Een zwarte of bruine hengst die geen vos vererft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Een zwarte of bruine hengst die geen vos vererft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-02 14:49

Ik zoek voor volgend jaar een zwarte of bruine hengst die geen voskleur vererft Party!!
De merrie is vos (fewspot) en ik heb liever een zwarte of bruine nakomeling. Omdat de merrie fewspot is zal het veulen altijd appaloosa zijn of appaloosa kenmerken krijgen (gevlekte mond en geslachtsdelen, gestreepte hoeven, mensenoog). Omdat vos recessief is wil ik zeker weten dat de hengst dit niet draagt, dan krijg je dus altijd een bruin of zwart veulen.
Wie weet er zo'n hengst? Moet wel een goedgekeurde zijn!! KWPN of NRPS

Alvast bedankt

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 14:53

Ferro geeft zekers geen vossen Haha! Dat weet ik zekers maar de hengst moet natuurlijk ook bij je merrie passen Verward . Ik kan wel eens nakijken in het hengsten boek misschien staat daar nog wat info over kleuren in.

Neeltje

ps: Voltaire en hengsten met Courville xx bloed geven soms wel vossen dat weet ik zekers Lachen

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:16

OOSeven -sorry oneliner Lachen

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:39

Inspecteur geeft geloof ik ook geen vossen, heb ik eens gelezen. Zowiezo een hele leuke hengst!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:39

De volbloed Stravinsky xx geeft volgensm ij ook geen voskleurige nakomelingen, maar dat zou je even aan Suzanne moeten vragen.

Maar heb je misschien een foto of wat meer info, dingen die je wilt verbeteren, want op kleur afgaan is eigenlijk niet slim. Maar goed, dat is al zo vaak gezegd.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:56

Klopt Mieke, bij Inspekteur geven ze aan dat hij 100 % zeker geen voskleur vererft

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:32

Stravinsky xx geeft idd geen voskleurige nakomelingen, op vos geeft hij vaak bruin...

Er bestaat trouwens 1 voskleurige Ferro heb ik mij laten vertellen, volgens mij was dat Wouter24 die dat tegen mij zei. Ze hebben namelijk altijd geadverteerd dat Ferro geen vos gaf.....

Volgens mij geeft OO seven wel vos hoor, durf het niet zeker te zeggen maar dacht t wel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 17:36

Dat Inspekteur geen vossen geeft heeft altijd in de folder van van Manen gestaan, maar dat Ferro geen vossen geeft kan ik me niet herinneren dat dat erbij stond????????? Helaas heb ik de ouwe folders weggegooid...... Maar als dat erin gestaan heeft zou ik het me zeker herinneren, want ik heb er speciaal op gelet, omdat ik ook liever geen vos wou fokken. Uiteindelijk hebben andere overwegingen toch de doorslag gegeven om toendertijd voor Riverman te kiezen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 17:49

Wat OOSeven betreft, in de folder staat geen vos-nakomelingen. Uit mijn vos-merrie is een donkerbruin merrieveulen geboren. (foto's in mijn profiel)_Ze is gewoon bruin geboren, maar nu na 2 maanden wordt ze zwartbruin. Ik hoop dat dat zo blijft want dat vind ik echt een hele mooie kleur Kwijl . Ik heb de hengst overigens hier niet op uitgekozen. Hij paste gewoon goed bij mijn merrie, de kleur is een extra toegift.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:09

Sorry even offline.
Geeft Donnatelli ( zoon van Donnerhal) ook vos door?

Groetjes Roos.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:13

Donnerhal was wel een vos......maar of Donnatelli fokzuiver is voor zijn kleur weet ik ook niet, zou je aan de hengstenboer moeten vragen waar hij ter dekking staat. Of bij het stamboek.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:01

een goed paard heeft altijd de juiste kleur Knipoog

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:13

Dan moet je maar eens een vos proberen te verkopen met 3 witte benen en een enorme bles Haha!
We gaan weer heerlijk off-topic b.t.w.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:22

Citaat:
Donnerhal was wel een vos......maar of Donnatelli fokzuiver is voor zijn kleur weet ik ook niet, zou je aan de hengstenboer moeten vragen waar hij ter dekking staat. Of bij het stamboek.


Je bedoelt stond. Knipoog
Is toch doood.?

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:26

Oh dat wist ik niet, van Donnerhal wist ik het wel ............Waarom wil iemand dan nog weten of hij de voskleur doorgeeft als je er niet meer bij kan dekken Verward

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:28

Foutje Boos!

Ik had niet goed gelezen Boos! Boos! Boos! Boos!

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:40

Het is toch moeilijk een hengst te vinden die geen vos geeft.
terwijl iedereen die met de mode mee wil doen daar naar op zoek is.
Zelfs jury-leden voor veilingveulens hebben daar hun voorkeur in.

Zullen we dan maar over spring paarden topics maken,dan zijn we van dat probleem af.

Eeen dierenarts zij een dezer dagen tegen me toen hij een veulen bij ons met open mond stond aan te kijken.
Jammer dat hij vos is voor de dressuur.(vader dressuurhengst)

Ik zeg hem, maar hij kan nu al aan een touwtje 80 cm met manieren springen.
Ik liet hem het zien, hij sprong met manieren en lossigheid.
Antwoord dierenarts: Die is geld waard.

Dus wat zegt kleur voor een vakman, als je maar een echte hebt.
En die vindt je niet op de veiling!!!

IS DAT ZO ????????
Laatst bijgewerkt door Troef op 02-09-02 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:56

Ik vind stiekem vos wel mooi, maar bruin minder. Ik pas me meestal wel aan en zei eens tegen een koper: jammer dat ze vos is. Zij antwoordde mij: je rijdt niet met een kleur maar met een paard en het is diegene die presteert. Vond ik ook....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 08:49

al is ie pimpelpaars met een geel randje, als ie kan lopen, kan ie lopen!! en dat is het belangrijkste. OF voor de springpaarden fokkers: als ie maar kan springen!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 09:34

Ik krijg echt een punthoofd van mensen die naar kleur kijken, erg kortzichtig en dom. Vind ik persoonlijk. Je kan je wat meer aangetrokken voelen door een kleur maar om daar nu je keuze van af te laten hangen terwijl dat misschien het betere paard voor je merrie is. Verward

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 09:41

Lucky Boy fokte vroeger ook geen vos, zo ging vroeger ook het schandaal rollen toen er opeens vossen van Lucky Boy kwamen.. Overigens fokt ook Nachtegaal's Captain alleen maar bruinen, waarvan de helft dan weer grijs worden, maar ik denk dat je er geen A welsh op wil zetten Haha!

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-02 11:52

Ik weet dat het erg kortzichtig kan zijn om puur naar de kleur te kijken...
Maar het NAS wil rijtipische paarden. de merrie zelf is een Palousa Santos x Sonny af Hojmark X Prins. Kan super bewegen!!!
Ze is echter een fewspot met heel licht vos (nauwelijks onderscheid tussen wit en voskleur) en dat vind ik wat jammer, graag zie ik wat donkerdere appaloosa's.. Om het risisco op een heel lichte vos uit te sluiten zoek ik daarom dus een hengst die geen vos vererft (is een recessieve faktor). Zodra ik meerdere hengsten weet, kan ik daaruit mijn keuze maken, welke het beste bij haar past... logisch toch?

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 12:52

Chantal1 en Pipo, als fokker moet je wel degelijk rekening houden met de kleur, want anders zit je wel mooi te kijken met een fokprodukt dat geen hond wil kopen. Al kunnen ze nog zo goed lopen, ze willen nou eenmaal geen vos met hoge witte benen en een grote witte kop!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 13:08

fabienne schreef:
Chantal1 en Pipo, als fokker moet je wel degelijk rekening houden met de kleur, want anders zit je wel mooi te kijken met een fokprodukt dat geen hond wil kopen. Al kunnen ze nog zo goed lopen, ze willen nou eenmaal geen vos met hoge witte benen en een grote witte kop!


Dat hangt er van af op welke markt je inspeelt en welke type afnemers je zoekt. Ik kan me voorstellen dat de doorsnee ruiter graag "mee wil lopen" met de rest van de meute, op dat gebied ben ik een beetje anders en dat zou dus ook niet mijn doelgroep zijn.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 13:12

Voltaire geeft dus wel vos. Omar is er een van (uit een bruine moeder).

:evaw:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: unofficial79 en 101 bezoekers