Morgen uitslag bloedonderzoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Morgen uitslag bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 19:39

Vanochtend is de DA geweest.
Paarden moesten een gebitscontrole en toen toch nog maar even besproken of ik nou een bloedonderzoek zou laten doen.
Dus toch maar gedaan. Jewel is niet altijd even fit, zit een lang verhaal achter, maar ze zou nu toch helemaal opgeknapt moeten zijn. Het gaat een beetje op-af op dit moment. Bij vlagen is ze zoals ik de welsh A-tjes ken, druk, enthousiast en een eigen willetje. Alles doen wat niet mag. Een dag later kan het zomaar anders zijn, dan is ze heel suffig en laat bijna alles toe. Eigenlijk nu ze beleerd wordt, komt het pas naar boven.

Aan de ene kant hoop ik dat er niks uitkomt, aan de andere kant wel. Of dit is dus gewoon haar karakter, óf er is iets mis.
Maar goed, dan kan ik het iig wel in één keer goed aanpakken.

Nou, duimen jullie een beetje met me mee? Jewel betekent ontzettend veel voor me. Klinkt misschien stom, maar ik ben best zenuwachtig..

Renee.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re: Morgen uitslag bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:34

ik ben benieuwd naar de uitslag.........

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Morgen uitslag bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 10:03

Yep, me too!

Over een uurtje mag ik bellen..

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Morgen uitslag bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 11:38

Wel, ik heb het binnen.

Gelukkig zijn de nieren en lever goed, daar maakte ik me nogal druk over, omdat Jewel zomereczeem heeft. Ben blij dat iig daar niks geks zit.
Enige tekort wat er nu uitkomt is een tekort aan vitamine E. Ik ga haar dus wat anders extra bijvoeren en hopen dat ze daar wat beter van wordt.

Nou, weer een zorg minder Haha!
Toch blij dat ik het gedaan heb.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Morgen uitslag bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:54

wat gek eigenlijk..
valt me op dat ik hier steeds meer en meer lees dat er tekort aan vitamine E optreed bij paarden.

(wist je dat die vitamine goed is voor de huid?)

hoe komt je paard aan dat tekort, zou je dat eens willen uitpluizen voor me?

enne hoop dat t nu binnekort weer beter gaat met je paardje!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Morgen uitslag bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 13:37

Ik weet wel waardoor een tekort aan vitamine E ontstaat.

Mijn oudere merrie van 21 heeft er zelfs hele grote problemen door gekregen, ze heeft een tekort waardoor ze chronische spierproblemen heeft.
Vitamine E zit in het gras. Ik heb me door de DA laten vertellen dat in bepaalde delen van NL maar héél weinig vitamine E in het gras zit. Hier dus ook, en dus blijkbaar een groot tekort in ons stuk land. Gek genoeg heeft onze andere welsh nergens last van. Het verschilt dus ook wel degelijk per paard.

Ik ga eens kijken of ik meer informatie kan vinden via Google.
Jewel krijgt nu iets bij, de DA heeft het besteld, maar ik ben de naam kwijt. Het was iets met Equi-nogwat.
Mijn oudere merrie staat al dik 2 jaar op vitamine E-selenium, en doet het daar heel goed op. Ik heb voor Jewel voor de Equi-nogwat gekozen, omdat dat net íets meer extra geeft, aangezien ze nu beleerd wordt enz..Mijn oudere merrie staat definitief in rust.

Ellepel, bedankt Knipoog Ik hoop ook op beterschap nu!

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Morgen uitslag bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:49

toevallig heb ik gisteren ene heel stuk gelezen over vitamines en mineralen in grasland.
ging eigenlijk over koeien en schapen, maar daarin werd wel gezegd dat je tegenwoordig een vitamine supplement moet toevoegen als ze in het gras staan anders zouden ze snel tekorten krijgen.

volgens mij gaat dit ook best op voor paarden.
maar ja dan lees ik weer op zo'n beetje alle paardenvoeder sites dat ze vitamine e toevoegen in het voer en dat je dan dus geen tekorten kan hebben...

raar dat het dus wel gebeurt...

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Morgen uitslag bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 16:00

ellepel schreef:
maar ja dan lees ik weer op zo'n beetje alle paardenvoeder sites dat ze vitamine e toevoegen in het voer en dat je dan dus geen tekorten kan hebben...


Klopt inderdaad, maar mijn DA gaf aan dat de toevoeging aan het voer té weinig is. Zeker als een paard op een stuk land loopt als dat van ons. Volgens hem zou ik mijn paarden dan zeker 50 kilo brok bij moeten voeren, wil ik de juiste hoeveelheid vitamine E bijvoeren. (was maar een wilde gok hoor, maar ongeveer komt het daar wel op neer).

Ik ga eens uitzoeken of ik een grastest kan laten doen.