Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:55

Dat klopt ook vaak hebben kids al een lange geschiedenis van hulpverlening achter zich, van de raad van de kinderbescherming, AMK, jeugdbeschermers aan huis. We kennen allemaal de zaak in Alphen nog wel. Testen speciaal onderwijs ect. Plaatsing in de instelling wordt pas gedaan als de ambulante hulpverlening niet meer kan.
En dat kan van alles zijn hoor Faye van goedwillende ouders die de opvoeding niet meer aan kunnen tot ouders die hun kids misbruiken, mishandelen en verwaarlozen. Ouders die zelf een verstandelijke beperking hebben ect alles is mogenlijk. En ieder kind is uniek en heeft een eigen hulpvraag waar de behandeling op wordt uitgestippeld. Maar de opvoeding staat centraal in de groepen.
De groep waar ik nu werk is het strengste huisje op het terein kids hebben geen vrijheden structuur en gezagsacceptatie staat centraal.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:56

faye schreef:
Jeanie, stad is sowieso anders dan een dorp qua acceptatie.

Ik woon in een dorp in het oosten van het land, een vrij hechte gemeenschap met een paar duizend inwoners. Al zo lang ik me kan herinneren staat er tegenover mijn oude middelbare school een woonzorgcomplex waar verstandelijk gehandicapten wonen, allen met hun eigen specifieke problematiek. Dit is nooit een probleem geweest, enkele van deze verstandelijk gehandicapten werken ook in het dorp, bijvoorbeeld op die school. Tevens zijn er in het dorpshuis dagactiviteiten voor de wat 'zwaardere' verstandelijk gehandicapten, ook deze mensen laten zich geregeld in het dorp zien - wat geen enkel probleem is, en daarnaast is er kort geleden een zorgboerderij geopend in een woonwijk. In dit dorp worden zij volledig geaccepteerd, niemand die er 'schande van spreekt' of de waarde van zijn huis ziet kelderen. En is dat wel het geval, dan wordt diegene al snel 'tot de orde geroepen' door buurtbewoners. Over acceptatie gesproken. Knipoog

Tja, ik weet niet beter of 'die mensen' maken gewoon deel uit van onze maatschappij. Maar goed, het gaat hier natuurlijk niet om 'een stelletje losgeslagen pubers'. Knipoog

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:58

Ik val toch echt over de zin losgeslagen pubers Boos! .Ieder jaar ga ik met de z.g losgeslagen pubers op vakantie. We gaan gewoon camperen op een gezinscamping. Ze gedragen zich keurig en vinden het eng om maar een meter van je vandaan te lopen.Ze spreken schande als andere mensen zich niet gedragen, zoals te veel drinken overlast ect.
Dan ben ik weer trots op mijn groepie.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 10:59

jeanie schreef:
De omwonende hebben een knap stukje plak en knipwerk gedaan het bovenste stuk is algemeen wat zijn wij voor instelling; vast uit een folder......
Het onderste stukje is interpetatie van de omwonende.....


alles komt van die website ik heb de link gegeven..

ik denk dat ze een deel hebben overgeschreven en daar zo hier en daar het eea aan toe hebben gevoegd.... Boos!

maar dat is even offtopic

Losgeslagen pubers? Ja daar ken ik er 1700 van, de school waar ik werkte Clown Een hele nette, blanke, mavo/havo/vwo school Haha!

Apple

Berichten: 76191
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:02

Ik kom ook uit een klein dorp en daar was ook sinds jaar en dag een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Juist doordat het daar altijd was werd het volkomen normaal gevonden.

Overigens zijn de kids van Jeanie meestal erg bedeesd als ze meekomen naar stal bijvoorbeeld Haha!. De kinderen van stalgenoten rennen door de stal en zijn vreselijk druk (en lastig) en als Jeanie eens een kind mee heeft dan plakken die aan haar vast en vragen ze alles heel beleefd Haha!.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:02

het bovenste gedeelte van de tekst is echt hulpverlenerstaal Knipoog Het onderste stuk is stemmingmakerij.

Anoniem

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:03

Apple schreef:
Ik kom ook uit een klein dorp en daar was ook sinds jaar en dag een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Juist doordat het daar altijd was werd het volkomen normaal gevonden.



Het maakt qua acceptatie nog wel verschil of het om geestelijk gehandicapten gaat of om jongeren met gedragsproblemen. Ik vind het geen vergelijking

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:04

Reageer is op mijn stukjes faye................

Anoniem

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:08

Wat wil je horen? Ik zeg dat het lastig blijft. Ik zou ook balen als het naast mijn deur kwam. Ook van een gewoon jongerencenrum of buurthuis overigens. Ik heb jaren 80 uur gewerkt om lekker achteraf te kunnen wonen en niet meer in de stad. Het is mooi gezegd , dat het asociaal is om bezwaar te maken. Maar als het daadwerkelijk naast jouw deur komt, jouw huis, jouw duurverdiende centen waar je keihard voor werkt, dan is het niet meer zo lollig. Ik zie jou ook niet reageren op waardedaling van je huis, btw Clown

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:14

Vaak staan de huizen in huurwoonwijken en wordt er gehuurd van een woningbouw.
Het pand waar de crisisopvang komt wordt ook gehuurd. Ik weet niet of de huizen werkelijk in waarde dalen als er verstandelijk gehandicapten komen wonen. Het wordt vaak uit emotie geroepen en dat weer opgepikt zodat een potensiele koper minder biedt. Wordt er geen reuring gegeven dan blijven huizen volgens mij de waarde behouden.

Faye ik weet niet of je in de buurt van leiden of Den Haag woont , ik wil je graag een rondleiding geven en je met de doelgroep kennis laten maken.

Anoniem

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:16

Jeanie, ik snap je wel. En ik denk als je veel kennis hebt dat je dan anders denkt. Maar ik snap omwonenden ook heel goed, het is zo makkelijk om te roepen dat het asociaal is als je liever niet naast een opvang, centrum of wat dan ook wil wonen. Onbekend maakt onbemind. En als je huurt, tsja, dan zou ik me al minder druk maken.

Overigens denk ik dat "men"zich al minder zorgen maakt bij gehandicapten of geestelijk gehandicapten dan bij "probleemjongeren".

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:20

Altijd jammer als er zo wordt gereageerd.

Dennendal in Den Dolder moet weg binnen een paar jaar, dat wordt terug gegeven aan de natuur. Dennendal gaat naar alle waarschijnlijkheid wonen in een Groen gebied in Driebergen.

Daar heb je dus niet zozeer de buurtbewoners, maar de milieu activisten die fel tegen zijn Haha!

Angst voor het onbekende is helaas heel vaak een probleem als dit soort zaken spelen.

Proef er eerst eens aan, maak eens kennis met de mensen, iedereen verdiend een kans!

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:22

Antheman schreef:
Altijd jammer als er zo wordt gereageerd.

Dennendal in Den Dolder moet weg binnen een paar jaar, dat wordt terug gegeven aan de natuur. Dennendal gaat naar alle waarschijnlijkheid wonen in een Groen gebied in Driebergen.

Daar heb je dus niet zozeer de buurtbewoners, maar de milieu activisten die fel tegen zijn Haha!

Angst voor het onbekende is helaas heel vaak een probleem als dit soort zaken spelen.

Proef er eerst eens aan, maak eens kennis met de mensen, iedereen verdiend een kans!

Toch niet heel dennendal gaat weg?

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:25

samantha23 schreef:
Antheman schreef:
Altijd jammer als er zo wordt gereageerd.

Dennendal in Den Dolder moet weg binnen een paar jaar, dat wordt terug gegeven aan de natuur. Dennendal gaat naar alle waarschijnlijkheid wonen in een Groen gebied in Driebergen.

Daar heb je dus niet zozeer de buurtbewoners, maar de milieu activisten die fel tegen zijn Haha!

Angst voor het onbekende is helaas heel vaak een probleem als dit soort zaken spelen.

Proef er eerst eens aan, maak eens kennis met de mensen, iedereen verdiend een kans!

Toch niet heel dennendal gaat weg?


Jawel.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:26

Maar Faye, de waardedaling van die huizen komt toch ook voort uit onwetendheid? Mensen willen niet naast een instelling wonen --> waarde daalt. Maar waarom willen mensen dat niet? Omdat ze er niets vanaf weten, en vol vooroordelen zitten over de bewoners van zo'n instelling. Als daar nu eens wat zou veranderen, dan zouden beide partijen volgens mij een stuk meer begrip voor elkaar hebben. Maar dan moet men wel open staan voor de ander, en de buurt zal zich dan ook moeten verdiepen in de werkwijze van de instelling, en de problematiek van de jongeren.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:51

Sommige reacties... Lips are sealed

Ik ga echt met Jeanie mee. Woedend kan ik worden als mensen spreken over 'losgeslagen pubers'.. Ok.. er zijn ook groepen met jongeren die hier voor de buitenwereld aan zouden kunnen voldoen, maar er is begeleiding, en deze jongeren hangen echt niet nachten buiten.
Geef ze een kans in godsnaam..

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:52

Antheman schreef:
Toch niet heel dennendal gaat weg?


Jawel.
[/quote]
O ik dacht alleen een deel, en dat er zelfs bijgebouwd zou gaan worden.
Volgens mij stond dat in een brief die ik van de gemeente kreeg.

Anoniem

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:55

Justy schreef:
Maar Faye, de waardedaling van die huizen komt toch ook voort uit onwetendheid? Mensen willen niet naast een instelling wonen --> waarde daalt. Maar waarom willen mensen dat niet? Omdat ze er niets vanaf weten, en vol vooroordelen zitten over de bewoners van zo'n instelling. Als daar nu eens wat zou veranderen, dan zouden beide partijen volgens mij een stuk meer begrip voor elkaar hebben. Maar dan moet men wel open staan voor de ander, en de buurt zal zich dan ook moeten verdiepen in de werkwijze van de instelling, en de problematiek van de jongeren.


Of die waardedaling nou door onwetendheid komt of niet, het blijft erg banketstaaf als je minder voor je huis krijgt daardoor. Laten ze dat dan iig compenseren.
Of iemand mijn huis niet wil door onwetendheid of afkeur, maakt verder niet uit. Feit is dat ik het vreselijk zou vinden als het mij zou gebeuren. Jij toch ook, ofniet soms?

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:01

Voor de crisis opvang ben ik ook eens in hoofddorp gaan kijken naar 2 huizen.
Prachtige huizen maar de omgeving ongeschikt.Te kleine tuin achterburen op 5 meter afstand.
Bij het kijken naar panden wordt hier rekening mee gehouden. Wat is de doelgroep en wat heeft deze groep nodig.
De crisis opvang wordt van 8 tot 17 jr. Daar heb je ruimte voor nodig in ieder geval een enorme tuin. Dat hebben we nu ook.Tevens kijk je naar veiligheid voor de kids, personeel en omwonende dus wordt er voor tonnen verbouwd.
Crisisplaatsing is voor kids die acuut een plek nodig hebben en deze plek is voor 6 wkn.In die 6 wkn kan de plaatser een geschikte behandelplek zoeken voor langere tijd.

Anoniem

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:14

Huis met grote tuin, de duurdere klasse dus. Zal geen huurhuis zijn. Stel nou dat jij ergens wont en er komt zo'nopvang naast je. Vervolgens is je huis onverkoopbaar of voor veel minder. Zou jij dat niet erg vinden en van balen? Zou jij dan geen bezwaar maken?

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:22

Dit pand staat nu 1 jaar leeg, er heeft altijd een groep jongeren in gewoond van stichting Cardea. De mensen weten niet beter dat er een instelling naast hun is. de buren aan de andere kant is ook een instelling.Opvang voor de wat jongere kids tot 8 jaar.
Al vanaf de jaren 50 worden in deze huizen kids opgevangen dus de buurt weet niet beter ook de naaste buren.
Wat je wel moet doen is de overlast beperken en dat is gewoon de kids opvoeden Knipoog .Er komen in totaal 7 kids en er staat altijd 2 man begeleiding op.
Het pand is gelukkig enorm groot zo'n oud herenhuis uit de jaren 20.
met de verbouwing wordt uiteraard rekening gehouden met omwonende. Veiligheid voor iedereen staat voorop.
En dat kids gaan voetballen in de tuin en daar geluid bij maken dat is normaal, zo-ook in de zomer het zwembadje waar kids in kunnen spelen Knipoog
Gewone kinderdingen zeg maar..........

Anoniem

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:23

Je geeft geen antwoord op mijn vraag Clown

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:25

Ik zou het niet leuk vinden maar om een andere reden, ik werk al met deze doelgroep en hoef ze niet als buren dan kom ik nooit los van mijn werk Clown Haha!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:27

faye schreef:
Huis met grote tuin, de duurdere klasse dus. Zal geen huurhuis zijn. Stel nou dat jij ergens wont en er komt zo'nopvang naast je. Vervolgens is je huis onverkoopbaar of voor veel minder. Zou jij dat niet erg vinden en van balen? Zou jij dan geen bezwaar maken?


Is dat nu werkelijk het enige waar je aan kunt denken?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Dorpsbewoners tegen komst jeugdzorgcomplex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 12:28

Antheman schreef:
faye schreef:
Huis met grote tuin, de duurdere klasse dus. Zal geen huurhuis zijn. Stel nou dat jij ergens wont en er komt zo'nopvang naast je. Vervolgens is je huis onverkoopbaar of voor veel minder. Zou jij dat niet erg vinden en van balen? Zou jij dan geen bezwaar maken?


Is dat nu werkelijk het enige waar je aan kunt denken?


Precies! Jij hebt een mooi leven, geld, carrière huis weet ik veel. Terwijl die kids in de stront zitten! En misschien wel nooit zullen bereiken wat jij bereikt hebt. Ik vind het 'mijn huis gaat in waarde achteruit' een nogal aso-gedachte! Het had jou ook kunnen overkomen als kind en dan zit je ook niet te wachten op mensen die alleen maar aan geld denken Clown