Jack Sparrow niet aangeleverd voor verrichtingsonderzoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:29

Carri schreef:
Ik heb hem zien lopen vorig jaar in de hengstencompetitie in Rosendaal.
De druk die dat paard moet verdragen.....triestig, medelijden met de hengst.

Heb hem maar 1 keer zien lopen, en ik wist genoeg....
Veel hengsten krijgen gewoon de tijd niet om zich op een normale ontspannen manier te ontwikkelen: triest.

Ik wilde er eigenlijk niks over zeggen....maar ik denk dat er meerdere redenen zijn waarom ze hem geen test laten lopen.
Welke de juiste is blijft speculeren natuurlijk.
Tijdens de test zit er namelijk ook een andere ruiter op, en dan komt misschien de aap uit de mouw.
(of paard heeft ergens een lichamelijk gebrek/stalgebrek zitten waar ze niet willen dat fokkers erachter komen)

allemaal speculaties, hoe dan ook, ik vind het niet erg slim om zo hoog van de toren te blazen met zulk dekgeld en vervolgens de hengst nergens aan te bieden en de fokkers dus met een soort van kat in de zak te laten zitten....
Denk dat mensen in het vervolg wel uitkijken voor ze met deze hengstenaanbieder in zee gaan...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:31

Marijkeeee schreef:
[belachelijke !!! wat een bedrag voor een nieuw bewezen hengst..

Ik neem aan dat je niet bewezen bedoelt. Maar als fokker heb je wel de keus of je met zo'n hengst wilt dekken.
Je loopt altijd risico met een hengst die nog geen verrichting heeft gelopen. Aan de fokker dus de keus of hij/zij dat risico wilt lopen of niet. Als hij wel een hele goede verrichting had gelopen ben je wel een van de eerste met een zeer commercieel veulen. Kijk maar naar de veulens van Totilas, de veulens uit de eerste jaargang brachten gemiddeld het meeste op.

polleman

Re: Jack Sparrow niet aangeleverd voor verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:50

jammer is een mooie hengst hopelijk komt de echte reden ooit op tafel!!!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:52

knollentuin schreef:
mbkaatje schreef:
Daar ben je lekker mee als je je merrie door JS hebt laten dekken en helemaal voor dat geld. Ben wel benieuwd wat hier achter zit.

ws dat dat paard voor zijn stap nergens een voldoende scoren gaat... wie wil er nou fokken met een paard dat niet goed stapt?
ikke niet iig.. wat ik niet snap is dat er al zoveel mensen voor deze hengst gekozen hebben terwijl de geruchtenstroom op volle toeren draait en het paard nog nergens goed aangeleverd is, ik snap wel dat ie mooi is ... maarre..??

Ligt er aan, als jij een merrie hebt die super stapt. zie ik het probleem niet de hengst en de merrie moeten elkaar opvullen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:56

winia4ever schreef:
de hengst en de merrie moeten elkaar opvullen.

Aanvullen hoop ik. :')

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:57

winia4ever schreef:
Ligt er aan, als jij een merrie hebt die super stapt. zie ik het probleem niet de hengst en de merrie moeten elkaar opvullen.

Ik weet niet hoe JS stapt maar ben het niet met je eens want slecht + super is nog maart gemiddeld, ik wel geen paard dat gemiddeld stapt, nee hij moet gewoon goed stappen. Er zijn een paar dingen bij een hengst waarvan ik zou willen dat hij dat gewoon heeft, dus goede stap goede draf en goede galop. Als de halsvorm om maar iets te noemen niet helemaal ideaal is bij de hengst kan de merrie dit wel verbeteren maar belangrijke punten zoals beweging moeten gewoon goed zijn.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:00

Suzanne F. schreef:
Aanvullen hoop ik. :')

Inderdaad want elke hengst vult de merrie behoorlijk op geloof ik *\o/* -O-

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:33

haha, aanvullen opvullen typ foutje, maar jullie snappen wel wat ik bedoel.

Wij hebben hier hele goeie stappers*wel friezen*. en als wij daar een hengst voor uitkiezen met een toevallig iets mindere stap, laten wij de hengst daar voor niet links liggen tewijl hij de rest wel de merrie goed aanvult.
Maar natuurlijk wil je het beste, dus als je de mogelijkheid hebt om 2 x een +je te doen moet je dat ook zeker doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:52

cjb schreef:
joyce B schreef:
Dan ben je als fokker niet blij...

Op de korte termijn niet.

Loopt dat beest over 5 of 6 jaar 90% in de GP. Komt die erkenning vanuit het KWPN vanzelf.
Maar voorlopig hoef je niet na te denken om het veulen met winst te verkopen. ;-)

Volgens mij mag hij volgend jaar S starten en als hij 5 keer bij de eerste 3 zit dan is hij volledig Oldenburgs goedgekeurd ( en dus KWPN erkend ). Hij heeft voldoende pluspunten om zijn stap te compenseren en ik gok zo dat ze die 3 keer al voor elkaar hebben voordat de eerste veulens geboren zijn.

Misschien is dit ook wel de beste weg op dit moment. JS is nu al zo zwaar beladen met het gezeur over die stap dat hij wellicht te zwaar beoordeeld wordt in de 30 dagen test. En ik ben er ook niet zo van overtuigd dat er veel Duitse ruiters kunnen rijden in het trainingssysteem van EG.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 21-11-12 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:54

De Hoefslag meldt het volgende:

Citaat:
Het feit dat er nu al zoveel vraag is vanuit binnen- en buitenland heeft een grote rol gespeeld in deze beslissing. Met het KWPN wordt momenteel gesproken over het verder te volgen traject voor goedkeuring.
Edward Gal, die een contract heeft met de eigenaar om President’s Jack Sparrow tot minimaal 2016 onder het zadel te houden, verklaart het volgende: “Jack Sparrow is ruim vijf maanden geleden als groen paard bij mij onder het zadel gekomen. In korte tijd heeft hij zeer veel moeten leren en presteren. Na zijn goede optredens tijdens de Hengstencompetitie en de eerste hengstenshow in Duitsland kregen we ontzettend veel dekaanvragen en dekt hij momenteel iedere dag. De dekkerij kost een jonge hengst enorm veel energie waarbij wij dan liever zien dat hij in zo’n drukke periode weinig getraind wordt om hem lichamelijk te sparen. Vandaar dat ik van mening ben dat het op dit moment niet fair is tegenover de hengst om hem donderdag aan te leveren.”

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:56

Chakkie17 schreef:
De Hoefslag meldt het volgende:

Citaat:
Het feit dat er nu al zoveel vraag is vanuit binnen- en buitenland heeft een grote rol gespeeld in deze beslissing. Met het KWPN wordt momenteel gesproken over het verder te volgen traject voor goedkeuring.
Edward Gal, die een contract heeft met de eigenaar om President’s Jack Sparrow tot minimaal 2016 onder het zadel te houden, verklaart het volgende: “Jack Sparrow is ruim vijf maanden geleden als groen paard bij mij onder het zadel gekomen. In korte tijd heeft hij zeer veel moeten leren en presteren. Na zijn goede optredens tijdens de Hengstencompetitie en de eerste hengstenshow in Duitsland kregen we ontzettend veel dekaanvragen en dekt hij momenteel iedere dag. De dekkerij kost een jonge hengst enorm veel energie waarbij wij dan liever zien dat hij in zo’n drukke periode weinig getraind wordt om hem lichamelijk te sparen. Vandaar dat ik van mening ben dat het op dit moment niet fair is tegenover de hengst om hem donderdag aan te leveren.”

Dat is wel een héél oud persbericht....

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:57

janderegelaa schreef:
Volgens mij mag hij volgend jaar S starten en als hij 3 keer bij de eerste 3 zit dan is hij volledig Oldenburgs goedgekeurd ( en dus KWPN erkend ). Hij heeft voldoende pluspunten om zijn stap te compenseren en ik gok zo dat ze die 3 keer al voor elkaar hebben voordat de eerste veulens geboren zijn.

Misschien is dit ook wel de beste weg op dit moment. JS is nu al zo zwaar beladen met het gezeur over die stap dat hij wellicht te zwaar beoordeeld wordt in de 30 dagen test. En ik ben er ook niet zo van overtuigd dat er veel Duitse ruiters kunnen rijden in het trainingssysteem van EG.

Mag hij als 6 jarige al S starten, dat vraag ik mij af maar ken de duitse reglementen niet.
Oldenburgs goedgekeurd wil niet direct zeggen KWPN erkend. Je krijgt bij een nakomeling van Oldenburgs goedgekeurde hengst een register A papier (altijd beter dan register B zoals nu) maar hij wordt niet direct erkend door KWPN

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:59

Nou ja, heel oud; een maand geleden. Wie weet speelt het nog steeds.
Ik ben benieuwd of er nog een persbericht naar buiten gebracht zal worden waaruit iets anders zou blijken in dit geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:03

Ik wil op zich best de gok nemen om met een jonge nog niet ggk hengst te dekken, maar dan niet voor 2000. Ik vond bovendien de communicatie en beloftes van de eigenaresse naar de fokkers toe tenenkrommend en niet fair. Ben blij dat ik hem heb laten staan. Mocht hij tzt wel gaan presteren dan zal dat dekgeld niet veel stijgen, want het is al prijsklasse bewezen hengst

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:47

De fokkers die gebruik hebben gemaakt van deze hengst, wisten dat hij nog niet GGK was , bij geen enkel stamboek.
Zij hebben de hengst toch gebruikt voor hun merrie omdat ze er iets in zagen.
Ook ik ben gecharmeerd van deze hengst.

Doet het feit dat JS nog niet goedgekeurd is, omdat hij nergens aangeleverd is, iets af aan het beeld wat de fokkers op hun netvlies hadden ?
Ik denk het niet.

Ik ben het er mee eens dat een GGK beter is op papier, maar je weet nog niet eens hoe hij vererft.
Afwachten wat zijn veulens brengen !

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:50

Fijn... En dan betaal je even 2000 euro voor wat sperma van een niet bewezen hengst....

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:51

ShauniBef schreef:
Fijn... En dan betaal je even 2000 euro voor wat sperma van een niet bewezen hengst....

Idd, dan baal je flink!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:54

judith370 schreef:
ShauniBef schreef:

Idd, dan baal je flink!

Kiest men toch zelf voor..
Wat een gezeur zeg..

Als je zekerheid wil moet je een bewezen hengst uitzoeken!
Eigen schuld.

Ben benieuwd wat nou de echte reden is...

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:24

Als je €2000,- betaalt voor een hengst zonder dekcertificaat, waar ben je dan uberhaupt al mee bezig (uitgezonderd eigenaar van de hengst voor de zgn 'testveulens')? Is imo niet meer dan het eeuwig fokken met Shetlanderhengst Pietje van Boer Jan van om de hoek. Al is het nog zo'n gaaf dier onder het zadel, dat wil nog steeds niet zeggen dat het een geschikte genenpoel is.

Als hij uitgroeit tot GP sportpaard dan krijgt hij waarschijnlijk toch wel een verkorte verrichting, of misschien wel een erkenning op basis van sportieve prestaties. Als dat het doel is, en hij voldoet aan de rontgenologische eisen van het KWPN of ander stamboek dan kan hij altijd nog dekken en hebben de mensen die er nu mee gefokt hebben geluk.

Tot die tijd hoop ik dat het dier gezond blijft voor zover dat het het is en dat ze hem voorlopig inzetten als sportpaard. Ergens ben ik bang dat hij ook niet aan de gezondheidseisen wat betreft gewrichten voldoet, anders hadden ze hem waarschijnlijk allang verrichtingen laten lopen..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:48

Kiwi_ schreef:
Hoorde er niet een aanzienlijk dekgeld bij dit paard? Dan baal je als fokker.

Dat is een risico die ze zelf namen.. hoewel het wel rot is natuurlijk..

er word al vol over gespeculeerd.. ik hoor meerdere verhalen al erover. van allerlei mensen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:53

Fokken blijft gokken. Als JS een tweede Totilas wordt en dekgelden gaan na verrichtingsonderzoek wel richting het Totilas bedrag, dan heb je een goede slag geslagen.
Als JS vervolgens niet door het verrichtingsonderzoek komt, is dat heel zuur.
Maar een niet aanleveren en geen goed verrichtingsonderzoek zijn twee dingen. Zit er een limiet voor dat verrichtingsonderzoek? Tot welke leeftijd mag een hengst daar aan meedoen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:12

Voor de fokkers die hem gebruikt hebben zuur, maar wel eigen keus en eigen gok.

Aan de andere kant kan dit over een paar jaar wel leuk uitpakken, komende tijd zal er minder vraag naar dekkingen zijn van deze hengst, dus veel meer dan de 150 veulens die nu in maak zijn zullen er straks niet rondlopen.
Heeft hij dan straks wel die goedkeuring en doet ie het ook nog eens goed in de GP, dan is het wel leuk als je 1 van de weinige nakomelingen hebt staan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:16

Tja, de fokbubbel is nu wel langzaam aan het voorbij gaan. Mensen willen een graantje meepikken, gaan op de zaken vooruitlopen en als de bubbel uit elkaar spat, dan is iedereen schuldig, behalve zij zelf. Niemand heeft de fokkers gedwongen. Ze hebben gegokt en verloren (voorlopig).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:17

Ach, ik heb de fokkers zelf nog niet horen klagen, integendeel zelfs. ;)

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:29

CaPrIoLe`79 schreef:
Ach, ik heb de fokkers zelf nog niet horen klagen, integendeel zelfs. ;)

in nederland waren het er dan ook maximaal 50, dat valt nog wel mee.