Rare bobbel onder het zadel?? na lange buitenrit!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Rare bobbel onder het zadel?? na lange buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 12:30

HOi allemaal!

Er is gister iets raars gebeurd...
Ik zou met een vriendin een buitenritje gaan maken, maar na een uur waren we de we dus hardstikke verdwaaald. (zal bij verslag van de dag ff een verslag typen) en als met al zijn we 6 uur onderweg geweeest, en hebben tussen de 30 en 35 km afgelegd Verward Lips are sealed Ik ben daar dus helemaal niet blij mee, maarja, we verdwaalden ook niet expres
We waren om 8 uur terug, en ik heb misty lekker een warme douche gegeven en zijn benen flink met koud afgespoten (dat was dacht ik goed, en ons mam zei ook dat dat goed was) en hem daarna met een zweetdekentje op stal gezet. (hij was absoluut niet bezweet raar genoeg Verward maar we hebben ook alleen gestapt een een beetje gedraafd.
WE zijn toen naar huis gegaan, maar ik moest zijn stal nog uitmesten, dus een uur na aankomst, zijn we teruggegaan, maar toen zag ik iets engs:
Hij had precies onder het zadel, aan de voorkant, waar bij mij de (ingebouwede) voorsingel zit (dressuurzadel) heeft hij aan de ene kant een bult zitten van zo'n 5 cm doorsnee (lijkt op een "verse muggebult" bij mensen, op het moment dat ie nog wit is Knipoog ) en aan de andere kant, op dezelfde plek 3 kleinere van zo'n 2 cm doorsnee per bult.
Ik schrok hier behoorlijk van, want hij is ooko helemaal niet gewend zolang buiten te rijden! Huilen
Kan het zijn dat mijn zadel toch niet goed past? (hebben wel mensen naar gekeken, maar nog geen zadelmaker, die komt maandag pas)
of zijn het (dacht ons mam) een soort van blaren?

Wie kan me helpen? het is toch niks ernstigs he?
En verder nog tips? hij krijgt vandaag trouwens een rustdag...

Alvast bedankt!
Groetjes iris

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:19

Weet je heeeeel zeker dat je schabrak niet dubbel zat, of dat er viezigheid tussen het schabrak en de huid zat?
Als dat het niet is, dan kun je er donder op zeggen dat je zadel toch niet helemaal goed past.

Vandaag trouwens wel even losgooien, wandelen of lekker in de wei zetten hoor, anders wordt ie zo stijf als het maar kan. En morgen dan lekker rustig rijden of longeren.

Succes ermee

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:21

Ik zou het echt niet weten. Maar wie weet heeft je moeder wel gelijk, ik denk dat het best blaren kunnen zijn.. Maar zou het echt niet weten!!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 13:23

Carola: Nee, het shabrak zat niet dubbel, en ik denk inderdaad dat het mijn zadel was:(
Is het niet ernstig? en hij gaat vandaag de hele dag op de wei;)
En nath: ik dacht inderdaad ook aan blaren, maar ik vind het er zo eng uitzien:(

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:52

Blaren kan een paard niet krijgen, dat is het dus zeker niet.

Niet rijden totdat die bobbels helemaal weg zijn he! En als het kan, zo spoedig mogelijk je zadel laten nakijken.
Of nog een tip: neem een wit schabrak, poets je pony niet, schabrak erop, zadel erop, voorzichtig opstappen, rijden, en dan naar de onderkant van het schabrak kijken. Op de ruggegraat mag het schabrak NIET vies zijn, en verder moet het schabrak overal waar de kussens liggen ongeveer even vies zijn. Het kan goed dat jou zadel te smal van voren is, en dan is de voorkant van het schabrak dus viezer als de achterkant. Niet goed dus!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 13:55

Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar ik zie wel altijd dat de 'ruggegraat' schoon is, dat is al iets;)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 16:07

ruggegraten liggen meestal wel vrij. De meest voorkomende drukkingen liggen aan de voorkant van het zadel.
Dus de schoft en de plakken naast de schoft.

Jou paard heeft dus waarschijnlijk wel drukplekken. Ik zou ze regelmatig even koelen en misschien een special drukking zalf erop(bij de ruiterzaak).

Ik dacht eerst ook dat mijn zadel goed lag, totdat ik ineens ritten ging maken van 2 uur en langer, toen verschenen er ook drukkingen(witte haren).
Ben nu dus op zoek naar een ander zadel.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 17:34

Het is inderdaad een drukking, volgens mijn instructrice. Ik ga het nu elke dag insmeren met uierzalf, en ik hoop dast het snel weg is. Er zitten trouwens gewoon haren, niet open ofzo. Verward
allemaal bedankt voor de reachties!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:15

Heeft mijn paard ook gehad, zijn wel degelijk een soort van blaren. Ik hbe op advies van sjuimpje traumeel gel gekocht en die werkte super! Ik heb hem ook veel gekoeld met koud water. Het kwam bij obsess niet omdat zn zadel niet goed lag ofzo maar door vuilen zweten.

Succes ermee!