Goede manier voor een super middendraf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 20:00

Hallo alemaal, ik heb een probleem, nou een probleem maar ik weet het ff niet...

Op welke manier rijden jullie een super middendraf? Dus lekker strekken?

Ik heb van mijn instructice geleert:
- (als je het op de langezijde doet) In de hoek tegen houden en been geven en dan worden ze zegmaar pissig word en dan bij de letter
handen ontspannen en dan gaan ze dus strekken,
dat deed mijn paard dus ook wel na een paars keer maar ik vind het niet zo vriendelijk...
of ik heb het een periode zo gedaan:
- in de hoek een beetje oppeppen en dan op de letter me onderbenen iets (2 á 4 cm) naar achter leggen en dan knijpen en vrijheid geven maar niet helemaal (natuurlijk) dat ging niet zo goed...

Hoe doen jullie dat? Ik ben erg benieuwt!

Groetjes, Roos

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 20:28

Niks oppeppen of pissig maken. Ik vind dit maar vreemde praktijken. Gewoon been geven en het paard moet weg zijn. Niet eerst in een hoek opkroppen, hopend op een 'goede' middengang. Als het paard goed voor het been is, hoef je enkel maar been te geven.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:27

ik vind t een beetje vreemd, je paard inhouden in de hoeken terwijl hij dus eigenlijk harder moet.....

Ik geef iets meer been in draf dat ze wat harder gaat draven, kom met lichtrijden iets minder hoog uit het zadel, en dat gaat ze vanzelf al mooi strekken. Verder je benen gewoon op de zelfde plaats houden, niet naar achteren leggen, en gewoon aan drukken niet gaan knijpen je paard moet gewoon reageren op been.

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:36

Je moet ervoor zorgen dat je je paard goed op de achterhand hebt.
Liever eerst twee passen goed gereden middendraf dan een hele zijde harder gaan.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:14

dat "oppeppen" en hem "pissig" maken, is waarschijnlijk bedoeld om je paard iets meer op de achetrhand te zetten, zodat hij beter vertrekt en beter strekt. Ik merk wel hoe meer verzameling ik vraag en hem vanuit daar laten vertrekken, hoe beter hij het doet. Zorg er dus voor dat je hem goed op de achterhand hebt, en je pony goed aan het been is. Dan moet het super gaan!

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:22

Extra been geven, maar wel voor een beetje ruimte geven. Werkt bij mij perfect.(ben amateurtje hoor) Haha!

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 07:51

Bedankt!! Ik ga het vandaag allemaal ff uitproberen...Haha!

Gr. Roos

pantarhei

Berichten: 9070
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:53

middendraf is verruimen en dat gaat alleen goed vanuit de achterhand. Versnellen is wat vaak gebeurt en dat loopt het paard/pony vaak niet in balans en daarmee vaak veel op de voorhand. Het ene paard ontwikkelt veel sneller balans dan een andere en meer kracht laten opbouwen,dus sterker worden is hiervoor altijd een goede remedie. Zoals eerder genoemd beginnen met enkele passen, balans herstellen en zo rustig aan (denk in weken/maanden) uitbouwen tot een mooie gedragen middendraf.

succes

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:12

VValar schreef:
Niks oppeppen of pissig maken. Ik vind dit maar vreemde praktijken. Gewoon been geven en het paard moet weg zijn. Niet eerst in een hoek opkroppen, hopend op een 'goede' middengang. Als het paard goed voor het been is, hoef je enkel maar been te geven.


Ben ik het gedeeltelijk mee eens...

Alleen vermoedt ik dat de TS een verkeerde woordkeuze heeft gebruikt!

Wanneer je op de lange zijde een midden of uitgestrekte gang wilt rijden is het goed dat je je paard de korte zijde ervoor iets terug zet in tempo en de boel iets meer oplaad!!

Zo zet je je paard wat terug op het achterbeen en van daar uit krijgen de voorbenen meer ruimte om meer bodem te pakken, maar niet om te versnellen!!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:25

Oefenen met eerst veel schakelen in draf, eerste kleine stukjes, en iets terug, iets naar voren.

En dat steeds verder uitbouwen.

En vooral goed aan been en zit houden.

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:32

Ga thuis eens oefenen met drafbalken en leg die steeds verder uit elkaar zodat die zijn benen verder weg moet plaatsen om eroverheen te draven. De achterhand wordt zo ook in werking gezet. Persoonlijk vind ik dat je paard (als ik het zo lees) niet voor het been is, anders is oppeppen niet nodig. Ik geef been, paard vertrekt. Ga dus consequent op tempowisselingen rijden. Been= 4 passen wegrijden en terug. Paar passen arbeidstempo en weer weg... dan ga je wat verzameld rijden en dan weer been= weg. Dit kun je trouwens ook in galop doen hoor. Iets verzameld, arbeidstempo en wegrijden... maar ben er consequent mee bezig, geef niet eerst 3x been en dan pas weg, nee been=weg... het is dus niet drijven, maar echt been eraan. Succes

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:43

Hermesdeux schreef:
Persoonlijk vind ik dat je paard (als ik het zo lees) niet voor het been is, anders is oppeppen niet nodig.


Niet helemaal waar Hermesdeux...
Natuurlijk ken ik het paard van de TS niet, maar kijk eens goed naar bijv. Anky. Zij en haar paarden zijn het proto-type van goed aan haar been staande paarden!!!

Let op als zij verruimt op de lange zijde hoe zij aan komt op de korte zijde! Daar laad zij haar paarden op, ze zet ze iets terug in tempo, achterbenen blijven goed bij en treden goed onder en van daar uit kan je een goede verruimimg laten zien... Knipoog

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:51

Oke, zal eens opletten, maar dat is toch meer een kwestie van verzamelen en vanuit verzameling ineens wegrijden? Of bedoelen jullie dat met oppeppen? Met oppeppen zie ik namelijk een paard wat van voor tegen gehouden wordt en dan toch been krijgt. Als ik dat met mijn paard doe gaat die inderdaad ook ineens weg... maar ik dacht dat de overgang nog vloeiend moest zijn... en dat is in mijn geval niet zo dan Lachen... ik ken het paard evenmin als jou Kaja

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:54

Ja ze doet het echt... Let maat eens goed op!!
En het werkt nog ook Haha! !!

Verbaasd me dat je dit nog nooit mee hebt gekregen, gezien ze regelmatig ook in het "openbaar" erover spreekt... Knipoog

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:57

Nee ik kijk nooit TV. En dan als ik het kijk alleen springsport. Gezien hebben doe ik het niet (heb zelfs niet de OS gekeken) en gehoord hebben al helemaal niet omdat ik nooit in de TV-gids kijk Lachen. Erg slim weer. Als ik het eens voorbij zie komen ga ik er toch eens op letten. Wat ik dan wel apart vind is dat er hier dan nog mensen zijn die het afkeuren, terwijl het voor een goede middendraf dan toch nodig is om je paard wat "op te peppen"... Lachen

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:06

Hermesdeux schreef:
Wat ik dan wel apart vind is dat er hier dan nog mensen zijn die het afkeuren, Lachen


Niet iedereen zoekt zijn heil in een methode van Anky, Coby of Sven!!
Elke combinaties is anders en traint anders...

Deze methode werkt overigens voor vele combinaties....
Je moet het dan wel juist toepassen, maar dat geldt voor alles!!

Hermesdeux schreef:
gehoord hebben al helemaal niet omdat ik nooit in de TV-gids kijk


*(kuch)*
HOOR jij je t.v. gids??? Haha!

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:11

Jah neem het nou niet te letterlijk Lachen Ik hoor haar nooit... omdat ik nooit in de tv-gids kijk... dus nooit intervieuws of wat zie...

Neem nou alles eens niet zo letterlijk joh Lachen Lachen

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:12

Hermesdeux schreef:
Jah neem het nou niet te letterlijk Lachen Ik hoor haar nooit... omdat ik nooit in de tv-gids kijk... dus nooit intervieuws of wat zie...

Neem nou alles eens niet zo letterlijk joh Lachen Lachen


Ja dat kan ik ook tegen jou zeggen... Haha! Haha! Haha!

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:15

haha ja maar snapte wel dat je het grappig bedoelde hoor... Lachen zo slim ben ik dan nog net wel Lachen Lachen

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:11

Mij is ook geleerd in de hoek wat "op te peppen" zoals het hier genoemd wordt.
Bij ons hebben ze het over "iets meer impuls opwekken", zodat het paard idd meer op de achterhand komt, en voor dus meer ruimte heeft om te strekken...

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:43

voor elk paard verzind de ruiter vast wel een ander trucje zodat de middendraf bij zijn/haar paard beter gaat Bloos
mijn pony begint met "alleen" been geven onregelmatig en op de voorhand te lopen, en die moet ik dus echt wel "oppeppen". "oppeppen" klinkt alleen een beetje raar, ik zorg er gewoon voor dat haar achterhand er op het moment dat ik bij de letter ben er goed onderzit zodat ik goed kan vertrekken, maar mijn middendraf is nog steeds behoorlijk prut Knipoog

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 15:31

Bedankt voor de reactie's!! Mijn instructrice bedoelt echt pissig maken!! Dat vind ik zo onvreindelijk!!
Maar ik bedoel met oppeppen gewoon op de achterhand zetten en duidelijk maken dat er wat gaat komen... inderdaad mijn paard is niet super op mijn been... ik ga er allemaal aan werken!
gr. roos

Whateverr

Berichten: 244
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:49

Hoii,

Middendraf is niet alleen maar been geven en weg laten gaan, ten eerste een paard moet in middendraf niet eens harder gaan!!

Paard moet het zelfde tempo houden en terrein winnen door de passen dus zo danig groter te maken maar niet harder gaan.
Tussen midden draf en uitgestrekte draf zit ook weer een redelijk groot verschil, midden draf dan moet het paard ruimer worden, het been naar voor zetten en eigenlijk recht eronder weer op de grond zetten, uitgestrekte draf daar en tegen moet het paard óók ruimer worden maar ze moeten het been op de grond zetten waar de hoef naar wijst, dus al een stuk verder als in midden draf.

Ik zelf bereid mijn paard voor in de hoek door haar allert te maken, waar jou ik denk instructeur ook bedeold door hem zo genaamd op te peppen of pissig te maken, al doe je dat natuurlijk niet, maar je gaat dieper in het zadel zitten geeft een ophouding en héél licht been, dan op de letter of waar je de midden draf wil gaan rijden open je handen en geef je nog een tikkeltje been, maar je handen niet 'los' gooien.

Maar voordat je paard super kan strekken moet die toch een beetje op de achterhand gaan lopen...

Eerlijk gezegt kan ik mss wel makkelijk praten omdat mijn paard zoiezo van nature al een super uitgestrekte draf heeft (haal op wedstrijden dan ook hoge punten er voor die haar halsstrekken compenseren Bloos )

haha maar iig veel succes ermee, enne een echte super middendraf heb je er niet in 1 maand in!!

Alice

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 21:08

Citaat:
haha maar iig veel succes ermee, enne een echte super middendraf heb je er niet in 1 maand in!!


bedankt! ja daar was ik al bang voor jah... maar jah gedult hé ! werk heel goed bij paarden!

ik ga nu maar veel tempo wisselingen rijden en oefen met de achterhand en dan het echte werk komt later pas... naja niet dat ik het niet doe hoor maar als ik daar echt hard voor ga oefenen moet ik haar dus eerst op de achterhand hebben en goed voor me hand + been hebben...

groetjes rosemarie

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:36

dondahsteen schreef:


ik ga nu maar veel tempo wisselingen rijden en oefen met de achterhand en dan het echte werk komt later pas... naja niet dat ik het niet doe hoor maar als ik daar echt hard voor ga oefenen moet ik haar dus eerst op de achterhand hebben en goed voor me hand + been hebben...

Het leuke is vaak dat als je zo structureel met de basis aan het werk gaat, dat je daar over een tijdje heel veel profijt van zal hebben waarschijnlijk Haha!
En een mooie middendraf is vaak ook gewoon een kwestie van veeeeeel oefenen.