vraagje aan alle caviahouders !!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

vraagje aan alle caviahouders !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 11:37

Mijn twee jarige cavia Bo is eindelijk drachtig,
het wilde maar nooit lukken,en die was de laatste kans voordat ze te oud was en het is eindelijk gelukt.
Maar sinds een paar weken wordt ze steeds meer kaal.
Vooral op haar buik en bij de pootjes,je ziet het niet zo goed als ze gewoon loopt.
Ik was bang dat ze schurft ofzo had,dus voor de zekerheid even bij de dierenarts langs.
Het zou schurft kunnen zijn,maar ze krabde haar huid niet open,
en omdat het dus niet zeker was kreeg Bo geen antibiotica,
want dat kon schadelijk zijn voor de kleintjes.
We moesten eerst afwachten.
De dierenarts zei dat ze ook wat kaal kon worden door de zwangerschap.
Nou fok al een tijdje met cavia's en ik heb het nog nooit eerder meegemaakt.
Bo word nog steeds langzaam een beetje kaler,maar haat huid is helemaal onbeschadigt en zonder schilfers ofzo.
En nu ze eindelijk drachtig is,moet het wel goed gaan.
Heeft iemand van jullie drachtige zeugjes met haaruitval gehad of een idee wat dit anders kan zijn??

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:07

ik heb dat ook gehad met mijn cavia. konijnen doen dat ook maar die doen het voor het nest te maken. maar de kleintjes kwamen goed ter wereld dus bij die van ons was er niks aan de hand. hopelijk met die van jouw dan ook niet.

lady353

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 15:00

ik heb het wel gehoord over katten,maar cavia's dat weet ik niet
en schurft dan voel je ook korstjes op de rug,dus dat is het dan niet,want dat had de cavia van mijn nichtje

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 15:32

waarom heb je haar laten dekken als ze nog nooit een nestje heeft gehad?
Voor een cavia is het wel zo verstandig ze voor ze 1 zijn het 1e nestje te laten krijgen, dit ivm de ruimte op de bekken.
Als ze ouder zijn en nog geen nestje hebben gehad is dit vaak te krap.

Verder heeft onze cavia dit nu ook (staat op klappen)
Bij de dierenwinkel even een anti schurft middeltje halen, is een flesje met verstuiver. Is veilig voor zwangere knaafjes.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 15:54

Ja, wat Stef zegt is inderdaad waar. Ze kan nu veel problemen krijgen met het baren van de jongen.

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 15:59

Bij mij werden cavia's ook wel eens kaal tijdens de dracht. Nadat de jongen gespeend waren ging het weer groeien. Het heeft te maken met de hormoonhuishouding van het beestje. Mijn ratten werden ook kaal tijdens de dracht.
En wat Stef zei over de leeftijd klopt wel. Het is niet verstandig om ze op die leeftijd pas een nestje te laten krijgen, maar het kan wel. Bij mij is het ook een paar keer goed gegaan.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 16:55

Stef heeft gelijk, tel uit wanneer ze moet bevallen en neem contact op met de DA .

Als je denkt dat het schruft is kun je er shampoo voor krijgen maar wat de andere al zeggen ik denk dat het met de hormonen te maken heeft.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 17:55

daarbij is 2 trouwens helemaal niet oud voor knaaf.
Onze oudste was 6, 2 mnd terug overleden

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 18:10

Ik heb een beertje gehad die bijna 8 jaar is geworden. Was een gladhaar cavia (blauwgrijs) en hij is altijd gezond geweest.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 18:15

zilver agouti ofzo?
Die vind ik wel leuk trouwens. Wij hadden laatst een zilver agouti bonte gladhaar gezien, ook beertje. Helemaal verliefd! Toen we hem de dag later echter wilde gaan kopen was ie al verkocht....

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 19:13

stef schreef:
waarom heb je haar laten dekken als ze nog nooit een nestje heeft gehad?


Dat wilde ik heel graag ,maar toen lukte het nooit,ze is al bij meerdere mannetjes geweest.
Ik wil het ook het liefst wanneer ze tussen een half en anderhalf jaar zijn,want dat is de beste leeftijd,maar of het met twee nog kan,hangt ook een beetje van cavia af en de dierenarts zei dat Bo het nog wel kon,als het deze keer zou lukken.En die laatste poging is gelukt.

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 19:20

wij hebben ook jonkies gehad maar we hebben er nog nooit last van gehad Verward

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:19

Cavia's zijn leuke beestjes, maar er ging een beetje teveel werk inzitten. Ik had er op het laatst zo'n 35. In alle kleuren (rood, bont, verschillende agouti's, schildpad) en ook in verschillende haarsoorten (glad, ruw, sheltie, rex). Ik had ook een hele mooie zwarte engels crested satijn. Die is alleen helaas door de kat aangevallen en daar kon ie kennelijk niet zo goed tegen.
Misschien begin ik later weer met knaafjes, als ik wat meer tijd heb.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 22:08

engels crested is engelse kruin?
Zoeen hebben wij ook.
We hebben nu 2 borstels, 1 half glad half borstel, 2 engels gekruind, 2 shelties en 2 glad

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 22:19

Crested is kruin idd. Engels is met een kruin in de zelfde kleur en amerikaans is met een witten kruin. Die heb ik ook gehad, in de kleur rood. Ik heb ook een wit grijs agouti schildpad gehad. (ik spaar leuke kleurtjes, ook bij mijn konijnen).
Ik had ook Peruvians, maar die knipte ik altijd, net als de shelties, want anders moest ik ze elke keer kammen.