Wat te doen met een manegepaard?????,

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rossie
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-01 19:58

Ik heb een hele tijd op een jongt paardje gereden en heb bij hem heel wat ervaring opgedaan.Hij had nooit in een manege gestaan dus ik merkte meteen het verschil tussen hem en een paard uit de manege.Nu is hij verkocht en rijd ik weer op Cupido, het paard waar ik daarvoor ook veel op reed.Maar nu merk ik pas echt hoe moeilijk hij rijd.Als ik met hem alleen rijd of vanvoor is hij een van de beste paarden waar ik al ooit mee gereden heb, hij rijd zelfs aan de teugel wat niet de gewoonte is voor een manegepaard.Maar zodra ik in een gewone les meerijd (en dat is vrij vaak), is hij heel moeilijk bij het uitvoeren van figuren, is hij helemaal niet onder in te rijden en is hij heel koppig, nochtans is hij al bijna heel zijn leven gewoon in een manege te rijden.In snelheid is er helemaal geen probleem en hij doet bij alle mensen die op hem rijden zo dus aan mij licht het ook niet.Mensen zeggen zelfs dat hij bij mij beter gaat maar toch zou ik dit graag willen oplossen.Mijn rij instructeur zegt dat het niet gemakkelijk is om een paard nu nog te "veranderen" maar ik denk dat, dat wel mogelijk is allen heb ik tips nodig??????
Al vast bedank, baaikes en een dikke knuffel Lachen Dromen Dromen


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 22:23

Ik ken het probleem. Je kunt het paard nog wel veranderen, maar dan zou jij de enige moeten zijn die nog op hem rijdt, eventueel nog 1 of 2 anderen die zelf echt goed rijden. Maar dus geen manegeklanten er meer op, want als hij net een klein beetje door jou is veranderd (je hebt een les echt consequent met hem gereden en hij weet wat hij aan jou heeft), rijdt de volgende dag weer iemand er op die dingen 'toelaat' waardoor hij weer de fout in gaat!
Bijv.: hoeken niet inrijden, of niet genoeg stelling, of niet aan de teugel willen lopen in de les want dat hoeft hij bij anderen in de les ook niet... etc.
Hij merkt meteen: dit is weer een manegeles, waarbij hij minder hoefde te doen (vroeger). Dat wil hij zo houden, ook al zit jij er op.
Je kunt het hem alleen afleren als jij voortaan nog de enige bent die er op zit tijdens de les maar ja...
Veel sterkte en het enige wat je kunt doen is consequent zijn, en eventueel met andere berijders van hem wat dingen afspreken? Zoals wat je hem wilt leren, en wat hij wel of juist niet mag en hoe je hem dat duidelijk maakt. Succes!
Groetjes, Dorine.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 22:27

Je kan ook tegen je instructeur zeggen dat je graag wat meer aan dit soort dingen wil werken. Veel manege ruiters kunnen dit niet of willen het niet(sorry, als ik iemand beledig,bedoe het anders maar kan het niet zo mooi zeggen..)Als hij dit weet kan hij/zij je misschien beter helpen,wij zien het immers niet en hebben er niet voor geleerd.suxes!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 09:51

Ik denk eerlijk gezegd, dat het vrij moeilijk is om een manege paard weer te veranderen als het ware. Ik weet niet hoevaak jij op rijdt, maar als jij 1 keer in de week erop rijdt, heeft het niet zoveel zin.
JE kan natuurlijk vragen, of je af en toe erop mag rijden cq longeren aan de bijzet. Als dat niet kan, vrees ik dat je er weinig aan kan doen. NIet iedereen is zo fanatiek op manege paarden! Als ik bij ons kijk, gaat het bij ons echt om de recreatie op de manege paarden, en als er 1 fanatiekeling op rijdt, heeft die pony ook zoiets van: 'auw! mijn spieren! waarom moet ik bij jouw wel zo hard werken, en bij die anderen niet?'

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 10:40

als het paard manegepaard blijft kan je het veranderen wel vergeten denk ik, alles wat jij erin stopt wordt er door de volgende weer uitgereden. als het je eigen paard is, kan het wel, ik heb dat al vaker zien gebeuren dan wordt het een totaal ander paard, maar zolang hij in de lessen met verschillende mensen moet blijven lopen denk ik niet dat je veel meer met hem zal berijken.


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 10:52

Toch pakt Sjors na een week weer redelijk op waar we de vorige week gebleven zijn.... Er zijn dus uitzonderingen. Er wordt bij ons ook zo op gelet dat er niet aan de teugels gehangen wordt... Dat scheelt een hele hoop.
Woensdag na een jaar weer een uitwedstrijd, eens kijken of we nu een winstpuntje bij elkaar kunnen sprokkelen.
Succes. Ik zou niet weten hoe je het op zou kunnen lossen.
Groetjes Petra

:evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers