poes kittens laten krijgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vind jij het eerlijk om je poes een nestje te laten krijgen?

nee, er zijn al genoeg katten zonder thuis
36 (64%)
1 nestje en daarna laten helpen
9 (16%)
ja hoor, als je de kittens kwijt kunt aan mensen die er goed voor zijn...
11 (19%)

Totaal aantal stemmen: 56


Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

poes kittens laten krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 18:12

Onze oude poes is vorige week overleden, en nu komt er een nieuwe kitten over een tijdje. We hebben al een katertje van 3 jaar oud.

Ik wil graag weer een poes erbij, misschien omdat onze oude ook een poes was en ik vind poezen toch iets leuker dan een dikke kater (onze kater is dan een uitzondering Haha! want die is vrij klein en slank voor een kater).
Maar het lijkt ons ook zo leuk om eens een nestje te hebben... 1 keertje, en daarna de poes laten helpen.

Kennissen van ons (waar ook ons katertje vandaan komt) hebben 3 poezen en die krijgen allemaal 2 keer per jaar een nestje, ze hadden soms wel 30 kittens per jaar dus!!!
Dat is wel erg veel, daarom zijn 2 van de 3 poezen gesterilliseerd en de enige poes die over is krijgt alleen nog in de lente jonkies want in het najaar krijgt ze de pil.

Zij kunnen hun kittens altijd allemaal kwijt, er wordt zelfs al "besteld" voordat de kittens zelfs al geboren zijn!

Ik dacht dus dat het geen probleem zou zijn om een nestje te nemen, er zijn genoeg mensen hier die een jong katje willen. Maar eigenlijk vind ik ook dat je het niet kunt maken tegenover alle katten die al in het asiel zitten, en alle kittens die bij van die dier-proeven belanden.

Wat vinden jullie daarvan?
oja, een volwassen kat nemen uit het asiel is voor ons geen optie, omdat onze 3jarige "nep-kater" geen oudere katten in huis wil.

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 18:19

ik heb voor de laatste optie gekozen. zolang het de gezondheid (geestelijk en lichamelijk) van de kat niet schaadt en alle kittens een goed tehuis krijgen heb ik er nix op tegen.
Tuurlijk moet het niet TE vaak gebeuren, maar tis natuurlijk en als het beide partijen goed af gaat, waarom niet.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 18:25

Ik heb zelf (te) veel te maken gehad met "gedropte" katten. Zappa is 14 jaar geleden langs de weg gevonden toe hij ongeveer 7 weken was, Sientje moesten ze kwijt toen ze 8 was.
Ik denk dat je beter via kranten ed op zoek kan gaan naar mensen die jonge poesjes aanbieden.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 18:29

Cathelijne schreef:
Ik denk dat je beter via kranten ed op zoek kan gaan naar mensen die jonge poesjes aanbieden.


Ik bedoel dus dat wij een poesje nemen (kitten, zoiezo) en dan die poes als ze wat ouder is een nestje laten krijgen (als ze drachtig wordt he) zodat ze een nestje krijgt.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 18:40

Citaat:
Ik bedoel dus dat wij een poesje nemen (kitten, zoiezo) en dan die poes als ze wat ouder is een nestje laten krijgen (als ze drachtig wordt he) zodat ze een nestje krijgt.


Wat mijn ervaringen zijn tot nu toe, is dat er veel mensen zijn die denken "lief, zo'n jong katje", impulsief het besluiten te nemen, maar het naar verloop van tijd op één of andere manier zat zijn. En dan wordt 't het lastigst. Ik ken ook een situatie waarbij mensen gingen verhuizen en de kat niet meenamen. En de mensen die erna kwamen konden wegens een allergie niet goed genoeg voor het dier zorgen. Uiteindelijk is het allemaal wel weer goed gekomen, maar toch....

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 18:56

wij kunnen de poes wel verzorgen die we krijgen, het is niet omdat we een kitten zo lief vinden! mijn ouders hebben al 25 jaar katten en onze ouwe is ook 20 jaar geworden, die is van de week overleden en daarom komt er een nieuwe.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 18:58

Ik zou het niet doen. Gewoon om de reden dat er al zoveel katten zijn.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 19:41

Ireentjuh schreef:
wij kunnen de poes wel verzorgen die we krijgen, het is niet omdat we een kitten zo lief vinden! mijn ouders hebben al 25 jaar katten en onze ouwe is ook 20 jaar geworden, die is van de week overleden en daarom komt er een nieuwe.


Ik vind het prima dat jij goed voor de katten kunt zorgen, maar wie zegt dat de eventuele kittens goed terecht komen?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 19:47

Leuk dat je weer een ong poesje er bij neemt!
Ik zou, als je het graag wilt, en weet dat de jonkies goed terecht komen, een keer een nestje nemen!
Als het bij een keer blijft, en ze komen niet in asiels, dan is het geen probleem!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 19:56

niet doen. Sterker nog; ik vind het asociaal tegenover alle asielkatten, die zitten te wachten op een baasje.
Al mijn dieren zijn wegwerpdieren, uit asiel of van mensen die er geen zin meer in hadden. Ik pleit er dus echt voor dat alle katten gesterilliseerd/gecastreerd worden en dat alleen hobbyfokkers met hun katten mogen fokken. En dat katten niet meer gratis aangeboden worden. Laat ze er maar voor betalen, dan bedenken mensen zich wel 2 x voor ze een poesje ophalen, of voor ze een nestje 'nemen'. Er zijn idd al veel te veel katten.

Btw; het asiel heeft ook vaak kittens. Haal er daar een op, als jullie andere kat geen volwassen kat accepteert. Maar laat hem/haar wel helpen voor ze een stap buiten zet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 22:47

Onze poes (Oscar) heeft 2 jaar geleden ook een nestje jonkies gekregen, heel bewust overigens.
Toen Oscar nog klein was, hebben we een even oud maatje (Bob, kater) voor haar uit het asiel gehaald.
Ging perfect, totdat Bob helaas erg ziek werd en overleed.
Daarna hebben we een "nieuwe" asielpoes geadopteerd, maar het klikte absoluut niet met Oscar.
De bloempotten vlogen na 3 weken nog steeds letterlijk door de kamer, en uiteindelijk hebben we de nieuwe aanwinst weg moeten doen omdat het domweg niet lukte om er een nieuwe poes bij te hebben.
Omdat we graag meerdere katten wilde hebben, hebben we er bewust voor gekozen om een "eigen nestje" te fokken.
Oscar was het daar wel mee eens, en ging op de sloerie-toer Haha!
We hadden vantevoren al besloten dat we 2 jonge poesjes zelf zouden houden, en voor de evt. rest hadden we al een goed adres gevonden, nl. mijn vriendin.
Uiteindelijk kreeg je 3 jonge poesjes, waarvan er eentje nog altijd bij mijn vriendin is.
Moeder en kinderen maken het overigens nog steeds prima, en moeder is een paar maanden na de bevalling gesteriliseerd.
Het was dus echt een eenmalige actie, onze kinderwens was vervuld Knipoog

Je kunt natuurlijk ook overwegen om een jong poesje uit het asiel te nemen, in de hoop dat het klikt met jullie je-weet-wel-kater.
Dat is een keuze die ieder voor zich mag maken, we leven tenslotte in een vrij land Knipoog

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 23:37

nee sorry vind ik echt niet meer kunnen.....

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 23:42

Alleen raskatten, want die vind je niet (veel) in 't asiel en dan wel om zelf te houden of evt. op aanvraag, maar niet pas aan gaan bieden als de katjes er zijn en niet in staat zijn ze allemaal te houden.
Natuurlijk wel alleen met de beste dieren fokken en niet zomaar gaan vermeerderen Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 11:37

Normaal laten wij onze katten ook altijd "helpen", maar sinds we enkel nog katten aan de stal hebben doen we dat niet meer.
Ieder jaar, je kunt de klok erop zetten, verdwijnen de toenmalige katten (omstreeks jachtseizoen Boos! ) en gaan we verder met het nestje dat ze dat jaar hebben gehad. Ik vindt het bij mij dus onzin om ze te laten "helpen" daar ze toch altijd verdwijnen. De laatste keer hebben we dat nog eens geprobeerd en nog geen week later was de poes weg en hebben we ze nooit meer terug gezien...beetje zonde van het geld..(en de poes ook natuurlijk)

Er zijn inderdaad al genoeg katten, maar bij mij maakt het niet veel uit of ik ze nou laat helpen of niet, ze worden jammer genoeg toch nooit ouder dan een jaar en ik kan telkens verder met het nestje dat ze dat jaar hebben gegeven. ..

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:38

Misschien kun je van te voren regelen (betrouwbare adressen) waar de kittens terecht kunnen. Dan weet je zeker dat ze goed terecht komen en dan kun je ze misschien ook op zien groeien.
Vooralsnog vind ik dat er genoeg (teveel) katten zijn die in asiels zitten te wachten op een baasje omdat ze door een ander op straat zijn gezet Boos!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 19:44

ik zou het ook niet doen, die mensen die jullie kittens zouden willen kunnen dan beter naar het asiel gaan. die zitten vol met katten die dolgraag een thuis willen. er zijn veelste veel katten en er worden er gewoon te veel gedumpt. ik heb dus de eerste gestemd..

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-02 21:19

ja er zijn dus wel genoeg (betrouwbare) mensen hier in de buurt waar de katjes terecht zouden kunnen.. het probleem is dus niet dat ONZE kittens verkeerd terecht komen.

Ik wou zo graag voor 1 keer een nestje, omdat het zo leuk is en omdat er hier wel genoeg vraag is naar jonge katjes.. maar ik was eigenlijk wel van gedachte verandert toen ik dit las;
http://www.geocities.com/leuk_een_nestje/leuk_een_nestje.html
en nu weet ik het wel bijna zeker, dan maar geen schattige kittens..

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:30

Er zaten bij ons begin deze zomer volgens mij rond de 30 kittens in het asiel, en dan is Alphen nog niet eens groot. Wij hebben zelf onze kat bij een boer vandaan die alles waar geen belangstelling voor is verzuipt, ik snap echt niet dat hij zijn katten (2 poezen die veel binnen komen) niet de pil geeft ofzo.
Oftewel: er zijn al genoeg leuke kittens (en jonge konijntjes hetzelfde verhaal)

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:58

Wij hebben onze kat 1 keer laten jongen, maar voor ons was het geen probleem om de kittens "kwijt" te raken. Mijn tante had een boerderij en die had katten nodig *LOL* Jammergenoeg is ze nu geëmigreerd naar Amerika en weet ik dus niet meer waar ze zijn Verdrietig

Mijn kat is nu ook gesteraliseerd. Maar ik vind wel dat je eerst goed rond moet kijken of je de kittens wel ergens bij een goed tehuis kunt krijgen, anders belanden ze weer in het asiel en die zit al veel te vol Knipoog

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:44

Ik kan me voorstellen dat je graag een nestje wilt ondanks dat de asielen overvol zitten. Zelf hebben we een lapjeskat die gesteriliseerd is. Ik weet zeker dat als we toen woonden waar we nu wonen (buitenaf) dat ik haar zeker een nestje had laten krijgen. We hadden de kittens desnoods gehouden, toch plaats zat. Maar ik snap je dilemma.

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 14:13

Tinne schreef:
Maar ik vind wel dat je eerst goed rond moet kijken of je de kittens wel ergens bij een goed tehuis kunt krijgen, anders belanden ze weer in het asiel en die zit al veel te vol Knipoog


ja helemaal mee eens. een vriendin van mij die hebben ook best veel katten (op de boerderij) en elk jaar zijn er 4 nestjes! en het is allemaal inteelt ik heb al heel vaak tegen haar gezegt dat ze haar katers en poesen moet laten casteren en steliseren. maar dat vindt ze niet nodig omdat ze de kittens altijd kwijt kan. Per nest houden hun soms een kitten. En die kitten krijgt dan weer jongen van zijn eigen vader Frusty Soms zit er ook een kitten bij een nest die raar loopt. En dan snapt ze niet hoe dat kan. Door de inteelt natuurlijk.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 19:30

Maar kunnen die mensen die dan zo graag een goed huis aan jou kitten niet beter naar het asiel gaan.
Waarom jou kittens wel en asiel katten niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 09:30

Als je wilt fokken, doe het dan goed. Koop een raskat met papieren, en fok daar dan eens mee. Die poesjes daar zijn altijd liefhebbers voor te vinden en eindigen minder snel in het asiel. Daarbij gaan liefhebbers van een bepaald ras toch niet naar het asiel voor een gewone kat, die willen perse een bepaalde kat hebben. Koop dus ook geen siamees, want die zitten er ook in het asiel. Probeer aan een speciale poes te komen. Doe het nu goed, of doe het helemaal niet. Heb er iets voor over, of doe het anders ook niet. Je moet denken aan de dieren die zonder tehuis zitten.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 09:40

Geen nestje kittens!!!!!!! Vaak kun je ze niet kwijt en moet je ze leren zwemmen. Er zijn gewoon te veel katten in Nederland. Dus neem dan een poes uit een ander nest, je kunt ze overal gratis afhalen. Neem je zelf een nest, dan krijg je alleen maar ellende.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-02 11:55

ik heb al besloten dat ik het niet meer wil.
De poes wordt gesteriliseerd zodra dat kan...