steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 18:46

passion steigert dus..
vooral met wandelen steigert hij veel, en vandaag ook in de wei, helaas liep het dit keer niet goed af..
normaal krijg hij meteen een harde klap als hij steigerd hij , maar dan is hij zo bang dat hij nog een keer steigerd.
toen ben ik met hem gaan wandelen en als hij steigerde proberen gerust te stellen, hij heeft duidelijk een heel stuk minder gesteigerd in die wandeling van 1,5 uur.

ik heb echt vanalles geprobeerd het lijkt alsof hij het gewoon niet snapt dat hij het niet mag doen, soms doet hij het ook gewoon zomaar, vandaag een flinke trap gekregen en ben zooo boos geworden(wat wil nadat hij me haast vermoord)..

wat moet ik doen?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:00

Heeft hij weide maatjes?
Dat is super belangrijk voor een (jonge) pony.
Verder zal ik hier maar weer niet beginnen over dat het belangrijk is dat je niet te veel gaat tutten met een jong dier en dat dat pas tijd genoeg is met de 3.

Voor de rest geld het zo dat je dingen als steigeren, bijten trappen enz nooit mag accepteren en al zeker niet belonen.

Als jij iets doet waar hij geen zin in heeft en hij steigerd daarom, zul je waar je mee bezig bent toch af moeten maken, al duurt het een kwartier.
Anders heeft hij zijn zin en zal het de volgende keer weer klaar zien te krijgen met steigeren.

Verder straf je steigeren e.d heel erg hard af.
En bij hard bedoel ik dan ook heeeel erg hard.
geen watje gedoe van jou kant uit, maar sta er boven.
Blijf zelf strand tegenover je paard, jij geeft aan wat er gaat gebeuren en niet andersom.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:01

iemand zoeken die iets van jonge dieren afweet en consequent is en je kan helpen.

Dit is een klasse voorbeeld waarom ik er nooit zo voor ben als jonge meiden een jong paardje kopen...maar dat terzijde.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 19:10

Kawa, natuurlijk krijgt hij zijn zin niet en al helemaal niet belonen ervoor! hij krijgt een flinke klap(waardoor ik volgens mij meer pijn heb in mn handen dan hij) voor als hij hapt of bijt, steigerd of gewoon iets doet wat ik irritant vind.

hij heeft 1 weidemaatje; Expensive van Yentl.
die heel erg de baas over hem is, dus dat is wel fijn.

Laura: als iemand het hem afleerd, doetie het alsnog bij mij, zo is ie gewoon. hij weet dat hij van mij me niet mag bijten, maar bij de meeste anderen doet ie het wel, behalve als die het ook duidelijk hebben gemaakt dat dat niet mag.
ik heb hem ook zelf alles aan en afgeleerd, alles ging perfect.
totdat ik op vakantie ging. nu is het dus nog steeds niet over.

graag geen reacties dat ik consequent zijn enz. dat weet toch iedereen dat die dat moet zijn met een eigen pony!

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:25

ik heb ook een pony gehad die dat deed en ze hebben mij verteld dat je dan met de zweep tussen de oren moet slaan en hij heeft het inderdaad niet weer gedaan. maar het is niet leuk om dat te doen.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:30

Laus, als je een flinke klap wil geven... wil het einde van het touw ook wel eens werken! Scheelt je handen... alleen niet in het gezicht!
Of neem anders een zweepje mee!

en Laura, Laus weet echt wel hoe ze met Pas om moet gaan hoor...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 19:32

helaas ga ik niet met een zweep wandelen en loop ik niet constant bij hem met de zweep Haha!
alleen soms met de spaanse pas doen, maar dan steigerd hij eigenlijk nooit.
ik ken ook een pony die is tussen de oren geslagen en nu kopschuw, terwijl het een hele tijd geleden is gebeurd.
al vind ik dat veel minder erg dan steigeren, het is niet gevaarlijk.
maar ik zoek eigenlijk een oplossing zonder of met zo min mogelijk nadelen.
tot nu toe blijf ik hem gewoon een klap geven, tot het is afgeleerd of ik een betere oplossing heb, maar die is er denk ik niet?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 19:34

Ethelate schreef:
Laus, als je een flinke klap wil geven... wil het einde van het touw ook wel eens werken! Scheelt je handen... alleen niet in het gezicht!
Of neem anders een zweepje mee!

en Laura, Laus weet echt wel hoe ze met Pas om moet gaan hoor...


ha ha, dat doe ik ook ja, komt veel harder en sneller aan, alleen heb ik ook niet altijd een touw bij me.

laatst sloeg ik mis, en het touw kwam op mn rug terecht, oei wat doet dat pijn!! echt vreselijk! wist niet dat dat zoveel pijn deed! en een half uur later nog een rode streep op m'n rug Scheve mond


lauraB
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:34

Als je bij de ruitersportzaak zo'n halstertouwkoopt met een ketting dan kun je die gebruiken als hengstenketting. Je dout de zet de klip vd ketting via de binnenring vh halster en zet hem vervolgens aan de buitenring vast, zodat het ketting dus onder zijn kin loopt. als je gaat wandelen hou je de lijn gewoon op maat dus niet strak en niet los. Als het paard driegt te steigeren geef je een ruk aan het touw. dit voelt hij en denkt dan even na. dit doe je elke keer. ook als je een ruk geeft ook stemhulp erbij zoiets van pas der op ofzo met boze toon. de rukken bouw je langzaam in sterkte af zodat hij meer op jouw stem reageert als aan de rukjes.

success.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 19:41

hoi LauraB(wat een laura's hier allemaal Haha!)
ik maak het touw vaak zo vast op de hengstenketting manier, meestal onderdoor.
maar geeft een echte hengstenketting meer effect dan zo'n normaal halstertouw?
en als ik dan een ruk geeft, denk ik dat hij dan alleen maar hoger zou gaan steigeren en daarbij met de voorbenen trappen, ik weet het, hij kan soms zo moeilijk doen. maar als hij eenmaal het respact voor mij weer terugheeft doet hij alles voor je!
alleen word hij als maar wilder als ik ondertussen of vlak voor het steigeren(zie ik aan zwaaien met zn hoofd meestal) een ruk geef aan de ketting.
ik moet natuurlijk ook aan mn eigen veiligheid blijven denken, maar het is iets om te proberen, bedankt voor je tip!

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:44

ja dat kon ook nog wel eens helpen ze zijn daar best gevoelig

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:46

misschien idd met de zweep tussen de oren slaan,het is onwijs moeilijk om dat te doen maar ik zou het ook echt niet weten meer want ik zie het elke dag en ik weet dat hij misschien idd hoger zou gaan steigeren van zo'n ruk.
sterkte hoor!!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:52

ik vraag me toch af hoe jullie van af de grond tussen zijn oren willen slaan?

Je kunt dan nog beter met zijn 2en gaan wandelen en er iemand op veilige afstand achter laten lopen met een longeerzweep.
Steigeren kan alleen vanuit stilstand dus laat je die gene hem naar voren meppen, en niet al te zuinig ook.

Zorg zelf dat je voor wel aan de kant staat en dat je hem goed vast hebt.

Maar eigenlijk is zoiets al helemaal niks voor kinderen.

waarom worden de adviezen op bokt altijd zo hard weg gesmeten als het gaat over kinderen en jonge paarden
Hier weer een klassiek voorbeeld met wat zoveel oudere bokkers ( die nooit gelijk hebben in andere topics) bedoelen.

Maar ja daar is het nu ook weer te laat voor.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:53

Heerlijk verhaal meid, ken het helemaal, helaas.
Pinky deed dit ook, ook zo rond die leeftijd, iets eerder zelfs.
Ik had nog nooit een jonge pony gehad en wist ook (nauwelijks) wat te doen, tja, klap verkopen, maar meer oplossingen had ik niet.
(voor de mensen die nu vinden dat ik geen jonge pony had moeten kopen bla bla bla: Alles is goed gekomen, Pinky is een schat!).

Ik ben over gegaan op het hardere werk, zweep. Klinkt heel gemeen, heel hard, heel dierenbeulig maar iedere keer als hij steigerde kreeg hij een loeiharde knal met de zweep op zijn borst.
Zielig? Vast wel, nu doet hij het niet meer.

Heel af en toe (als hij vind dat hij teveel moet doen aan de hand(iets wat hij niet leuk vind) wil hij ook nog wel eens omhoog. Niet meer om mij pijn te doen (zoals vroeger) maar uit 'protest'. Nu ga ik hangen aan zijn halster en dan komt hij niet zo hoog Haha!
Vrees alleen niet dat dat een optie is voor jou Knipoog

Misschien dus toch wat harder aanpakken, zo'n hoef komt namelijk erg hard aan. Succes

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 19:55

iemand vooruit meppen vind ik niks, wat ook nooit lukt.
hij neem niet uitgebreid de tijd om te gaan steigeren, gewoon ff stilstaan en meteen steigeren.
moet je erg goeie reflexen voor hebben dan..

nee dat vind ik niets.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 19:58

Pinky_girl schreef:
Heerlijk verhaal meid, ken het helemaal, helaas.
Pinky deed dit ook, ook zo rond die leeftijd, iets eerder zelfs.
Ik had nog nooit een jonge pony gehad en wist ook (nauwelijks) wat te doen, tja, klap verkopen, maar meer oplossingen had ik niet.
(voor de mensen die nu vinden dat ik geen jonge pony had moeten kopen bla bla bla: Alles is goed gekomen, Pinky is een schat!).

Ik ben over gegaan op het hardere werk, zweep. Klinkt heel gemeen, heel hard, heel dierenbeulig maar iedere keer als hij steigerde kreeg hij een loeiharde knal met de zweep op zijn borst.
Zielig? Vast wel, nu doet hij het niet meer.

Heel af en toe (als hij vind dat hij teveel moet doen aan de hand(iets wat hij niet leuk vind) wil hij ook nog wel eens omhoog. Niet meer om mij pijn te doen (zoals vroeger) maar uit 'protest'. Nu ga ik hangen aan zijn halster en dan komt hij niet zo hoog Haha!
Vrees alleen niet dat dat een optie is voor jou Knipoog

Misschien dus toch wat harder aanpakken, zo'n hoef komt namelijk erg hard aan. Succes


ik probeer mn klap al zohard mogenlijk te maken en zweep heb ik niet altijd bij me, zoals ik al zei, maar als ik hem heb krijgt hij er zeker een knal van als hij steigerd!
ik zou niet weten hoe ik harder moet aanpakken, een trap krijg hij al af en toe en wat is er harder dan een trap?
igg evengoed bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 20:01

je gaat er ook express voor wandelen.
Om het hem af te leren.
Dus je let nergens anders op dan daar op
Dus zo overdreven hoef je niet met je reflexen te zijn.
dat van pinky helpt ook goed, maar daar moet je dezelfde reflexen voor hebben.
Maar flink op zijn mieter moet hij toch hebben, dat is 1 ding wat zeker is!

En wat zeggen verder je ouders ervan, of laten die altijd een kind alleen aan modderen met een jong paard Verward

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 20:11

runningkawa schreef:
je gaat er ook express voor wandelen.
Om het hem af te leren.
Dus je let nergens anders op dan daar op
Dus zo overdreven hoef je niet met je reflexen te zijn.
dat van pinky helpt ook goed, maar daar moet je dezelfde reflexen voor hebben.
Maar flink op zijn mieter moet hij toch hebben, dat is 1 ding wat zeker is!

En wat zeggen verder je ouders ervan, of laten die altijd een kind alleen aan modderen met een jong paard Verward



waar lees je dat ik alleen daarvoor wandel?
ik wandel om hem verkeersmak te maken.

die laatste zin van je slaat werkelijk nergens op..sorry..

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 20:13

en ik heb hier toch al duidelijk uitgelegd dat ik hem telkens een harde klap of trap geef.
of wat versta jij onder 'op z'n mieter geven'?
het paard aframmelen toch het kreupel loopt ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 20:13

ik bedoelde juist dat je daar nu voortaan juist alleen voor moet gaan wandelen,om het hem af te leren.
Dus ff niet voor de andere dingen.

En die laaste veaag is een hele normale, en aan jou reaktie te zien letten je ouders er dus helemaal niet op hoe het gaat.
Slechte zaak dus Boos!
Kinderen en dieren horen nu eenmaal nooit alleen te zijn.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 20:20

runningkawa schreef:
ik bedoelde juist dat je daar nu voortaan juist alleen voor moet gaan wandelen,om het hem af te leren.
Dus ff niet voor de andere dingen.

En die laaste veaag is een hele normale, en aan jou reaktie te zien letten je ouders er dus helemaal niet op hoe het gaat.
Slechte zaak dus Boos!
Kinderen en dieren horen nu eenmaal nooit alleen te zijn.


niet zo snel conclusies trekken..
ik vertel altijd aan mn ouders hoe het is gegaan.
ook kom ik ze weleens tegen als ik met Passion wandel, ze weten dat ik naast een drukke weg met hem loop enzo(wat hij wel goed doet).
m'n moeder heeft zelf ook paardgereden btw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 20:22

Ok. wat is volgens haar dan de oplossing.
Zij kan dus zien wat er gebeurt, wij hier dus niet.
Laat haar anders eens meelopen, zij heeft misschien net wat meer in te brengen en kunnen dus op die manier aan een oplossing denken.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 20:24

Nouwe... ik kreeg michelle al op m'n 9de en ik maakte in m'n eentje toen al buitenritten.
Waarom zouden de ouders er altijd bij moeten zijn?Misschien hebben d'r ouders er helemaal geen verstand van..zoals de mijne?Ze is 14 hoor..geen baby.
(oh ik lees net dat je ouders er best verstand van hebben.. sorru Tong uitsteken )
Maar goed,tuurlijk is het best een risico als je een kind met een jonge pony laat lopen (maar ze is 14!),en ik op michelle met m'n 9de buiten ritjes maak,maar ja er is nooit wat gebeurd,en zowel,dan hadden we er zeker van geleerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 20:30


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 20:36

Heel veel mensen denken dat ze concequent zijn, maar hoeveel zijn et er nou eigenlijk echt? Ik betrap mezelf er wel eesn op dat ik vind dat ik net niet concequent genoeg ben in mijn rijden en dan kom ik mezelf weer keihard tegen....

Mijn advies is net zoals kawa, geef em eens op zijn donder, met een flinke zweep. Steigeren is not done, en dat mag nu niet en nooit niet.
En... dit: Haha!
Citaat:
hij kan soms zo moeilijk doen.
nooit een echt moeilijk paard gehad zeker? *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Poldermenner, posje, Zephyr en 36 bezoekers