Bokkers die hun paarden thuis hebben staan.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:50

Nu staan de paarden nog 27/7 buiten.
's Morgens voert mijn moeder, staan de hele dag buiten en eten dus af en toe was.
tussen 5 en 7 voer ik zelf. Ik rijd 's avonds, in de middag en soms zelfs 's ochtends.

In de winter: 's Morgens binnen eten, rond 11 uur naar buiten, als ik thuis ben (tussen 4 en 6) naar binnen en weer eten. Buiten kunnen ze geen eten krijgen omdat het nogal blubberig is.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:52

3 paarden bij huis:

7.00: muesli/ biks (ligt aan welk paard, ze krijgen elk wat anders) + naar buiten waar ze hooi in een hooinet krijgen. Stallen uitmesten

14.00: 1a 2 handjes muesli + hooi. Hooinetten alvast vullen en voer in de stallen leggen. Mest uit paddock halen + waterbak vullen.

16.00: rijden/longeren etc.
Na het rijden komen ze op stal en krijgen ze muesli/biks +mini plakje hooi. Hooinetten vullen.

21.30: pavo-koek + iets anders(snoepje, wortel, brood etc.) en hooi. Luiken van de stallen dicht doen.

Als het 's ochtends heel slecht weer is (veel regen en wind) blijven ze binnen tot 14.00.

In de zomer staan ze overdag op gras en 's nacht in de paddock of stal.

Goos_Horses

Re: Bokkers die hun paarden thuis hebben staan.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:04

even heel off topic maar suikermeisje mag ik jou dagen ook hebben, ik kom namelijk uren te kort hihi :)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:05

Gos ik zie best wel mensen die gewoon thuis zijn of tussendoor thuis zijn, ik ben jaloerssssssssssss

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 11:12

Meeeeen! Al 3 pagina`s!! Hou het bijna niet bij! :-)
Persoonlijk ben ik er blij met mij onregelmatige diensten! Ben overdag ( bijna ) altijd thuis.
Over het algemeen staan ze hier ook 24/7 buiten, maar dan wel op de paddock met open stallen ( en een paar uurtjes op een stuk wei wat kapot mag ) om inderdaad de rest te sparen..... * vervloekt kleigrond.....*

Het is ook maar net wat je zelf het makkelijkste vind. Ik kan me zo voorstellen dat mensen die fulltime overdag werken, minder tijd hebben om meerdere voerbeurten te geven. Ikzelf heb inderdaad best wat voerbeurten, maar daar zit ook wel enigzins flexibiliteit in hoor. In het weekend is het wel eens een uurtje later en als ik weg moet, dan stouw ik een bult hooi in het net zodat ze daar de dag mee door kunnen komen.

Het is ook maar net wat je gewend bent he!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:15

Goos_Horses schreef:
even heel off topic maar suikermeisje mag ik jou dagen ook hebben, ik kom namelijk uren te kort hihi :)

Ik zit nog 'full'time op school en loop stages.
Het is dat mijn ouders aan huis werken en mijn moeder veel met paarden heeft. Moet zelf wel al het eten klaar leggen voor de wei.
En ik rij ook niet elke dag, max 5x per week, meestal 3 of 4. Paard is jong en heb ook nog een vriendje, en mijn huiswerk natuurlijk. Maar aangezien ik makkelijk en snel kan werken en leren is alles vrij snel af en zit ik geen uren per dag aan mijn huiswerk etc.

Maar snap wel dat dit heel relaxed lijkt, maar vooral te danken aan mijn moeder. (die zet ze namelijk ook buiten in de winter).

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:18

suikermeisje gaat me niet om jou indelen qua voeren maar om het aantal uren wat jou dag heeft

27/7

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 11:47

Goos_Horses schreef:
suikermeisje gaat me niet om jou indelen qua voeren maar om het aantal uren wat jou dag heeft

27/7

:D Zal best lekker zijn ja, als een dag 3 uur langer zou duren! :j

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:33

"Tussenseizoen"
6u10 paarden eten geven
6u20 paarden de weide op
6u45 vertrek richting werk
16u30 stallen mesten en hooi erin
19u krachtvoer en opnieuw hooi

Volop zomer:
paarden 24/7 buiten, 's ochtends rond 6u30 krachtvoer en 's avonds rond 20uur

Volop winter:
6u05 paarden eten, stallen terwijl mesten en hooi geven
06u30 paarden op de "paddock", terug hooi overal leggen :+
16u30 stallen mesten, hooi erin
18u krachtvoer
19u hooi erin

Uren verschillen soms, vooral 's avonds, afhankelijk van wanneer ik rij etc weekends krijgen ze ook later eten :D dan zal het 8uur à 8u30 zijn

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:41

Momenteel:
6.30 - 7.30 uur: naar buiten. Buiten krijgen ze voordroog-kuil + hooi. Weitje waar ze nu staan mogen ze kapot lopen. Wanneer het weer droger weer wordt/vorst kunnen ze op een ander stuk.
16.30 - 18.30 uur: naar binnen. Ieder paard 1 - 1,5 plak hooi
22.00 - 23.00 uur: hooi aanvullen voor de nacht + biks.
Afhankelijk van tijd 's ochtends voor het werk of 's middags na het werk de boxen uitmesten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:45

Lowara schreef:
Wat voert iedereen vroeg :=

Tjsa..als je om 8 uur op je werk verwacht wordt, dan moet je wel. En om een beetje structuur aan te houden gaat dat in het weekend gewoon door.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:05

Hier ook vroeg uit bed.
06.30u krachtvoer, hooi klaarleggen
06.45u op wei/paddock
Rond 14u hooi bijgeven
In de zomer komen ze tegen 22u binnen
In de winter tss 18 en 20 uur naar binnen, krijgen ze een biet en hooi.
22u krachtvoer
Als het erg regent komen ze vroeger binnen en krijgen extra portie hooi.
Ofwel voormiddag of namiddag stallen mesten, hangt af van shift (vroege of avonddienst)
Werk dagen van 6 uren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:11

Buffelo schreef:
wat mij opvalt he, waarom laten sommige mensen hun paarden binnen met slecht weer? ik persoonlijk denk dat dat de paarden niet veel uit maakt of het nou waait, regent of wat dan ook. mijn paard staat buiten, weer of geen weer.

Mijn merrie vindt regen verschrikkelijk... maar het waait hier vaak heel hard, dus dan zijn het net spelden, die regendruppels ;) En mijn andere paard gaat over de draad als hij naar zijn mening te lang buiten staat in de paddock. Ook al heeft hij hooi en een maatje naast em staan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:15

ik werk 3,5 dag in de week, soms late dienst en soms vroeg, Het mesten, hooi voeren/klaarzetten en water klaarzetten doe ik meestal direct na het naar buiten doen, behalve met een vroege dienst

om een uur of 7 krijgen de ochtendbrok
8 uur naar buiten in paddock met onbeperkt hooi
18 uur naar binnen, onbeperkt hooi en portie krachtvoer
23 uur portie krachtvoer, onbeperkt hooi.

krachtvoer wisselt, de sportmerrie die snel mager wordt krijgt 2 x een schep seniores priores, worteltjes, 1/2 brok, 1 muesli
merrie die amper loopt krijgt 3 x een halve brok en wortel
welshpony krijgt paar korreltjes brok en wortel

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:24

4 Shetlandpony's aan huis, paddock met uitloopstal waar ze 's winters dag en nacht staan met graszaadhooi in slowfeeders. De rest van de seizoenen aantal uren weidegang erbij.

07.30-8.00: Slobber + 3 slowfeeders vullen (gaat zo'n 1,5/2 kg per net in)
13.00: slowfeeders bijvullen
17.00-18.00 Krachtvoer + slowfeeders bijvullen
22.30-23.00: slowfeeders bijvullen + voer voor volgende morgen klaarzetten (en vind het altijd wel prettig om ze 's avonds nog een keertje te checken)

Wij geven bewust niet onbeperkt, want dan wordt het echt een bende. Nu eten ze het mooi schoon op steeds en zit er eigenlijk alleen ;s nachts een aantal uur tussen. Al hebben ze dan meestal de mogelijkheid om in de schuilstal nog stro te knabbelen. Verder zijn tussendoor de netten zo'n 1,5 uur leeg, maar eten ze de laatste restjes weg en doen ze andere dingen (slapen, spelen etc.) Dus nooit echt een lege maag, maar ook geen mogelijkheid om door te blijven schranzen (het blijven Shetlanders helaas :+ ).
Als de weide open is gaan ze van 11.00 tot 16.00 op het land en vervalt de middaghooibeurt.

Hier zijn er meerdere mensen die kunnen voeren, vandaar dat deze tijden haalbaar zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:30

Buffelo schreef:
wat mij opvalt he, waarom laten sommige mensen hun paarden binnen met slecht weer? ik persoonlijk denk dat dat de paarden niet veel uit maakt of het nou waait, regent of wat dan ook. mijn paard staat buiten, weer of geen weer.

Mijn ruin wordt heel chagerijnig van regen. Dan gaat hij zijn irritatie botvieren op m'n merrie, waardoor ze binnen de kortste keren onder de bijtwonden zit.
Ik moet zeggen dat het nu heel erg goed gaat, omdat ze de hele zomer al 24/7 buiten hebben gelopen en diverse plenzen regen over zich heen hebben gekregen.
Wat ik nu wel doe is met flinke regen / wind een regendeken op en als ze hebben gewerkt, mogen ze even opdrogen in de stal en dan gaan ze met dekentje weer naar buiten.

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 13:32

Mijn haflinger merrie, staat ook vaak als het regent binnen. Hier kiest ze zelf voor, want ze kan immer de stal in en uit lopen en is vrij om te kiezen. Vooral regen en wind zijn inderdaad een goede reden om naar binnen te vluchten. Bij storm staan ze hier op de paddock. Er staan nogal veel bomen op en rond de wei, vind ik persoonlijk een beetje eng dan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:34

mijn ervaring is dat ze meer schuilen voor zon en vliegen dan voro regen

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:46

Wij hebben 10 paaarden aan huis staan.Op dit moment lopen er nog 5 dag en nacht buiten en die krijgen verder niks.
Diegene die binnen staan krijgen 2x per dag hooi en 2 x brok.Ergens tussen 7-10 uur krijgen ze hooi en een half uurtje later brok.Ergens tussen 17-19 uur krijgen ze weer hooi en na een uurtje brok.
We hebben een merrie en veulen op stal die s'morgens naar buiten gaan en tegen donker weer naar binnen. 2 sportpaarden die om en om een dagdeel in de wei staan.En een hengst die er in de avond uit mag.
Ik hou niet van vaste voer tijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:58

Hier 1 paard en 6 pony's op stal.
Krijgen minimaal 4 x hooi (hooiruif) en 3 x brok per dag.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:29

Wij hebben 3 trekpaarden en een (21 jarige) haflinger aan huis staan. Vriendlief is hoefsmid en veel op de baan, heel onregelmatig thuis en ikzelf werk 40 uur per week. ma t/m do van 8.30 tot 18.00 en vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.

07.15 uur de trekpaarden allemaal een schep basisbrok en 1,5 plak hooi, de haflinger een plak hooi en een 1/3 schep basisbrok
08.00-08.15 uur paarden naar buiten in de bak. 20x40 bak door de helft en per helft 2 paarden.
17.00 uur stallen mesten (drollen en natte plekken weg scheppen)
17.15-17.30 uur paarden naar binnen en weer basisbrok en 1,5 plak hooi
17.30 uur drollen scheppen uit de bak
22.15-22.30 uur geweekte zemelen (met vlozaad of een scheut lijnzaadolie) en 1,5 plak hooi.

Door de weeks proberen we regelmatig tussen 17.30 en 22.00 uur ook wat met ze te doen. Dit varieert van rijden tot longeren, tot wat grondwerk of tot poetsen op de 'dorsvloer'
In het weekend zijn we uiteraard ook vaak met de paarden bezig, maar dat varieert echt qua tijd .
De stallen helemaal uitmesten doe ik op vrijdagmiddag. Zodat we het weekend gewoon lekker 'vrij' hebben

De paarden bij ons krijgen bewust geen (onbeperkt) hooi in de bak, want ook met een hooinet komt er veel hooi op de grond te liggen, wat ze dan weer opeten. 2 van onze paarden zijn enorm gevoelig voor zandkoliek.
Daarbij blijft een van de paarden gewoon maar door eten tot hij uit elkaar barst, hebben we er eentje met voernijd en ook eentje die gewoonweg niet zuinig is op zijn eten en de helft vertrapt en het dan vervolgens niet meer wilt eten. (Hoe bedoel je allemaal een eigen gebruiksaanwijzing?? )

Paarden leven overigens echt wel op de klok, en wij proberen dan ook altijd ons schema goed aan te houden.
Uitslapen is er voor ons 's winters niet bij, wekker zetten is in principe niet nodig, want onze slaapkamer is tegenaan de stallen en om een beetje na 7.00uur beginnen de paarden met lawaai maken, omdat het dan voertijd is.
Om 17.15 lopen ze ongeduldig voor de draad heen en weer te paraderen, hinniken af en toe eens. Omdat ze weten dat het tijd is om naar binnen te gaan!

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:35

Cindyrella schreef:
Wij hebben 3 trekpaarden en een (21 jarige) haflinger aan huis staan. Vriendlief is hoefsmid en veel op de baan, heel onregelmatig thuis en ikzelf werk 40 uur per week. ma t/m do van 8.30 tot 18.00 en vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.

07.15 uur de trekpaarden allemaal een schep basisbrok en 1,5 plak hooi, de haflinger een plak hooi en een 1/3 schep basisbrok
08.00-08.15 uur paarden naar buiten in de bak. 20x40 bak door de helft en per helft 2 paarden.
17.00 uur stallen mesten (drollen en natte plekken weg scheppen)
17.15-17.30 uur paarden naar binnen en weer basisbrok en 1,5 plak hooi
17.30 uur drollen scheppen uit de bak
22.15-22.30 uur geweekte zemelen (met vlozaad of een scheut lijnzaadolie) en 1,5 plak hooi.

Door de weeks proberen we regelmatig tussen 17.30 en 22.00 uur ook wat met ze te doen. Dit varieert van rijden tot longeren, tot wat grondwerk of tot poetsen op de 'dorsvloer'
In het weekend zijn we uiteraard ook vaak met de paarden bezig, maar dat varieert echt qua tijd .
De stallen helemaal uitmesten doe ik op vrijdagmiddag. Zodat we het weekend gewoon lekker 'vrij' hebben

De paarden bij ons krijgen bewust geen (onbeperkt) hooi in de bak, want ook met een hooinet komt er veel hooi op de grond te liggen, wat ze dan weer opeten. 2 van onze paarden zijn enorm gevoelig voor zandkoliek.
Daarbij blijft een van de paarden gewoon maar door eten tot hij uit elkaar barst, hebben we er eentje met voernijd en ook eentje die gewoonweg niet zuinig is op zijn eten en de helft vertrapt en het dan vervolgens niet meer wilt eten. (Hoe bedoel je allemaal een eigen gebruiksaanwijzing?? )

Paarden leven overigens echt wel op de klok, en wij proberen dan ook altijd ons schema goed aan te houden.
Uitslapen is er voor ons 's winters niet bij, wekker zetten is in principe niet nodig, want onze slaapkamer is tegenaan de stallen en om een beetje na 7.00uur beginnen de paarden met lawaai maken, omdat het dan voertijd is.
Om 17.15 lopen ze ongeduldig voor de draad heen en weer te paraderen, hinniken af en toe eens. Omdat ze weten dat het tijd is om naar binnen te gaan!

Even helemaal Off topic hoor, maareh! Wat Grappig! jij ook uit Zuud-Beveland?
Ik ook! :-)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:15

Hier 2 paarden en een ezel aan huis.
situatie: 2 boxen en een schuilstal die altijd open staan, een stuk straatwerk en de rijbaan altijd ter beschikking. In de zomer staat de wei ook open en kunnen ze overal dus lopen.
(lees: wei gesloten vanaf ongeveer november tot maart/april)

*06.30 uur voeren, paarden 1/4 muesli en ezel 1/8 ezelbrok en 1/8 podo start
daarna andere dieren voeren
*06.45 uur hooi geven ( horsegrazes van agradi vullen en plak in andere hoek op de grond)
*07.00 uur drollen scheppen in stallen en rijbaan.
In de zomer gaan ze daarna de draadjes naar de wei open en kunnen ze zelf uitzoeken wat ze doen
Daarna naar mijn werk tot 14.30 uur en rond 15.00 uur thuis
*15.00 uur paarden uit de wei ( niet onbeperkt ivm 1 paard hoefbevangen en 1 te dik, ezel mag ook niet
teveel gras) Indien wei gelsoten, hooi voeren en mest scheppen
* na even bijkomen rijden
*17.00 uur voeren, hetzelfde als in de morgen
*22.00 uur hooi voeren voor de nacht.

Ik ben echter niet zo dat ik in weekend vroeg eruit kom, ze krijgen dan eten wanneer wij opstaan. Er is altijd onbeperkt hooi dus echt honger hebben ze niet.
Als ik in de middag wat anders heb of we in weekend weg zijn krijgen ze krachtvoer als we thuiskomen.
Gaan we in de avond weg hooi als we thuiskomen.
Omdat het best onregelmatig is zijn ze niet zo lastig.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:43

sabrina1983 schreef:
Even helemaal Off topic hoor, maareh! Wat Grappig! jij ook uit Zuud-Beveland?
Ik ook! :-)

Jep!!! :j PB!! :D

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:48

Buffelo schreef:

Ach, als ik ze al eenaantal uren buiten heb, zoals bijv nu vanaf 10 uur, dus ze staan 5 uren buiten hier. Als het dan plenst en ze staan dus in de bak maar wat voor zich uit te staren, dan denk ik kan ze ook binnen zetten met wat te vreten.. buiten lopen ze ook niet en hoogst waarschijnlijk word er die avond ook nog wel wat mee gedaan, dan hebben ze in ieder geval ook alweer wat te eten gehad.

Maar ze komen altijd wel even buiten hoor, zelfs al ben ik dus een keer laat thuis, dan zet ik ze meteen buiten als ik thuis kom en dan gerust bijv om 11 uur pas binnen. Éven benen strekken, boxen even doen.

Oh, mijn shetjes hebben een inloopstal, die grenst aan een paddock die afgesloten kan worden zodat ze niet in het weiland kunnen komen als dit te nat is, er ligt altijd wat droog hooi in de stal. Mijn vader doet dit, ze staan daar dus.

vind hooi in de bak ook niks, word zo'n bende en de helft krijg je nooit weer uit het zand, waardeloos.