lichtrijden en pijn in je enkels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

lichtrijden en pijn in je enkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 20:19

ej ff vraagje...
als jullie lichtrijden, gaan jullie dan staan vanuit je knieën of je enkels?

ik rij meestal (in de les) op ijslanders=lange beugels.
Maar op mijn verzorgpaardje rij ik dus met kortere beugels, omdat ik als ik langer licht rijd last krijg van m'n enkels dacht ik dus dat 't daar aan lag...
ik rij dus licht vanuit m'n enkels, elke keer als ik ga staan "strek" ik m'n enkels(niet dat ik echt op m'n tenen ga staan hoor, maar dan je net 't laatste stukje dat je "afzet" meer op je tenen staat als dat ze laag zijn (ze komen niet veel hoger als de bal van m'n voet, maar toch.

zou het kunnen dat ik last van m'n enkels krijg doordat ik meer vanuit m'n knieën moet lichtrijden? of doet iedereen dat met lichtrijden (dat beetje staan vanuit je enkels) en is het een kwestie van wennen met kortere beugels rijden (ik rijd al een hele tijd op idris, maar sinds kort met "engelse" beugels inplaats van "ijslandse lengte")

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Re: lichtrijden en pijn in je enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:03

Ik denk dat het wel ligt aan het lichtrijden vanuit je enkels.. zover ik weet rijd ik gewoon licht van uit mn knieën,ik heb wel dat als ik te korte beugels heb,mn hakken te ver uitdruk en dan spanning op mn enkels komt en ik last van mn enkels krijg..misschien heb jij dit ook omdat je he tniet gewend bent

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: lichtrijden en pijn in je enkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 08:43

hmmm ja misschien wel... ik weet 't niet... want als ik met langere beugels rijd (wel op m'n verzorgpony) heb ik er geen last van...

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re: lichtrijden en pijn in je enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:52

ik heb t zelfde als samanthaaaaa.... maar verder eigenlijk alleen als ik lang rij of ik heel lang met korte beugels rij, verder meestal niet.. naja s6 ermee dan hopelijk vindt je de oorzaak !!! tippie : stevige schoenen geven lkkr veel ondersteuning, dus mss is dat een idee ?

shellybaby
Berichten: 28
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: nootdorp

Re: lichtrijden en pijn in je enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:23

als je geen last meer wil hebben moet je tijdens de lessen met iets kortere beugels gaan rijden als je beugels namelijk te lang zijn ga je automatisch vaak alvanuit je enkels lichtrijden als je ze korter maakt wordt het daarom ook makkelijker om vanuit je knieen te gaan rijden

magicc
Berichten: 108
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: lichtrijden en pijn in je enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:43

Zelf heb ik daar ook last van. maarja het is maar net hoelang je de beugels hebt. op de manege moest ik altijd met ontzettende lange beugels rijden.. en dan voel je dat na afloop wel.. soms wel een paar dagen. ik heb het liefst mijn beugels op arm lengte maar de instructrice vond me net een jocky zei ze terwijl dat wel beter is qua lichtrijden vind ik zelf.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: lichtrijden en pijn in je enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:10

Je moet het paard je omhoog laten gooien en niet zelf afzetten op knieeen of enkels. In principe is de knie wel het schanierpunt en blijft de hak uitgedrukt.

Beugels moet je ook nooit te lang maken zodat je er maar net bij kunt. Een lang been kan namelijk geen kracht zetten.


Ga maar eens draven en dan laat je je paard je opwippen.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Re: lichtrijden en pijn in je enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:38

Ik keek ook even raar, ik gebruik mijn enkels helemaal niet met lichtrijden! Ik laat me inderdaad "opwippen" door het paard, gebruik mijn bovenbenen het meest om te lichtrijden, denk ik, en hou mijn knieen aan mijn paard als scharnierpunt.

Probeer anders eens licht te rijden zonder beugels. Raar, maar het kan! (kost je de nodige spierpijn, geloof mij maar, maar misschien krijg je dan wel het idee hoe je licht kan rijden zonder je enkels te gebruiken.)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: lichtrijden en pijn in je enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:26

Ik laat me ook omhoog gooien. Maar ik veer wel door mijn enkels. Ik vang de schokken er mee op zegmaar. De meeste doen dat geloof ik met de knieen, maar daar heb ik veel last van dus doe ik het maar zo.

MarjaG

Berichten: 979
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Breukelen

Re: lichtrijden en pijn in je enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:38

Ik sluit me bij Kafue aan.....

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: lichtrijden en pijn in je enkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 13:50

ok ff voor de duidelijkheid...:
ik laat me inderdaad ook "opgooien" door mijn paard, dat lukt ook wel, maar toch heb ik op een of andere manier last van mijn enkels... tis ook niet echt dat ik ga staan op m'n tenen, maar niet helemaal meer uitgedrukt
lichtrijden zonder beugels doe ik ook wel eens, maar het is zo verschrikkelijk zwaar (omdat je nu zelf je hele gewicht op je bovenbenen omhoog moet krijgen... ik kan me dus niet voorstellen dat iedereen dat altijd doet...
ik kan in de les niet korter rijden, ik rijd ijslands namelijk...
ik rij ook met stevige schoenen, heb er ook niet heel erg veel last van (geen dagen, maar alleen als ik op 't paard zit, zo snel ik ervan af ben is 't weg=))

Lottew

Berichten: 690
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Heerlen

Re: lichtrijden en pijn in je enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:13

Ik heb dit nu ook een beetje, paard is (nog) best gevoelig voor mn benen waardoor ik mijn benen een beetje afsteek en dit soms ook gebruikte als rem, als ik r echt niet terug kreeg vanuit de galop (staan in t zadel). Niet goed natuurlijk, en na / tijdens t rijden ontzettende (spier)pijn in mn kuiten. T beste is inderdaad je vanzelf en beetje te laten opgooien en je meer vanuit je knieeen te bewegen.

vanillalady
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-04-05

Re: lichtrijden en pijn in je enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:53

hey ik las daarjuist je berichtje over pijn in je enkels en k wou direct reageren want ik heb namenlijk dezelfde pijn.. k weet niet hoe het komt want ik rij met gewonne stijgbeugels waar je een normale steun in hebt! maar in mijn laarze doe ik wel dikke wollen sokken aan zou het daar aan kunnen liggen??? help me aub want ik heb deze zondag een dressuurwedstrijd en k houd het niet uit van de pijn!!

Verdrietig
xxx karen xxx

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: lichtrijden en pijn in je enkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 19:16

naja ik heb vandaag niet heel erg veel gedraaft (buitenritje, veel gestapt want m'n paard is gek in d'r hoofd (waardoor ze ook in volle ren gelop ervandoor ging=()) gister wel veel gedraaft... en heel erg gelet op 't vanuit m'n knieën lichtrijden en enkels stil houden... 't viel me op dat het beter wil als je heel diep en wat meer naar achter gaat zitten... kost wat moeite, maar dan lukt 't wel =D