solliciteren, per e-mail of post

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

solliciteren, per e-mail of post

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-02 17:49

Of allebei?
Ik ben bezig met een sollicitatie op een leuke functie bij een culturele organisatie. Nu wordt er in de advertentie de mogelijkheid gegeven een brief te sturen t.a.v. mevrouw A of een e-mail te sturen naar het e-mailadres van meneer B (tevens hoofd van de afdeling)

Wat zal ik doen, brief sturen (=netjes), e-mailen (laat pc kennis zien, is misschien hipper en sneller) , beiden (? dubbel?)

Zijn er misschien nog mensen die mijn brief en cv willen controleren op uitstraling, fouten en leesbaarheid?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:13

ik vind solliciteren iets officieels en daarom een ouderwetse brief gepaster.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:17

email, sneller is vaak een bedrijf ook bij gebaat.
Toen ik had gemaild, kreeg ik binnen 1 uur antwoord of ik de volgende dag op gesprek wilde komen. OKeee gedaan, 1 dag na gesprek gebeld: aangenomen! En over 3 dagen krijg ik een vast contract (was eerst jaarcontract).
Met een brief had 't nooit zo snel kunnen gaan.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:19

Per post is inderdaad wat officieler, maar vooral bij op technologie gerichte bedrijven wordt email (of even better, webbased form) toch als makkelijker ervaren omdat vaak alles in 1 grote database geknikkerd wordt (hoeft het niet over getypt te worden).

Maar ik zou zeker niet beiden insturen, komt misschien als te opdringerig over.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:31

Je kan de e-mail verzenden en er in zetten dat de officiele brief nog volgt........!!!!!!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:31

Ik werk op een P&O afdeling en wij behandelen e-mails gewoon als officiele sollicitatiebrieven. Als je een mailtje stuurt, zou ik geen brief meer sturen. Dit schept alleen maar verwarring.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:37

Per post...
Het is namelijk bewezen dat mensen eerder via een brief over de post worden aangeomen dan via de e-mail...

Post dus!
Zeker niet dubbel, dat schept verwarring maar is ook niet echt beleefd...

kusss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 23:15

Onzin! mensen solliciteren bij mij altijd via email, ik kijk zelfs tegenwoordig raar op als het per brief gebeurd. Alleen laaggeschoolden doen dat tegenwoordig nog per brief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 23:22

Volgens mij hangt het er maar net vanaf bij wat voor een soort bedrijf je solliciteert. Toen ik bij een werving en selectiebureau werkte, kregen wij reacties in alle vormen, brieven, emails of formulieren via de website. Je kunt hier weinig onderscheid in maken omdat niet iedereen in de gelegenheid is om email te gebruiken wanneer hem dat uitkomt.
Als je email gebruikt, probeer dan wel om de vorm een beetje netjes te houden en niet vanwege het medium je stijl te veranderen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 00:39

Pipo schreef:
Alleen laaggeschoolden doen dat tegenwoordig nog per brief.
oepsie! die printer gaat morgen de deur uit! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 00:40

Hmm,. die laaggeschoolden schrijven de brief SP!!!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 09:19

Als er aangegeven staat dat het per email kan, zou ik dat doen. Dat bedrijf gaat met zijn tijd mee en zal de email dus als brief behandelen.
Email is alleen in het geval van bezwaarschriften diet geldit omdat daat een handtekening op moet staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 09:41

Per email. Maak gebruik van de moderne ontwikkeling. Zien ze tenminste dat je met de pc overweg kunt en met mail kunt werken. Ben je lekker snel binnen met je soll.reaktie.

Voor de andere kant ook makkelijk. Kunnen ze je snel bereiken voor een afspraak en printen de emails uit en klaar is kees.

Maak er wel wat moois van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 09:42

O, ja onlangs gehoord dat Email geheel rechtsgeldig is. Je kunt de ontvangstbevestiging aanzetten, kun je zien dat de ontvanger het mailtje heeft gelezen. Print je eigen email wel uit voor het geval je pc kuren krijgt.

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:22

Ik heb het beide gedaan, in de email heb ik wel vermeld dat om er zeker van te zijn dat ze email aankomt dat ik nog een brief heb gestuurd. Maar ik vind het ligt inderdaad aan het soort bedrijf waarje gaat solliciteren, als je bij een automatiserings bedrijf solliciteert lijkt het me bet via email maar bijvoorbeeld bij een kinderdagverblijf zou ik het eerder via een brief doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:44

Als een bedrijf een sollicitatie per mail niet waardeert, zetten ze er geen mailadres bij.... Haha!

Ik behandel een sollicitatiebrief via mail hetzelfde als eentje die via de post komt, soms zelfs sneller omdat ik ook vaak per mail terug reageer.

Dat het per post moet omdat dat officieler, netter, stijlvoller etc zou zijn, is een mening die in de vorige eeuw thuishoort.
Dat alleen laaggeschoolden nog brieven sturen is nieuw voor me, en roept bij mij wat vraagtekens op. Van de week nog een HTS-wtb'er via de post binnengekregen. Inderdaad een flutstudie. *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 16:59

mm ben ik nu alweer laagsgeschoold?
2e keer in een week }> Haha!

Ik solliciteer wel eens per e-mail , per brief en als het in de buurt is dmv een telefoon nummer.
Soms staat er gewoon geen e-mail bij en dan gaat er gewoon een brief heen.

Ik denk dat een nette e-mail net zo goed is als een nette brief.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:12

Een bezwaarschrift is pas rechtsgeldig als er een handtekening onder staat, ontvangstbevestiging of niet. Het heet dan "niet ontvankelijk verklaard" omdat aan bepaalde eisen niet is voldaan.
Geldt dus totaal niet voor sollicitaties.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132048
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:19

Als het bedrijf de mogelijkheid biedt om per e-mail te solliciteren, dan mag je deze kans aangrijpen hoor !
'k Zou zeker niet dubbel reageren (per e-mail en per post) dit schept alleen maar verwarring.
Je kunt in je e-mail natuurlijk wel vragen of ze even een correcte ontvangst willen bevestigen, of je kunt even bellen of het goed is aangekomen.
Succes !!!

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 13:06

Bij een advertentie uit de krant reageer ik per brief, zie ik een leuke functie op het internet gaat de reactie er linea recta per mail naartoe!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 13:17

Per mail, zo heb ik m'n werk ook gevonden. Wel eerst even bellen he? en dan vermelden dat je een prettig gesprek gehad hebt met persoon C
Bovendien onthouden die recruiters vaak ook wie er gebeld heeft, heb je een streepje voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 13:24

Hmm... ik was er ook altijd van overtuigd dat brieven erg belangrijk zijn. Binnen mijn functie hier heb ik nu een paar sollicitatierondes meegemaakt, (voor diverse functies) en daarbij werden de kandidaten toch hoofdzakelijk op basis van het cv uitgenodigd. Het zal zeker ook veel van het bedrijf afhangen waar je solliciteert, dit bedrijf werkt ook veel met uitzendbureau's samen namelijk, en die mailen ook alleen een korte introductie en een cv door.

Als je per mail solliciteert, sluit dan je cv in een word-bestandje bij, dat print makkelijker. Zorg voor een uitgebreid toegelicht cv, omdat men het mailtje er meestal niet bij zal bewaren.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 13:43

vanda's schreef:
Het is namelijk bewezen dat mensen eerder via een brief over de post worden aangeomen dan via de e-mail...


Ik vraag me serieus af waar je dat vandaan hebt. Verward

Voor mijn huidige baan als redacteur bij een uitgeverij heb ik ook gesolliciteerd via e-mail (en ja, ik ben dus aangenomen, samen met een collega, 2 van de bijna 100 reacties). In de advertentie stond zowel een postadres als een e-mailadres, ik neem aan dat het zo'n bedrijf dan niet uitmaakt hoe je solliciteert - en dat bleek idd ook zo te zijn. Overigens is in de huidige samenleving e-mail al zo geaccepteerd, ik kan me geen bedrijf voorstellen dat daar nog moeilijk over doet.

Grappig detail: vorig jaar werd ik gevraagd om bij een nieuw, jong en flitsend bedrijf te komen werken (HBO/WO-niveau, salaris niet mis). Toen ik vroeg hoe ik het beste kon laten merken dat ik wel interesse had, werd (serieus!) gezegd dat ik de baas wel een sms-je kon sturen, dan zou hij me wel bellen. Ik heb toch maar netjes via de e-mail gesolliciteerd, vond ik zelf wat netter. Haha!

Overigens heb ik daar maar 2 mnd. gewerkt, het was me toch allemaal net iets te snel en te flitsend...

Als ik solliciteer stuur ik altijd wel mijn cv mee in een apart Word-bestandje, zoals Zep het beschrijft. Dat print net wat fijner voor degene die het ontvangt.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-02 14:02

Ik heb ondertussen per e-mail gesolliciteerd, met zowel brief als cv in een apart word document. In de mail zelf alleen "hierbij solliciteer ik" en verwijzing naar attachments.

Bedankt nog Lielle voor de goede kritiek op brief en cv. Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat.