iets van mijn afstuderen....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-01 15:27

is dit hier onder.
Ik moest een artikel schrijven met als doelgroep nederlanders met een redelijk kennisniveeau (telt voor 15% mee als eindcijfer). Willen jullie je oordeel geven? is wel een beetje lang ( 1,5 a4) Alvast bedankt!
Groetjes Petra

titel:
Reiniging van asbesthoudende grond
intro:
Het asbestbeleid wordt anno 2001 alsmaar strenger. Steeds meer grond wordt gecontroleerd en de controles worden strenger. De mogelijkheden om asbesthoudende grond te reinigen zijn beperkt. Storten lijkt de enige optie, maar ook stortplaatsen raken eens vol. HWZ Milieu heeft besloten om te kijken of asbesthoudende grond gereinigd kan gaan worden door middel van hun extractieve grondreinigingsinstallatie.

Achtergronden
Het materiaal asbest heeft uit technisch oogpunt zeer gunstige specificaties. Asbest was in vroeger tijden een veel gebruikt materiaal, voor allerlei doeleinden.
Er zijn 6 verschillende soorten asbest, chrysoliet is het meest gebruikt en het meest voorkomend. Daarnaast komen amosiet en crocidoliet regelmatig voor. De andere drie asbestsoorten hebben een zeer klein aandeel in het totale gebruik.
Asbest kan voorkomen in hechtgebonden en niet hechtgebonden vorm. Hechtgebonden asbest is asbest in materiaal waarin de asbestvezels zodanig goed gebonden zijn dat ze onder normale omstandigheden niet of nauwelijks vrijkomen. Niet- hechtgebonden asbest kan vezels loslaten onder normale omstandigheden. Juist deze vezels zijn het die zorgen voor de grote gezondheidsproblemen met betrekking tot asbest.
Door inademing van de vezels kunnen longziekten als asbestose, asbestlongkanker en mesothelioom zich (versnelt) ontwikkelen (zie figuur 1).
Na het bekend worden van de schadelijke effecten van asbest is het per 1 juli 1993 verboden asbest toe te passen.
Tot februari 2001 was er geen interventiewaarde voor asbest in bodem. Op dit moment is de interventiewaarde voor niet hechtgebonden asbest vastgesteld op detectieniveau. Dit houdt in dat wanneer er geen asbest gemeten wordt de grond hergebruikt mag worden. De wetgeving is in een stroomversnelling terechtgekomen en de normen zullen aangepast worden aan de resultaten van de verschillende lopende onderzoeken.

De installatie
In het havengebied in Amsterdam heeft HWZ Milieu een grondreinigings-installatie (zie figuur 2). In de installatie worden partijen veront-reinigde grond gereinigd met behulp van diverse fysische en extractieve methoden. Het eindprodukt is zand wat geschikt is voor hergebruik.
Binnen de grondreinigings- installatie kunnen in het reinigingsproces globaal drie deeltrajecten onderscheiden worden. De voorzeefgroep, waarin het grove materiaal uit de grondstroom verwijderd wordt. De grondstraat waarin het slib uit de grond verwijderd wordt. En de slibstraat waarin het ontstane slib ontwaterd wordt.

De proeven
Het principe van de scheidingsproef berust op een combinatie van droog en nat zeven. Er wordt gebruik gemaakt van de grondreinigingsinstallatie van HWZ Milieu. De resultaten zijn teleurstellend en er wordt gezocht naar andere mogelijkheden om de grond van asbest te ontdoen.
Een van de mogelijkheden is het wijzigen van de asbeststructuur. Dit zou plaats kunnen vinden door het toevoegen van een sterk zuur (Zout van Lim) dat een fluoride-ion bij zich draagt. Het zuur en het ion bewerken het asbest zodat de vezel wordt opgebroken in delen mineralen. De delen mineralen kunnen niet ingeademd worden.
Deze methode heeft echter niet de voorkeur omdat de exacte samenstelling van het zuur niet vrijgegeven wordt. Ook is deze methode niet erkend door overheidsinstellingen. Erkenning van deze methode zal veel tijd in beslag nemen en HWZ Milieu zal, in concurrentie met andere grondreinigers, een achterstand oplopen.
Voor het ontwateren van slib wordt een poly elektoliet gebruikt (zie kader). Door het gebruik van een ander poly elektroliet zou asbest uit grond verwijderd kunnen worden.
De te reinigen grond bevat asbestbundels en om te voorkomen dat deze asbestbundels in de schone zandfractie terechtkomt moeten deze bundels uit elkaar gedreven worden. Door een poly elektrolyt toe te voegen wat een dispersiemiddel bevat komen de asbest vezels los van elkaar. De grootte van de asbestbundels wordt kleiner en de deeltjes komen in het slib terecht. Uit de labproef blijkt dat het geen problemen moet opleveren om in de praktijk met een ander poly elektroliet te gaan werken. De praktijkreiniging met asbesthoudende grond is echter nog niet uitgevoerd.

inhoud van het kader:
Poly elektroliet
De kleine slibdeeltjes (1-10 m) hebben een elektrostatisch geladen oppervlak waardoor er watermoleculen omheen worden getrokken. Hierdoor stoten de slibdeeltjes elkaar af (coulombkracht) zodat de deeltjes niet vanzelf aan elkaar plakken. Om de deeltjes te laten plakken moet de coulombkracht verminderd worden.
Dit kan door poly elektroliet (PE) toe te voegen. PE heeft een lading en trekt de slibdeeltjes aan, hierdoor ontstaat een grotere vlok die sneller bezinkt.
Wanneer PE wordt toegevoegd moet men oppassen dat er geen overmaat aan PE wordt toegevoegd, dit heeft als reden dat de slibdeeltjes in geval van overmaat een andere lading krijgen en elkaar alsnog afstoten.
Wanneer de deeltjes zijn gecoaguleerd is er een kern ontstaan. De PE zorgt er nu voor dat flocculatie plaats vindt. De kleine slibdeeltjes zijn omgevormd tot grote slibdeeltjes (1-50 m) en bezinken beter.


Samenvatting
Door het steeds strenger wordende asbestbeleid ontstaat er een overschot aan asbesthoudende grond. HWZ Milieu zoekt hier een oplossing voor door met behulp van de extractieve grondreinigingsinstallatie proeven te doen om asbesthoudende grond te kunnen reinigen. Op dit moment is het nog niet mogelijk om asbesthoudende grond te reinigen.
HWZ Milieu probeert hier verandering in te brengen door proeven uit te voeren met een poly elektroliet wat een dispersiemiddel bevat.

En?? Bedankt voor het lezen!


_________________
<FONT COLOR="purple"><FONT FACE="georgia">Iemand die nog nooit een fout heeft gemaakt...

Heeft vast nog nooit iets nieuws geprobeerd!
</FONT COLOR="purple"></FONT FACE="georgia">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjimmy op 2001-05-31 15:36 ]</font>

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 15:44

Ik heb het eerste gedeelte gelezen maar ben toen afgehaakt omdat het onderwerp me niet echt intresseert.

Je hebt me dus niet lang kunnen boeien. maar dat ligt dus meer aan het onderwerp. Ik vind het wel goed geschreven. Het is duidelijk al worden er wel veel moeilijke woorden in gebruikt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 15:50

ik kijk vanavond even, ik zie in de eerste regel wel een stijlfout: "alsmaar" (spreektaal) zou ik vervangen door "steeds".
Of heb je het al eerder nodig?
Je doelgroep is mensen met een redelijk kennisniveau (HBO+??). Hebben ze al technische kennis? Wat wil je bereiken met het artikel? Alleen informeren of meer? Mag ik ook op spelfouten letten?
Knipoog Knipoog

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-01 15:53

Alvast bedankt lielle.
ik moet het volgende week ongeveer hebben...
Je mag op alles letten (als ik het maar niet helemaal over hoef te schrijven Haha! )
Doelgroep is HBO+ met enige technische kennis.
Het probleem met dit onderwerp is dat ik maar 2 kantjes mag (maximaal) met plaatjes erbij. ik heb 2 plaatjes en dat is weer het minimum (ze zijn nog klein ook)
Veel uitleggen kan dus niet.
De centrale vraag is: "stel mij op de hoogte wat er in het samenleving (bedrijfsleven, onderzoek) gebeurt"
Voldoende info?
Groetjes petra
_________________
<FONT COLOR="purple"><FONT FACE="georgia">Iemand die nog nooit een fout heeft gemaakt...

Heeft vast nog nooit iets nieuws geprobeerd!
</FONT COLOR="purple"></FONT FACE="georgia">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjimmy op 2001-05-31 15:55 ]</font>

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 16:07

x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-02-22 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-01 16:18

[quote]

ik zou ook een van de twee strenger's uit de eerste en tweede regel vervangen door een ander woord.

Ik wilde die eerste "strenger veranderen maar ik weet niet waarin"

Dit vind ik een rare zin: Steeds meer grond wordt gecontroleerd en de controles worden strenger. Die zou ik even in andere woorden gieten. (cecontroleerd-controles).

Toch klopt 'ie zo.

is dit niet hetzelfde?? meest gebruikt en het meest voorkomend.dan zou ik het voorkomend schrappen, omdat je dat ook al in de zin erna gebruikt.

Nee is niet hetzelfde. Het kan veel voorkomen (in de natuur bijvoorbeeld) dan hoef je het nog niet te gebruiken.

(vesnelt=versneld, net voor fig 1).

zat ik zelf over te twijfelen....

Misschien niet erg hoor, maar ik weet niet goed wat interventie waarde is. Ik weet niet of je doelgroep dat woord wel kent?

Ik heb het veranderd in "norm"

verwijderd wordt. De grondstraat waarin het slib uit de grond verwijderd wordt. En de slibstraat Hier moet je komma's gebruiken. Dit is 1 zin.

OK

delen mineralen. Wat is dit??? Misschien grotere mineralen oid??

ik maak er van grotere delen mineralen

Succes met het zoeken van de bijbehorende tekst. Misschien heb je hier wat aan! Pff, voel me nu net een lerares..

TNX!!!!!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 16:40

z
Laatst bijgewerkt door janna op 20-02-22 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-01 16:43

Gefixed.
thx voor het nadenken.
Best wel moeilijk...
interessant klinkende zinnetjes maken Knipoog
tnx!