bodyprotector

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 16:40

Hallo,

(Allereerst, ik heb gezocht maar kon geen topics vinden mbt de bodyprotector) Lachen

Ik kan niet wachten, over een klein half jaartje mag ik weer beginnen met paardrijden. Nu zit ik te denken om een bodyprotector aan te schaffen.
Ik heb geen idee wat ik ervan moet verwachten (wat ik weet is dat het lijkt op een soort van bodywarmer). maar is het de moeite waard, ik heb gehoord dat er verschillende niveau's zijn en welke is daarvan het beste... of welke raden jullie aan? Wanneer zit de bodyprotector goed (het lijkt me dat die niet te strak of te los moet zitten)?

In de winkel een paar maandjes geleden was er ook iemand die er 1 aan wilde schaffen, naar mijn idee was dat ding veel te groot bij dat meisje (in ieder geval, ik heb er geen verstand van en was er dus ook niet zeker van), maar voor dat ik iets in mijn handen geduwd krijg van een medewerker van die ruitersportzaak, wilde ik eerst wat over de bodyprotector horen van andere mensen Lachen

Alvast bedankt

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:00

Ik heb er één.
Er zijn drie levels (niveas)
Beta level 1:Afbeeldingzijn het minst veilig, deze worden meestal gedragen door jockeys doordat ze heel licht zijn.

Beta level 2:Afbeelding is iets veiliger.

En de Beta level 3:Afbeelding
is het veiligst, deze zou ik je aanraden.

Verder heb je heel veel verschillende soorten, maten en merken. Ik heb er heel veel gepast en de goedkopere zaten me helemaal niet lekker. Die waren stug, slechte pasvorm en bij sommige kon ik niet eens m'n armen langs m'n lijf laten hangen. Hij moet niet te strak zitten, maar ook zeker niet te los. Als hij te los zit val je als het ware op de bodyprotector en heeft hij dus geen nut.
De beter bodyprotectors hebben uitgebreide maten. Je meet dan je borstomvang, buikomvang en van de voorkant van je buik over je schouder naar je rug (van broekrand tot broekrand) In een tabel kan je dan aflezen welke maat je moet hebben.

Ik heb de air-o-wear Zippa. Die was wel wat duurder, maar ik merk echt verschil. Hij zit mij veel lekkerder dan de goedkopere en dat is me ook wel wat waard.

Canter hier op bokt verkoopt ook bodyprotectors. Ik heb hem bij haar gekocht. www.canter-equipment.nl

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:06

Het is iets wat absoluut moet passen, anders kan het meer leed veroorzaken dan voorkomen.
Persoonlijk geloof ik niet zo in de bescherming. Gewoon niet vallen en als je valt, doorrollen...
Ze kunnen nl niet beschermen tegen een gebroken nek, wat dan toch het grootste risico van paardrijden is en ook niet tegen rugletsel en verlammingen als je bv op je gat valt. Het beschermd wel je ribben en je organen.
Hoofdbescherming is belangrijker.
De bodyprotector hoort in extreme sports, als het ware. Bij samengestelde wedstrijden, waar het riscico op een val (met paard en al dan vooral ook) toeneemt en je ook veel sneller rijdt en meer risico´s neemt dan in lessen. Als je goed les krijgt, op een betrouwbaar paard is de kans op een val waar je letsel aan overhoud dat voorkomen had kunnen worden door een bodyprotector, minimaal.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:13

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat bodyprotectors alleen voor crossen enzo zijn. Alsof iemand die zichzelf wil beschermen fout bezig is als hij alleen in de bak rijdt.
Ik had van de zomer in de bak gereden, ging even buiten de bak uitstappen, paard schrikt en hop, daar lag ik. Ik had toen nog geen bodyprotector, maar wel heel erg last van m'n buik (nieren) en ribben. Gelukkig niks aan over gehouden, maar voor hetzelfde geld was ik op een boomstronk gevallen of had mijn paard me geraakt toen hij weg wilde rennen. En ik was alleen buiten aan het uitstappen, niet eens springen, crossen of wat dan ook.

Als je een bodyprotector voor de veiligheid wilt, waarom niet. Baad het niet dan schaad het niet. Die dingen zijn er niet voor niks.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:39

Ik ga mee met Anouar15.

Ik heb de mijne bij Canter gekocht (ook een air-o-wear zippa) en ben er nog steeds erg blij mee.
Goedkoop = duurkoop geldt ook bij bodyprotectors, zeker als je een beetje comfort wil hebben.

Sodera

Berichten: 5298
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:47

Bij BP's geldt echt heel erg goedkoop is duurkoop....Koop nooit n BP met n rits, dat is een ramp... De Imperial Riding BP's zijn heel fijn, ook die geruiten (weet niet hoe ze heten) zijn ook wel fijn...

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 17:54

Anour: bedankt voor de hele uitleg.. OK dan! helemaal duidelijk.
en ook bedankt voor de verdere reacties, hier heb ik zeker wat aan.

Lusitana: Ik heb al eerder een 'ongelukje' gehad met mijn pony, waarbij er al een rib is verschoven (klinkt groot, het is maar een stukje verschoven) en waardoor mijn rugwervels scheef zijn gaan staan. ik rijd gewoon op mijn eigen pony, al zeg ik er wel eerlijk bij, zodra ik weer mijn eerste les ga rijden wordt dat niet op mijn pony, maar een paar lessen bij de manege om er weer in te komen. mijn pony is niet helemaal betrouwbaar, een schat van een pony maar niet betrouwbaar. ook mijn ouders willen niet dat ik weer de eerste paar keer begin op mijn pony Lachen
een veiligheidscap komt er ook, maar daar weet ik nu net iets meer vanaf dan van de bodyprotectors Knipoog

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:00

Ik rijdt met springen en met buitenrijden ook altijd met een bodyprotector. Ik ben ook eens goed met een pony onderuit gegaan, en voel me met een bodyprotector wel wat veiliger.

Ik zou als ik jou was geen goedkopere nemen, heb ik ook aangehad en die zitten voor geen meter (bij mij dan). Ze hadden mij eerst ook een te grote verkocht, dus die heb ik geruild, die ik nu heb zit lekker, heb ik ook geen last van.

Ik heb volgens mij een Jack Ellis of iets dergelijks. Maar een bodyprotector gaat ook lang mee, daarom heb ik ook in een keer een goede gehaald.

Afbeelding
deze heb ik

Grietje_1

Berichten: 986
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Ingen

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:21

Gelijk heb je hoor, koop voor je eigen veiligheid een Bodyprotector..

Volgend jaar hoop ik mijn paardje te gaan inrijden en voor die tijd schaf ik ook een bodyprotector aan voor mijn eigen veiligheid...

Sodera

Berichten: 5298
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 20:59

die jack ellis Bp's zijn ook heel fijn, t meisje waar ik bij groom gaat rustig met haar BP achter de TV zitten oid, en dan zeg je Robin doe je je BP niet uit? Ow heb ik die nog aan? Ze trekt hem uitzich zelf aan, en vindt het een hele fijne!!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 21:10

mooi meegenomen, als ik er aan denk, lijkt een bodyprotector mij niet echt fijn zitten Knipoog

trouwens, ik zit net die sites te bekijken (schrik heel erg van de prijzen, had dit niet verwacht).. nu zie ik boven een van de bodyprotectors staan Als de Zippa Plus Cross, maar nu zonder de schouderbeschermers. U kunt combineren met maximaal 4 kleuren, kijk op de kleurenkaart."
helaas, de BP met schouderbeschermers staat er niet bij, heeft iemand van jullie die toevallig wel? Lachen

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:30

Ik heb de zippa zonder schouderbeschermers, maar een iemand die ik ken heeft de zippa met schouderbeschermers. Dat is de Zippa plus:
Afbeelding

Ze zijn idd wel duur. Maar een groot voordeel van de zippa vind ik dat ze er in vrouwenmaten zijn die qua vorm gemaakt zijn voor vrouwen, meer rondingen dus.

Dat een bodyprotector niet lekker zit vind ik onzin, tenminste...als je een goede neemt die goed past. Als ze koud zijn zijn ze hard, maar zodra ze een beetje warm worden (door je lichaam) worden ze heel soepel en dan merk je haast niet meer dat je hem aanhebt.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:32

love_sodera schreef:
Bij BP's geldt echt heel erg goedkoop is duurkoop....Koop nooit n BP met n rits, dat is een ramp... De Imperial Riding BP's zijn heel fijn, ook die geruiten (weet niet hoe ze heten) zijn ook wel fijn...

Waarom is een bodyprotector met en rits een ramp Verward Ik heb nergens last van.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:54


Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 11:08

Lielle, sorry ik heb nog eens gekeken, maar ik kom echt geen informatie tegen, alleen topics waarin mensen een bodyprotector dragen...
ik heb trouwens gezocht via zoeken op bokt.


ik wil absoluut een bodyprotector, na het ongevalletje met mijn pony is mijn gezondheid al achteruit gegaan, tenminste, mijn rug, schouders, ademhalingsproblemen door een rib die ook nog eens is verschoven (een stukje maar, maar heeft duidelijk invloed). vorige maand ben ik geopereerd door blessure aan mijn schouder en dit wil ik niet meer mee maken Lachen (hoewel er waarscheinlijk nog volgend jaar weer 1 komt).

vandaar dat ik toch een bp aan wil schaffen, niet alleen ik wil het, maar mijn ouders vinden het nog belangrijker

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 11:12

Lielle, sorry Bloos ik heb ze inderdaad net gevonden... ik maar intypen bij zoeken, wist niet wat een faq was Bloos
vandaar dat ik het dus niet kon vinden Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:24

cow_horse, ben je al eens bij een manueel therapeut geweest? Ik ben vorig jaar (met bp Bloos!) snoeihard op mijn rug gevallen en had daardoor allerlei geblokkeerde wervels => hoofdpijn, rijgpijn etc . Na manipulatie nergens meer last van.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 11:30

manueel therapeut? nee denk het niet.

ik loop nu wel ongeveer 2 jaar bij een fysio, nu een goede praktijk ze doen er alles voor om mijn rug los te krijgen. bij mijn vorige fysio werd verteld dat kraken moeilijk zou gaan aangezien ik er al al last van heb sinds mijn 12de, het zou niet meer kunnen. bij deze praktijk maken ze 1 keer in de zoveel tijd mijn rug los, ik doe oefeningen.
en jij zegt hoofdpijn, want dat heb ik dus ook altijd, hier wordt wel wat aan gedaan, weer mijn rug kraken, nek kraken, mulligan methode en weefsel in je rug los maken. maar de hoofdpijn komt altijd weer terug.

wat doen ze bij een manueel therapeut dan?, heeft dat ook iets te maken met wat ik hierboven noemde (mulligan methode, weefsel los maken enz?)

M_aaike_

Berichten: 367
Geregistreerd: 01-03-05

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:43

ik vind het ook erg verstandig dat je er een gat kopennik had er ook altijd 1 omdat mijn vorige lease pony altijd heel veel bokte. maar je moet wel echt oppassen dat je ze niet te groot koopt want een aantal jaar terug is er bij mij op de manege een meisje van haar paard afgevallen an omdat d eonderkant van haar bodyprotector ( omdat hij tegroot was) in haar nieren kwam moest ze meteen met spoet geopereerd worden om haar nier eruit te laten halen. ik vind een bodyprotector dus erg veilig en met sringen draag ik hem ook nog staaeds maar je moet dus wel oppassen dat je hem niet te groot koopt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:49

Cow_horse schreef:
manueel therapeut? nee denk het niet.

ik loop nu wel ongeveer 2 jaar bij een fysio, nu een goede praktijk ze doen er alles voor om mijn rug los te krijgen. bij mijn vorige fysio werd verteld dat kraken moeilijk zou gaan aangezien ik er al al last van heb sinds mijn 12de, het zou niet meer kunnen. bij deze praktijk maken ze 1 keer in de zoveel tijd mijn rug los, ik doe oefeningen.
en jij zegt hoofdpijn, want dat heb ik dus ook altijd, hier wordt wel wat aan gedaan, weer mijn rug kraken, nek kraken, mulligan methode en weefsel in je rug los maken. maar de hoofdpijn komt altijd weer terug.

wat doen ze bij een manueel therapeut dan?, heeft dat ook iets te maken met wat ik hierboven noemde (mulligan methode, weefsel los maken enz?)

klinkt wel ongeveer hetzelfde zo te lezen. Ik ben toen idd een paar keer gekraakt, en daarna vooral behandeld om de diverse verkrampingen in spieren, banden en bindweefsel los te maken.

Mijn MT heeft me dus eerst een paar keer gekraakt en later osteopatisch behandeld. Hoofdpijn is een heel stuk minder geworden sindsdien Ja

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 11:51

fijn, dank je voor je berichtje.. bij de fysio waar ik zit doen ze er heel veel voor zodat de hoofdpijn verdwijnt.. ik ga volgende keer gewoon eens vragen over de osteopatische behandeling Lachen

Anoniem

Re: bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:11

ik heb een BP met rits, heeft nog geen enkel probleem gegeven, overigens hebben ze het bij ons op stal allemaal met rits.

Allemaal hetzelfde Tong uitsteken