van het telgangen in! Je moet je alleen wel realiseren dat het niet alleen om de lol gaat, maar ook om slim bezig zijn.
Je vraagt dingen via internet die vanachter een computer niet te beoordelen zijn. Je kunt iemand in dit geval heel slecht tips geven als je het paard niet hebt zien lopen.
Je hebt het over tips waar je niks mee kunt, maar ik denk dat er een heel belangrijke en waardevolle tip is gegeven waar je zeker wat mee moet kunnen : zoek iemand die je volledig begeid hierbij en waar je dit soort vragen aan kunt stellen.
Ik weet niet waar je woont en of daar een trainer in de buurt zit?
Hoe heet je paardje? Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar deze aanstormende telganger Knipoog

Gaefje

Berichten: 160
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Oirschot

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:42

Hoihoi,

Leuk gaan telgangen! Aangezien zijn andere gangen goed bevestigd denk ik dat het een mooie uitdaging is. Aangezien hij in training heeft gestaan zoals je zei denk ik dat hij de hulpen inderdaad kent. Wat gaat er fout? De eerste passen lukken wel altijd?
Nou ja verder denk dat het heel belangrijk is om niet te vaak met de telgang bezig te zijn en veel bezig blijven met de souplesse enzo maar dat hoef ik jou niet meer te vertellen. Ik denk dat het moeilijk is voor andere om in te schatten hoe jij bent, en hoe je met je paard bezig bent. Ze zien het allemaal behoorlijk zwart/wit vind ik.

Groetjes en heeeel veel succes he! hou ons maar een beetje op de hoogte

Hilde

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:15

Gaefje schreef:
<knip>

Ik denk dat het moeilijk is voor andere om in te schatten hoe jij bent, en hoe je met je paard bezig bent. Ze zien het allemaal behoorlijk zwart/wit vind ik.

<knip>



Kijk, wat je zegt klopt Hilde. Ik ken Angelica nog niet en de meeste serieuze ijscoruiters meende ik wel een beetje te kennen, maar bokt is weer groter dan ik dacht en ik ken natuurlijk ook lang niet iedereen Knipoog
Ik was een beetje bevooroordeeld, er zijn nu geen profielen om eerst even te kijken wie er achter de vraag zit he Knipoog Mijn advies was dus gericht aan iemand die niet echt een doorgewinterde ijscoruiter was zeg maar... die wilde ik de ellende van een heet paard en onzuivere gangen besparen.
Sorry Angelica, maar zo zat de vork voor mij in de steel.

Meer dan wat ik schreef kan ik verder niet bieden, Sikiley is een echte 4-ganger Haha!

Faber quisque fortunae suae

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:20

Alet schreef:
Kijk, wat je zegt klopt Hilde. Ik ken Angelica nog niet en de meeste serieuze ijscoruiters meende ik wel een beetje te kennen, maar bokt is weer groter dan ik dacht en ik ken natuurlijk ook lang niet iedereen Knipoog
Ik was een beetje bevooroordeeld, er zijn nu geen profielen om eerst even te kijken wie er achter de vraag zit he Knipoog Mijn advies was dus gericht aan iemand die niet echt een doorgewinterde ijscoruiter was zeg maar... die wilde ik de ellende van een heet paard en onzuivere gangen besparen.
Sorry Angelica, maar zo zat de vork voor mij in de steel.


Ja Daar sluit ik me volledig bij aan! Bovendien bleek uit de eerste post ook niet hoe je tot nu toe bezig bent geweest met je paard en dat je begeleiding hebt met het telgangen. Veel succes ermee, en we horen wel hoe het gaat in het IJslandertopic in de Huiskamer als je genoeg posts hebt om erin te mogen. Knipoog

Smari

Berichten: 260
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:16

Ik ben vorig jaar onder begeleiding gestart met het telgangen met mijn paard (toen 8 jaar). Mijn paard gaf zelf aan dat hij er "klaar" voor was en ook mijn instructeur beaamde dit (gelukkig).
Waar je vooral om moet denken is dat je (zeker in het begin) kortere stukjes moet blijven oefenen (dan het vraagprogramma op de wedstrijden) en inderdaad ook niet té vaak (1 x p/week). Het is best een grote belasting voor het paard en als je maar door blijft "jakkeren" is er voor het paard al gauw geen lol meer aan (of hij wordt inderdaad krankjorum) en heb je kans dat hij gewoon niet meer (goed) wil telgangen op den duur, het is belangrijk dat het paard er tijdens die korte stukjes geen last van ondervindt en het ook helemaal goed doet (vooral omdat je het weinig kan oefenen ook). De stukjes die je doet moeten in het begin in de snelheid die het paard aangeeft gaan, later als dit prima verloopt kun je dit proberen uit te bouwen. Maar let op dat je paard als je versneld niet gaat hangen, dat is een teken dat je net teveel vraagt (of te vroeg). Zorg ook dat jij degene bent die een andere gang vraagt, dus niet dat je paard er zelf uit valt, valt hij eruit dan is dat vaak een teken dat je ook teveel vraagt. Draven is vooral goed voor conditie/spier opbouw voor de telgang.
Mijn paard tölt overigens SUPER nadat we hebben getelgangd, ook zijn draf is dan aanzienlijk ruimer. Dus het is niet altijd te zeggen dat telgang ook een hoop kwaad doet, toevallig loopt mijn paard er wel veel lekkerder door.
Je hebt het erover dat je galop vlakker wordt, misschien helpen tempowisselingen in galop om hem meer eronder te krijgen?? Is overigens ook een goede training voor de telgang. Even racen en weer goed (netjes) terugkomen in een lager tempo galop (of zelfs naar stap en weer aangalopperen), je hebt dat terugnemen ook nodig voor het telgangen idem het accelereren beide vanuit de motor. Morgen heb ik weer les, wie weet dat ik nog wat tips krijg als huiswerk. Ik zou zeggen héél veel plezier ermee, het is zo gaaf, net of je vliegt.

Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken !!

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 15:26

Ha luitjes,
Natuurlijk kunnen jullie niet weten wie ik ben ik rijdt voornamelijk lekker voormijzelf en vooral voor mijn plezier. (niet teveel wedsstrijden, veel teveel stress voor mij Haha! )
Daarnaast is het voor mij een uitdaging om zoveel mogelijk uit mijn paardje te halen. (op een leuke manier Knipoog )
Ook ik heb genoeg Ijslanders "verpruts" zien worden"en kan de reacties ook wel begrijpen hoor. Ik heb alleen het beste voor met mijn paardje en wil niemand tegen het harnas in jagen.
No hard feelings Haha!
Zeg "Gaefje" zo zie je maar heb je me naar al die jaren behoed voor de schandpaal Haha! (ben trots op je ) Tong uitsteken
Ik hoop jullie snel te spreken in de huiskamer en lekker te kletsen over Ijsalanders.

ps. Smari ik merk dus ook dat zijn draf en tolt beter worden (fijn. fijn)
wat je zegt korte stukje ja daar moet ik goed op letten want als ie goed gaat ben je snel geneigd teveel te vragen.
Veel draven heb ik ook als huiswerk en die is er ook niet slechter op aan het woren.
We oefenen rustig verder hier!


Liefs Angelica en een knuffel van Bragi.

Als je niet weet waar je naar toe gaat, bereik je altijd je doel.

http://caviastaldeelsakker.come2me.nl

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 15:28

oeps een paar foutjes zie ik, beetje te snel !

Als je niet weet waar je naar toe gaat, bereik je altijd je doel.

http://caviastaldeelsakker.come2me.nl

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:50

angelica2 schreef:
oeps een paar foutjes zie ik, beetje te snel !


Geeft toch niet, heb je in elk geval weer een post geplaatst en kan je nog sneller door naar de Huiskamer Knipoog


Smari

Berichten: 260
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:34

Ik kan je niet verder helpen dan het hierboven geplaatste stukje. Mijn telgang was prima vooruit gegaan (meer kracht en snelheid), dus moest hetzelfde blijven volhouden. Alleen (helaas) minder telgang rijden aangezien dat nu goed bevestigd is.

Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken !!

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: Telgang aanleren (Ijslander)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-05 09:25

Hoi,
Dank je voor d eleuke reactie en rij ze.
Groetjes Angelica.

Als je niet weet waar je naar toe gaat, bereik je altijd je doel.

http://caviastaldeelsakker.come2me.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers