Met ijzers dag en nacht het land op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ugene2001

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Zoetermeer

Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 13:17

Hallo!

Mijn paardje heeft 2 ijzers voor ivm met een afwijkende beenstand, nou gaat hij over ong. 2 weken dag en nacht het land op...
Ik vroeg me af wat jullie dan zouden doen? Ik denk niet dat het veel kwaad kan maar hij moet wel beter uitkijken...

Ik wil graag jullie mening horen!

Groetjes Vera

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:24

Die van mij heeft 4-kant ijzers en loopt al 11 jaar in de zomer dag en nacht in de wei met ijzers , het enige wat ik wel heb is dat hij ze zo nu en dan aftrapt dat is het enige lastige er aan. Voor de rest zie ik niet zo veel problemen hoor. Lekker de wei in zou ik zo zeggen Haha!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:28

Wat hebben ijzers te maken met 24/7 op het land?
Het enige waar je op moet letten (maar dat moet je sowieso) is dat de ijzers er goed onderliggen en als hij een ijzer verliest zul je moeten gaan zoeken.....

Ibbel

Berichten: 49130
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:33

Als je paard speciaal beslag heeft om die beenstanden te corrigeren lijkt het me dat je daar niet veel nut van zult hebben op zachte grond. Dus dan zou ik het niet doen.
Voor de rest kan een paard met ijzers gewoon de wei in. Als het land erg nat is loopt een paard met ijzers het wél eerder kapot.

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:39

Die van mij heeft ook iets dergelijks gehad en is gewoon het land in gegaan. Heeft geen nadelig effect gehad op de te bewerkstelligen correctie.
Is het inderdaad een zeer zompig en nat weiland dan kun je inderdaad afvragen of de ijzers effect zullen hebben omdat dan de ondergrond wordt aangepast aan de stand van de hoeven.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:45

Ook opletten (vooral met achterijzers) dat het geen paarden zijn die met elkaar knokken. Klinkt logisch maar een paard met ijzers kan meer schade aanrichten dan 1 zonder.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:48

Die van mij gaat ook gewoon dag en nacht met rondom ijzers het land op.

Edit: 2500e bericht! Schijnheilig

bogie
Berichten: 500
Geregistreerd: 25-10-04

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:01

Die van mij staat met hoefijzers op het land. Vorig jaar heb ik ze er wel onderuit laten halen omdat ze de hele tijd trapte naar het veulen. Dat was een indringer in haar ogen.

Nu staat ze weer alleen en blijven de ijzers er gewoon onder, maakt echt helemaal niets uit hoor.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:33

Met ijzers kunnen ze wel sneller uitglijden op het gras, das een nadeel. en bij nat weer houd je idd al snel geen weiland meer over.....

Ugene2001

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 15:40

Ibbel schreef:
Als je paard speciaal beslag heeft om die beenstanden te corrigeren lijkt het me dat je daar niet veel nut van zult hebben op zachte grond. Dus dan zou ik het niet doen.
Voor de rest kan een paard met ijzers gewoon de wei in. Als het land erg nat is loopt een paard met ijzers het wél eerder kapot.


Zoals jij het zegt klopt het inderdaad, maar ik blijf wel gewoon rijden(sorry vergeten erbij te zetten). Daarom kan ik de ijzers er niet ondervandaan laten...

Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:57

Paarden wennen snel genoeg aan nattig/zompig weiland met ijzers, dus voor uitglijden hoef je niet bang te zijn! En tja kapotlopen.. ja wel meer dan zonder maargoed alssie de ijzers nodig heeft: jammerdan!

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:38

Moeten er dan ook 24/7 kalkoenen in?

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:21

Steffie89 schreef:
Moeten er dan ook 24/7 kalkoenen in?


Nee dat is veel te gevaarlijk..

Ik rij ook wel op gras zonder stiften en mijn paard staat rondom op ijzers. De pony alleen voor en beide lopen zomers 24/7 buiten.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:27

mijne gaat ook met ijzers rondom het land op, ik moet ze eronder hebben omdat ze er 1 net onder zitten en 2 ik alleen maar op straat kan rijden

Anoniem

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:45

Waarom zou een paard niet met ijzers in de wei kunnen Verward

Als ie een corrigerend ijzer heeft: lekker laten zitten!

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:02

Die van mij staat bij jou op dezelfde stal Vera en gaat ook met ijzers het land op.

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:52

vaak willen de eigenaren van wie het land is dat je de ijzers eraf haalt ivm met verwonden van de andere paarden

Ugene2001

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 23:07

taverno schreef:
Die van mij staat bij jou op dezelfde stal Vera en gaat ook met ijzers het land op.


Joh, dat wist ik niet Bloos , wie is jou paard dan? misschien weet ik dan wie je bent Knipoog

Ibbel

Berichten: 49130
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:03

XveraX schreef:
Ibbel schreef:
Als je paard speciaal beslag heeft om die beenstanden te corrigeren lijkt het me dat je daar niet veel nut van zult hebben op zachte grond. Dus dan zou ik het niet doen.
Voor de rest kan een paard met ijzers gewoon de wei in. Als het land erg nat is loopt een paard met ijzers het wél eerder kapot.


Zoals jij het zegt klopt het inderdaad, maar ik blijf wel gewoon rijden(sorry vergeten erbij te zetten). Daarom kan ik de ijzers er niet ondervandaan laten...


Ik bedoelde: dan zou ik je paard niet 24/7 op het land zetten, maar 's nachts op stal (of in een uitloop met harde bodem) om de correctie-ijzers hun werk te laten doen.

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:16

XveraX schreef:
taverno schreef:
Die van mij staat bij jou op dezelfde stal Vera en gaat ook met ijzers het land op.


Joh, dat wist ik niet Bloos , wie is jou paard dan? misschien weet ik dan wie je bent Knipoog


Hahahah hoelang sta je er nou al Veer !!!
Samira, die grote bruine merrie tegenover Quibus, is van haar !!!

Enne lekker laten zitten die ijzers, kan geen kwaad !!! Zoveel doen dat op stal

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:13

Ik neem aan dat je vraag vooral was om dat je bang was dat ze zichzelf pijn doet?

Als paarden 24/7 in de wei staan doen ze niet zo gek als wanneer ze een half uurtje even los mogen. Ze zijn drukker met eten en tuurlijk maken ze af en toe een sprintje of een paar bokkesprongen. Maar veel minder heftig

Anoniem

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:15

Die van mij staat de hele winter zolang het licht is buiten, met ijzers, dus ook als de wei nat is.
Nu in de lente staat hij ook zolang het licht is buien en over een poosje ook snachts
Ze weten niet anders dan dat hun remweg misschien wat langer is als zonder. Dus daar heb je niet vlug problemen door.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:37

Alletwee mijn verzorgpony's staan op 4 ijzers. En staan dag en nacht op het land. Zonder beschermers oid. En nog nooit last gehad, ook geen afgetrapte ijzers! Dus ik zou zeggen; Waarom niet? Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re: Met ijzers dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:48

Ook mijn beslagen paarden gaan gewoon 24/7 de wei op als het weer het toelaat. Nog geen problemen mee gehad. Enkel verliest er weleens eentje een ijzer.
Ze staan altijd in dezelfde groepen, dus ik ben niet zo bang voor verwondingen. De rangorde is namelijk allang bepaald.