tandvlees ontsteking, wat er tegen aan te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

tandvlees ontsteking, wat er tegen aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-12 13:10

Mijn tandvlees is helaas sinds ere gisteren ontstoken.
Het gaat hierbij om rechts onderaan bij de kies.

Ik geloof dat het kwam door het eten van de patat op werk althans sinds dien begon het.

Gisteren had ik er het meest last van, alhoewel als ik echt actief bezig bent dan voel ik het niet."Afleiding".
Helaas voel ik wel die erge pijn wanneer ik probeer te slapen en dan lijkt die pijn ook veel sterker.

Ik heb wel het gevoel dat de pijn nu veel minder is, maar ik kan helaas door de ontsteking sinds vanaf vandaag heel moeilijk eten."Kan door herstel zijn?".

Iemand enig idee wat ik doen om het te verlichten?
Ik gebruik zo nu en dan Mentos mint om de pijn te verlichten.
Drinken dat gaat nog gemakkelijk.

Building up my Body.
67,8kg, 9% lichaam vet.

R.I.P Now-or-Never 10-06-2016


Anoniem

Re: tandvlees ontsteking, wat er tegen aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:12

suiker (mentos) zal niet echt helpen.

Wat wel helpt is spoelen met een goede mondwater of waterstofperoxide (verdund), regelmatig stokeren tussen je tanden en kiezen en ... als het pijn blijft doen even raad vragen aan de tandarts.

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: tandvlees ontsteking, wat er tegen aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:13

2x per dag goed stokeren tussen je tanden en kiezen. De eerste dagen zal het gaan bloeden, dat is normaal en wordt steeds minder :)

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:14

Pyralvex. Bruin vloeistofje waarmee je de plekjes moet aanstippen. Werkt prima. Verkrijgbaar bij de drogist.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:14

spoelen met chloorhexiditine en zoutwateroplossing, goed poetsen en schoonhouden met flos of stoker.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:15

Mijn mondhiegeniste zei dat ontstoken tandvlees puur komt door tandplak aan de rand van je tandvlees bij je tand.
Zelf had ik het ook, beter poetsen dus!
Hoe poets je nu?
Probeer goed de rand van je tandvlees te poetsen. Eerst je borstel kantelen met de haren omhoog (bij bovengebit) en dan je tandvlees poetsen (dus zijkant van de haren tegen je tanden aan) en onder precies hetzelfde dus de haren omlaag.

Voor de rest met tandenstokers werken, gaat ontzettend bloeden maar na een paar weken wordt het steviger. Dan is de kans op tandplak bij het tandvlees minder, kan je het beter poetsen. En dus minder kans op ontstoken tandvlees!

Zelf doe ik dit ook allemaal, en spoel altijd met een oplossing ertegen en mijn tandvlees is véél minder gevoelig geworden.

Wat je er nu aan kan doen weet ik niet? Misschien met een oplossing spoelen?

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-12 13:18

Okay maar in principe moet ik nu gewoon wachten.
Ik spoel met Chloorhexiditine en ik gebruik de electrice tandenborstel.
Alleen stockeren en of flossen dat doe ik weer niet.

Naja ik geloof het tandvlees aan het herstellen is maar dat kost wel even tijd die schade te herstellen.
Want sinds vanaf vandaag is de pijn 10x minder dan gisteren.

Building up my Body.
67,8kg, 9% lichaam vet.

R.I.P Now-or-Never 10-06-2016

Kraaiennest

Berichten: 82
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Maasland

Re: tandvlees ontsteking, wat er tegen aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:19

poetsen met paradontax

Unieke producten voor het betere buitenleven | http://www.kraaiennest.com

Like ons op Facebook | http://www.facebook.com/Kraaiennest

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Re: tandvlees ontsteking, wat er tegen aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-12 13:20

@Kraaiennest
IS colgate dan niet goed?

Building up my Body.
67,8kg, 9% lichaam vet.

R.I.P Now-or-Never 10-06-2016

Fred_Kroket
Berichten: 3116
Geregistreerd: 15-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:42

Gewoon poetsen ook als het bloed welke tandpasta maakt niet eens heel erg uit (als je speciale tandpasta wilt aanschaffen, Parodontax die smaakt zout) , gewoon na elke maaltijd even doen.

Spoelen kan met een glas lauw water met een eetlepel zout erin. En flos rondom die ontstoken kies.

Succes!

Fem

Berichten: 12497
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: tandvlees ontsteking, wat er tegen aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:49

Het advies wat ik kort geleden kreeg van de tandarts:
Goed poetsen, ook als het gaat het bloeden door blijven poetsen, ook het tandvlees goed 'masseren' terwijl je poetst.
Daarna je tanden flossen/stoken ... Maar dat was mijn probleem, ik heb moeite om de flosdraad tussen mijn tanden te krijgen, dat doet gewoon zeer. Nu is er sinds kort iets nieuws op de markt: 'Gummi picks' en dat is echt geweldig..
Zijn tandenstokertjes van 'plastic/gummi'.. Die adviseerde ze mij. Je hebt ze in twee formaten, normal & Large .. het ligt er aan hoeveel ruimte je tussen je tanden hebt (hoe ver je tandvlees al is terug geweken), welke je nodig hebt.
Daarna adviseerde ze mij om na te spoelen met mondspoeling, welke maakte niet zoveel uit, als er maar geen Alcohol in zat.. En Listerine raadde ze helemaal af, omdat het blijkbaar meer schade dan goeds aanricht.

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: tandvlees ontsteking, wat er tegen aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:53

Mijn tandarts vertelde dat ontstiken tandvlees door tandplak komt, en dus slecht poetsen.
Flossen is een goede manier, dit zal idd de eerste paar keren bloeden. Ik doe het elke dag en nu bloed het bij mij niet meer.
Niet ta hard over het zere tandvlees gaan met je tandenborstel, maar het ook niet vermijden :)

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-12 15:45

Ik geloof er iets lelijks tussen heb gezeten en het ijsje van gisterenavond dat heb opgelost.
De pijn na het ijsje was in 1 keer stukken minder, maar ik had toch een paracetemol ingenomen voor het slapen gaan en man wat heb ik toch weer eens heerlijk geslapen.

Nu is het kwestie van afwachten tot de zwelling is afgenomen.
Ik kan zover weer eten maar ik moet alleen mijn mond nog niet helemaal open doen door de opzwelling.
Ik wil toch bokt even bedanken voor de reacties.

Building up my Body.
67,8kg, 9% lichaam vet.

R.I.P Now-or-Never 10-06-2016

Kraaiennest

Berichten: 82
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:00

@kensha vast wel goed, maar paradontax werkt dan beter. Door medicijnen (chronisch) had ik (ook chronisch) verergerende tandvleesontsteking (tot groengele prut aan toe) totdat ik paradontax ging gebruiken.

Unieke producten voor het betere buitenleven | http://www.kraaiennest.com

Like ons op Facebook | http://www.facebook.com/Kraaiennest

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: tandvlees ontsteking, wat er tegen aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:59

Ik heb al jaren last van tandvleesproblemen.
Nu doe ik mijn tanden naast het poetsen 1 keer daags met ragertjes. In het begin enorm pijnlijk maar nu gaat het al maanden heel erg goed!

Annick75

Berichten: 1783
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: tandvlees ontsteking, wat er tegen aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:04

Bij parodontax kon ik niet aan de smaak wennen, andere optie is meridol. Daar heb je zowel tandpasta als mondspoeling van. En ook ik ga inderdaad met een raggertje tussen mijn tanden en kiezen, voor zover mogelijk, want mijn gebit staat heel dicht op elkaar.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous


verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:09

Femke_L schreef:
Het advies wat ik kort geleden kreeg van de tandarts:
Goed poetsen, ook als het gaat het bloeden door blijven poetsen, ook het tandvlees goed 'masseren' terwijl je poetst.
Daarna je tanden flossen/stoken ... Maar dat was mijn probleem, ik heb moeite om de flosdraad tussen mijn tanden te krijgen, dat doet gewoon zeer. Nu is er sinds kort iets nieuws op de markt: 'Gummi picks' en dat is echt geweldig..
Zijn tandenstokertjes van 'plastic/gummi'.. Die adviseerde ze mij. Je hebt ze in twee formaten, normal & Large .. het ligt er aan hoeveel ruimte je tussen je tanden hebt (hoe ver je tandvlees al is terug geweken), welke je nodig hebt.
Daarna adviseerde ze mij om na te spoelen met mondspoeling, welke maakte niet zoveel uit, als er maar geen Alcohol in zat.. En Listerine raadde ze helemaal af, omdat het blijkbaar meer schade dan goeds aanricht.


Mijn tandarts adviseerde dat ook, flossen enzo, maar juist wel listerine gebruiken erna. Niet die van een ander merk omdat daar de samenstelling niet goed van is. Verschilt denk ik per tandarts :? (en belangen?) :P

[o]

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Re: tandvlees ontsteking, wat er tegen aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:13

Elke dag flossen en inderdaad water met zout koken laten afkoelen en daarmee spoelen 2x per dag.

Mentos enzo is alleen maar slecht.

dressagelady

Berichten: 6205
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:43

Listerine is te agressief, en sowieso geen mondwater met alcohol gebruiken! Dit droogt je slijmvliezen en speekselklieren uit en je speeksel is juist van groot belang voor je mondgezondheid! Tegen ontstoken tandvlees helpt maar 1 ding en dat is goed reinigen! Heb je genoeg ruimte tussen je tanden gebruik dan een tandenstoker (GEEN ronde prikkers, die zijn voor stukjes kaas!), dit is effectiever dan flossen. Verder 2x per dag goed poetsen, eventueel met parodontax. Laat je niet afschrikken wanneer je tandvlees gaat bloeden, vooral bij het stokeren. Het moet altijd even erger worden voordat het beter gaat in een ontstoken situatie. Met 2 weken moet het al beter gaan en minder bloeden! Succes
Laatst bijgewerkt door dressagelady op 20-10-12 17:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Verto
Berichten: 242
Geregistreerd: 16-04-11
Woonplaats: Ergens in Noord-Brabant

Re: tandvlees ontsteking, wat er tegen aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:46

Poetsen en/of spoelen met parodontax, superspul! Erg vriendelijk en helend voor het tandvlees, bestaat uit natuurlijke producten *kruiden*.

Ik gebruik het al jaren en het is een beetje wennen aan de smaak, maar daarna wil je niets anders meer :D

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: tandvlees ontsteking, wat er tegen aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:48

Een glas water met een theelepel zout en dan spoelen.

You just want to tag along so you can go all Jane Goodall on me at my high-school reunion because you got imprisoned in an all-girls school
DFTBA! Shiny! The game is on!
Instagram Twitter Tumblr Youtube Goodreads

princesmax
Berichten: 1353
Geregistreerd: 22-04-06
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:34

er is nu ook tandpasta van oral-b die schijnbaar goed is voor je tandvlees, paradontax vind ik supergoor heb die van oral-b vandaag gebruikt en die is niet zo goor als paradontax.. weet alleen nog niet of het echt werkt :)

I see your true colours and that´s why I love you,
so don´t be afraid to let them show,
your true colours,
true colours are beautiful, like a rainbow.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:41

dressagelady schreef:
Listerine is te agressief, en sowieso geen mondwater met alcohol gebruiken! Dit droogt je slijmvliezen en speekselklieren uit en je speeksel is juist van groot belang voor je mondgezondheid! Tegen ontstoken tandvlees helpt maar 1 ding en dat is goed reinigen! Heb je genoeg ruimte tussen je tanden gebruik dan een tandenstoker (GEEN ronde prikkers, die zijn voor stukjes kaas!), dit is effectiever dan flossen. Verder 2x per dag goed poetsen, eventueel met parodontax. Laat je niet afschrikken wanneer je tandvlees gaat bloeden, vooral bij het stokeren. Het moet altijd even erger worden voordat het beter gaat in een ontstoken situatie. Met 2 weken moet het al beter gaan en minder bloeden! Succes


Maar dat verschilt dan per persoon ofzo? Want de ene tandarts zegt tegen mij alleen spoelen met listerine en niet met een ander merk, de ander zegt dat het niet uitmaakt wat voor merk, en weer een ander zegt weer een ander merk en geenn listerine... Dus wat moet je dan :+ ik doe gewoon listerine, die vind ik het lekkerst.

[o]

dressagelady

Berichten: 6205
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:02

Ik zeg altijd tegen mensen liever geen listerine, voor de rest maakt het niet uit als er maar geen alcohol dus inzit. Overigens is mondspoeling een totaal overbodig middel als je gewoon 2x per dag goed poetst en stokert/flosst, tenzij je gevoelig bent voor gaatjes :) ik zou trouwens niet weten waarom een tandarts juist wel listerine zou aanraden, het voornaamste doel is toch extra fluoride en dat zit in alle middelen ..

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:38

Ik gebruik het Eigenlijk vooral omdat die lekkere smaak zolang blijft hangen. Listerine blijft langer hangen dan andere merken. En het is vast beter dan pepermunt oid gebruiken voor een lekkere smaak :P

En ik ben bang voor gaatjes :+ daarom poets ik altijd eerst met een electrische tandenborstel heel goed, flos ik erna en dan listerine spoelen. :D

[o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Desty, Gompernikkel, MaanNaam, Tatjanaa, tijger en 154 bezoekers