Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 14:07

Naar aanleiding van een ander topic. Ben ik eigenlijk wel benieuwd of ik de kosten van een eigen paard hebben wel goed inschat.

Mijn situatie is het volgende: Ik wil over ongeveer een jaar een paard kopen. Hiervoor wil ik voordat ik uberhaupt rond ga kijken minimaal € 5000 op mijn spaarrekening hebben staan. Ik wil dan graag een paard kopen van ergens tussen de € 2000 en € 4000 euro. Ligt eraan wat erbij zit en wat ie kan.

Na aftrek van alle andere kosten die ik heb (bijv. auto, ziektekostenverzekering, kleding etc etc) Heb ik dan elke maand zo'n 300 á 400 euro te besteden.

Ben ik dan reeel als ik denk dat ik het daarmee kan redden?
O ja, stalling kost bij ons rond de € 200,- per maand incl. hooi, stro, voer en uitmesten
Wedstrijden wil ik op zich wel gaan rijden maar niet elke week. En in eerste instantie alleen op de manege.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:10

ik denk dat jij het heel goed gaat redden, en ik vind het ook een goed idee, dat je 5000 euroos hebt, die je niet allemaal gaat uitbesteden aan je paard, zodat je minstens 1000 overhoud voor de eventuele kosten zoals ziekte e.d
als alles al in jou stalling zit, heb je als je een normaal paard hebt, niet veel meer onkosten... wormenkuren en materiaal, dat is dan het enige waar je rekening mee moet houden (en de DA..)
succes met de zoektocht naar jou paard!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:12

kijk!! daar word over na gedacht!
veel plezier ,volgende jaar met het uitzoeken van een paardje!

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:14

heej kom jij venlo ofzo? (manege beekshof) maar idd, ik heb ook meestal zoveel te besteden aan mijn paardenbeest.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:15

Hier is zeker over nagedacht en zo lijkt het ook heel haalbaar hoor! Ik zou ook aanraden om je paard te verzekeren, ik ben per jaar zo'n 160 euro daaraan kwijt en het is toch een hele geruststelling dat je een verzekering achter de hand hebt, mocht er iets gebeuren. Natuurlijk wil je dat liever niet, maar toch kan het wel eens gebeuren... En met een operatie ben je zo een hoop geld kwijt!

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:16

Inderdaad, mooi kostenplaatje voor jezelf opgezet! Mijn complimenten. Natuurlijk zijn er altijd tegenvallers, maar met zo'n goed voorbedacht plan een paard kopen... daar is in ieder geval overnagedacht!! Ja

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 14:24

Haha! Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal even wat antwoorden geven:

Ik kom uit de buurt van venlo (sevenum) en rijdt nu al ongeveer 12/13 jaar bij manege beekshof.

Over verzekering heb ik wel nagedacht maar me nog niet in verdiept. Tinne mag ik vragen wat er dan verzekerd is?

Kunnen jullie me trouwens vertellen wat jullie gemiddeld per maand kwijt zijn aan je paard exclusief stalling (stro, hooi, voer). Dat verschilt natuurlijk per maand. Maar ongeveer?

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:29

ff off topic nog een keertje, ken jij amigo en king nog? heel heel heel vroeger heb ik daar eens op gereden. en je naam is ook een paard van beekshof he? wel grappig. van wie heb je daar les, van louis?

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:31

slim is om informatie op te vragen bij verschillende verzekeringen...
scheelt onderling nog wel.., veel succes met sparen en paardje kopen

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:32

ik heb uitgerekent (ik ga als het goed is mijn verzorgpaard overnemen) ongeveer €30 euro kwijt, maar wij kopen direkt veel hooi en stro in. en in de zomer krijgt hij niks bij gevoerd, staat dag en nacht buiten.

ik heb mijn paard niet verzekerd...

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 15:18

Anzjuhlaa schreef:
ff off topic nog een keertje, ken jij amigo en king nog? heel heel heel vroeger heb ik daar eens op gereden. en je naam is ook een paard van beekshof he? wel grappig. van wie heb je daar les, van louis?


Ja die ken ik nog. Tenminste als je met king silverking bedoelt. Die kleine grijze. Haha! Op amigo heb ik nog wedstrijden gereden omdat die pony die ik toen reed daar te lastig voor was.
Mijn naam is inderdaad van een paard wat daar stond. Hij is nu helaas al weer een tijdje verkocht. Ik heb nu les van yvonne maar heb ook wel eens les gehad van louis.

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 15:21

Anzjuhlaa schreef:
ik heb uitgerekent (ik ga als het goed is mijn verzorgpaard overnemen) ongeveer €30 euro kwijt, maar wij kopen direkt veel hooi en stro in. en in de zomer krijgt hij niks bij gevoerd, staat dag en nacht buiten.

ik heb mijn paard niet verzekerd...


Hooi en stro en voer enzo hoef ik niet te kopen want dat zit bij de stalling. Ik bedoelde eigenlijk wat je zonder die kosten kwijt bent. € 30 euro lijkt me een beetje weinig voor bijv. hoefsmid, inentingen, wormenspuiten etc etc.

MarjaG

Berichten: 979
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Breukelen

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:28

Het wisselt natuurlijk nogal per maand.... Toen ik mijn paard kocht nam ik de uitrusting compleet mee over. Ik heb gemerkt dat ik de eerste maanden best wel veel extra kosten had omdat ik die uitrusting wilde verbeteren.... nieuwe singelstoten, ander bit, nieuwe deken, biksbal etc.
Wat natuurlijk ook nog een aardige kostenpost kan zijn: de ijzers.

Maar compliment voor het doordenken en niet eerst doen en dan denken.

bogie
Berichten: 500
Geregistreerd: 25-10-04

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:31

Hoefsmid (eens in de 6 weken) € 80,00 per keer

Ontwormen (4x per jaar) € 20,00 per keer

Entingen weet ik niet zo uit m'n hoofd

Harnchement leg ik elke maand € 25,00 voor opzij, kan je een nieuw zadel/hoofdstel gaan kopen wanneer nodig.

Tja dekjes bandages enzo koop ik niet maandelijks

1 liksteen per maand (is toch weer € 5,00)

Club € 210,00 op jaarbasis, incl. 1 clubles per week

DA komt niet regelmatig en kosten verschillen per keer, ligt eraan waarvoor hij komt Knipoog

Zo hoop dat je hiermee voldoende weet

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:35

Ik raad je ook aan om je paard te verzekeren tegen ziektekosten zodat als je opeens tegen hoge medische kosten oploopt (en dat kan altijd gebeuren) niet opeens in de problemen komt.
Als je uitrekend hoeveel alles kost moet je ook de kosten voor les erbij berekenen (die heb je altijd nodig).
Verder denk ik dat je een realistisch beeld voor je hebt en dat je het qua kosten wel moet redden.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:41

dat ga je wel redden, maar je moet blijven opletten
wedstrijden rijden is duur, tenminste je moet eerst lid worden contributie betalen startkaart ect das gelukkig maar 1x per jaar maar hou daar rekening mee
ook zal ik een apart potje make waar je elke maand geld in doet voor onverwachte dingen, als je paard ineens naar de dierenarts moet e.d of je moet dat verzekeren maar dat kost dan ook weer best veel en een deel moet je altijd nog zelf betale
suc6 ermee!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:44

bogie schreef:
Hoefsmid (eens in de 6 weken) € 80,00 per keer

Ontwormen (4x per jaar) € 20,00 per keer

Entingen weet ik niet zo uit m'n hoofd




smid varieert 4kant op ijzers varieert tussen de 60 en 80 euro, alleen bekappen zo'n 25 euro en voor op ijzers tussen de 40 en 60 euro
ontworme kan veel goedkoper je hebt al een kuur voor 7 euro, zorg wel dat je iedereen keer een ander hebt
entingen is rond de 20 euro en moet 2x per jaar als je wedstrijd rijd

Mexx

Berichten: 1063
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Grootegast

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:45

Van die 300 à 400 euro die je overhoudt, moet je de stalling nog betalen begrijp ik? Dan zou je dus maar iets van 100/200 euro overhouden, persoonlijk vind ik dat niet zoveel, maar het moet vast wel kunnen. Alleen moeten er dan geen onverwachte dingen gebeuren (wasmachine/auto kapot, paard ziek oid) Ik hou ongeveer 400 euro per maand over, maar dan heb ik mijn stalling ook al betaald (is 160 euro per maand)

Het hangt er ook vanaf waar je het geld wat je overhoudt nog voor wilt gebruiken. Wij gaan altijd 2x per jaar op vakantie, dus daar moet ik ook voor sparen. Als dat bij jou niet het geval is, dan denk ik dat je berekening redelijk is en je wel een paard kan betalen.

Kkkaren

Berichten: 2441
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:50

Ik ben inclusief alles (huur pensionstalling, extra voer, medicijnen voor zijn zomereczeem, hoefsmid, verzekering, dierenarts (bedrag eigen risico), onderhoud/nieuw kopen aan tuig, dekens, halsters, spullen voor de verzorging zoals vliegenspul, shampoo etc, lesgeld, extra benzine om naar de stal te rijden etc etc zo'n 300 tot 400 per maand kwijt. Soms heb ik een goedkope maand, soms komt in een maand de hoefsmid en gaat er een deken kapot en moet ie naar de tandarts (ik noem maar wat), maar dit bedrag is dan gemiddeld.
Dus, ik denk dat je met je bedrag zo wel goed zit, ook met wat ruimte voor eventuele extra dingen. De prijs van stalling is per regio erg verschillend, dus dat zal ook meetellen (bij mij is het gemiddeld). Ik zou je wel aanraden om een (uitgebreide) ziektekostenverzekering te nemen, kost wel wat per maand, maar dan heb je niet in een keer onverwacht torenhoge kosten, zoals ik drie jaar geleden met mijn paardje, die moest toen worden opgenomen in de kliniek. Dan ga maar tellen, dat is echt heel duur!

Succes en veel plezier met je nieuwe paard!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:52

Ik ben voor het onderhoud van mijn paard gemiddeld zo'n 300 euro per maand kwijt. Ik heb mijn paard overigens ook laten verzekeren (incl. ziektekosten) voor het geval dat.

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:20

ik vind het goed dat je alles zo opschrijft voor jezelf. Ik denk dat je het wel zult redden. Kijk het blijft opletten maar op zich moet het te doen zijn zo

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:26

Curly85 schreef:
ik vind het goed dat je alles zo opschrijft voor jezelf. Ik denk dat je het wel zult redden. Kijk het blijft opletten maar op zich moet het te doen zijn zo


Ik heb een tijdje terug maar eens goed op papier gezet hoeveel kosten ik elke maand heb en hoeveel loon ik binnen krijg. Dit heb ik allemaal ruim geteld. En toen had ik nog zo'n 400 euro over. Op zich dacht ik zo dat dat wel genoeg moest zijn. Hierbij is trouwens mijn vakantiegeld en kerstbonus niet meegerekend. Dus dat geld heb ik ook nog.

Gelukkig ben ik niet zo dat ik aan elke trend mee wil doen. Dat scheelt natuurlijk ook een hoop. Haha! Want als je elk seizoen een hele nieuwe garderobe voor je paard wilt kopen snap ik ook wel dat ik met dit bedrag niet uit kom.

O ja, in geval van nood kan ik wel wat geld van mijn ouders lenen. Maar daar wil ik niet vanuit gaan. In principe komen gewoon alle kosten op mijn rekening. (vind ik ook niet meer als normaal)
Laatst bijgewerkt door MoSt81 op 19-04-05 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

bogie
Berichten: 500
Geregistreerd: 25-10-04

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:30

Princess schreef:

smid varieert 4kant op ijzers varieert tussen de 60 en 80 euro, alleen bekappen zo'n 25 euro en voor op ijzers tussen de 40 en 60 euro
ontworme kan veel goedkoper je hebt al een kuur voor 7 euro, zorg wel dat je iedereen keer een ander hebt
entingen is rond de 20 euro en moet 2x per jaar als je wedstrijd rijd


Die van mij staat vierkant op ijzers, zoals je zegt ontwormen kan goedkoper (was even een misrekening moest nog delen door 2 aangezien we twee paarden hebben) SORRY

Ik ent ook 2 keer per jaar en jouw prijs klopt wel aardig.

Ben alleen de paardentandarts vergeten, die is om en nabij de € 50,00

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:32

hahahah inderdaad de trends niet volgen scheelt veel. Bovendien ben ik van mening dat je beter 1x iets goeds kunt kopen zoals een goed hoofdstel een een degelijke deken dan meerdere malen.
Ik doe nu al 4 winters met mijn 1e winterdeken die toen relatief prijzig was. Maar dat heb je er nu al uit.
400 euro is te doen, en ik vind het nogmaals erg verstandig het zo op papier te zetten. Er zijn zoveel mensen die maar wat doen en dan vervolgens met de problemen komen te zitten en dan hun dier geen goed huis meer kunnen bieden.

Veel succes in ieder geval hoor!

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Eigen paard kopen, te betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:36

Ik zou er ook niet aan moeten denken om maar zomaar een paard te kopen en het dan na een tijdje weer weg te moeten doen omdat het geld op is. (of diep in de schulden komen te zitten)

Dat ben ik trouwens ook van plan curly85 om de basis dingen gelijk goed te kopen. (tenminste zover mijn budget dat toelaat)