een hyper renpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

een hyper renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-02 19:59

hallo allemaal
Ik verzorg een oud renpaard. heel leuk maar als ik wil gaan galoperen dan raced hij onwijs hard weg hoe rustig hij ook is in de draf hij raced altijd weg in de galop en als je hem in houd dan maakt hij heel iritante huppel sprongetjes en als je hem een klein beetje ruimte geeft gaat hij harder en harder (ook wel logisch) maar hij is 16 en staat al 14 jaar niet meer op de race baan en nog is hij zo hyper in de galop. Maar als je hem longd of zonder zadel rijd dan is hij veel rustiger.Weet iemand wat ik er aan kan doen


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 20:49

Max is dan wel geen renpaard, maar als die ook maar een mogenlijkheid ziet raced ie ook weg. Dat wordt gelukkig nu minder. Ik heb het opgelost door gewoon heel relaxed aan te galoperen. Vervolgens wil ie harder, dan pak ik hem 1 x flink terug op de buitenteugel. Hij minderd dan vaart, en ik ga gewoon ontspannen, diep zitten en meegeven met je hand. Zodra hij weer wegraced begin je weer opnieuw. Dus absoluut niet constant gaan trekken! Dan gaan ze enkel maar tegenwerken. Als je consequent bent kun je een heel eind komen op deze manier denk ik, maar houd er wel rekening mee dat je paardje al 16 is, dus die gewoonte zit er echt 'ingebakken'

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 21:35

Veel overgangen rijden...en um gewoon kleinere rondjes laten maken misschien een optie?

22 Januari verwachten we ons kleintje

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 21:35

mijn paard is een draver en is best fel in haar galop.
Ik heb het nu zo voor elkaar dat wanneer ik haar terug wil hebben dat ze netjes luistert.
Dit is gelukt door op een veld in galop aan te springen haar goed te laten racen en dan op een volte te zetten.
Ze moet dan zachter, goed belonen en zeggen dat ze rustig moet zijn.
Na een aantal keren oefenen was dit voorbij.

Ook moet je een beetje opletten dat je niet aan de teugels trekt op het moment van galoperen.
Sommige reageren dan om nog harder te gaan, wat je kan doen is de teugel een beetje los te laten , dan zoekt hij zelf zijn tempo en zeggen dat ie wat rustiger moet doen!

Dit werkt bij mij, ik weet niet of het bij jou werkt.
Ik doe wel heel veel op stem dus ik weet het niet goed..

Maar mocht je het wat vinden, suc6


thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 14:49

hoi
bij ex renpaarden is dat moeilijk om af te leren.
zeker bij een buitenrit. je kunt proberen met een bijzetteugel of thiedeman te galopperen.als hij z n hals niet kan strekken heeft hij moeite om in rengalop er vandoor te gaan.maar ik ken er ook genoeg die daar gewoon doorheen trekken.(zet die thiedeman niet te strak, maar net zodat hij z n hals niet helemaal kan strekken)
veel oefeningen in de bak met galloperen doet wel eens wonderen, maar denk er maar aan dat hij altijd zo zal blijven doen(vooral buiten)aangezien z n leeftijd.
het kan minder worden maar daar gaat veel tijd in zitten.
succes ermee. Knipoog

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:45

Een slof eronder misschien? Deze kan je dan gebruiken om hem makkelijker in te nemen.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 19:16

Een slof is dus echt geen oplossing. Zo veroorzaak je alleen maar stress en spanning en dat kan nare gevolgen hebben.
Niet teveel druk op de teugels, daar worden ze vaak alleen maar heter van.
Veel voltes rijden, en als dat echt niet helpt, de voltes steeds kleiner maken. Veel galop oefeningen doen, dan snapt hij het echt wel een keer.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 16:23

hej meis, jaja zit je er nog steeds mee, we hebben het er al zo vaak over gehad!hihi, nou suc6 he!enne ik zie je dinsdag op school!!!!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 16:31

Raak is ook een renpaard geweest. En wel zo succesvol dat het er bij hem ingeramd is. Toch heb ik het er uitgekregen. En zelfs zo dat we af en toe heerlijk van een rengalopje kunnen genieten zonder dat meteen weer die knop omgaat. Ik heb gewoon heel veel getraind. Veel overgangen. Rengalop? Weer terug in draf en weer aanspringen. Ik moet wel zeggen dat ik bij maaraak mazzel heb dat ie makkelijk is terug te nemen. En ja, trekken aan de teugels betekent bij renpaarden 'harder'.

Veel dressuren en longeren op dressuurmatige manier (pessoa, bijzet).

'Paint' it 'Black'

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 10:51

Eigen tempo kiezen is wel de oplossing. Daarna terugnemen ook. Maarals dat eigen tempo echt afschuwelijk hard is, wat doe je dan? Baduh gaat echt plat door de bocht. Ik raak dan echt helemaal de weg kwijt van dat gerace en het duurt echt lang voordat ik besef dat ik hem weer op de volte moet zetten. Het is meer mijn probleem dan dat van Baduh (ook ex-renbaan trouwens, maar geen draver).

sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-02 16:50

hij kan ook wel rustig galloperen maar dat is echt alleen als je geluk heb. Hij gaat bijna altijd keihard en is bijna niet rustig te krijgen, en als je overgangen rijdt dan wordt hij helemaal gestort en dan is hij vaak helemaal niet meer te houden.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:09

kijk eens op www.volbloeds.nl bij artikelen. daar vind je info over het omscholen van renpaarden (is wel in t engels) Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fleur_yen, Plop1997 en 45 bezoekers