Zijn er hier journalisten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 15:46

Dat vroeg ik me zomaar af. Pling Zijn er bokkers met een journalistieke baan, of hobby misschien?

Ben benieuwd!

De stiekemerds die op bokt gluren om vervolgens te quoten in een krant/tijdschrift mogen ook reageren. Haha!

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D


Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:49

Ben nog in opleiding, telt dat ook?

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:50

Ja ik ben een tijdje freelancer geweest naast mij opleiding!

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:56

Ik zat te denken aan een opleiding journalistiek na mijn HAVO opleiding. Ben vorige week vrijdag naar een voorlichting van de opleiding journalistiek op Hogeschool Windesheim geweest. Ik heb er erg veel aan gehad, het was erg boeiend. Maar nadien heb ik besloten dat dit toch niet is wat ik wil. Je moet namelijk stressbestendign zijn, rekening kunnen houden met deadlines, strict zijn. En over die prioriteiten beschik ik niet. Het is best een zware opleiding. In het eerste jaar al valt zo'n 30 % af door gebrek aan taalvaardigheid, of een onjuiste keuze. Daarnaast moet je ook nog een keuze maken tussen audiovisuele journalistiek, of geschreven journalistiek. Je moet creatief zijn, en elementaire kennis hebben over de samenleving, cultuur, politiek en de economie. Verder moet je goede onderzoeksvaardigheden hebben, goed kunnen lezen, schrijven, en vooral samenvatten, goed kunnen argumenteren, betrokken zijn, over sociale vaardigheden beschikken, doelgroepgericht enm zorgvuldig kunnen schrijven, etisch kunnen denken, nieuwsgierig en onafhankelijk zijn.

Bloeme-Rose (Special D x Gribaldi)
Wieke (Ymte x Leffert)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:59

Ja klopt allemaal als een bus!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:04

Ach, ik zit op de School voor Journalistiek in Utrecht en het enige wat je daar moet zijn is zelfstandig want de organisatie is een grote klerezooi. Overal moet je zelf achteraan gaan.

Verder stelt het niet zoveel voor. De lessen zijn leuk, maar oppervlakkig. Als je goed kunt schrijven is dat mooi meegenomen, maar er zitten ook nog steeds mensen waarvan ik denk "hoe heb je dat ooit op papier kunnen zetten". Ook zijn er mensen in mijn jaar (2e) die nog steeds belachelijke spelfouten maken en wat betreft de 'elementaire kennis over de samenleving, cultuur, politiek en economie' hoef je je ook geen zorgen te maken... Stelt allemaal weinig voor.

Waar je het dan voor doet? Ambachtsvakken, oftewel de vakken waar je echt leert schrijven, interviewen enz enz. Je kunt het jezelf echt zo makkelijk of zo moeilijk maken als je zelf wil. Ik ben bijvoorbeeld erg lui (geen goede eigenschap dus voor een journalist), maar kan heel makkelijk een stuk van 1000 woorden uit m'n mouw schudden...

Enig talent en wat ambitie is dus wel vereist, maar verder? Easy peasy!

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 16:14

Arabesk schreef:
Ja ik ben een tijdje freelancer geweest naast mij opleiding!


Wat deed je precies? En voor welk medium? (Als ik vragen mag) Knipoog


Ikzelf doe de opleiding Journalistiek in Tilburg (Fontys). Vind het vak geweldig, maar het beleid van de school...

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:15

Voor een plaatselijk krantje. Daarvoor heb ik nog als redactiecoördinator gewerkt ook van een plaatselijk krantje.

En het erge is ik heb er geen opleiding voor gedaan Clown en ik studeer analytische chemie Haha!. Rare combi he!

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:18

Tinkelbel schreef:
Ik zat te denken aan een opleiding journalistiek na mijn HAVO opleiding. Ben vorige week vrijdag naar een voorlichting van de opleiding journalistiek op Hogeschool Windesheim geweest. Ik heb er erg veel aan gehad, het was erg boeiend. Maar nadien heb ik besloten dat dit toch niet is wat ik wil. Je moet namelijk stressbestendign zijn, rekening kunnen houden met deadlines, strict zijn. En over die prioriteiten beschik ik niet. Het is best een zware opleiding. In het eerste jaar al valt zo'n 30 % af door gebrek aan taalvaardigheid, of een onjuiste keuze. Daarnaast moet je ook nog een keuze maken tussen audiovisuele journalistiek, of geschreven journalistiek. Je moet creatief zijn, en elementaire kennis hebben over de samenleving, cultuur, politiek en de economie. Verder moet je goede onderzoeksvaardigheden hebben, goed kunnen lezen, schrijven, en vooral samenvatten, goed kunnen argumenteren, betrokken zijn, over sociale vaardigheden beschikken, doelgroepgericht enm zorgvuldig kunnen schrijven, etisch kunnen denken, nieuwsgierig en onafhankelijk zijn.


Was dit een intro-verhaal???

Ik studeer aan Windesheim journalistiek. Het klopt als een bus wat hier staat. Er vallen er superveel af...... Of heel veel die de punten gewoonweg niet halen/kunnen halen.

Het goed kunnen argumenteren en doelgroepgericht kunnen schrijven etc. dat leer je daar allemaal wel hoor!

Tis in mijn opzicht echt niet zo dat je daar al moet komen als een bijna klaargestoomde journalist. Je komt daar om het te leren.

En ja, het is fijn als je niet op je mond gevallen bent... En ze zijn er soms heel erg duidelijk... maar de meest verlegen mensen ontplooien zich erg mooi... Tenminste zoals ik het in mijn klas zie en hoor van andere "bronnen". Haha!

Maar heb je je ook al opgegeven voor een meeloopdag? Of wil je niet meer?

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 16:19

Arabesk schreef:
En het erge is ik heb er geen opleiding voor gedaan Clown en ik studeer analytische chemie Haha!. Rare combi he!


Helemaal niet! Het bevestigt alleen WEER dat een opleiding journalistiek zoveel nog niet zegt. Ik vraag me de laatste tijd steeds meer af hoe je een goed journalist wordt: Op een school of door gewoon heel veel ervaring in de praktijk op te doen. Als je kijkt naar hoe ze het bij mij op school aanpakken, ga ik dus echt voor het laatste...

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:21

Toekie schreef:
Arabesk schreef:
En het erge is ik heb er geen opleiding voor gedaan Clown en ik studeer analytische chemie Haha!. Rare combi he!


Helemaal niet! Het bevestigt alleen WEER dat een opleiding journalistiek zoveel nog niet zegt. Ik vraag me de laatste tijd steeds meer af hoe je een goed journalist wordt: Op een school of door gewoon heel veel ervaring in de praktijk op te doen. Als je kijkt naar hoe ze het bij mij op school aanpakken, ga ik dus echt voor het laatste...


welke school zit jij dan? Utrecht? Hebben jullie daar ook wel praktijkdagen enzo?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:23

Tinkelbel schreef:
Verder moet je goede onderzoeksvaardigheden hebben, goed kunnen lezen, schrijven, en vooral samenvatten, goed kunnen argumenteren, betrokken zijn, over sociale vaardigheden beschikken, doelgroepgericht enm zorgvuldig kunnen schrijven, etisch kunnen denken, nieuwsgierig en onafhankelijk zijn.


Dit laatste geldt ook voor chemie als je daar verder in wil, -> wetenschappelijke artikelen schrijven. Hoewel ik van sommige collega's de indruk krijg dat de sociale vaardigheden ergens zijn blijven steken Haha! Haha! (stelletje NERDS)

Kennis van politiek, samenleving, cultuur etc vind ik gewoon ook belangrijk voor je algemene ontwikkeling!!! En correct spellen zou toch ook geen schande zijn voor heel wat mensen. Hahahaha.

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:24

Arabesk schreef:

Dit laatste geldt ook voor chemie als je daar verder in wil, -> wetenschappelijke artikelen schrijven. Hoewel ik van sommige collega's de indruk krijg dat de sociale vaardigheden ergens zijn blijven steken Haha! Haha! (stelletje NERDS)

Kennis van politiek etc vind ik gewoon ook belangrijk voor je algemene ontwikkeling!!!
En correct spellen zou toch ook geen schande zijn voor heel wat mensen
. Hahahaha.


Het is vaak niet het spellen waar de grootste problemen in zitten.

Maar het correct formuleren van zinnen! Knipoog

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 16:25

kippie17 schreef:
welke school zit jij dan? Utrecht? Hebben jullie daar ook wel praktijkdagen enzo?


Ik zit in Tilburg (Fontys). Wat versta jij precies onder praktijk dagen? Lachen

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:41

Toekie schreef:
kippie17 schreef:
welke school zit jij dan? Utrecht? Hebben jullie daar ook wel praktijkdagen enzo?


Ik zit in Tilburg (Fontys). Wat versta jij precies onder praktijk dagen? Lachen


Wij hebben 2 keer per week praktijkdag, dat is van half 9 tot half 3. Dan krijg je eerst een intro-college (1 vaste docent) en dan ga je een paar uur met een opdracht aan de slag. Dat kan zijn een commissieverslag of nieuwsverhaal of iets heel anders en dan heb je daarna weer 1,5 uur besprekend college...

En dan bekritiseer je elkaar en leer je veel van! Vorig blok maakten we een website. Dan werk je echt in deelredacties enzo. Dit blok hebben we 2 dagen een leskrant gemaakt. Leer je ook echt met deadlines (en stress) werken!

Dat is echt heel leuk!

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 17:00

Dat soort praktijkdagen hebben wij niet. Heel af en toe hebben we een college waarin we ter plekke iets moeten schrijven, maar dat is niet vaak. Zo hadden we één keer een columnistendag. Toen kwamen verschillende columnisten en moesten we zelf ook aan de slag. Dat vond ik hartstikke leuk.

Maar net zoals bij jou, 2x in de week een hele dag, dat hebben wij nooit. De vakken die wij hebben (voor zover je het 'vakken' kunt noemen):

- heeeeeeel veeeeeel massacommunicatie (allemaal theorieën en modellen en zo Misselijk )
- Kennis van de Wereld
- Nederlands (taalreflectie)
- Engels (2 x per 12 weken)
- Frans (2 x per 12 weken)
- Duits (2 x per 12 weken)
- Video (1 x per 2 weken) dan krijgen we een video te zien waar we vragen over moeten beantwoorden, of we moeten de theorie van die week er aan relateren. Gaaaap

* En dan lees ik in onze schoolkrant dat krantenredacties geen HBO-journalistiek studenten meer aannemen, omdat ze liever intern opleiden.
* En dan hoor je van een medestudent dat -ie kei hard werd uitgelachen op een redactie, wanneer hij vertelt wat hij allemaal moet leren (theorie).
* En dan hoor ik van de docenten die mijn werk nakijken dat ik talent heb, dat het veelbelovend is, dat ik deze school 'met verve doorloop', dat andere tutoren jaloers zijn, enz. (ja echt waar, dat commentaar staat in mijn portfolio). Schijnheilig Haha! En de kans is groot dat ik het niet haal omdat ik mijn theorie-toetsen elke keer niet haal.

Ja, lekker motiverend. Gestoord

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:28

Oke...... Dan is jouw opleiding dus echt heel anders ingedeeld dan die waar ik zit. Wij hebben echt veel praktijk. Voor elk vaak moeten we verslagen maken. Zo hebben we nu net weer verslagen ingeleverd voor onderzoek. En ook in die verslagen moet je gaan schrijven voor een bepaalde doelgroep. Ik heb dan vorige half jaar economie en cultuur gehad. Naast communicatie, journalistiek(praktijk dus) en taalbeheersing.. En dit half jaar hebben we ipv eco en cult, politiek en onderzoek. De docenten van journ. en tbh werken samen met elkaar en daar hebben we op de praktijkdag ook 1 gezamenlijk contactuur mee...

De portfoliogesprekken doen zij ook samen... Ze zijn hier soms wel vrij hard in het klassikaal beoordelen van je stukken. Maar dat is een beetje de stijl van één leraar. Hij is wel supergoed en we leren daar juist heel veel van..

Ik ben echt superblij dat ik voor Zwolle gekozen heb... Ik denk dat je hier toch echt wel goed voorbereid wordt op de journalistieke-maatschappij.....

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:29

Ik studeer ook journalistiek in Zwolle, derde jaar (en nog een beetje 2e jaar Schijnheilig ) en wij hebben de opleiding in de oude stijl gehad. De manier waarop Kippie bijvoorbeeld "les" heeft spreekt mij veel meer aan. Nu ik de opleiding gedaan heb, snap ik ook dat de meeste kranten het liefst universitair geschoolde mensen aannemen en ze verder zelf opleiden. Volgend jaar ga ik stage lopen en hoop ik de 'echte' journalistiek te leren kennen Haha!

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:13

Toekie schreef:
Arabesk schreef:
Ja ik ben een tijdje freelancer geweest naast mij opleiding!


Wat deed je precies? En voor welk medium? (Als ik vragen mag) Knipoog


Ikzelf doe de opleiding Journalistiek in Tilburg (Fontys). Vind het vak geweldig, maar het beleid van de school...


heb een half jaar in tilburg journalistiek gedaan, maar had het snel gezien daar. had niet het gevoel dat ik daar iets leerde

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:45

loulou schreef:

heb een half jaar in tilburg journalistiek gedaan, maar had het snel gezien daar. had niet het gevoel dat ik daar iets leerde


Wat doe je nu dan?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:31

Ik studeer communicatie. Hoewel je er niet echt wordt opgeleid tot journalist kun je wel een aantal journalistieke baantjes verwachten: schrijven voor de regiokrant, interne nieuwsbrieven, (interne) magazines etc. Daarnaast schrijf je ook vaak teksten voor communicatieuittingen maar dat past naar mijn mening niet onder de noemer journalistiek maar tekstschrijver.

When nothing goes right,

go left.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 17:09

kippie17 schreef:
loulou schreef:

heb een half jaar in tilburg journalistiek gedaan, maar had het snel gezien daar. had niet het gevoel dat ik daar iets leerde


Wat doe je nu dan?


Daar ben ik ook benieuwd naar! Doe je nog steeds journalistiek, maar dan ergens anders? Kun je misschien iets meer toelichten? Ben namelijk erg benieuwd, aangezien ik ook niet zo blij ben met de 'mentaliteit' van mijn school...

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:15

Het is nu al een aantal jaar mijn grote droom om journalist te worden.
Het lijkt me een ontzettend leuke baan.
Ik denk dat ik dit topic maar eens goed in de gaten hou!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

pony

Berichten: 281
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:06

hoi,

ik ben een fotojournalist, of eigenlijk meer een fotograaf.
heel erg leuk werk.

Yeahaa!
Pony heeft een pony.


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Zijn er hier journalisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:13

Nu het in dit topic toch over schrijven gaat:

Arabesk schreef:
Ja klopt allemaal als een bus!


"Sluit als een bus" óf "Klopt als een zwerende vinger"

Knipoog

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Nancy, AmyJamess, Aranel, dandy123, Eelmo, Esther, kimberly1995, Labby1, nafkedemi, nimbletje, Traiectum, Verara en 123 bezoekers