dubbele longeerlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

dubbele longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 19:52

ik wil mijn paardje gaan longeren met een dubbele longe, kun je daarvoor ook gewoon twee longeerlijnen voor gebruiken? en hoe ziet zo'n dubbele longe eruit? zijn dat gewoon 2losse longeerlijnen of zit er nog iets aan elkaar vast ofzo?

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: dubbele longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 19:54

owjah vergeet nog iets, merken jullie verschil tussen een gewone longe en een dubbele?

snoef

Berichten: 633
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: dubbele longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:56

ik longeer mijnes wel is met dubbele lijnen, gewoon twee longeerlijnen!
als longeersingel heb ik mijn tuig er gewoon opligge en dan doe k de longeerlijn die achterlangs gaat door een ringetjee, werk goed!

Iik merk wel verschil ja als ik haar aan een lijn laat lopen gaat ze zeg maar naar buiten lopen( met haar hooft vooral) met de dubbele lijnen kan je dta meer zelf regelen, net als bij het rijden maar dan er naast;)

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: dubbele longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 20:06

waar zit dat ringetje dan?

ga t morgen misschien een keer proberen, denk wel dat m'n paardje het eerst raar vind(ze is nog jong) ik had gehoord dat longeren met een lijn slecht is, en dat je met dubbele lijn je paard meer in stelling kunt laten lopen en dan ook je paard recht kunt laten lopen.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re: dubbele longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:09

Dat ringetje is van de longeersingel.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: dubbele longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 20:41

oke, maar je kunt t vast oook wel door de beugels heen halen dan blijft het toch ook wel goed zitten......

snoef

Berichten: 633
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: dubbele longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:51

jaa zolang die lijn maar"vrijheid" heeft om te bewegen dat ie niet helemaal vast ligt.
Ja ik heb het ook gehoort dta het minder goed is ik vin het ook lekkerder met 2 lijnen! sucses!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: dubbele longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:02

Ga asjeblieft niet zelf aanmodderen met dubbele longe. Dan kan je zó veel fout doen bij je paard. Haal er liever een ervaren iemand bij de 1e keren. Dat hoeft niet meteen een prof te zijn, maar bijv. iemand van stal die het al vaker heeft gedaan.
Natuurlijk kan het ook goed gaan, dan heb je geluk, maar wees verstandig.

Verschil met enkele longeerlijn is dat je de houding van je paard kan bepalen en hem aan het werk kan zetten. Je kan stelling en buiging vragen, contra-stelling en je kan hem rechtrichten. Je kan hem op een eerlijke manier naar beneden vragen en hij krijgt niet zo snel een klap in zijn mond als hij een stap opzij doet, aangezien je zelf ook beter op moet letten.
Een hulpteugel dwingt een paard naar beneden, met dubbele longe kan je het vragen.

Je kan je buitenlonge over de rug en achter zijn kont langs doen. Ik doe het zelf liever over de rug. Dan heb je een beter contact met de buitenkant, en aangezien ik echt álles op mijn buitenteugel doe is het lastig als die verbinding verstoord wordt door de beweging van het achterbeen.

Foto:
http://www.clubs.nl/ClubsData/259548/in ... DSC00026(1).JPG