Voor en nadelen KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Voor en nadelen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:34

Hoi Allemaal,

Even een vraagje. Ik wil met de tijd graag een KWPN'er maar hoor nu erg veel enge verhalen over dat ze teveel doorgfokt zijn en daardoor op vrij jonge leeftijd al mankementen gaan vertonen. Wie weet hier mee over???

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Re: Voor en nadelen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:38

Laat je paard goed keuren en je bent van alle onzekerheid af. Ik heb ook een KWPNner en heb er nooit problemen mee. Haha!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Voor en nadelen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:04

Ligt denk ik ook aan wat voor lijnen je kiest... Wil je er één met een bekende pappa of is een vrij onbekende stamboom ook goed... Jazz, Ferro, Gribaldi, staat allemaal leuk op het papier, maar er zijn er al zoveel van. Ze kunnen niet allemáál fantastisch lopen.

Sowieso moet je een paard gewoon als individu kiezen. Er zijn echt nog wel goed gezonde paarden te vinden. En zoals Natascha zei, laten keuren. Dan weet je in ieder geval zeker dat het paard op moment van aankoop niets mankeert.

Waarom wil je eigenlijk per sé een KWPN'er. Als je nu toevallig een leuk maar stamboekloos en papierloos paard tegenkomt, laat je die dan staan?

Lorena

Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-01-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Voor en nadelen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:33

Hm ik ken alleen maar erg leuke KWPNers waar niets mis mee is!
(v. Topas, Zuidhorn, Burggraaf, Jumper...)
Dus tja het is maar net wat je uitzoekt zoals Effy al zegt.

Manowar
Berichten: 131
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Voor en nadelen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:44

Ik ken alleen maar voordelen: zowel het Nederlandse als het Belgische warmbloedpaard is een kwalitatief goed sportpaard met een goede prijs. Duitse paarden zijn stukken duurder (maar genieten wel mijn voorkeur).

LPtjuh
Berichten: 1883
Geregistreerd: 29-09-04

Re: Voor en nadelen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:17

er zijn bij alle paarden wle voor en na delen en al heb je de beste hengst en de beste merrie met elkaar gekruist er kan bets wel een paard tussen zitten wat met z'n 10de kan worden afgeschreven .....
gewoon op zoek gana naar een paard wat ej aanspreekt , waarmee het klikt , hem/haar laten keuren Haha!
ik heb toevallig bij mijn paard leuke papieren , heb er 2 keer naar gekeken , foto van zijn vader opgezocht en dat was het .... om daar nou duizend ( mischien wel meerdere) meer voor te betalen
ik bedank Haha!

Shikoba

Berichten: 221
Geregistreerd: 04-04-05

Re: Voor en nadelen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:21

Van elk ras lopen er goeie en slechte tussen.

Ik heb helaas een iets mindere getroffen, maar ik heb toch erg veel plezier van haar gehad als recreatiepaard. Ik kreeg haar toen ze bijna 20 was, ze had een carriere als springpaard achter de rug en haar beentjes waren niet al te best, ze mocht niet meer springen, maar kon nog wel bereden worden. Op haar 21e is ze afgemaakt omdat ze amper meer kon lopen.

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re: Voor en nadelen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 11:21

Hoi,

Bedankt voor jullie reactie. Waarom een KWPN'er wordt gevraagd. Ik merk als ik aan het kijken ben naar paardje via internet dat echt de paarden zijn waarbij ik blijf hangen om toch net even iets langer te kijken. vind het verhaal van shikoba erg sneu, maar ja als het paard echt niks meer kan en alleen maar pijn heeft kan je niet anders. Ik wil eigen dit soort dingen (voor zo ver het kan) voorkomen. groetjes marcella

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Re: Voor en nadelen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:31

voorkomen kan nooit maar je kunt de kans verkleinen door bv goede keuringen. Tja het is wat je wilt, doorfokproblemen zie je vooral bij de bekende papieren maar ook daar zitten goeden tussen. En het hangt ervan af hoe ze worden ingereden en doorgereden. Een 4 jarig Z paard heeft meer kans op beenproblemen in de toekomst dan een paard die op zijn 4e pas echt beleert is

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Voor en nadelen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:35

Ik moet zeggen dat ik niet eens aan zou kunnen geven of ik liever een KWPNer zou willen, want ik zou niet weten wat daar anders/beter aan zou zijn dan de paarden die ik nu heb. Ik heb een paard uit Letland zonder papieren en een NRPS-er met een vader, nou ik geloof niet dat veel mensen van m gehoord hebben. Hiervoor wel degelijk twee KWPN-ers gehad die alletwee behoorlijk wat mankementen vertoonden, maar of dat iets te maken heeft met het KWPN-er zijn??? Dat denk ik niet hoor. Het zou mij echt geen moer uitmaken bij welk stamboek een paard geregistreerd staat of zelfs helemaal geen papieren heeft! Als hij maar lief is en goed loopt!

jenn66
Berichten: 140
Geregistreerd: 01-03-05

Re: Voor en nadelen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:12

Als je de problemen kwa doorfokken wilt voorkomen kan je het beste een groot stamboek kiezen, zoals het kwpn dus. Als je kijkt naar bvb het friese stamboek daar is veel meer inteelt en dat stamboek heeft ook al de gevolgen daarvan voor de kiezen gehad.

Verder vind ik wat tegenwoordig een probleem is bij het KWPN (maar waarschijnlijk bij veel meer warmbloed paarden stamboeken) ze fokken bijna alleen met de toppers, Jazz, Ferro enz, toppers zijn goed voor de sport door een ''topruiter'' ook goed te rijden. Maar Nederland heeft nu een overschot aan geweldige goede paarden die voor de particulier niet te rijden zijn vanwege een te moeilijk karakter.
Dus kies maar voor een paard met een mindere afstammeling en als je de afstammeling weet pluis die uit wat voor karakters er achter de ouders enz zitten.

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re: Voor en nadelen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 16:28

kwpn look a like is ook prima en er hoeft wat mij betreft geen compleet stamboek bij te zitten. Wil gewoon met de tijd een leuk paardje. Maar heb nu wel wat info waar ik iets mee kan!! thanks allemaal

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Voor en nadelen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:08

Ga idd gewoon zoeken naar een leuk rijpaard wat goed bij je past, niet teveel focussen op een stamboek. Ik heb zelf een kwpner, een merrie van Landwind, die schijnen vaak nogal lastig te zijn- maar de mijne is een schat. Hiervoor had ik een paard gefokte Epony zonder papier... En ze rijden er niets anders om