* opereren ofnie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

* opereren ofnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 23:32

Heb een gister een gezwel ontdekt bij mij ratje Tanje..ben dr de volgende dag meteeen mee naar de da gegaan. Ze is nu bijna 2 jaar..weet dat dat oud is voor een rat en dat ze dan de symptonene van kanker gaan vertonen. Volgens de da zit het bij de melkklier en is het goed te verwijderen. Nu was ik eerst overtuigd van jahhh.. dat doe ik.. maar begin wel te twijfelen. Het is nl zo dat die gezwelle twaarschijnlijk toch terug komen ik verleng er alleen maar zijn leven mee met enkele maanden. Heb het dr natuurlijk wel voor over zo;n operatie ben super dol op mn ratje maar het kost wel 50 euro. En als k dat ga doen word het wel ene duur geintje bij iedere tumor die die krijgt.............help weet echt nie wat k moet doen!!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 20:55

die gezwellen zijn meestal goedaardig en komen in 99% van de gevallen niet terug. Aan de andere kant...je moet je afvragen of je een beestje voor een verlenging van een paar maanden wel een operatie aan wilt doen, ze voelen zich nl wel een paar dagen extreem rot, en een paar dagen op die paar maanden is best veel...

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:06

niet opereren.
lijkt mij voor zon ratje fijner om wat eerder dood te gaan dan zo'n operatie!
voor jou is het natuurlijk niet leuk.
deze beslissing heb ik ook moeten maken met mn hamster, maar waarschijnlijk was ze al heel oud(hoe odu weten we niet, we hebben haar gevonden) en lieten we haar liever een spuitje geven dan een operatie.
en ook heeft ze nog een half jaar met de kanker geleefd maar ze had er geen last van.
toen het ging bloeden hebben we haar toch een spuitje laten geven..

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 10:28

Bijna alle tamme ratjes in nederland stammen af van laboratorium ratten, en krijgen daarom ergens in hun leven kanker. Heel naar, maar helaas wel waar.
Je ratje is gewoon op, hoe erg dat ook is. Je kan een rat wel aan een gezwel opereren, maar als je dat 1x doet, wil je dat de volgende keer ook. Waar ligt dan de grens?

Ik zou hem lekker vertroetelen tot ze niet happy meer is, en dan in laten slapen. Je bespaart jezelf, maar ook je rat zo een enorme lijdensweg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 10:40

Zo'n operatie heeft een behoorlijke impact op zo'n klein dier. En wees eerlijk, ik denk dat je het vooral doet voor je eigen plezier en niet voor het plezier van je ratje, die heeft geen levensverwachting of zo, maar jij wel..