luchtzuigen... (aantal vragen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

luchtzuigen... (aantal vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-02 15:55

Omdat waarschijnlijk mijn pony een luchtzuiger is wil ik toch wel wat dingen gaan overwegen voor ik hem met haast verkoop en er dan achter kom dat er andere oplossingen waren, om het zo te zeggen...

1: Wie heeft er een luchtzuiger, zoja waarom gekocht/gehouden?
2: Wat is jullie ervaring met zo'n luchtzuigers band?
3: Andere mogelijkheden om een paard van zn verveling af te houden (heb mogelijkheid om hem in een box te zetten waar hij naar buiten kan kijken)?
4: Wat kan luchtzuigen allemaal veroorzaken?


Alvast harstikke bedankt voor de antwoorden, hoop dat er een goede oplossing is...


Kuss Maaike

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3



ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:16

1: Ja ik heb een luchtzuiger. Ik heb hem als 2-jarige gekocht (is nu 5) omdat hij door zijn vorige eigenaar slecht/niet werd verzorgd (daarom is ie dus ook gaan zuigen) omdat ik hem zielig vond en dacht dat het wel een leuke pony kon worden.
2: De 1e keer had ik een metalen band. Die hielp niet veel. Daarna kwam er een leren band, daar ging hij gewoon doorheen zuigen en als ik hem strakker deed kreeg hij geen lucht meer. Toen heeft ie hem een keer gesloopt toen ik hem per ongeluk in stal had laten ligge. Nu heb ik weer zo'n leren band, zuigt ie nog steeds wel doorheen maar het belemmert toch wat, hij krijgt er alleen wel een wondje van op z'n kaak.
4: Mijn pony heeft een paar keer koliek gehad als ie in de winter ook overdag weeer binnen moet staan. Verder heeft ie er geen last van, is niet mager ofzo.

xx Mayke

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 18:01

ja ik heb een luchtzuiger
ze deed het al toen ik haar kocht
ik ben begonnen met de band om, maar daar kreeg ze dus wonden van
daarna heb ik een equiball voor haar gekocht voor de brok en ik geef haar zoveel (goed) hooi als ze wil. De band is weer af.
Verder heb ik haar op een stal gezet waar ze zoveel mogelijk in de wei kan. In de wei doet ze het sowieso niet.
Mijn paard is nooit ziek (op es een dag verkouden of slapjes na), luchtzuigt nog steeds en ik heb geen moment spijt van de koop. Zeker nu ik heb besloten dat ze maar moet luchtzuigen als ze dat wil, en ik er ook niet meer op let. Het hoort gewoon bij haar. Tot nog toe is er geen paard op stal dat het heeft overgenomen (dat hoor je vaak zeggen, maar je hoort ook vaak dat het niet zo is). Op het internet is heel veel medisch onderzoek te vinden over luchtzuigers. Er is echt nieuw baanbrekend onderzoek naar gedaan (o.a. over of luchtzuigers nu wel of niet lucht inslikken en er koliek van krijgen). Je kunt die onderzoeken zelf nakijken als je zoekt op de termen cribbiting, windsucking of stablevices (stalgebreken). Als ik weer een leuk paard zie, en het is toevallig een luchtzuiger, zou ik me er geen seconde door laten weerhouden.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 18:03

als hij net beonnen is met luchtzuigen zou ik hem snel een band omdoen, voordat hij het ECHT leuk begint te vinden en er een verslaving van maakt.
dat doen ze meestal om aandacht te vragen he omdat ze zich vervelen.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 18:08

een band omdoen bij een paard dat net is gestart met luchtzuigen lost alleen (als je geluk hebt en de band ook werkt) het symptoom op en niet de oorzaak. Ga op zoek naar de reden van luchtzuigen....
is je paard nog jong
staat hij veel op stal vergeleke met eerst
verveelt hij zich
heeft hij genoeg hooi
heeft hij contact met andere paarden
komt ie wel in de wei
heeft je paard misschien last van pijn (maagpijn wordt veel genoemd als oorzaak van luchtzuigen)
Mijn advies: zoek eerst de oorzaak, en dan naar de oplossing
Voor veel paarden is dat al te laat: als je de oorzaak weghaalt blijven ze het doen, als een soort verslaving....zoals mensen duimzuigen

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 18:16

ja maard an kan je beter eerst het symptoom oplossen en die band even omlaten en ondertussen de oorzaak zoeken, je moet hem besighouden zodat hij zich niet kan gaan vervelen, laat hem door een luik naar buiten kijken dat helpt ook heel goed. en liksteen, een bal in zijn stal, hooinet maar wel heel hoog ophangen, zo'n balletje met kleine gaatjes waar brokjes uitkomen daar is hij lang zoet mee, of zo'n rode speelappel met een gataje eronderin die naar appel ruikt.. zoiets kan je mischien proberen.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 18:20

heel erg vaak buiten zetten waar hij niet kan zuigen.
verder ja, andere paarden kunne het overnemen dus denk niet dat ze er zo blij mee zijn.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 18:23

laatst stond in de bit dat paarden het niet van elkaar kunnen overnemenk, dat was bijgeloof/een fabel, ze ontwikkelen dat dan zelf, waardoor men denkt dat het overgenomen wordt, wij hebben jaren 1 c pony op stal gehad, en aldoor geen band omgehad omdat ze daar niet tegen kon, en in de stallen ernaast en er tegenover hebben jaren verschillende paarden gestaan en nog nooit heeft het er 1 overgenomen.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 18:54

Veulens (en jonge paarden) nemen het wel over, andere paarden niet. Bij ons op stal staat ook een luchtzuiger, en bijna geen een paard heeft het overgenomen. Er heeft alleen even een veulen naast gestaan en binnen twee dagen stond die ook lucht te zuigen, gelijk ergens anders neer gezet en het was over.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-02 19:32

Bedankt voor de antwoorden..

Vandaag weer met de stalhouders gesproken en hij bleek gewoon met de cement ton te spelen (met lipje er over wrijven en neus in water en dan weer wrijven; vind ie lekker denk ik Tong uitsteken )Die man kwam erop omdat hij met zijn mond op de boxrand zat, want normaal geen paard deed..

Dus ik houd zelf nog steeds vol dat het geen zuiger is, hij staat nu dag en nacht in de wei Lachen
Richtje mijn paard is in mei 3 geworden.
De stalhouders houden hem nu extra in de gaten, maar vandaag hebben ze hem niet zien zuigen ofso maar wel met de ton zien spelen, wat hij later ook met zn voerbak deed toen hij zn eten op had...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 19:38

Ik heb een 3 jarige Welsh A ruin die ook luchtzuigt. Ik heb hem gekocht voor 150,- eruo. Ik wist dat hi het deed, dus het was geen verrassing. Bij de vorige eigenaar stond ie altijd op het land, dus vervelen deed ie zich niet. Hoe hi jbegonnen is, weet ik dus niet.
Hij heeft geen band om, omdat ik die niet in zijn maat kon vinden. Hij heeft er nog geen last van gehad. Ook hebben mijn andere paarden het niet over genomen. Mijn pony zuigt ook lucht zonder dat ie iets vast pakt. Hij kan het ook los.
Het enige dat ik aan hem merk, is dat ie in de winter wat sneller mager wordt omdat ie liever luchtzuigt dan eet. Hij werkt vrij veel en komt veel buiten. Ik voer hem iets meer dan de andere paarden, omdat ie dus slecht eet.
Al met al heb ik er eigenlijk geen last van. Eén ding is wel vervelend. Tijdens het luchtzuigen slaat hij met zijn ijzers tegen de deur en dat maakt nogal lawaai. Hij slaat alleen als ie zuigt. Verder niet.
Hij heeft wel afgesleten tanden, maar verder is ie volgens de veearts kerngezond. Hij heeft nog nooit iets gehad door het luchtzuigen (even afkloppen Knipoog ).
Succes met je beslissing.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:45

Ik heb ook een luchtzuiger. We ontdekte het toen ik hem 2 maanden had. Ik kon hem zo terug brengen naar de handelaar (die geloofde het trouwens niet eens) maar ik heb hem gehouden omdat ik helemaal verliefd op hem was/ben. Hij is het waarschijnlijk gaan doen, omdat hij pijn had. (ontsteking boven z'n kies). We hebben toen zo'n miracle-band gekocht. Niet de dure, maar 1 van f45,-. Hij heeft dan een band voor zijn oren en 1 achter z'n oren. Ze hebben er verder geen last van bij het eten of zo. Al ze hun hoofd normaal houden is er geen druk. Zodra ze hun hoofd in luchtzuiger-houding houden gaat de band werken. Dan drukt het paard door zijn hoofdhouding, het uitsteekseltje van de band in z'n keel. Dat zal een beetje onprettig aanvoelen. maar ze hoeven het maar een paar x te voelen en dan weten ze al dat al ze hun hoofd zo houden, ze dit voelen.
We dachten eerst ook dat het door verveling kwam. Hij kreeg stro over z'n zaagsel heen om te knabbelen. Ik heb van en zuurkoolvat zo'n voerton van gemaakt (voor E10,- klaar) hij heeft een speelappel, zoutblok en lik-it steen. Hij deed het op de bakrand, de voerbak en bij de poetsplaats. De voerbak is eruit gehaald en op de rand van de waterbak zit cribbox gesmeerd. Hij heeft het een poosje niet gedaan, maar is er nu weer aan begonnen. Hij stond met nog 3 andere in de wei. dag en nacht. hij werd de laatste maanden wel magerder en sloom. zat geen fut meer in.
Nu ben ik 2 weken op vakantie geweest en zagen we hem continu zuigen. Waarschijnlijk heeft hji dit al een paar maanden gedaan, maar is het niet opgevallen. daardoor ook mager en sloom. Alle energie gaat naar het luchtzuigen en doordat die buik vol met lucht zit, wordt de voeding ook niet goed opgenomen. Hij was aan de magere kant, maar had toch op de plek van z'n maag een dikke buik. achteraf dus van de lucht. Sinds hij de band omheeft en niet kan zuigen, is die verdikking weg. hij probeert nog wel te zuigen, maar het lukt hem niet. de band blijft hij op stal waarschijnlijk omhouden (ondanks dat hij niets heeft om aan vast te pakken). Van de staleigenaar moet hij weg als hij het blijft doen. Boos! Ze zijn bang dat hun eigen paarden het over gaan nemen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 08:06

Richtje schreef:
Veulens (en jonge paarden) nemen het wel over, andere paarden niet. Bij ons op stal staat ook een luchtzuiger, en bijna geen een paard heeft het overgenomen. Er heeft alleen even een veulen naast gestaan en binnen twee dagen stond die ook lucht te zuigen, gelijk ergens anders neer gezet en het was over.



Paarden nemen het NIET van elkaar over. Dit is ECHT een fabeltje. Geen van B'elanna's stalmaatjes, op welke stal dan ook waar ze heeft gestaan, heeft het overgenomen. En geen van haar veulens is gaan luchtzuigen. En haar laatste veulen (inmiddels twee jaar oud) staat zelfs nog steeds naast haar op stal. Veel paarden vinden het wel leuk om iets met de lippen de onderzoeken. Sommigen ontdekken ook dat je daar een lollig geluid bij kunt maken. Kortom ze ontwikkelen het zelf.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 08:17

Ik ken een paard dat van stal verhuisd is en van de 1 op de andere dag begonnen is. Het is nooit meer overgegaan.

Verder reed ik vroeger een NF hengst, die stond altijd op stal terwijl de merries in het land stonden. Ze konden elkaar wel zien en horen, dus daarom is hij waarschijnlijk begonnen. Deze hengst was 1 jaar toen hij begon, en was 3 toen hij verkocht werd. Nooit koliek gehad en nooit een band omgehad. Uiteindelijk is hij goed terecht gekomen (eerst op een manege en later bij iemand die er mee ging mennen.) Voor zover ik weet is hij altijd hengst gebleven en heeft hij nooit nadelige dingen eraan overgehouden. Dus luchtzuigen hoeft gene probleem te zijn.

Zo'n paard verkopen is wel lastig.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 08:31

Ik heb een luchtzuiger gehad. Hij zoog voornamelijk lucht als hij pijn had, en helaas had hij dat vaak. De stal waar hij in stond is zo verbouwd dat hij nergens aan kon zuigen. Ik merkte het wanneer hij weer een gevoelige bolle buik had dat hij aan het zuigen was. Hij had een miracle band om wat perfect hielp en hij kreeg daar geen wondjes van. Wel schuurde de voorste band ietsjes dus kreeg hij daar ene bondje onder. Andere paarden hebben het nooit van hem over genomen en hij heeft het niet geleerd van een ander. Ik zou er geen paard voor laten staan die zuigt. Of speeltjes in stal een oplossing zijn, met mijn vorige paard althans niet. En als ik er achter kom dat ik een paard heb die na een paar maanden na aankoop zuigt zal ik ook niet verkopen. MAar meningen verschillen, bij ons op stal hebben ze een veulen naar de slacht gebracht die het deed.....

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 10:07

Laatst zijn we bij iemand geweest die een luchtzuiger heeft. De paarden die in de buurt van zijn stal staan, waren ook allemaal luchtzuigers.
Ik denk dus dat paarden het wel van elkaar kunnen overnemen ook al zal dit niet altijd het geval zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Googlebot, J30d en 40 bezoekers