Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Goos_Horses schreef:even heel off topic maar suikermeisje mag ik jou dagen ook hebben, ik kom namelijk uren te kort hihi
Buffelo schreef:wat mij opvalt he, waarom laten sommige mensen hun paarden binnen met slecht weer? ik persoonlijk denk dat dat de paarden niet veel uit maakt of het nou waait, regent of wat dan ook. mijn paard staat buiten, weer of geen weer.
Buffelo schreef:wat mij opvalt he, waarom laten sommige mensen hun paarden binnen met slecht weer? ik persoonlijk denk dat dat de paarden niet veel uit maakt of het nou waait, regent of wat dan ook. mijn paard staat buiten, weer of geen weer.
Cindyrella schreef:Wij hebben 3 trekpaarden en een (21 jarige) haflinger aan huis staan. Vriendlief is hoefsmid en veel op de baan, heel onregelmatig thuis en ikzelf werk 40 uur per week. ma t/m do van 8.30 tot 18.00 en vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.
07.15 uur de trekpaarden allemaal een schep basisbrok en 1,5 plak hooi, de haflinger een plak hooi en een 1/3 schep basisbrok
08.00-08.15 uur paarden naar buiten in de bak. 20x40 bak door de helft en per helft 2 paarden.
17.00 uur stallen mesten (drollen en natte plekken weg scheppen)
17.15-17.30 uur paarden naar binnen en weer basisbrok en 1,5 plak hooi
17.30 uur drollen scheppen uit de bak
22.15-22.30 uur geweekte zemelen (met vlozaad of een scheut lijnzaadolie) en 1,5 plak hooi.
Door de weeks proberen we regelmatig tussen 17.30 en 22.00 uur ook wat met ze te doen. Dit varieert van rijden tot longeren, tot wat grondwerk of tot poetsen op de 'dorsvloer'
In het weekend zijn we uiteraard ook vaak met de paarden bezig, maar dat varieert echt qua tijd .
De stallen helemaal uitmesten doe ik op vrijdagmiddag. Zodat we het weekend gewoon lekker 'vrij' hebben
De paarden bij ons krijgen bewust geen (onbeperkt) hooi in de bak, want ook met een hooinet komt er veel hooi op de grond te liggen, wat ze dan weer opeten. 2 van onze paarden zijn enorm gevoelig voor zandkoliek.
Daarbij blijft een van de paarden gewoon maar door eten tot hij uit elkaar barst, hebben we er eentje met voernijd en ook eentje die gewoonweg niet zuinig is op zijn eten en de helft vertrapt en het dan vervolgens niet meer wilt eten. (Hoe bedoel je allemaal een eigen gebruiksaanwijzing?? )
Paarden leven overigens echt wel op de klok, en wij proberen dan ook altijd ons schema goed aan te houden.
Uitslapen is er voor ons 's winters niet bij, wekker zetten is in principe niet nodig, want onze slaapkamer is tegenaan de stallen en om een beetje na 7.00uur beginnen de paarden met lawaai maken, omdat het dan voertijd is.
Om 17.15 lopen ze ongeduldig voor de draad heen en weer te paraderen, hinniken af en toe eens. Omdat ze weten dat het tijd is om naar binnen te gaan!